• gröna

Milda Kockens Val

I reklamen säger de något i stil med "och så lägger de i en klick smör för smakens skull" 

men varför isåfall inte bara använda smör när man steker? Varför en oljeblandning?

• Svar på tråden Milda Kockens Val
  • Anonym (Ö)
    gröna skrev 2017-01-27 21:53:47 följande:

De måste ha tänkt fel någonstans. Kanske att "olja betyder icke-animaliskt"

jag vet inte...

Haha ja något blev uppenbarligen fel. Problemet är att jag tror inte att de kommer att tro mig... de är lite av typen "jag vet bäst". Men men.
  • Anonym (Ö)
    Aniiee skrev 2017-01-27 21:55:03 följande:

I know! Min stora last. =)

Skrev den som har hembakat bröd på jäsning, lammstek i egengjord marinad och hemgjord pannkakssmet i kylen, hemgjord glass i frysen, 7 sorters hembakta kakor OCH hemgjorda glassrån i skafferiet, hemgjord chokladsås, kolasås och sylt på diskbänken samt hemgjord saft i en korg under diskbänken.

Yeah..... I know......

Vi ska ha gäster imorgon. Lite fler saker som ska fixas tills dess.....

Men alltså detta du nämner nu är väl normalt att man gör själv..? Eller? Nä sylt gör jag inte själv men allt annat ja...
  • Aniiee
    Anonym (Ö) skrev 2017-01-27 23:20:01 följande:
    Men alltså detta du nämner nu är väl normalt att man gör själv..? Eller? Nä sylt gör jag inte själv men allt annat ja...
    Alltså, ja, men kanske inte alltihop på samma dag.... =P
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Aniiee
    Anonym (Ö) skrev 2017-01-27 23:18:49 följande:
    Haha ja något blev uppenbarligen fel. Problemet är att jag tror inte att de kommer att tro mig... de är lite av typen "jag vet bäst". Men men.
    Sokratiska metoden. Fråga vad det är gjort av. Vet de inte, så googla tillsammans. Annars, fortsätt fråga. "vad är smör gjort av?" "Var kommer mjölk/grädde ifrån?"
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Anonym (Ö)
    Aniiee skrev 2017-01-27 23:32:49 följande:

Alltså, ja, men kanske inte alltihop på samma dag.... =P

Haha jaha :p nä inte på samma dag...
    Aniiee skrev 2017-01-27 23:37:01 följande:

Sokratiska metoden. Fråga vad det är gjort av. Vet de inte, så googla tillsammans. Annars, fortsätt fråga. "vad är smör gjort av?" "Var kommer mjölk/grädde ifrån?"

Alltså grejen var den att jag frågade vad oljan innehöll och då påstod de att mjölkproteinet hade separarerats och att det därav ansågs veganskt. Jag visste ingenting om detta så jag kunde liksom inte argumentera emot det även fast jag tyckte det lät helt fel.

Så enkelt var det :) nu när jag har frågat här och googlat så är det ju uppenbart men då visste jag ingenting.
  • Aniiee
    Anonym (Ö) skrev 2017-01-27 23:48:27 följande:
    Haha jaha :p nä inte på samma dag...
    Aniiee skrev 2017-01-27 23:37:01 följande:

Alltså grejen var den att jag frågade vad oljan innehöll och då påstod de att mjölkproteinet hade separarerats och att det därav ansågs veganskt. Jag visste ingenting om detta så jag kunde liksom inte argumentera emot det även fast jag tyckte det lät helt fel.

Så enkelt var det :) nu när jag har frågat här och googlat så är det ju uppenbart men då visste jag ingenting.
    Ja, alltså, nästa gång kan du ju bjuda på något som har ister på sig eller stekt i ister, och se vad de säger. Jag menar, det är också rent fett som befriats från "djurdelar" om vi säger så......
  • Anonym (Ö)
    Aniiee skrev 2017-01-28 00:05:29 följande:

Ja, alltså, nästa gång kan du ju bjuda på något som har ister på sig eller stekt i ister, och se vad de säger. Jag menar, det är också rent fett som befriats från "djurdelar" om vi säger så......

Hehe :p ja det kanske får dem att förstå... när vi diskuterade så drog de upp massa konstiga argument som jag inte visste om och jag kunde således inte säga emot något jag inte visste något om :p det enda jag kunde säga var att det lät väldigt konstigt... men nu vet jag ju och kan bevisa på ett annat sätt.
  • gröna
    Aniiee skrev 2017-01-27 22:12:20 följande:
    Som kock säger jag att, det är sant, kockar använder olja för temperaturen (men inte som folk tror, utan för att det med smör är lättare att se när pannan har rätt temp) och smör för smakens skull. Smörets fasta delar (protein och mjölksocker) har en tendens att brännas vid i höga temperaturer. Eller, tendens och tendens, det blir bränt, helt enkelt. 

Smör tål inte höga temperaturer tillsammans med olja heller, som en del påstår. Det är en myt, helt enkelt. 

Man tar av varje för att det är gott (och man är försiktig med temperaturen), och för att det är billigare att ta en tesked smör och en tesked olja än att ta en matsked smör.
    Hur menade du nu, om kockarna använder olja blir det alltså svårare att se när pannan har rätt temp?
  • gröna
    Aniiee skrev 2017-01-27 22:17:13 följande:
    Jodå. Jag köper massor färdigt jox. Allt från torr pasta till fryst bärpaj till korv till kycklingnuggets. Även ketchup och senap och tandoorimix och nutella. Jag är på intet sätt varken anti-färdigmat eller spritt språngande galen. Utom möjligtvis det där sista. Det är jag nog, i alla fall ibland.

Men ibland känner jag för att stå en hel vecka i köket och bara fixa och dona och få disk upp till armbågarna som min stackars uga får ta hand om.
    vad är uga?
  • Aniiee
    gröna skrev 2017-01-28 11:11:56 följande:
    Hur menade du nu, om kockarna använder olja blir det alltså svårare att se när pannan har rätt temp?
    Det stämmer.
    gröna skrev 2017-01-28 12:58:40 följande:
    vad är uga?
    Min tjej/flickvän/fästmö/vad hon nu är.
  • gröna
    Aniiee skrev 2017-01-28 13:51:44 följande:
    Det stämmer.
    gröna skrev 2017-01-28 12:58:40 följande:
    vad är uga?
    Men då är väl det snarare en anledning att inte använda olja utan smör istället?

Svar på tråden Milda Kockens Val