• Anonym (Hopplös)

Utkastad ur systemet, är allt slut nu?

Ja. Läget är som det är. Varit sjukskriven en längre tid, men plötsligt så godkänner Försäkringskassan inte mina sjukskrivningar längre. Överklagat, men bara avslag. 

Det här betyder att jag inte kommer att få några pengar, o får jag inte det kan jag t ex inte betala hyran längre. O kan jag inte betala hyran blir jag av med lägenheten, o då har jag ingenstans att bo, jag blir hemlös. 

Nej, jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till längre, ser ingen utväg!! Sjukpenning o lägenheten var det enda jag hade, men nu förlorar jag det också.

Så jag, redan funktionsnedsatt och sjuk, kommer att bli hemlös, och det är ju inget liv. Vet inte vad jag ska göra, ser ingen väg ut. 

Och myndigheterna verkar ju inte ha nåt ansvar, mitt hopp är att nån här kanske vet nåt.

• Svar på tråden Utkastad ur systemet, är allt slut nu?
  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-02-04 19:43:30 följande:

Du får söka socialbidrag. Med sjukintyg slipper du soc krav på att söka jobb för att få pengar av dem.
    Sök socialbidrag i första hand eftersom det är akut läge, sen kan du börja fundera på jobb.

Tack  för denna information, det ska jag prata med dom om!
    Anonym (Anställd?) skrev 2017-02-04 20:13:16 följande:
    Nej det skrev du inte. Det var ett exempel för att förklara att det kan bli svårt att få ett jobb
    Ok då förstår jag.
    Anonym (Peps) skrev 2017-02-04 20:19:41 följande:
    Kan du inte belåna den lite då? I väntan på aktivitetsersättning? Är den värd mycket pengar?
    Hur fungerar det isåfall? Ett par miljoner. 

• Anonym (Peps)
    Anonym (Hopplös) skrev 2017-02-04 20:53:30 följande:

Tack  för denna information, det ska jag prata med dom om!Ok då förstår jag.Hur fungerar det isåfall? Ett par miljoner. 

Prata med din bank.
  • Anonym (Prova)
    Anonym (Hopplös) skrev 2017-02-04 20:53:30 följande:

Tack  för denna information, det ska jag prata med dom om!Ok då förstår jag.Hur fungerar det isåfall? Ett par miljoner. 

Men wow! Det är ju bara att ringa banken. Ta ut ett bolån på t.ex. 1 milj. Det kan du sedan leva på i flera år.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Hopplös) skrev 2017-02-04 18:58:21 följande:

Jaha tro det då, om det känns bättre för dig. 

Det vill jag visst och har skrivit om det också, men tänker inte lägga nån energi på att försöka övertyga just dig om det. 

Intrycket baserar på det faktum att du upprepar varför du inte Kan jobba istället för vad du kan bidra med till en arbetsplats. Du har en fix ide om att du bara vill leva på FK och det anser tydligen inte dom.

Jag hade själv kämpigt att komma tillbaka in på arbetsmarknaden efter några års sjukskrivning. Jag hade fyra deltidsjobb samtidigt under en period på åtta månader. Jag sökte aktivt arbete hela tiden eftersom jag ville arbeta heltid, och tillslut fick jag ett jobb. Arbetsgivaren såg att jag verkligen ville arbeta eftersom jag bollade såpass många jobb, och uppskattade den egenskapen hos mig.

Men som sagt, du måste Vilja jobba, annars anställer ingen dig.
  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (Prova) skrev 2017-02-04 21:33:26 följande:
    Men wow! Det är ju bara att ringa banken. Ta ut ett bolån på t.ex. 1 milj. Det kan du sedan leva på i flera år.
    Ja, kanske?! Har inte alls tänkt den tanken. Trevligt med såna tips, tack snälla :) Efter att ha pratat med psyk i veckan ska jag nog kolla upp det där, om detta är möjligt i mitt fall. Om det finns några hinder eller så? När man inte har nån inkomst, som nu?

Kollade lite på nätet efter att du o Peps ovan föreslog detta, tydligen är andra likadana lägenheter i området sålda för runt 3 miljoner såg jag nu. Där ser man.
  • Anonym (Ellen)

Alltså belåna lägenheten utan inkomst kommer nog inte att gå

• Anonym (real)

Det är svårt att tycka det är fel om personer som äger en obelånad lägenhet värd flera miljoner nekas försörjningsstöd.

• nevermind

Du kan väl sälja lägenheten till någon vars hyresrätt du kan ta över? Men å andra sidan så blir du nog inte godkänd som hyresgäst...

Kan inte läkare skicka ut nya intyg då??

Har du inget rum att hyra ut?

• Anonym (Prova)
    Anonym (Hopplös) skrev 2017-02-04 22:51:01 följande:

Ja, kanske?! Har inte alls tänkt den tanken. Trevligt med såna tips, tack snälla :) Efter att ha pratat med psyk i veckan ska jag nog kolla upp det där, om detta är möjligt i mitt fall. Om det finns några hinder eller så? När man inte har nån inkomst, som nu?

Kollade lite på nätet efter att du o Peps ovan föreslog detta, tydligen är andra likadana lägenheter i området sålda för runt 3 miljoner såg jag nu. Där ser man.

Boka ett möte med banken, ta det INTE bara på telefon. På telefon är de ofta väldigt strikta, medan det kan vara lite lättare att få en individuell deal om du är på ett personligt möte.

Fråga vad de tycker hade varit en bra lösning. Kanske vill de inte låna ut så mycket på en gång då du inte har en inkomst. Fråga om du kan få ett amorteringsfritt lån. Och om de kan hjälpa dig att placera en del av pengarna lite långsiktigt. Med dagens låga räntor så kan det vara väldigt fördelaktigt. Tänk t.ex. 500.000kr som du har till att leva på de närmsta 4 åren (kanske kan du även få en del ränta på delar av den summan). Om de kan placera ytterligare 500.000 till dig för med t.ex. 10% avkastning så har de växt till 730.000 efter 4 år. Under tiden betalar du bara 1400 kr i månaden för dina räntor.

Exemplet är kanske lite överdrivet positivt, men inte omöjligt. Det är ingen livslång lösning, men kan hjälpa dig i flera år.
  • MaryM

Kanske knäppt tips men jag vet en kille som jobbar som "fejk-tjej" på dating/ sex-siter. Hans jobb är att logga in som en fiktiv tjej och hålla igång dialoger med diverse killar. Man jobbar hemifrån då så klart.

Man ska kunna skriva bra, men det verkar du kunna TS.

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-02-05 00:34:44 följande:

Alltså belåna lägenheten utan inkomst kommer nog inte att gå

Tror inte jag heller. 

Hursomhelst, ska försöka skriva mer o svara er andra i veckan, just nu kan jag inte.
    Tack hittills för alla bra o snälla svar!
  • Anonym (FK)

Japp, blev också utförsäkrad efter en längre tid sjukskrivning (18 mån).

Jag fick leva på lånade pengar av vänner släkt tills jag lyckades hitta ett jobb som förstod mina prblem. Det är tufft och hårt som fan.
    Du har att välja på det eller begå ett brott, blir du dömd får du gratis bostad.

• nevermind

Du kan inte hyra ut ett rum i lägenheten? Hyra ut hela lägenheten någon månad och bo på en väns soffa?

• Anonym (Hopplös)

Så, nu har jag träffat o talat med min kontakt på psykiatrin. Som hade pratat med min läkare som sagt att han kommer höra av sig till mig under denna veckan, istället för i mars (då jag har ett bokat besök). Vet inte om det bidragit att jag sagt till henne att jag inte orkar med längre, samt att en släkting kontaktat honom o sagt att jag verkar självmordsbenägen nu.

Tog med mig alla intyg o papper dit, hon kopierade intyget på avslaget från FK o skulle kontakta både den som gett mig avslag, o den som handlägger mitt ärende om sjukersättning (förtidspension). Även min läkare skulle tydligen göra det, för han ville veta exakt vad det är dom kräver för mer information om mig. Jag hade redan pratat med den som gav mig avslag o skrivit upp lite fakta till honom om vad hon sagt till mig att dom måste få veta, o som jag tänkt prata med honom om, men det är ju bra om han får förstahandsinfo direkt från dom. 

Frågade henne även om det här med personligt ombud, hon sa nåt om att hon kan ta den rollen åt mig s a s. Hade velat fråga henne mer om en del av de tips jag fått här i tråden, men det hanns inte med för tiden var slut. O vi bokade en ny tid i nästa vecka.

Så sådant är läget just nu...

• Anonym (Hopplös)
    nevermind skrev 2017-02-05 06:18:54 följande:

Du kan väl sälja lägenheten till någon vars hyresrätt du kan ta över? Men å andra sidan så blir du nog inte godkänd som hyresgäst...

Kan inte läkare skicka ut nya intyg då??

Har du inget rum att hyra ut?

Precis detta funderar jag över, ska tala med nån om det. O angående intyg ska min läkare prata med dom, skrev nåt om det i inlägget nu senast.

Till (Prova): jag begrundar det där o får ta reda på mer. Mycket att sätta sig in i. Känner dock att jag vill åtm försöka bringa reda i det här andra först.
    MaryM skrev 2017-02-05 06:41:28 följande:

Kanske knäppt tips men jag vet en kille som jobbar som "fejk-tjej" på dating/ sex-siter. Hans jobb är att logga in som en fiktiv tjej och hålla igång dialoger med diverse killar. Man jobbar hemifrån då så klart.

Man ska kunna skriva bra, men det verkar du kunna TS.

Kanske inte alls knäppt?! Det låter ju lite speciellt, var o hur hittar man såna jobb då? Tack för tipset! Just nu välkomnar jag det mesta känns det som, men kommer inte att göra nåt överilat (hoppas jag).
    Anonym (FK) skrev 2017-02-05 13:05:59 följande:

Japp, blev också utförsäkrad efter en längre tid sjukskrivning (18 mån).

Jag fick leva på lånade pengar av vänner släkt tills jag lyckades hitta ett jobb som förstod mina prblem. Det är tufft och hårt som fan.
    Du har att välja på det eller begå ett brott, blir du dömd får du gratis bostad.

Bra gjort, och grattis! Begå brott ja, skrev nåt om det i ett tidigare inlägg. Gratis bostad logi o rätt till massor av rehab från samhället vore inte helt fel. Gärningsmän daltas det ju så mycket med, men är man skötsam som jag så är det skit tydligen! Man har inget för det liksom.
    nevermind skrev 2017-02-05 18:40:38 följande:

Du kan inte hyra ut ett rum i lägenheten? Hyra ut hela lägenheten någon månad och bo på en väns soffa?

Funderat på det, men tar inte ställning just nu. Någon månad skulle det tyvärr inte bli frågan om i mitt fall, utan måste tänka mer långsiktigt.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Hopplös) skrev 2017-02-07 11:53:08 följande:

Precis detta funderar jag över, ska tala med nån om det. O angående intyg ska min läkare prata med dom, skrev nåt om det i inlägget nu senast.

Till (Prova): jag begrundar det där o får ta reda på mer. Mycket att sätta sig in i. Känner dock att jag vill åtm försöka bringa reda i det här andra först.Kanske inte alls knäppt?! Det låter ju lite speciellt, var o hur hittar man såna jobb då? Tack för tipset! Just nu välkomnar jag det mesta känns det som, men kommer inte att göra nåt överilat (hoppas jag).Bra gjort, och grattis! Begå brott ja, skrev nåt om det i ett tidigare inlägg. Gratis bostad logi o rätt till massor av rehab från samhället vore inte helt fel. Gärningsmän daltas det ju så mycket med, men är man skötsam som jag så är det skit tydligen! Man har inget för det liksom.Funderat på det, men tar inte ställning just nu. Någon månad skulle det tyvärr inte bli frågan om i mitt fall, utan måste tänka mer långsiktigt.

Fast hur definierar du "skötsam"?
  • Wolt
    Anonym (Va) skrev 2017-02-07 17:27:43 följande:
    Jag kan nog definiera skötsam. Skötsam är när man är icke-kriminell/inte belastar privatpersoner i.e stjäla egendom, råna, mörda, bedra osv, samt att man efter sina personliga förutsättningar försöker bidra till ett bättre samhälle, t ex genom blodgivning, hjälpa gamla människor över gatan osv.
  • Anonym (Va)
    Wolt skrev 2017-02-07 17:30:54 följande:

Jag kan nog definiera skötsam. Skötsam är när man är icke-kriminell/inte belastar privatpersoner i.e stjäla egendom, råna, mörda, bedra osv, samt att man efter sina personliga förutsättningar försöker bidra till ett bättre samhälle, t ex genom blodgivning, hjälpa gamla människor över gatan osv.

Men du är inte ts, antar jag.
  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (Va) skrev 2017-02-07 17:27:43 följande:
    Mycket ligger det i Wolts definition som jag skulle vilja hålla med om, samt att jag alltid snällt gjort som FK eller AF sagt åt mig s a s. Försöker vara god o visa att jag bryr mig om mina medmänniskor på olika sätt, ingen har väl nånsin haft nåt "besvär" av mig.

Är öht en person som varken är dominant eller utåtagerande, spelar aldrig hög musik i lägenheten eller stökar runt o stör mina grannar heller t ex. Det är vad jag kommer på just nu.
Svar på tråden Utkastad ur systemet, är allt slut nu?