• Polly1

    Barnvagnar med fasta hjul

    Vi har börjat titta efter barnvagn och har som många andra upptäckt vilken djungel det är :P

    Vi är inne på en vagn med fasta hjul och

    vagnarna vi för tillfället fastnat för är Emmaljunga mondial och Emmaljunga city cross. Vill gärna veta för och nackdelar med dessa och även förslag på andra vagnar/märken med fasta hjul :)

  • Svar på tråden Barnvagnar med fasta hjul
  • Polly1
    rox skrev 2017-01-17 21:02:32 följande:

    Vi har en Brio Happy, den passar in på både för- och nackdelar enligt ebe91:s lista ovan på Emmaljunga förutom att Brios varukorg är klädd i avtagbart och tvättbart material som gör att saker ligger någorlunda skyddat där. Vi har haft vagnen sedan feb -13 till två barn och tycker om vagnen så mycket att vi inte vill göra oss av med den riktigt ännu trots att vi skulle kunna klara oss utan den. Happy tillverkas inte längre sedan Britax köpte upp Brio men det finns en hel del beg i bra skick.


    Vet du om happyn är i samma storlek som Emmaljunga edgen? Har hört mycket bra om den vagnen också men i och med att den inte tillverkas längre är det ju svårt att känna på en ny i butik ;)
  • rox
    Polly1 skrev 2017-01-18 21:39:59 följande:

    Vet du om happyn är i samma storlek som Emmaljunga edgen? Har hört mycket bra om den vagnen också men i och med att den inte tillverkas längre är det ju svårt att känna på en ny i butik ;)


    Vet inte hur edge ser ut, en vän till mig har en EL och dem ser väldigt lika ut storleksmässigt. Jag kommer ihåg att vi valde bort både Kronans och EL med fyra fasta då vi tyckte liggdelen var så låg/satt långt ner på chassit. Det skulle i o f s istället vara en fördel med en lägre sittande sits då man ska lyfta i och ur ett barn.
  • ebe91
    Polly1 skrev 2017-01-18 21:39:59 följande:
    Vet du om happyn är i samma storlek som Emmaljunga edgen? Har hört mycket bra om den vagnen också men i och med att den inte tillverkas längre är det ju svårt att känna på en ny i butik ;)
    Edgen är större, och känns mer robust. Sufletten på emmaljungan är bättre, regnskyddet är mycket bättre. Har inte sett liggdelen till brio happy dock, men edge är den största liggdelen på marknaden.

    (Vi har somsagt edge och svägerskan har en happy).
  • ebe91
    rox skrev 2017-01-19 06:15:23 följande:
    Vet inte hur edge ser ut, en vän till mig har en EL och dem ser väldigt lika ut storleksmässigt. Jag kommer ihåg att vi valde bort både Kronans och EL med fyra fasta då vi tyckte liggdelen var så låg/satt långt ner på chassit. Det skulle i o f s istället vara en fördel med en lägre sittande sits då man ska lyfta i och ur ett barn.
    Det måste bero på vilket chassi man har, för våran liggdel på emmaljungan sitter väldigt högt. Sittdelen däremot är långt ner, men det vet jag brio happys sittdel också är.
  • Anotherone

    Mondial har jag ingen erfarenhet av, men jag får för mig att Mondial och Edge är lite tyngre och klumpigare än City Cross?
    Vi vill ha en fyrhjuling av samma skäl som er, jag kan möjligen tänka mig en smidigare vagn när barnet åker framåtvänt och väger mer men det får vi se.
    Nu har vi i alla fall skaffat en City Cross med liggkorg, vi hade en sån till första barnet och väljer samma nu.

    Framför allt valde vi den för att den är så bra som sittvagn. Och man använder ju vagnen som sittvagn klart mycket längre än vad man använder den som liggvagn. I vår bil gick det också att fälla vagnen med liggkorgen på och få in den på längden så att den inte tog upp hela bagaget.

    Den har bra utrymme, är stabil, skön att köra, skönt gung. Och med liggkorgen får man en riktigt smidig liggvagn.

  • Nyfikna72

    Allting är ju i slutändan bara attribut för att attrahera nya köpare......så länge det kommer nya attribut så kommer ju köparna att lovorda dem och påstå att allt är mycket bättre med just detta som gjort att de köpt just den vagnen och det i sin tur attraherar ju köpare som också vill ha de nya attributen för allt blir ju mycket bättre då....... Vagnar med fasta stora hjul har ju funnits sen dackefejden och jag har fött upp fyra ungar i vanliga klassiska sådana. Känner inte igen mig alls i att de skulle vara svårmanövrerade eller dåliga på nåt vis jämfört med nyare vagnar.

  • ebe91
    Anotherone skrev 2017-01-19 09:23:29 följande:

    Mondial har jag ingen erfarenhet av, men jag får för mig att Mondial och Edge är lite tyngre och klumpigare än City Cross?
    Vi vill ha en fyrhjuling av samma skäl som er, jag kan möjligen tänka mig en smidigare vagn när barnet åker framåtvänt och väger mer men det får vi se.
    Nu har vi i alla fall skaffat en City Cross med liggkorg, vi hade en sån till första barnet och väljer samma nu.

    Framför allt valde vi den för att den är så bra som sittvagn. Och man använder ju vagnen som sittvagn klart mycket längre än vad man använder den som liggvagn. I vår bil gick det också att fälla vagnen med liggkorgen på och få in den på längden så att den inte tog upp hela bagaget.

    Den har bra utrymme, är stabil, skön att köra, skönt gung. Och med liggkorgen får man en riktigt smidig liggvagn.


    Edgen är ingen vagn som man jättegärna lastar i och ur bilen dagligen, helt klart! Man måste ta lös liggdelen för att kunna fälla ihop chassit (med sittdelen behöver man dock inte det!). Fördelen med liggdelen är att den är väldigt rymlig och den hinner aldrig bli förliten, utan man får byta till sittselen när barnet inte vill ligga ner längre. Men helt klart, man använder liggdelen typ bara 6 månader så sittdelen är viktigare än liggdelen.
  • rox
    Nyfikna72 skrev 2017-01-19 09:51:06 följande:

    Allting är ju i slutändan bara attribut för att attrahera nya köpare......så länge det kommer nya attribut så kommer ju köparna att lovorda dem och påstå att allt är mycket bättre med just detta som gjort att de köpt just den vagnen och det i sin tur attraherar ju köpare som också vill ha de nya attributen för allt blir ju mycket bättre då....... Vagnar med fasta stora hjul har ju funnits sen dackefejden och jag har fött upp fyra ungar i vanliga klassiska sådana. Känner inte igen mig alls i att de skulle vara svårmanövrerade eller dåliga på nåt vis jämfört med nyare vagnar.


    När jag fick en kommentar från en person om att den personen aldrig skulle orka köra med fasta hjul så svarade jag att det gjorde ju våra föräldrar och innan dess också så då orkar jag..
  • Polly1
    Anotherone skrev 2017-01-19 09:23:29 följande:

    Mondial har jag ingen erfarenhet av, men jag får för mig att Mondial och Edge är lite tyngre och klumpigare än City Cross?

    Vi vill ha en fyrhjuling av samma skäl som er, jag kan möjligen tänka mig en smidigare vagn när barnet åker framåtvänt och väger mer men det får vi se.

    Nu har vi i alla fall skaffat en City Cross med liggkorg, vi hade en sån till första barnet och väljer samma nu.


    Vi har ju tittat lite på bägge och vad gäller sittdelen skiljer det i princip ingenting på vagnarna. Sittdelen är lika och lika höga vagnar.. liggdelen är större och också otympligare på mondialen, så vi får se det lutar nog mot en city cross för oss!
  • M82

    Vi har en Emmaljunga Classic sport. Ser ut som City Crossen, men skillnaden är att Classic Sport har 4 fasta lufthjul och stålkorg istället för "underhållsfria" hjul och tygkorg vilket gör att det är bättre om man ska handla och frakta hem varor så släpar de inte i marken för att det blir för tungt. Problemet med de "underhållsfria" hjulen är att det fastnar smågrus i dem så man måste ändå borsta av dem. Lufthjulen måste man pumpa ibland. Håller man dem bara pumpade så är risken för punka minimal. Precis som med en cykel. 


    Vet inte om Classic sport finns som liggvagn, tror det bara är en sittvagn. Vi köpte vår som sittvagn med Quadrolift (mjuklift) som vi hade ilagd när vår lilla var pyttis, så blev som en liggvagn iaf. Bor man i lägenhet eller om man ska hem till någon var det perfekt att bara lyfta ur quadroliften och bära med sig, inte en klumpig vagnsdel som är tung eller bara tar plats när den vuxits ur. Funkade kanon. Vissa skulle kanske säga att vagnen är lite klumpig, men vi gillar vår. Skulle beskriva den som en robust och rymlig vagn som kommer fram överallt men ändå har en snygg design. 


    Ytterligare en fördel är att man redan har en sittvagn när liggdelen inte längre behövs, så man slipper köpa en ny vagn direkt. Vagnen är rymlig, vår 1-åring kan sitta i vagnen fullt påklädd med vinterkläder + filtar/åkpåse och ändå ha gott om plats. Vi köpte vår begagnad, men fin och fräsch och komplett med många extra tillbehör för 1800 kr. på Blocket i augusti 2015. Helt ok pris för en bra vagn Skrattande


     


    Kolla på Kronans vagnar annars, de har oxå många vagnar med fasta hjul. Var ett alternativ för oss om vi inte köpt vår Emmaljunga. 

  • Anotherone
    Polly1 skrev 2017-01-19 12:00:52 följande:
    Vi har ju tittat lite på bägge och vad gäller sittdelen skiljer det i princip ingenting på vagnarna. Sittdelen är lika och lika höga vagnar.. liggdelen är större och också otympligare på mondialen, så vi får se det lutar nog mot en city cross för oss!
    Vi gillade vår väldigt mycket så jag kan verkligen rekommendera City Cross!

Svar på tråden Barnvagnar med fasta hjul