• Loriyana

För helvete hämta era barn i tid!

Nu har jag jobbat på fritids under flera års tid och till en början var jag entusiastisk och det var mycket jag ville göra med eleverna, pyssel, drama, idrott. Blev dock snabbt avrådd från de andra i personalen att ha inplanerade aktiviteter. Varför? Jo för om lilla Kalles mamma och pappa brukar hämta Kalle kl 15 på tisdagar men de vet om att på tisdagar är det fritidsgympa, ja då kommer Kalles föräldrar inte förrän klockan 16 eller 17 den dagen. Och nej det är inte bara lille Kalles föräldrar som gör detta...utan väldigt väldigt VÄLDIGT många av de andra barnens föräldrar också. Helt plötsligt har man dubbelt så många barn kl 16 som det var tänkt, och inte tillräckligt med personal att ta hand om dem.

Fritids är bra, fritids är toppen...men att få vara med sin egna familj är bättre! Fritids ska inte vara till för lata föräldrar som inte vet hur man gör något roligt med sina egna barn, utan det är en plats för barn att vara då föräldrarna JOBBAR. Resultatet av att föräldrar väljer att låta barnen vara kvar då det är någon rolig aktivitet är att vi pedagoger helt enkelt slutar göra roliga saker. Som det är nu så måste vi smussla med våra aktiviteter, hålla dem hemliga för föräldrarna, hela tiden byta dag och tid...bara för att inte stå där med dubbelt antal barn. Vet ni hur jävla jobbigt det är samt tidskrävande!?

Ville bara spy ut mig lite. Till er föräldrar (inklusive jag själv) som hämtar era barn direkt efter jobbet, oavsett vad som händer på fritids...TACK. Ni visar att ni faktiskt tycker om era barn. 

• Svar på tråden För helvete hämta era barn i tid!
  • Dumbledore
    ssa123 skrev 2017-01-18 21:48:04 följande:

Det här var då det märkligaste jag läst på länge.

På våra barns fritids (mellanstor kommun med ca 4 klasser/årskurs på deras skola 25 elever/ klass)

har barn med kortare dagar ALLTID erbjudits att stanna kvar längre om de haft kortdag när något kul ska hända.

Våra barn som sällan haft tid längre än till kl 15 (pappa i huset jobbar skift) har därmed 1-2 dagar per vecka erbjudits att stanna till kl 16.30.

Nu är det ju inte alltid man 'nyttjat' det för i bland har man ju planer m familjen.

Sen undrar jag också, hur "jobbiga" är egentligen fritidsbarn?

När vi fick en sladdis hade vi tydligen rätt att nyttja fritids, vilket var toppen i starten på höstterminen då mellanbarnet annars var den enda i klassen som inte gick fritids.

Dock ebbade det hela ut ganska snabbt och han kom på att det var roligare att ta med kompisarna hem efter skolan.

Tillslut sa fritidspersonalen att det behövdes inget schema på honom. De dagar han ville vara på fritids gick det bra fram till kl 16. Bara han sa till varje dag när skolan slutade hur han tänkt göra så dom visste.

Mao har jag upplevt att fritidsbarnen är relativt enkla och antalet inte avgörande

Jag tolkar ts som att föräldrar skiter i att hämta barnen när det händer något kul på fritids, inte att de stannar längre på grund av förlängt schema. Det räcker med att det är en eller två barn med särskilda behov som är där utanför vistelsetid så blir det jäkligt jobbigt.

Men bra att ni har så fin relation med fritids, det måste vara skönt! :)
  • ssa123
    Dumbledore skrev 2017-01-18 22:00:07 följande:

Jag tolkar ts som att föräldrar skiter i att hämta barnen när det händer något kul på fritids, inte att de stannar längre på grund av förlängt schema. Det räcker med att det är en eller två barn med särskilda behov som är där utanför vistelsetid så blir det jäkligt jobbigt.

Men bra att ni har så fin relation med fritids, det måste vara skönt! :)

Kanske hade de väldigt enkla barn under dessa år, eller en bra chef som bemannade högt
  • Tom Araya
    Loriyana skrev 2017-01-17 17:32:16 följande:

Nu har jag jobbat på fritids under flera års tid och till en början var jag entusiastisk och det var mycket jag ville göra med eleverna, pyssel, drama, idrott. Blev dock snabbt avrådd från de andra i personalen att ha inplanerade aktiviteter. Varför? Jo för om lilla Kalles mamma och pappa brukar hämta Kalle kl 15 på tisdagar men de vet om att på tisdagar är det fritidsgympa, ja då kommer Kalles föräldrar inte förrän klockan 16 eller 17 den dagen. Och nej det är inte bara lille Kalles föräldrar som gör detta...utan väldigt väldigt VÄLDIGT många av de andra barnens föräldrar också. Helt plötsligt har man dubbelt så många barn kl 16 som det var tänkt, och inte tillräckligt med personal att ta hand om dem.

Fritids är bra, fritids är toppen...men att få vara med sin egna familj är bättre! Fritids ska inte vara till för lata föräldrar som inte vet hur man gör något roligt med sina egna barn, utan det är en plats för barn att vara då föräldrarna JOBBAR. Resultatet av att föräldrar väljer att låta barnen vara kvar då det är någon rolig aktivitet är att vi pedagoger helt enkelt slutar göra roliga saker. Som det är nu så måste vi smussla med våra aktiviteter, hålla dem hemliga för föräldrarna, hela tiden byta dag och tid...bara för att inte stå där med dubbelt antal barn. Vet ni hur jävla jobbigt det är samt tidskrävande!?

Ville bara spy ut mig lite. Till er föräldrar (inklusive jag själv) som hämtar era barn direkt efter jobbet, oavsett vad som händer på fritids...TACK. Ni visar att ni faktiskt tycker om era barn. 

Tyvärr, detta med att förskola och fritids är för att ta hand om barn när folk jobbar har man gått ifrån. Nu får folk ha sina barn där lite hur de vill.
  • Bibbidi
    Palestrina skrev 2017-01-18 17:30:51 följande:
    Nja, det där stämmer väl ändå inte? Det är klart att det uppstår problem om det finns för många barn i relation till bemanningen, men det handlar väl snarare om problem att hålla uppsikt över en grupp barn som kan hållas på olika ytor, än att det blir för mycket jobb? Jag tänker att någon som jobbar som lärare kan ha klasser om 13 elever eller 30, men det har ingen betydelse för undervisningstimmarna som förväntas rymmas i en heltidstjänst eller för den tid som ges till för- och efterarbete. Det finns inte på kartan att jag kallar det mer jobb än "normalt" ifall jag har en grupp med fem fler elever, så länge det rör sig om en klasstorlek som jag förväntas klara av. Det blir mindre tid till varje individ istället.
    Nej det har du förstås rätt i. Däremot kan det ju vara svårt att genomföra vissa aktiviteter som man tänkt kan jag tänka mig när man läser ts.
  • Bibbidi

Mao har jag upplevt att fritidsbarnen är relativt enkla och antalet inte avgörande

Oj men barn är ju så olika så det går ju knappt att svara på! De barn som är på fritids är ju samma som går i skolan på dagarna, och där vet man ju att det är väldigt olika "energimängd" på barnen. Haha! Bråk, skrik, och vägra lyssna på de vuxna och bara springa runt runt (nu skriver jag värsta scenariot, men man har ju hört att det händer) kan ju hända under skoltid, och det kan det även göra under fritids.
  • KlunsSmurfen
    Froken Lokens skrev 2017-01-18 12:23:37 följande:
    Varför ska jag som skattebetalare acceptera att någon ska gå och träna eller handla medan barnen är på fritids för mina pengar?
    Vad svarar man på den.

Fritids är ju för att föräldrarna jobbar eller om barnet anses ha behov av det men i övrigt är reglerna olika i varje kommun och man får anpassa sej efter reglerna.

Är det öppen fritidsverksamhet barnet får vara där längre om det vill om det inte är bara öppen verksamhet mellan vissa tider. Man ska inte smussla med aktiviteterna eller gnälla på lata föräldrar om barnen är där frivilligt eller över "jag skattebetalare, mina pengar", det får man ta med kommunen.

Är det för att föräldrarna jobbar ska man helst följa schemat, i första hand för barnets skull.
    Är det efter barnets behov kan man ändra schemat efter behov.
    Personalstyrkan anpassas efter schemat men om man avviker ifrån schemat utan att anpassa personalstyrkan kostar det inget mer och blir för barnets skull, då tycker jag att det är upp till personalen att avgöra. Men jag tycker att det är respektlöst om hälften av föräldrarna "ändrar" schemat varje vecka för att någon är snäll. Men personalen har också ansvar att säga till, har man gett dem lov ska man inte gnälla sen.

Barnen som måste vara där längre varje dag har större behov av aktiviteter, blir ju inte direkt orättvist mot barnen som inte behöver. Något barn behöver lära sej.
    Froken Lokens skrev 2017-01-17 18:43:06 följande:

Jag gissar på att det är samma föräldrar som gör det du beskriver som även lämnar sina barn på förskola när dom själva är hemma. Dom når du inte fram till TS för de vill inte ta ansvar för deras barns välmående.

Alla barn och föräldrar har rätt till 25 timmar förskola i veckan i övrigt anpassas tiderna efter arbete mm. Så länge det inte är för långa dagar eller att barnet inte trivs så är det också något man får ta med kommunen, alla föräldrar bryr sej inte men man kan inte dra alla över en kam, gäller det en aktivitet på fritids som barnet vill vara med på kan man inte säga att föräldrarna inte tänker på barnens välmående. De föräldrar som inte bryr sej kan få jobba 60 timmar i veckan i ett halvår.

Om kommunen för en gångs skull gör något för barn och barnen trivs tycker jag inte att man ska man inte sura över "mina skattepengar".

• crazy dad

Ts jag förstår det kan vara jobbigt att vara under bemannat hela tiden. Men instället för att tjata har, gå till din chef om hen inte lyssnar gå nästa steg upp och blanda i facket. Du har rätt till en bra arbetes miljö. Men straff ej barn för att deras föräldrar ej hämtar i tid. Typ smyg gör aktivitet för det är i princip vad ni gör.

Och kom ihåg ni har ett jobb TS.

• Kasperina
    Tom Araya skrev 2017-01-18 22:12:28 följande:
    Tyvärr, detta med att förskola och fritids är för att ta hand om barn när folk jobbar har man gått ifrån. Nu får folk ha sina barn där lite hur de vill.
    Eller så är det kanske så att 90% av alla föräldrar lider av ett konstant dåligt samvete för att de 1. har barnen på dagis/fritids för långa dagar och 2. alltid smiter tidigare från jobbet för att kunna hämta så tidigt som möjligt, och om barnet då ber om att få stanna en timme extra på fritids så tar man tillfället i akt att jobba en timme extra utan att känna sig som en genomusel förälder.

/ensamstående heltidsarbetande med två barn och ett jävligt innovativt schema som innebär att jag jobbar ifatt på nätterna istf att sova
  • whitestar

Det här var då det märkligaste jag läst på länge.

På våra barns fritids (mellanstor kommun med ca 4 klasser/årskurs på deras skola 25 elever/ klass)

har barn med kortare dagar ALLTID erbjudits att stanna kvar längre om de haft kortdag när något kul ska hända.

Våra barn som sällan haft tid längre än till kl 15 (pappa i huset jobbar skift) har därmed 1-2 dagar per vecka erbjudits att stanna till kl 16.30.

Nu är det ju inte alltid man 'nyttjat' det för i bland har man ju planer m familjen.

När vi fick en sladdis hade vi tydligen rätt att nyttja fritids, vilket var toppen i starten på höstterminen då mellanbarnet annars var den enda i klassen som inte gick fritids.

Dock ebbade det hela ut ganska snabbt och han kom på att det var roligare att ta med kompisarna hem efter skolan.

Tillslut sa fritidspersonalen att det behövdes inget schema på honom. De dagar han ville vara på fritids gick det bra fram till kl 16. Bara han sa till varje dag när skolan slutade hur han tänkt göra så dom visste.

Det är samma på sonens fritte,ibland kan personalen upplysa om att vi kan vänta med hämtning så sonen hinner vara med på vissa saker. Egentligen hämtas han 14.30 men personalen har sagt att det spelar ingen roll om han är längre för dom är ändå samma styrka fram till kl 16 då dom slår ihop sig med ett annat fritids.
  • Jemp
    ungbrunett skrev 2017-01-18 17:15:53 följande:

Fast det ska fortfarande inte vara något som man som förälder ska behöva ta hänsyn till. Och på vilket sätt blir det mer jobb? Vad gör man som fritidsledare där det är stor skillnad om det är 10 eller 20 barn? Jag som förälder hämtar barnen när det passar mig och förväntar mig att personalen gör sitt jobb oavsett om det är 10 eller 20 barn där, och att de inte sitter och har åsikter om hur jag väljer att lägga upp mitt liv. Är det brist på personal så är det chefen som ska bemanna bättre, inte föräldrarna som ska hämta tidigare, i min värld i alla fall.

Men om inte föräldrarna meddelar schemaändringar kan ju inte chefen bemanna korrekt.
  • Jemp
    Holma skrev 2017-01-18 06:40:41 följande:

Du kanske ska läsa alla inlägg innan du yttrar dig . Det är ingen som får jobba över , det drabbar ingen på vårt fritids , personalens schema på vårt fritids läggs inte efter barnens schema .

Det har jag gjort men du visar mest på bristande insikt.
  • LisaA

Hej. Jag är förälder och har mitt barn på förskola. Varje termin lämnar vi in ett schema där det står vilken tid vi hämtar och lämnar vår son. Dessa tider passar vi,förutom i få undantags fall om det är problem i kommunaltrafiken men det händer sällan och i så fall ringer jag upp och säger att jag blir lite sen. Så fungerar det på vår förskola. Eftersom ni verkar ha problem med detta så föreslår jag att ni tar upp det med föräldrarna i informationsbrev/e-post eller talar direkt till föräldrarna om det är bara några få som hämtar barnen senare än avstämt.

Svar på tråden För helvete hämta era barn i tid!