• Anonym (Ful?)

Att aldrig få höra att man är fin/snygg/söt/vacker

Är 27 år, tjej

Senaste tiden har jag börjat tänka mer och mer på att jag i princip aldrig fått höra att jag är vacker eller fin. Allt jag har fått höra är tex smart, snäll, omtänksam, kreativ osv

Det känns tråkigt eftersom jag börjar tänka att andra kanske inte tycker att jag är fin. Jag har inte haft så bra självförtroende tidigare och de här tankarna hjälper inte mig alls..

Brukar ni få höra att ni är snygga/vackra osv ?

• Svar på tråden Att aldrig få höra att man är fin/snygg/söt/vacker
  • Anonym (Vem bryr sig)
    Anonym (Man) skrev 2017-03-23 13:24:56 följande:

och kan tillägga till TS: Kan mycket väl vara så att män tycker du är snygg men ingen vågar ge dig en komplimang eftersom de riskerar att uppfattas ut som sexistiska svin.

Eller så är hon ful.
    Men vem bryr sig?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Vem bryr sig) skrev 2017-03-23 13:43:54 följande:
    Eller så är hon ful.
    Men vem bryr sig?
    TS bryr sig eftersom hon startade tråden. Varför skriver du om du inte bryr dig?
  • Froken Lokens
    Anonym (Vem bryr sig) skrev 2017-03-23 13:43:54 följande:

Eller så är hon ful.

Men vem bryr sig?

Ganska många bryr sig, fler än man tror och många fler än de som erkänner för sig själva att dom bryr sig.
  • Anonym (Vem bryr sig)
    Anonym (Man) skrev 2017-03-23 13:57:06 följande:
    TS bryr sig eftersom hon startade tråden. Varför skriver du om du inte bryr dig?
    Varför bryr sig TS om vad folk har för åsikter om hennes utseende? Varför är det så viktigt att höra att man är vacker? Varför räcker det inte med alla andra positiva saker hon fått höra genom sitt liv? På vilket sätt är hennes liv inte fulländat om hon inte fått höra att hon är vacker? Jag menar att det är något fel samhällsmässigt här. Att utseende är ALLT som är viktigt, det andra verkar inte göra henne glad. Bättre att sitta här och låta främlingar som aldrig sett dig säga "du är vacker" för det är något som är relevant?
  • Anonym (Ful?)
    Anonym (Vem bryr sig) skrev 2017-03-23 14:54:49 följande:

Varför bryr sig TS om vad folk har för åsikter om hennes utseende? Varför är det så viktigt att höra att man är vacker? Varför räcker det inte med alla andra positiva saker hon fått höra genom sitt liv? På vilket sätt är hennes liv inte fulländat om hon inte fått höra att hon är vacker? Jag menar att det är något fel samhällsmässigt här. Att utseende är ALLT som är viktigt, det andra verkar inte göra henne glad. Bättre att sitta här och låta främlingar som aldrig sett dig säga "du är vacker" för det är något som är relevant?

Du bryr dig också. Dessutom sitter jag inte och gråter över att inte få höra sånt. Jag är så pass stark att det är något jag kan faktiskt släppa. Du däremot verkar ta åt dig. Känner du igen dig eller?
  • Anonym (...)

Jag får väldigt sällan såna komplimanger (några gånger om året, av totala främlingar). Min mamma har en narcissistisk personlighetsstörning som har alltid försökt sänka mig med elaka utseendepikar, och jag jobbar inte i ett sammanhang när man kommenterar folks utseende. Det hade varit trevligt om min man någonsin gav mig en komplimang (för jag försöker ju göra mig fin varje dag, med fina kläder och så). 

När vi skulle gifta oss kämpade jag ner mig till perfekt storlek, skaffade en solbränna, hade en jättefin klänning, fin sminkning, dyr håruppsättning gjord av frisör etc. Hade kämpat i över ett halvår för att se så bra ut som det bara gick. Inte ens då sa min partner något.

Till slut fick jag nog och frågade vad han tyckte (det gör jag aldrig annars, för ett sånt svar är ju inte värt något) och då tittade han snabbt på mig och sa "Det blir säkert bra". Det är det enda jag tänker på när jag tänker tillbaka på vår bröllopsdag.  Inte ens då fick han mig att känna mig fin. Jag ger honom komplimanger ganska ofta. Rynkar på näsan

Hursomhelst. Man får ju göra det bästa av det man har och uppmärksamma det själv istället.

• Anonym (Val)

För sa man ju sånt, men nu skulle jag inte våga. Risken är ju att man blir uppfattad som en störd våldtäktsman.

• smulpaj01
    Anonym (...) skrev 2017-03-23 17:12:49 följande:

Jag får väldigt sällan såna komplimanger (några gånger om året, av totala främlingar). Min mamma har en narcissistisk personlighetsstörning som har alltid försökt sänka mig med elaka utseendepikar, och jag jobbar inte i ett sammanhang när man kommenterar folks utseende. Det hade varit trevligt om min man någonsin gav mig en komplimang (för jag försöker ju göra mig fin varje dag, med fina kläder och så). 

När vi skulle gifta oss kämpade jag ner mig till perfekt storlek, skaffade en solbränna, hade en jättefin klänning, fin sminkning, dyr håruppsättning gjord av frisör etc. Hade kämpat i över ett halvår för att se så bra ut som det bara gick. Inte ens då sa min partner något.

Till slut fick jag nog och frågade vad han tyckte (det gör jag aldrig annars, för ett sånt svar är ju inte värt något) och då tittade han snabbt på mig och sa "Det blir säkert bra". Det är det enda jag tänker på när jag tänker tillbaka på vår bröllopsdag.  Inte ens då fick han mig att känna mig fin. Jag ger honom komplimanger ganska ofta. 

Hursomhelst. Man får ju göra det bästa av det man har och uppmärksamma det själv istället.

Påminner om ett ex till mig. Efter ca 3 års förhållande frågade jag varför han aldrig ger mig komplimanger. Han svarade: "för att alla andra säger att du är snygg så jag behöver inte göra det"

Störd!
  • Anonym (...)
    smulpaj01 skrev 2017-03-23 17:21:57 följande:
    Påminner om ett ex till mig. Efter ca 3 års förhållande frågade jag varför han aldrig ger mig komplimanger. Han svarade: "för att alla andra säger att du är snygg så jag behöver inte göra det"

Störd!
    Vilken störd kommentar! 

Alltså, jag känner mig värdesatt i övrigt. Han ställer alltid upp, är snäll och värdesätter mina åsikter osv, men just den totala avsaknaden av utseendekomplimanger stör mig mer än jag vill medge. Vill inte fiska efter komplimanger heller, det känns så patetiskt.
  • Tom Araya
    Anonym (Ful?) skrev 2017-03-21 23:43:16 följande:

Är 27 år, tjej

Senaste tiden har jag börjat tänka mer och mer på att jag i princip aldrig fått höra att jag är vacker eller fin. Allt jag har fått höra är tex smart, snäll, omtänksam, kreativ osv

Det känns tråkigt eftersom jag börjar tänka att andra kanske inte tycker att jag är fin. Jag har inte haft så bra självförtroende tidigare och de här tankarna hjälper inte mig alls..

Brukar ni få höra att ni är snygga/vackra osv ?

Vem är det du tycker ska säga att du är fin, snygg, vacker, söt e.t.c?
    Det är många som i många sammanhang skulle ta illa upp om deras utseende kommenteras istället för mer relevanta egenskaper i sammanhanget.
  • Anonym (oxå ful)

Orkar inte läsa hela tråden men helt enkelt är det väl så att du faktiskt är rätt ful!
    Grabbarna här går väl bananas med sitt medlidande för att få sig ett ligg.

• Anonym (emilia)

Tänk så här ts, du är inte satt till värden för att vara snygg, för att duga, för att vara till lags etc.

• Anonym (Fina)
    Anonym (Ful?) skrev 2017-03-21 23:43:16 följande:

Är 27 år, tjej

. Allt jag har fått höra är tex smart, snäll, omtänksam, kreativ osv

Vilka fina komplimanger du ändå har fått. Har du fått den den komplimang du vill ha?
  • Gäst150727

Extremt gammal tråd men vill ändå svara:

- Otroligt vackra människor får sällan kommentarer om sitt utseende för andra tänker att "de redan vet".

Jag vet att jag ser bra ut - främlingar stirrar på mig och många män blir helt tysta/förlägna - men inte f-n säger någon det till mig.

Aldrig någonsin har någon kommenterat min intelligens heller (har 123 i IQ efter test för att överbevisa mitt ex som kallade mig korkad...). 

Däremot har jag blivit kallad äcklig, töntig, snobbig, "von oben" och ful. Trots en välbehållen kropp på det också (efter två barn) och JA, jag duschar, tvättar håret och byter kläder.

Så, jag tror att du kan vara alldeles för mycket helt enkelt!! 

PS Jag är inte kaxig utan tvärtom, väldigt osäker. Gaslightad, typ. DS

• Anonym (Typ)
    Gäst150727 skrev 2024-02-28 20:34:08 följande:

Extremt gammal tråd men vill ändå svara:

- Otroligt vackra människor får sällan kommentarer om sitt utseende för andra tänker att "de redan vet".

Jag vet att jag ser bra ut - främlingar stirrar på mig och många män blir helt tysta/förlägna - men inte f-n säger någon det till mig.

Aldrig någonsin har någon kommenterat min intelligens heller (har 123 i IQ efter test för att överbevisa mitt ex som kallade mig korkad...). 

Däremot har jag blivit kallad äcklig, töntig, snobbig, "von oben" och ful. Trots en välbehållen kropp på det också (efter två barn) och JA, jag duschar, tvättar håret och byter kläder.

Så, jag tror att du kan vara alldeles för mycket helt enkelt!! 

PS Jag är inte kaxig utan tvärtom, väldigt osäker. Gaslightad, typ. DS

En man kan i princip inte göra rätt hur man än gör i detta.

Säger man något är man sexistisk och ytlig, om man inte säger något gör man också fel.
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Typ) skrev 2024-02-28 20:45:51 följande:
    En man kan i princip inte göra rätt hur man än gör i detta.

Säger man något är man sexistisk och ytlig, om man inte säger något gör man också fel.
    Jaha
Svar på tråden Att aldrig få höra att man är fin/snygg/söt/vacker