• Orolig mamma84

Kub test

Är 32 år och gravid med fjärde barnet,är i v 9+3.

Var på inskrivning igår och min barnmorska fråga om kub test,hurvida jag vill göra detta test eller ej.

Hon sa även att risken för kromosom avvikelser var ganska stor vid min ålder.

Har funderat fram och tillbaka och är helt tom på känslor nu.

Någon som har på minnet hur stor risk det är vid 32 års ålder?

• Svar på tråden Kub test
  • annaevylinnea

Hej!

Jag är 32 år. Dock så har ju resultatet av kub inte bara med åldern att göra så alla inom samma ålder kan ju ha väldigt skilda resultat. Tycker att det är lite konstigt av din bm att säga sådär, 32 år är ju inte alls speciellt gammalt för att få barn.

Jag fick iaf väldigt låg risk för kromosomavvikelser på mitt test, jag tror det var 1 på 14500. Jag tycker absolut att du ska tacka ja till att göra kubtest för det är ingen risk för barnet att göra det. :)

• Orolig mamma84

Tack för snabbt svar :)

Kan det ha o göra med att jag har diabetes typ 1,ökar det riskerna för avvikelser oxå?

Fick så dålig info utan mest bara "kub test pga din ålder och att det kostade 1500 kr"

• Frost

Jag är 31, fyller 32 om 2 månader, och jag fick jättefina siffror på kub. Jag tror inte diabetes ska vara en riskfaktor för kromosomavvikelser, de mäter ju äggviteämnen i blodet. Här får alla göra kub gratis om man vill, och vi har valt att göra det. Det man ska tänka igenom innan är ju vad man gör om det skulle visa hög risk och hur man vill gå vidare. Glöm inte att hur du än gör så är risken för avvikelser liten :)

• Orolig mamma84

Tillhör Uppsala kommun och är man över 35 kostade det bara 300 kr.

Fick samma fråga om kub 2013 då jag vänta tredje barnet,samma barnmorska som nu och då var jag 30 och avstod test,födde en fin frisk flicka som är 2 år nu :)

• Börjaom

Jag är 36 år och ska göra KUB test om någon vecka. Min barnmorska frågade om jag ville och jag sa ja. Men förstod att riskerna var större efter 35år. Tror även att testet var kostnadsfritt.

Vill ha en fingervisning på hur riskerna för mig ser ut och om man bör gå vidare med annat test efteråt, vill inte få ett sjukt barn.

• Anotherone

Jag är 36 och väntar mitt andra barn, bor i Stockholms län och här är KUB kostnadsfritt. Vi gjorde det för ett par månader sedan och fick ok siffror, men ändå inte så att det var 100% "jihuuu" och att vi kände oss trygga med det.
    Så fundera också lite på hur ni är som personer, hur ni hanterar risk och såna saker. Gärna ihop med din partner om någon sådan finns med i bilden.

När jag hörde vår siffra så var jag nöjd och tänkte att ja men då är sannolikheten att ett barn av xxx är sjukt och övriga är ju fullt friska. Medan min man resonerade helt annorlunda och tyckte att om vi fick 1:xxx, då är ju risken ENORM jämfört med att få bästa siffran vilken är 1:20 000. Och det är sant.
    Men du kan få 1:20 000 och ändå visar det sig senare att ditt barn har Downs syndrom eller någon av de andra trisomierna.

Mitt tips blir alltså att tänka igenom hur ni hanterar risk och fundera på vad ni ska "göra" av resultatet. Eftersom det handlar om sannolikhet väljer ju vissa att inte göra testet alls för att det ändå bara är en siffra på ett papper. Det är också ett alternativ.

• cbetamama

hej, jag är också 32 år och gjorde KUB test (2500kr) 1½ månad sen, fick hög risk och blev väldigt ledsen. 

Jag visste det är bara ett sannolik test men ändå kan man inte sluta vara orolig. 

sen dess har vi gjort 2 gånger UL, och bebisen verkar vara ok och de hittade inga konstigheter, men för säkertshet skull bokade vi in ett NIPT test(8600kr) tidigt nästa år. 

om jag blir gravid igen då kommer jag att göra NIPT istället för KUB, jag tycker KUB ger så många falska positiv fall som ger många blir väldigt oroliga för onödan. men om landstinget bjuder på KUB då ska jag göra det för att kunna jämföra siffrorna (sen gör jag NIPT privat). däremot är det bra att göra UL för att kolla nackspalten vid KUB.

• cbetamama
    Anotherone skrev 2016-12-23 10:38:13 följande:

Jag är 36 och väntar mitt andra barn, bor i Stockholms län och här är KUB kostnadsfritt. Vi gjorde det för ett par månader sedan och fick ok siffror, men ändå inte så att det var 100% "jihuuu" och att vi kände oss trygga med det.
    Så fundera också lite på hur ni är som personer, hur ni hanterar risk och såna saker. Gärna ihop med din partner om någon sådan finns med i bilden.

När jag hörde vår siffra så var jag nöjd och tänkte att ja men då är sannolikheten att ett barn av xxx är sjukt och övriga är ju fullt friska. Medan min man resonerade helt annorlunda och tyckte att om vi fick 1:xxx, då är ju risken ENORM jämfört med att få bästa siffran vilken är 1:20 000. Och det är sant.
    Men du kan få 1:20 000 och ändå visar det sig senare att ditt barn har Downs syndrom eller någon av de andra trisomierna.

Mitt tips blir alltså att tänka igenom hur ni hanterar risk och fundera på vad ni ska "göra" av resultatet. Eftersom det handlar om sannolikhet väljer ju vissa att inte göra testet alls för att det ändå bara är en siffra på ett papper. Det är också ett alternativ.

tycket att Anotherone skriver jättebra här också om att tänka igenom hur man ska hantera risken och fundera på vad man ska göra av resultatet. 
  • Miriami

Jag är närmare 40 och ville inte göra någon kub test. Fick en frisk dotter. Varför oroa sig i onödan. Kub tester kan visa fel.

• Mascaraklumpar

Vid 32 är risken inte alls så hög, tycker det var klumpigt uttryckt av din BM. KUB är som sagt helt ofarligt, men får man "dåliga" siffror brukar man gå vidare med fostervattensprov vilket är ett invasivt test som innebär en viss risk (sen i vissa landsting går man sen i år vidare med NIPT istället, men jag tror inte att det är infört överallt ännu).

Jag är 31 och fick barn i år och valde att avstå KUB eftersom risken att behöva gå vidare med ett fostervattensprov är så mycket större än att få ett barn med kromosomfel.

• Anotherone
    cbetamama skrev 2016-12-23 13:05:09 följande:
    tycket att Anotherone skriver jättebra här också om att tänka igenom hur man ska hantera risken och fundera på vad man ska göra av resultatet. 
    Tack för din kommentar. Jag vet att vår barnmorska pratade mycket om det här redan på inskrivningen plus att vi läste på Vårdguiden om fosterdiagnostik. Men hur man hanterar siffran när man väl sitter där är inte alltid lätt att veta.

Nu har vi inte tänkt ha fler barn men jag blir ju inte heller yngre, så om vi skulle få fler barn skulle jag välja att göra nipt direkt och hoppa över kub.
  • Beebii

För drygt 4 år sedan gjorde vi kub test då vi väntade andra barnet.(jag var då 33år) Fick en sannolikhetssiffra på 1:45 och blev jätteledsen. Gick vidare med moderkaksprov och allt var bra.

Nu väntar vi barn nr 3 och jag vill göra kub igen men räknar med att allt är bra (oftast är ju allt normalt med barnet) ska inte lyssna så mycket på vilka siffror dom får fram utan glädjas mer åt att se bebisen!

Idag var vi på nupp ul. (Alltså ul som ingår i kub testet) En väldigt noggran sköterska som informerade om allt hon såg på bebis! Att det var EN bebis, fingrar, händer, tår, fötter, ryggrad, hjärta, huvud, rumpa. Dock måste bebis ligga lite i sidoläge för att man ska kunna se vätskespalten i nacken. Det gjorde INTE vår bebis! Bm puttade och gnuggade, jag fick hoppa och vrida och dunsa ner i madrassen men icke! Fick ta en paus och fika lite sött (cola och choklas) det kan väcka till dom små så dom sprallar runt lite. 30 min senare gjorde hon nytt försök men bebis hade fortf inte vänt sig rätt. Fick hoppa runt och dunsa lite till (Vi försökte på alla möjliga sätt) men hon fick inte till bilden så vi fick boka en ny tid till nästa vecka.

Fick en lite suddig bild som vi inte behövde betala för Mysigt iaf att se lilla bebis små armar och ben sprattla. Och kul att få se bebis en 3e gång (sen blir det förstås en 4e med rul)

Nytt sen november var att man får bilden till mobilen och inga papperskopior. Lite tråkigt då vi har de andra barnens rul bilder på väggen men går väl att ordna!

Mitt och bms tips är att man ätit ordentligt innan och gärna något sött efteråt samt gärna vara kissnödig så har man gjort så gott man kan. Att springa runt och hoppa och dunsa med rumpan i golvet är heller ingen nackdel så den lilla vaknar till ordentligt!

Gör kub om ni vill veta om barnet har något kromosomfel (trisomi 18, 21 eller 23) som ni behöver ta beslut om. Alternativt gör kub för en chans till extra ul.

Men gör det inte för att BM sa att du har ökad risk pga ålder. Det stämmer inte. Däremot är jag osäker om diabetes ökar risken?!

• Anotherone
    Beebii skrev 2016-12-27 17:45:55 följande:

För drygt 4 år sedan gjorde vi kub test då vi väntade andra barnet.(jag var då 33år) Fick en sannolikhetssiffra på 1:45 och blev jätteledsen. Gick vidare med moderkaksprov och allt var bra.

Nu väntar vi barn nr 3 och jag vill göra kub igen men räknar med att allt är bra (oftast är ju allt normalt med barnet) ska inte lyssna så mycket på vilka siffror dom får fram utan glädjas mer åt att se bebisen!

Idag var vi på nupp ul. (Alltså ul som ingår i kub testet) En väldigt noggran sköterska som informerade om allt hon såg på bebis! Att det var EN bebis, fingrar, händer, tår, fötter, ryggrad, hjärta, huvud, rumpa. Dock måste bebis ligga lite i sidoläge för att man ska kunna se vätskespalten i nacken. Det gjorde INTE vår bebis! Bm puttade och gnuggade, jag fick hoppa och vrida och dunsa ner i madrassen men icke! Fick ta en paus och fika lite sött (cola och choklas) det kan väcka till dom små så dom sprallar runt lite. 30 min senare gjorde hon nytt försök men bebis hade fortf inte vänt sig rätt. Fick hoppa runt och dunsa lite till (Vi försökte på alla möjliga sätt) men hon fick inte till bilden så vi fick boka en ny tid till nästa vecka.

Fick en lite suddig bild som vi inte behövde betala för Mysigt iaf att se lilla bebis små armar och ben sprattla. Och kul att få se bebis en 3e gång (sen blir det förstås en 4e med rul)

Nytt sen november var att man får bilden till mobilen och inga papperskopior. Lite tråkigt då vi har de andra barnens rul bilder på väggen men går väl att ordna!

Mitt och bms tips är att man ätit ordentligt innan och gärna något sött efteråt samt gärna vara kissnödig så har man gjort så gott man kan. Att springa runt och hoppa och dunsa med rumpan i golvet är heller ingen nackdel så den lilla vaknar till ordentligt!

Gör kub om ni vill veta om barnet har något kromosomfel (trisomi 18, 21 eller 23) som ni behöver ta beslut om. Alternativt gör kub för en chans till extra ul.

Men gör det inte för att BM sa att du har ökad risk pga ålder. Det stämmer inte. Däremot är jag osäker om diabetes ökar risken?!

Jag håller med om en del av det du skriver. Att säga "gör kub om ni vill veta om barnet har något kromosomfel" blir dock lite missvisande eftersom du bara får en sannolikhetssiffra. Som du måste hantera.
    Du får inte veta ja, ditt barn har trisomi 13 eller nej ditt barn har inte downs syndrom. Det är bara moderkaksprov och fostervattensprov och till viss del nipt (där du analyserar celler från barnet) som kan ge dig det svaret.

• Beebii
    Anotherone skrev 2016-12-28 08:41:16 följande:

Jag håller med om en del av det du skriver. Att säga "gör kub om ni vill veta om barnet har något kromosomfel" blir dock lite missvisande eftersom du bara får en sannolikhetssiffra. Som du måste hantera.

Du får inte veta ja, ditt barn har trisomi 13 eller nej ditt barn har inte downs syndrom. Det är bara moderkaksprov och fostervattensprov och till viss del nipt (där du analyserar celler från barnet) som kan ge dig det svaret.

Ja självklart har du rätt där! Var kanske lite missvisande men man får som sagt en siffra och kan där gå vidare med övriga tester och få fakta! dock visar det ju inte på alla kromosomfel iaf.
  • Anotherone
    Beebii skrev 2016-12-28 09:17:16 följande:
    Ja självklart har du rätt där! Var kanske lite missvisande men man får som sagt en siffra och kan där gå vidare med övriga tester och få fakta! dock visar det ju inte på alla kromosomfel iaf.
    Nej det är sant. Men beroende på hur man är som person så kan tex 1:5000 betyda ett lugnande besked för någon medan en annan tycker att det är en jättehög risk. Men man måste själv komma fram till vad som funkar och hur man vill göra
  • lhea

I vårt landsting får man göra kub-test efter 34 års ålder kostnadsfritt. Förra gången var jag för ung men denna gång har jag gjort det testet.
    Vi fick en sannorlikhet på 1:5673, och behövde inte gå vidare.

Det är en trygghet att få veta att allt ser bra ut, sedan vet man ju såklart inte.

• Anotherone
    lhea skrev 2016-12-30 00:39:35 följande:

I vårt landsting får man göra kub-test efter 34 års ålder kostnadsfritt. Förra gången var jag för ung men denna gång har jag gjort det testet.
    Vi fick en sannorlikhet på 1:5673, och behövde inte gå vidare.

Det är en trygghet att få veta att allt ser bra ut, sedan vet man ju såklart inte.

Det är ju dock precis det man inte vet. Du får bara en riskbedömning, en sannolikhet.

Du kan få 1:47, gå vidare med fostervattenprov/moderkaksprov/nipt och få veta med 99,9% träffsäkerhet (eftersom du analyserar celler från barnet) om bebisen är frisk eller ej. Eller du kan få 1:20 000 och föda ett barn med tex. downs syndrom.

Det handlar om att i gruppen med samma sannolikhet som du, så förväntas 1:5673 barn ha någon av de trisomier man bedömer. Alltså är sannolikt sett ett barn sjukt medan 5672 barn är friska.

Nu planerar jag inte fler barn men OM jag skulle bli gravid igen skulle jag strunta i KUB och gå på nipt direkt.

• Mascaraklumpar
    Anotherone skrev 2017-01-03 10:31:07 följande:
    Det är ju dock precis det man inte vet. Du får bara en riskbedömning, en sannolikhet.

Du kan få 1:47, gå vidare med fostervattenprov/moderkaksprov/nipt och få veta med 99,9% träffsäkerhet (eftersom du analyserar celler från barnet) om bebisen är frisk eller ej. Eller du kan få 1:20 000 och föda ett barn med tex. downs syndrom.

Det handlar om att i gruppen med samma sannolikhet som du, så förväntas 1:5673 barn ha någon av de trisomier man bedömer. Alltså är sannolikt sett ett barn sjukt medan 5672 barn är friska.

Nu planerar jag inte fler barn men OM jag skulle bli gravid igen skulle jag strunta i KUB och gå på nipt direkt.
    Man kan också tillägga att dessa 5672 inte automatiskt är friska bara för att de inte har någon trisomi, utan att knappt 60 av dem bär på andra allvarliga missbildningar. Den genomsnittliga risken vid 35 års ålder för T21/18/13 är ca 1/300 och för andra allvarliga missbildningar som inte upptäcks vid RUL ca 1/100, så genom KUB-testet (eller NIPT/FVP/MKP om det hade gjorts istället) har sannolikheten att få ett friskt barn i det här fallet ändrats från 98,7% till 99%.

Det finns aldrig några garantier, tyvärr.
  • Anotherone
    Mascaraklumpar skrev 2017-01-03 11:11:11 följande:
    Man kan också tillägga att dessa 5672 inte automatiskt är friska bara för att de inte har någon trisomi, utan att knappt 60 av dem bär på andra allvarliga missbildningar. Den genomsnittliga risken vid 35 års ålder för T21/18/13 är ca 1/300 och för andra allvarliga missbildningar som inte upptäcks vid RUL ca 1/100, så genom KUB-testet (eller NIPT/FVP/MKP om det hade gjorts istället) har sannolikheten att få ett friskt barn i det här fallet ändrats från 98,7% till 99%.

Det finns aldrig några garantier, tyvärr.
    Nej det gör ju inte det. Och bortsett från trisomier och andra kromosomfel (om man får säga så) så finns det ju massa andra sjukdomar som man inte har en aning om.
Svar på tråden Kub test