• Niklas19831983

    Vad hände när vi fick barn?

    Jag är en kille på runt 30 som levde i ett väldigt dåligt förhållande i 10år.
    Min fd gav mig inte bekräftelse och sex hade vi väldigt sällan. 
    Det var inte bra speciellt ofta utan man fick tassa på tå för att husfriden inte skulle rivas. Jag var aldrig otrogen men kände ett enormt behov av bekräftelse och kärlek. Men även sex och ömhet. 
    Jag tog mig ur detta när jag träffade min nya:

    Min nya som numer är min fru var jag arbetskamrat med i drygt 3 år.
    En dag umgicks vi -efter mycket tjat från hennes sida- och spelade badminton.
    Vi hade det fantastiskt kul och jag kände att tjejen jag arbetat med i dessa år var jag nu förälskad i. Och det skulle visa sig att hon var förälskad i mig.
    Hon hade haft känslor för mig en längre tid och jag var väldigt förtjust i henne.
    Så jag lämnade min dåvarande sambo.

    Jag och min nya tjej är så otroligt lika och har samma syn på det mesta.
    Vi är varandras "spegelbild" brukar vi säga. Då vi tänker så lika och har samma syn på saker.
    Efter drygt 2 år tillsammans bestämmer vi för att skaffa barn.
    Det kändes så rätt. 
    Min tjej är så mån om mig. Jag är verkligen hennes allt. Vi vill jämt vara med varandra och vi lyfter varandra varje dag. Sexet är fantastiskt även efter det första "nykär" året. Jag känner mig så ÄLSKAD. Hon visar varje dag så mycket kärlek genom både handling och ord.
    Hon blir gravid och vi hinner gifta oss innan våran lilla dotter kommer.

    Jag minns under tiden hon var gravid att hon väldigt väldigt ofta säger att "vi får inte glömma bort varandra när vi är tre..." ...."du skulle väl aldrig lämna mig när vi får barn?" osv..

    Hon är väldigt mån och verkar rädd att saker inte ska bli som de var innan dottern kom.

    Dottern anländer
    Dottern anländer och kan summera att vi nu varit tillsammans i 3 år vi det här laget. Vi har nästan aldrig bråkat. Någon enstaka gång under dessa år.
    Vi har alltid börjat skratta när vi börjat tjafsa. Summan är att vi fungerat så fantastiskt bra. (nämnas bör väl sägas att problem alltid lösts direkt, då det är viktigt för oss båda)

    Depression
    Min fru börjar uppvisa En sida som jag inte tidigare sett.
    Vår dotter sover som alla andra nyfödda väldigt osammanhängande men jag hjälper till trots att jag jobbar heltid. Mer än vad jag kanske bör ha gjort.
    Jag tog henne fram till 01 på natten, och min fru efter det. Sen började jag oftast jobba vid 6. Min fru gick på den tiden i barnets liv och la sig klockan 8 och fick då sova 4-5h innan det var hennes tur.
    Vi var självklart trötta båda två.

    Med mindre sömn i bagaget och en 3e person i familjen blir min fru deprimerad.
    Är stort att få barn. En omställning med råge. Det nya livet och att det sociala uteblir med jobbet.

    Hon mår inte bra så jag (som levt med en tjej tidigare som också varit deprimerad lite för ofta) hjälper henne att komma till insikt att hon fått en depression så hon får träffa en läkare och börjar äta antidepressiv medicin. (citalopram)
    Efter några månader mår hon bättre men är inte sig själv riktigt ännu.
    Jag tycker hon är förändrad. Jag vet att medicinen gör en förändrad. Man bryr sig inte lika mycket. Den förändrar personligheten!

    Tjejen som alltid varit så kärleksfull och varje dag visat sin kärlek gentemot MIG blir väldigt annorlunda. Hon "glömmer" mig. Det här hon sa att "vi måste ta hand om varandra även när dottern kommer"...."vi får inte glömma varandra"
    gäller inte längre. Känns inte viktigt. Det uteblir inte helt men ibland får jag påminna henne om att jag saknar henne.

    JAG BÖRJAR MÅ DÅLIGT efter nån månad. Jag saknar henne. Hon som var så kärleksfull och brydde sig så mycket. Jag kanske är avundsjuk på att inte få all hennes uppmärksamhet
    Jag får påminna henne om att visa sin kärlek till mig med, och inte bara dottern som hela tiden får fokus.
    Jag är införstådd med att en liten tar mycket tid men känner mig ledsen att hon inte verkar bry sig om det hon var så orolig för.
    JAG FÅR BE OM HENNES KÄRLEK.
    Vi börjar bråka flera gånger i veckan då jag blir ledsen för att hon inte ser mig.
    Hon ger mig väldigt sällan spontan "kärlek" genom pussar eller liknande.

    Under dessa bråk påminner jag henne om det hon sa att vi måste ta hand om varandra. Hon säger då att hon älskar mig så otroligt mycket och att ingenting är annorlunda. Hon blir väldigt pussig och ger mig uppmärksamhet dagen efter, sen rinner det ut i sanden.

    Här är vi idag.
    Jag gråter när jag skriver detta.
    Hon är så olik sig. Hon säger att hon fortfarande är deprimerad.
    Men hon verkar inte vara deprimerad. Nedstämd ibland möjligtvis.
    Hon umgås gladligen med vänner och säger sig "spela" glad när hon träffar sina vänner eller våra bekanta / föräldrar.

    JAG mår så dåligt då jag saknar den tjejen hon var INNAN graviditeten.

    -Hon bryr sig inte lika mycket om vad JAG gör när vi är på olika platser.
    Tidigare kom det sms väldigt ofta med frågan "Vad gör du"..."Var är du?".."Skicka en bild" (hon ville få en bekräftelse på att jag var på platsen jag sa mig vara. Kanske bör nämnas att jag gick bakom ryggen på den sambo jag hade när min fru och jag började träffas. Så hon tycker jag var väldigt skicklig att dölja att jag träffade henne.)

    Nu kommer frågan inte alls, kanske nån gång, men jag saknar det.
    Det blir som en bekräftelse att HON BRYR SIG genom att ställa den frågan.

    - Vi har inte sex. Och detta gör mig så ledsen. Jag blir deprimerad av att hon inte vill. Hon är helt som förbytt mot tidigare. Jag får ABSOLUT INTE anspela på sex för då blir hon ledsen.

    Hon säger att hon inte är sugen på sex när hon mår dåligt. Det kan jag förstå.
    Men vad jag inte förstår är att hon är SÅ emot det.
    Jag frågar henne ofta och vi tjafsar ofta då jag inte förstår hur man kan bli så inåtvänd. Jag säger att vi behöver inte ligga med varandra. Man kan göra mycket annat. Men hon vill INTE.

    Hon säger att när hon mår dåligt så är hon inte intresserad av sex.
    Men vad jag ser så mår hon ju BÄTTRE vissa dagar, längtar man inte då?
    NÅN JÄVLA GÅNG MÅSTE MAN VÄL VARA SUGEN?!?!?
    Vi kan inte diskutera ämnet överhuvudtaget och anspelar jag på sex så blir hon arg och säger att jag INTE FÖRSTÅR ELLER RESPEKTERAR hennes känslor.
    MEN MINA KÄNSLOR DÅ? 

    Jag begriper inte varför hon blivit såhär? Längtan efter sex måste väl finnas NÅN GÅNG? Är det hennes förbannade CITALOPRAM som gör henne ointresserad av sex?

    Hon säger att jag "stressar och pressar" henne.

    Jag mår så dåligt över detta att inte få känna bekräftelse. Att få ha sex eller ligga nakna bredvid varandra. Att hon TAR på mig. Jag känner mig inte älskad längre.
    Jag vill känna mig attraktiv som jag alltid gjort. Jag vill att hon spontant tar mig på rumpan eller kysser mig. Jag mår så jävla dåligt. Hon är orolig att jag ska knulla någon annan eller lämna henne. 

    Hon älskar mig verkligen. Hon är duktig på att säga till mig hur mycket hon älskar mig. Hon säger att hon ALLTID vill vara med mig. Hon vill DÖ med mig.
    Men ord kan inte ersätta handling.

    Jag SAKNAR HANDLINGEN. Jag vill att hon VISAR ATT HON ÄLSKAR MIG GENOM HANDLING. Det räcker inte att hon säger orden.
    För orden kan hon verkligen. Hon säger med ord hur hon känner. Men jag vill att ORD OMVANDLAS TILL HANDLING.
    Hon säger att hon saknar mig väldigt mycket.

    Vad ska jag ta mig till? Jag känner mig så oattraktiv. 
    Jag vill så gärna att vi ska vara som förrut. Allt var så jävla bra.
    Ska jag köra med samma mynt? Skita i att ta på henne och pussa henne?
    Så får jag se hur hon reagerar? Börja titta på andra? Tar hon mig för givet?
    Jag vill ju inte vara elak eller göra något som sårar henne men jag tror inte hon förstår hur dåligt jag mår.

    Jag vet inte VAD jag gör för fel? Är jag FÖR PÅ? Tar hon mig som sagt för givet?
    Men vi har ju alltid varit så måna om varandra.
    Jag mår dåligt för vi inte har sex och att hon är dålig på att visa sin kärlek.
    Hur ska jag vända detta? Det blir bara VÄRRE att jag tjatar.

    Snälla hjälp mig här. Blir galen!
    Och fråga gärna om något är oklart.

  • Svar på tråden Vad hände när vi fick barn?
  • Resande i trafik

    Jag kan berätta hur det var/är för mig.

    Ett litet barn kräver så mycket kroppskontakt att den kvoten nästan blir fylld. När man inte har bebisen klistrad mot ens kropp större delen av dagen är behovet stort att få vara ifred.

    När jag mår dåligt ser sällan min sambo hur jag mår. Jag skapar en fasad för jag måste det för att vardagen ska funka och för att jag annars drar ner honom också. De dagar jag ser ledsen ut, gråter mm är de dagar jag mår så dåligt att jag inte orkar hålla fasaden. Det som nog kan uppfattas som bra dagar är inte det, det är bara dåliga dagar där jag lyckades hålla näsan över vattnet.

  • Resande i trafik

    Jag har i de dåliga perioderna tagit min sambo för givet. Vi har valt att leva och ha barn tillsammans. Jag måste kunna lita på att han finns där för mig även under perioder då jag inte har något att ge. Den dag han är under isen finns jag där för honom. Vi tar hand om varandra trots att den andra inte alltid har möjlighet att ge tillbaka just då.

    Men man är inte skyldig att göra detta. Man ska göra det för att man vill. Det är tillåtet att lämna en person som mår dåligt om man själv känner att man absolut inte orkar - att den andra drar ner en totalt.

  • Anonym (Tess)

    Jag håller med föregående. Sömnbrist och en klängig bebis som behöver nånting hela tiden det gör att jag inte har mycket lust kvar till min man. Nu är han erfaren nog så han förstår att de första åren får vara så här.

    Jag tänker på en katt jag hade. Den var superkelig och älskade att ligga i knät. Men när när den hade kattungar, då var den helt förbytt. Om man försökte klappa på den då så fräste den och markerade med klorna.

  • Carambolan

    Håller med ovanstående. Varje gång vi fått ett nytt barn, som i princip suttit fastklistrat i mina bröst eller sovit på mig, har jag bara velat ha min kropp ifred så fort jag fått chansen. Jag har älskat min man lika mycket fortfarande men jag har verkligen inte orkat med en massa kramar och pussar och mys. När barnet för en gångs skull var nöjd någon annanstans ville jag bara få vara utan närhet en stund.

    Med alla tre barn har det gått över och jag och min man har hittat tillbaka till varandra när barnet efter några månader börjat bli lite mindre närhetskrävande.

  • Meriall

    Hur länge var det sedan barnet kom? Kan ni byta så du är föräldraledig? Jag tror det skulle göra stor skillnad.

  • LFF

    Alltså, nog för att jag älskar närhet etc men att hela tiden, 24/7, behöva bevisa att man älskar sin partner skulle så otroligt döda allt för mig. Det skulle bli så enormt påtvingat så det finns inte. När man dessutom har en liten bebis som kräver 110% uppmärksamhet så blir det än värre.

    Men, jag tror att ni behöver gå till en familjeterapeut och prata så ni får hjälp för annars kommer aldrig er relation att hålla. Ni måste båda ha förståelse för varandras behov. Det gäller lika mycket henne som dig. 

  • Anonym (fialisa246)

    Jag förstår hur jobbigt det här är för dig, och jag kan säga att det är lika jobbigt för din sambo. Här är min åsikt och mitt tips:


    Förlossningsdepression är som vilken psykisk ohälsa som helst. Det är JÄTTESVÅRT att gå igenom själv och kräver behandling. I många fall räcker inte medicinering. Min personliga uppfattning är att vårdcentral inte alltid erbjuder bästa hjälpen just för att kunskapen saknas kring depressionsbehandling. Försök få kontakt med öppenvårdspsykiatrin! Om ni inte vill gå så långt så försök få en kurator eller psykolog på vårdcentralen.


    När du ber din flickvän att ta emot hjälp, säg inte att HON behöver hjälp. Försök snällt och lungt förklara att du upplever att NI behöver lite stöd i erat förhållande. Vissa personer tycker det är oerhört svårt och känner sig misslyckade när dem behöver hjälp. Eftersom ni lever i en tvåsamhet så är hennes problem dina problem, och dina problem hennes problem och ni måste lösa dem tillsammans. Detta är jättesvårt för man vet inte alltid vad man kan göra för den andra och man kan känna sig uppgiven när det inte känns som något blir bättre.


    Angående sex-problemet. Med största sannolikhet är kombination bebis + citalopram anledningen. Du får försöka ligga lågt där och inte ta upp det för hon är inte i ett stadie där hon kan ge dig vad du vill ha. I takt med att eran relation blir bättre kommer även sexlivet bli bättre.


    Det här är ett jättetufft problem och kan ta tid att ta sig igenom. Men om ni är öppna och ödmjuka mot varandra och lyckas jobba er igenom det här så kommer eran relation vara mycket starkare sen.


    Hon verkar vara i en fas där hon bär mycket frustration inom sig och det går ut över dig, därav får du inte den bekräftelse du behöver. Försök bekräfta henne i hennes dåliga mående. Försök att inte ta åt dig av det elaka hon säger just nu. Försök vara stark, och försök prata med andra människor som kan bekräfta dig och stötta dig.


    Om din tjej går med på att ta emot hjälp så kommer hon till slut öppna upp sig för dig igen och prata, bekräfta och vilja jobba på relationen med dig! Jag önskar dig verkligen lycka till och hoppas ni får hjälp!
  • jensi87

    Jag har inga barn själv, men kan däremot prata om min erfarenhet kring lust och psykiskt mående. 

    Jag har varit tillsammans med min sambo i 6 år, och hade en period på runt 7-8 månader som jag mådde väldigt dåligt. Det hade ingenting med honom att göra, jag hade väldigt mycket ångest och panikattacker, och var allmänt rejält ur balans. Sex var det absolut sista jag tänkte på. Jag älskade min sambo precis lika mycket, och tyckte fortfarande att han var den sexigaste mannen jag någonsin träffat, men det fanns ingen lust. Jag ville inte röra, inte bli rörd, på något sexuellt sätt alls. 

    Sambon led ju förstås och mådde väl som du gör nu, han kände sig oattraktiv och oälskad, och det spelade ingen roll hur många gånger jag förklarade att det inte handlade om honom och hur mycket jag överöste honom med komplimanger.

    Sambon tjatade, gnällde, gav mig dåligt samvete. Som du menade på att jag skadade honom därför att sexlusten försvunnit, och jag kan lova dig att det bara gjorde saken värre. Skapade mer ångest = mindre lust. Jag bar redan på skuld och skam inför det faktum att jag blivit mer eller mindre asexuell, och enorm rädsla att jag aldrig skulle bli "normal" igen, och jag hade behövt min sambos stöd. Jag hade behövt hans kärlek. Jag hade behövt få må så, få vara så, utan att behöva ta på mig hans känslor också i det läget.

    Sedan förstår jag självklart att han kände sig sårad och bortvald, jag förstår att han oroade sig och att det påverkade honom. Men hans stöd hade hjälpt. Troligtvis hade jag mått bättre mycket snabbare utan de extra skuldkänslorna jag fick från honom. Vi pratade, jag förklarade, men det gick inte in.

    Så det jag vill säga är: Stötta din fru. Ta det inte personligt, det är med största sannolikhet inte personligt. Tänk på att hon troligtvis redan känner oro inför ert samliv, hon kanske önskar att hon hade lust som hon saknar just nu. Låt henne sakna lust ett tag, om ni har ett helt liv framför er så är det väl ändå inte hela världen att samlivet uteblir ett tag? Din lust kan du ju faktiskt hantera på egen hand (pun intended), och intimiteten kommer med tiden.

  • Anonym (Dissad)

    Lider verkligen med dig. Har själv fyra barn med två olika kvinnor. Jag och exet bröt upp när vår andra var ett år. Hon blev som förbytt, deprimerad, aggressiv, våldsam och kraschade vår relation. Då hade hon stor support från mig och släkt och vi turades om med nätterna. Inget hjälpte och vi bröt upp. Träffade ny kvinna två år senare. Hon hade barn sen tidigare men ville ha gemensamma. Jag var färdig men lät mig övertalas för att stötta hennes drömmar om stor familj. Efter andra barnet blev hon deprimerad och utmattad. Hennes tidigare nu äldre barn visade sig vara autistiska och borderline. En näst intill omöjlig kombination växte fram med småbarn och tonåringar med deras problem med krogen, kompisar och allt. Nu vill hon bara vara i fred. Vi har dåligt sex Max en gång i månaden. Det går inte att prata med henne utan att hon blir hysterisk och stormar iväg med sina känslor. Vi går i terapi men inget hjälper. All fokus och energi går till hennes tidigare barn och vi andra är bifigurer som inte betyder så mycket. Hon suger all energi ur rummet och ger ingenting tillbaka. Jag mår skit i vår relation som hon tycker är viktig men inte förstår att även hon behöver vårda för att den ska vara bra. Jag söker sex med andra kvinnor. inget jag är stolt över och jag vet att det är fel att vara otrogen men det är alldeles nödvändigt för att jag ska stå ut och klara av dagarna med henne. Visst kan vi separera men jag tror inte det löser några problem på kort sikt. Hon kan ha sitt humör och vara ifred hur mycket hon vill. Jag löser det utan att blanda in henne. Visst ska man vara trogen men man måste ju även vara trogen mot sig själv och sina egna önskningar. Livet är kort.

  • Jemp

    Hur gammalt är barnet? 


    Har du varit föräldraledig än? 


    Hur kommer det sig att du tänker att du ?hjälpt till? (tagit ansvar) för mycket, när det gäller ditt barn? 


    Tror du man får större sexlust av tjat? 


    Livet och prioriteringarna ändras när man får barn. Det är en helt ny roll för en själv. Dessutom har man ofta bebisen fysiskt på sig själv många timmar om dagen, som gör att längtan efter att ha kroppen för sig själv lätt blir större än att vilja ha ännu mer fysisk närhet. 


    Gjbetbis är relationen viktig. Det är bra att prata om förändringarna och varandras behov, och att försöka få tid för relationen också. Det blir faktiskt lättare med tiden också, förutsatt såklart att båda vill. 

Svar på tråden Vad hände när vi fick barn?