• plaaneera

Ensam eller gemensam vårdnad - vad gäller

God kväll!

Kommit inför en situation där jag inom kort kommer bli fader. Spännande, skrämmande och känslor som dalar.

Jag och modern till mitt barn var en ganska kort romans, behöver inte gå in på djupare detaljer.

Det tog lite tid innan jag fick reda på allt om själva graviditeten utav olika anledningar.

Jag och modern kommer bra överens och kan prata, men vi lever separat och har ingen romans som pågår. Utan lever våra liv var för sig. 

Vi diskuterade lite..
    Barnet ska bo hos henne (under första året/åren. därefter blir det bara spekulationer så inte lönt att tänka längre) och jag bryr mig absolut ingenting om pappadagar m,m. Utan jag tror det är viktigast, att vårt barn, kommer få en trygg och bra miljö.

Hon vill ha ensamvårdnad och olika, ganska förståeliga anledningar kan jag tycka som en ensamstående mor. Och hon är en bra mor. Vi har levt/lever ganska olika liv. Hon aningen mer "städat" än mitt. 

jag vill ha gemensam vårdnad, för jag är rädd att förlora rättigheter överlag. och är lite rädd för vad jag kanske skriver under på. Vi är ärliga och pratar med varandra. Men ingen ser in i framtiden och man vet aldrig vad som händer.

Så..vad gäller? 

Happy Valentince! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-14 20:29
    Mest önskvärt är nog svar ur kvinnligt perspektiv.
  • Svar på tråden Ensam eller gemensam vårdnad - vad gäller
  • Queennr1

Alternativet är ju att ni har gemensam vårdnad OCH att du faktiskt tar ut dina pappadagar och bygger en bra relation med ditt barn. De behöver inte tas ut i sträck utan, när barnet är runt året och har en bra anknytning till dig kan du ju ta några dagar i veckan och mamma tar resten av veckan.

• plaaneera
    Queennr1 skrev 2017-02-14 21:07:07 följande:
    Byter hon land kan det bli en lång och knepig process. Men som sagt, de flesta föräldrar är ändå inte så egoistiska utan vill sitt barns bästa.
    Queennr1 skrev 2017-02-14 21:10:00 följande:

Alternativet är ju att ni har gemensam vårdnad OCH att du faktiskt tar ut dina pappadagar och bygger en bra relation med ditt barn. De behöver inte tas ut i sträck utan, när barnet är runt året och har en bra anknytning till dig kan du ju ta några dagar i veckan och mamma tar resten av veckan.

Ja, det lär inte hända gällande landsflykten men ja.. :)

Och det andra du skriver är absolut ett tänkbart scenario, men boendesituationen för min del är betydligt sämre än hennes. och inget direkt som säger att min kommer ändras inom snar framtid. 

tänkte just gällande mammadagar. vill gärna inte ha barnet på dagis för tidigt. förstod jag fel att modern får ut fler mammadagar överlag vid ensamvårdnad än vid gemensam? utöver de 60 från mig? 

• Mitchu

Åh snälla se till att skaffa gemensam vårdnad! Hur väl känner du den här tjejen? Är du villig att satsa din relation till ditt framtida barn på hur väl du känner henne? 

Och som någon sa tidigare - du kan ju ta ut dina dagar också - du behöver heller inte göra det allt på samma gång - och det kan också vara bra att spara lite dagar. Det låter som att du vill ha en relation med ditt barn - då är det väl en jättebra idé att ta ut dina föräldradagar! Hon har inte mer rätt till ert barn än vad du har!

Sen om ni vill vänta med dagis så kan man ju dryga ut dagarna .. det är vad vi gör. Min dotter kommer börja dagis när hon är runt 2 år. 

• Queennr1
    plaaneera skrev 2017-02-14 21:16:49 följande:

Och det andra du skriver är absolut ett tänkbart scenario, men boendesituationen för min del är betydligt sämre än hennes. och inget direkt som säger att min kommer ändras inom snar framtid. 

tänkte just gällande mammadagar. vill gärna inte ha barnet på dagis för tidigt. förstod jag fel att modern får ut fler mammadagar överlag vid ensamvårdnad än vid gemensam? utöver de 60 från mig? 

Man behöver ju inte ha barnet boende hos sig för att ta pappa dagar. Du kan ju vara med barnet på dagen när mamma jobbar.
  • Queennr1
    plaaneera skrev 2017-02-14 21:16:49 följande:

Hon får inte fler än de 60 som annars skulle tillfalla dig. 60 dagar kan översättas till 3 månader i decflrsta fall och det är viktiga månader som en så liten kan slippa dagis.
  • Queennr1
    Mitchu skrev 2017-02-14 21:28:03 följande:

Åh snälla se till att skaffa gemensam vårdnad! Hur väl känner du den här tjejen? Är du villig att satsa din relation till ditt framtida barn på hur väl du känner henne? 

Och som någon sa tidigare - du kan ju ta ut dina dagar också - du behöver heller inte göra det allt på samma gång - och det kan också vara bra att spara lite dagar. Det låter som att du vill ha en relation med ditt barn - då är det väl en jättebra idé att ta ut dina föräldradagar! Hon har inte mer rätt till ert barn än vad du har!

Sen om ni vill vänta med dagis så kan man ju dryga ut dagarna .. det är vad vi gör. Min dotter kommer börja dagis när hon är runt 2 år. 

Dryga ut dagarna är inte så lätt om man är ensamstående.
  • mammalovis

Den viktigaste frågan är väl hur delaktig du vill vara i detta barns liv?

Skiter du i det, kan du likaväl låta henne få enskild vårdnad, men ev ha umgänge. Vill du vara en mer närvarande pappa ser jag att det är ganska självklart att ni ska ha gemensam vårdnad, då du har rätt att vara med att besluta om var barnet ska ha sin förskoleplats, skola, vilken vårdcentral, fatta beslut om vård mm samt att du måste skriva under flyttanmälan om att mamman får flytta med barnet. Detta innebär att mamman får svårare att flytta iväg och du får lättare att behålla umgänget.

Nackdelen för mamman vid gemensam vårdnad är att du styr över hälften av föräldradagarna och att hon inte kan få alla 480 dagarna, då du har 90 sgi-dagar som är låsta på dig vid gemensam vårdnad, resten kan du föra över.

Jag och mitt äldsta barns pappa har gemensam vårdnad och har varit separerade sedan hon var drygt 1 år. Visst har det varit knepigare att prata om barnets bästa i perioder när samarbetet har varit infekterat, men just att fatta beslut om skola har inte varit några problem.

Sedan är det ju av vikt att du tidigt blir delaktig i bebisens liv och träffar h*n ofta någon/några timmar per gång flera dagar i veckan. Det finns ju inget som hindrar att du tar föräldradagar längre fram heller om ni har etablerat en god kontakt.

Vid samarbetssvårigheter kan man ta hjälp av familjerätten som är en rådgivande instans med barnets bästa i fokus. Dit kan du också ringa och ställa frågor för att få mer på fötterna rättighetsmässigt och vad som är brukligt vid liknande omständigheter.

• zemer
    plaaneera skrev 2017-02-14 20:58:19 följande:

Om man ger över ensam vårdnad till henne.

Hur svårt att det att begära gemensam igen? Vad har jag för rättigheter där? 

Är ni inte gifta så får mamman automatiskt ensam vårdnad när barnet födds. Ska ni har gemensam så måste ni skriva under papper för det.

Har ni gemensam vårdnad så får du hälften av föräldradagarna. Du kan skriva över alla förutom 90 st sgi dagar.
  • mammalovis

195 sgi-dagar har ni var + 45 lägstanivådagar vid gemensam vårdnad. Läs mer här:

www.forsakringskassan.se/!ut/p/z0/XckxDsIwDEDRszB4ThAbW4W4ACxVl8gFt1htbcsx4fp0YWH7Xy8NqU-DYOMZg1Vw3b__PLazYbzgeOogX1SCJO7XcqNqKpUbQTbnhmHkFfKkjuuTHLKglxFdKMpek0b81NFIhGWG7O_ReSm6lT9KtnSHL3leftE!/

Eller gå in på försäkringskassan och sök på föräldrapenning. Föräldrarna får även barnbidrag för barnet på 1050 kr per månad. Detta täcker blöjor och lite kläder i alla fall. Sedan har boendeföräldern ofta rätt till bostadsbidrag.

• Connie07

Mamman får väl automatiskt vårdnaden?Och om hon vill inte ha gemensam vårdnad ,får du väl kontakta advokat?För övrigt tycker jag att om hon vill behålla egen vårdnad,så är det väl bra.En bra mamma ser till att barnet får fin kontakt med pappan oavsett vårdnad.

• Mitchu
    Queennr1 skrev 2017-02-14 21:42:40 följande:
    Dryga ut dagarna är inte så lätt om man är ensamstående.
    Nej, har aldrig sagt att det är lätt? Både jag och min man är studenter och får lägstanivån så det är rätt knepigt för oss också.. Det handlar ju väldigt mycket om att vara ekonomisk och hur man prioriterar där.. Vi prioriterar att ha henne hemma längre framför att ha mer pengar helt enkelt.
  • Seven Costanza
    Mitchu skrev 2017-02-15 19:20:49 följande:

Nej, har aldrig sagt att det är lätt? Både jag och min man är studenter och får lägstanivån så det är rätt knepigt för oss också.. Det handlar ju väldigt mycket om att vara ekonomisk och hur man prioriterar där.. Vi prioriterar att ha henne hemma längre framför att ha mer pengar helt enkelt.

Ett tips för er (om ni inte redan tänkt på det) är att så fort ni tagit ut 180 SGI-dagar (värda 250 kr per dag för er) så börjar ni ta av lägstanivådagarna (värda 180 kr per dag) istället. Det ger lite mindre pengar men om ni kan spara så många som möjligt av SGI-dagarna tills ni börjar jobba så blir de ju värds mycket mer pengar när de baseras på er lön.
  • zemer
    Connie07 skrev 2017-02-14 22:10:11 följande:

Mamman får väl automatiskt vårdnaden?Och om hon vill inte ha gemensam vårdnad ,får du väl kontakta advokat?För övrigt tycker jag att om hon vill behålla egen vårdnad,så är det väl bra.En bra mamma ser till att barnet får fin kontakt med pappan oavsett vårdnad.

Och det är väl ännu bättre om hon låter pappan vara förälder på samma villkor som sig själv?
  • Connie07
    zemer skrev 2017-02-15 20:14:37 följande:

Och det är väl ännu bättre om hon låter pappan vara förälder på samma villkor som sig själv?

Så kan det ochså vara.Det är bara det samarbetet som måste fungera med nån man inte ens varit ihop med/känner väl.Om pappan är villig att ta sitt ansvar ,kan han ha bra kontakt med barnet,även fast han inte är vårdnadshavare .Samarbetet måste ju fungera för barnets bästa .
  • cloudberry79

Om ni är överens om att hon ska ta föräldraledigheten tycker jag du ska gå med på enskild vårdnad. Det är 90 dagar extra (om hon tar 5 dagar i veckan är det 18 veckor) som hon kan vara föräldraledig. Umgänge och vårdnad är inte samma sak. Ni kan skriva ett avtal om umgänge trots enskild vårdnad, där tex hon och barnet är hos dig ett par dagar i veckan till en början, sedan kanske mer och barnet självt. 

Just NO.
  • LMCS

Även om hon har ensam vårdnad får hon inte hindra ditt umgänge med barnet. Jag råder dig att ta kontakt med familjerätten i din kommun och fråga dem om det du är orolig för. Jag tror att du får mer korrekta svar där än här på familjeliv. Ni måste ändå ta kontakt med dem för att skriva faderskapspapper och då kan man samtidigt anmäla gemensam vårdnad om man vill det.

• Mitchu
    Seven Costanza skrev 2017-02-15 20:03:33 följande:
    Ett tips för er (om ni inte redan tänkt på det) är att så fort ni tagit ut 180 SGI-dagar (värda 250 kr per dag för er) så börjar ni ta av lägstanivådagarna (värda 180 kr per dag) istället. Det ger lite mindre pengar men om ni kan spara så många som möjligt av SGI-dagarna tills ni börjar jobba så blir de ju värds mycket mer pengar när de baseras på er lön.
    huh.. det har jag inte tänkt på alls. bra tips - ska göra så från och med nu ^^ 
  • Seven Costanza
    Mitchu skrev 2017-02-16 22:48:16 följande:

huh.. det har jag inte tänkt på alls. bra tips - ska göra så från och med nu ^^ 

Va bra att kunna hjälpa till! Om du/ni får tillsvidareanställningar efter examen (dvs utan provanställning) så tror jag att SGI:n höjs direkt, annars måste man jobba sex månader först innan den höjs, men det kan du fråga försäkringskassan vad som gäller exakt .
Svar på tråden Ensam eller gemensam vårdnad - vad gäller