• Lofers

Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨

Hej,

Jag undrar om det finns någon annan med erfarenhet av upprepade misslyckade IVF-behandlingar trots många embryon av bra kvalitet. 

Jag och min sambo är 35 år och vi har försökt få barn i ca 2,5 år. Under senaste året har vi gjort tre IVF-behandlingar (äggplock) med flera fina embryon som resultat, men utan att bli gravida. Totalt har vi hittills gjort sju återföringar, varav två med färska och fem med frysta embryon. Vi har ytterligare fyra blastocyster i frysen från det tredje äggplocket som vi planerar att återföra, men hoppet sjunker för varje återföring. 

Läkarna hittar ingen förklaring till att behandlingarna inte fungerar. Har gjort immunologisk utredning som inte visade något fel. Jag ska få testa trombyl vid nästa återföring, mest för att göra något annorlunda. Någon med liknande erfarenhet med tips och råd att dela? 

Tack!

• Svar på tråden Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨
  • finee
    Lofers skrev 2017-06-27 23:25:00 följande:

Tack! Ja, håller med om att det känns väldigt bra att hitta något efter så många misslyckade försök. Din historia ger hopp.

Bra tänkt att försöka göra återföring snabbt efteråt. Har förstått att det är risk att ureaplasman kommer tillbaka. 

Skönt att ni hade en förstående läkare. Det har vi också, så känns bra. Låter klokt att äta hela kuren enl rekommendation. 

Tack så mycket!

Hej Lofers! Lite nyfiken hur det går för dig? Vill du dela med dig var ni står i processen nu? Är också påväg till Aten, antagligen. Åtminstonde för en hysteroskopi. Rekommenderades du en sån?
  • Lofers
    finee skrev 2017-08-10 10:27:02 följande:
    Hej Lofers! Lite nyfiken hur det går för dig? Vill du dela med dig var ni står i processen nu? Är också påväg till Aten, antagligen. Åtminstonde för en hysteroskopi. Rekommenderades du en sån?
    Hej! Ursäkta sent svar, har tagit lite paus härifrån... Tar nu antibiotikakuren från Serum i Aten. Planen är att fortsätta med frysåterföringar under hösten. Men först ska jag göra ett ERA-test (www.igenomix.com/tests/endometrial-receptivity-test-era/). Osäker på om det kommer visa något, men vår läkare tyckte det kunde vara värt att testa. Har du funderat på det?
    Har också funderat på hysteroskopi. Ska fråga vår läkare om det. 
    Hur går det för er? Har du tagit antibiotikakuren? Hoppas allt går bra. :)
  • finee
    Lofers skrev 2017-08-23 21:04:51 följande:

Hej! Ursäkta sent svar, har tagit lite paus härifrån... Tar nu antibiotikakuren från Serum i Aten. Planen är att fortsätta med frysåterföringar under hösten. Men först ska jag göra ett ERA-test (www.igenomix.com/tests/endometrial-receptivity-test-era/). Osäker på om det kommer visa något, men vår läkare tyckte det kunde vara värt att testa. Har du funderat på det?

Har också funderat på hysteroskopi. Ska fråga vår läkare om det. 

Hur går det för er? Har du tagit antibiotikakuren? Hoppas allt går bra. :)

Vad bra att du tar antibiotikan, jag gör samma sak. Vad jag förstår så är det svårt att bli av med infektionen trots antibiotika. Ska du testa om dig efter avslutad kur? Är det någon idé? Har inte funderat på ERA-test. Hur motiverade läkaren att du skulle göra det? Har du fått plus någon gång (men missfall) på dina insättningar? Jag ska åka till Serum och göra en hysteroskopi i mitten av september. Som jag har uppfattat ska hysteroskopierna vara bättre där än i Sverige (för oss med fertilitetsproblem). Jag ska också göra en (ordentlig) immunologisk utredning där då jag ändå är på plats i Aten. Så jag kommer att köra nästa FET efter hysteroskopi och med immunbehandling. Hoppas ju så mycket att det ska funka, men har fortfarande svårt att känna hopp. Men klarar inte av att sätta in några fler fina embryon utan att göra något ytterligare. Hoppas att allt går bra för dig också!
  • Lofers
    finee skrev 2017-08-24 21:17:06 följande:
    Vad bra att du tar antibiotikan, jag gör samma sak. Vad jag förstår så är det svårt att bli av med infektionen trots antibiotika. Ska du testa om dig efter avslutad kur? Är det någon idé? Har inte funderat på ERA-test. Hur motiverade läkaren att du skulle göra det? Har du fått plus någon gång (men missfall) på dina insättningar? Jag ska åka till Serum och göra en hysteroskopi i mitten av september. Som jag har uppfattat ska hysteroskopierna vara bättre där än i Sverige (för oss med fertilitetsproblem). Jag ska också göra en (ordentlig) immunologisk utredning där då jag ändå är på plats i Aten. Så jag kommer att köra nästa FET efter hysteroskopi och med immunbehandling. Hoppas ju så mycket att det ska funka, men har fortfarande svårt att känna hopp. Men klarar inte av att sätta in några fler fina embryon utan att göra något ytterligare. Hoppas att allt går bra för dig också!
    Jag har fått plus efter en insättning, men det övergick till minus och mens efter bara några dagar. Alla andra återföringar har varit negativa. Det var jag som frågade om ERA-test, och vår läkare tyckte det kunde vara ett logiskt nästa steg efter så många misslyckanden. 
    Jag har inte tänkt testa mig efter avslutad antibiotikabehandling. Har du? Det kanske kommer kännas aktuellt om vi gör ytterligare några återföringar utan resultat, men har inte tänkt att testa igen direkt efter behandlingen. 
    Förstår din känsla att inte vilja sätta tillbaka embryon i onödan, om det finns något mer man kan göra. Jag har också hört att de ska vara duktiga på hysteroskopi i Aten. Penny på Serum nämnde det när vi var där. Får jag fråga om du har gjort någon undersökning där de rekommenderade hysteroskopi, eller hur kom du fram till det som nästa steg?
    Tappar också hoppet ofta samtidigt som man ju hoppas jättemycket. Är verkligen jobbigt att gå igenom detta och leva med ovissheten hela tiden. Håller tummarna för att det går bra för oss båda snart!
  • finee
    Lofers skrev 2017-08-24 22:01:34 följande:

Jag har fått plus efter en insättning, men det övergick till minus och mens efter bara några dagar. Alla andra återföringar har varit negativa. Det var jag som frågade om ERA-test, och vår läkare tyckte det kunde vara ett logiskt nästa steg efter så många misslyckanden. 

Jag har inte tänkt testa mig efter avslutad antibiotikabehandling. Har du? Det kanske kommer kännas aktuellt om vi gör ytterligare några återföringar utan resultat, men har inte tänkt att testa igen direkt efter behandlingen. 

Förstår din känsla att inte vilja sätta tillbaka embryon i onödan, om det finns något mer man kan göra. Jag har också hört att de ska vara duktiga på hysteroskopi i Aten. Penny på Serum nämnde det när vi var där. Får jag fråga om du har gjort någon undersökning där de rekommenderade hysteroskopi, eller hur kom du fram till det som nästa steg?

Tappar också hoppet ofta samtidigt som man ju hoppas jättemycket. Är verkligen jobbigt att gå igenom detta och leva med ovissheten hela tiden. Håller tummarna för att det går bra för oss båda snart!

Jobbigt med plus som blir till minus. Har hänt mig också flera gånger Har inte tänkt på ERA-test, hade fått för mig att det bara görs om man aldrig fått något embryo att ens börja fästa. Men jag har antagligen fel ang det. Borde kanske göra ett sånt test ändå. Var ska du göra det någonstans?

Nej, jag tror inte jag ska testa om mig. Men känns nästan onödigt att äta antibiotika om infektionen ändå inte går bort. På ett sätt är jag ju ändå lite nyfiken på att testa om det försvunnit. Men jag pallar nog inte att äta massa antibiotika igen..

Ja, jag har också hört att Serum är duktiga på hysteroskopi. De gör även det som kallas för implantation cuts för att öka chanserna. Därav tänker jag göra den där och inte hemma. Det var Serum som rekommenderade en hysteroskopi eftersom jag har många minus i bagaget, lite spottings innan mens samt konstaterad infektion på mensblodstestet. Även Dr D rekommenderade en hysteroskopi när jag pratade med honom, eftersom jag haft så många kemiska graviditeter. Hoppas ju innerligt att det här är det som får det att funka.. Men svårt att uppbåda hopp, som sagt. Har du funderat på ytterligare immunutredning i Aten?

Håller tummarna för oss!
  • finee

Lofers - Såg nu att du ju skrivit tidigare att du gjort immunutredning på Serum! Fick ni något behandlingsprotokoll efter det baserat på resultaten?

• Lofers
    finee skrev 2017-08-25 08:09:15 följande:
    Jobbigt med plus som blir till minus. Har hänt mig också flera gånger Har inte tänkt på ERA-test, hade fått för mig att det bara görs om man aldrig fått något embryo att ens börja fästa. Men jag har antagligen fel ang det. Borde kanske göra ett sånt test ändå. Var ska du göra det någonstans?

Nej, jag tror inte jag ska testa om mig. Men känns nästan onödigt att äta antibiotika om infektionen ändå inte går bort. På ett sätt är jag ju ändå lite nyfiken på att testa om det försvunnit. Men jag pallar nog inte att äta massa antibiotika igen..

Ja, jag har också hört att Serum är duktiga på hysteroskopi. De gör även det som kallas för implantation cuts för att öka chanserna. Därav tänker jag göra den där och inte hemma. Det var Serum som rekommenderade en hysteroskopi eftersom jag har många minus i bagaget, lite spottings innan mens samt konstaterad infektion på mensblodstestet. Även Dr D rekommenderade en hysteroskopi när jag pratade med honom, eftersom jag haft så många kemiska graviditeter. Hoppas ju innerligt att det här är det som får det att funka.. Men svårt att uppbåda hopp, som sagt. Har du funderat på ytterligare immunutredning i Aten?

Håller tummarna för oss!
    Jag tror du har rätt att ERA används om man har upprepade återföringar där embryot inte fäst alls. Så har det varit för oss alla gånger utom en, så därför kändes det som ett logiskt steg. Men om man har fått positiva graviditetstest så har ju implantationen skett, och då kanske inte ERA är lika aktuellt. Vi gör det hos vår vanliga klinik, de kunde beställa testmaterial etc från Igenomix. Tror det är bra att göra hos kliniken där man gör IVF-behandling, så de kan efterlikna samma cykel och timing som vid återföring. 

Ja jag har också hört om implantation cuts som de gör på Serum. Får jag fråga om du har pratat med din svenska klinik om det? Vore intressant att höra vad man tänker om det i Sverige, om de hört om det, och varför man inte gör det här.  
    Håller tummarna att det går bra!
  • Lofers
    finee skrev 2017-08-25 08:18:15 följande:

Lofers - Såg nu att du ju skrivit tidigare att du gjort immunutredning på Serum! Fick ni något behandlingsprotokoll efter det baserat på resultaten?

Ja, vi fick ett förslag på behandlingsprotokoll som ska tas 15 dagar innan en IVF-cykel och som innehåller Prednizolone, Folsyra, Baby Aspirin, Melatonine, Serrapeptase, Celebrex. Gick dock igenom det med vår svenska läkare som var skeptisk och avrådde från det. Därför kände vi inte att vi ville gå vidare med det utan hoppas att antibiotikakuren ev kan ha en effekt och gör ERA för att se om det kan ge några ytterligare svar. 
  • Lofers
    UndrandeSökare skrev 2017-06-28 07:24:30 följande:

Lofers - Så bra att du varit hos Serum i Aten och gjort utredningen nu ! Vad föreslog de för behandling förutom antibiotika? Var det Trombyl, Clexane, prezolon och Intralipiddropp?

Vad föreslog de för behandling mot 50% match på DQ-alpha? DQ-alpha utredning gjorde inte Dr D på mig. Han verkar endast göra immunologisk utredning, vi fick inte ens göra Dna fragmentationstest på sperman hos honom.

Det var därför jag rekommenderade dig att kontakta Serum istället eftersom de gör mensblodtest och fler utredningar än Dr D gör, och vi tvingades då resa vidare till ytterligare en klinik senare för mer hjälp. Vad visade Dna Fragmentationstestet på din man?

Jag tror vi kommer göra nästa försök i september.

Hej! Såg att jag missat att svara dig, ursäkta. Se svar ovan ang protokoll mot immunologiska faktorer. 
    Mot 50% DQ-alpha match rekommenderade de Lymphocyte Immunization Therapy (LIT), men vi känner oss skeptiska till det och kommer inte gå vidare med det utan hoppas på antibiotika och fler försök. DNA fragmentation visade normala värden. 
    Hur går det för dig? Ska ni snart göra nytt försök?

• UndrandeSökare

Hej Lofers !

Jag hoppas kunna göra nästa försök i september eller oktober. Hoppas det går bättre för er efter antibiotika kuren. Lycka till !

• Lofers
    UndrandeSökare skrev 2017-08-31 09:47:58 följande:

Hej Lofers !

Jag hoppas kunna göra nästa försök i september eller oktober. Hoppas det går bättre för er efter antibiotika kuren. Lycka till !

Tack, detsamma!
  • finee
    Lofers skrev 2017-08-31 09:28:27 följande:

Ja, vi fick ett förslag på behandlingsprotokoll som ska tas 15 dagar innan en IVF-cykel och som innehåller Prednizolone, Folsyra, Baby Aspirin, Melatonine, Serrapeptase, Celebrex. Gick dock igenom det med vår svenska läkare som var skeptisk och avrådde från det. Därför kände vi inte att vi ville gå vidare med det utan hoppas att antibiotikakuren ev kan ha en effekt och gör ERA för att se om det kan ge några ytterligare svar. 

Okej, jag förstår. Hoppas det är tillräckligt med antibiotikan och ERA-testet
  • LillaNypon
    Lofers skrev 2017-08-31 09:35:14 följande:
    Hej! Såg att jag missat att svara dig, ursäkta. Se svar ovan ang protokoll mot immunologiska faktorer. 
    Mot 50% DQ-alpha match rekommenderade de Lymphocyte Immunization Therapy (LIT), men vi känner oss skeptiska till det och kommer inte gå vidare med det utan hoppas på antibiotika och fler försök. DNA fragmentation visade normala värden. 
    Hur går det för dig? Ska ni snart göra nytt försök?

Hej Lofers,

Ser att detta är gammalt inlägg men jag ska precis äta antibiotikan utskriven av Serum för Ureaplasma. Hur har det gått för er? Mina läkare här i Sverige är inte så hjälpsamma eller stöttande så det känns lite ensamt. Samtidigt orkar jag inte med ett missfall till.
    Har du gått vidare med hysteroskopi?
  • UndrandeSökare
    LillaNypon skrev 2018-12-20 09:38:34 följande:

Hej Lofers,

Ser att detta är gammalt inlägg men jag ska precis äta antibiotikan utskriven av Serum för Ureaplasma. Hur har det gått för er? Mina läkare här i Sverige är inte så hjälpsamma eller stöttande så det känns lite ensamt. Samtidigt orkar jag inte med ett missfall till.

Hej ! Du är välkommen till Atentråden om du vill, där är vi massor med tjejer och kvinnor som gör Mensblodtest, hysto och immunutredningar via Aten.

Tråden heter " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".
  • UndrandeSökare
    LillaNypon skrev 2018-12-20 09:38:34 följande:

Hej Lofers,

Jag vet inte hur det gått för Lofers, men det gick jättebra för finee som tidigare skrivit i denna tråd.

Hon (finee) gjorde Mensblodtest, fick antibiotikakur, åkte sen till både Dr D på Life clinic i Aten och gjorde immunutredning och till Serum i Aten för hysto i september 2017(besökte båda klinikerna under samma resa).. Sen satte hon in sina 2 sista embryon i Falun i oktober 2017 och i slutet av juni 2018 föddes hennes första barn, en dotter. Du hittar finee i Atentråden, där hon fortfarande är aktiv nu.
  • Anonym (D)

Hej! 

Jag känner igen mig jättemycket i din historia - och väldigt nyfiken på hur det gått? Vi har gjort tre behandlingar och hittills återfört 9 embryon (dag 2, 3 och blastocyster) utan ett enda plus. Vi har några kvar i frysen men känns nästan onödigt att sätta in dem utan att "åtgärda problemet" först. 

Bästa, 
    D. 

• UndrandeSökare
    Anonym (D) skrev 2020-07-06 18:40:18 följande:

Hej! 

Jag känner igen mig jättemycket i din historia - och väldigt nyfiken på hur det gått? Vi har gjort tre behandlingar och hittills återfört 9 embryon (dag 2, 3 och blastocyster) utan ett enda plus. Vi har några kvar i frysen men känns nästan onödigt att sätta in dem utan att "åtgärda problemet" först. 

Bästa, 

D. 

Beklagar dina minus. Läs mitt svar till Lilla Nypon här ovan.

Jag rekommenderar att du gör samma sak som jag tipsade finee om här itråden. Jag tipsade henne om.att göra IvgSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten. Sen om baciller hittas, så får både mannen och kvinnan varsitt recept på antibiotika.

Sen efter ev. antibiotikakur är uppäten så boka tid för immunutredning hos Dr D på Life clinic, samt boka tid hos ivfSerum för hysto för kvinnan och Sperm dna fragmentationstest för mannen.

Så gjorde finee här itråden och hon har nu fått både en dotter och senare en son tack vare Mensblodtestet, hysto i Aten och Dr Ds immunbehandling.

Du är välkommen till Atentråden om du vill, där finns fler kvinnor och par som varit i samma situation som du/ni är i nu.

Jag kan också tipsa om boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 300kr. Den boken förklarar väldigt mycket om immunutredning och immunbehandling och varför kvinnans immunförsvar kan orsaka minus och missfall. Mycket bra bok.

Läs gärna min presentationssida (klicka på mitt namn i blått) så kan du läsa vår historia.

Hör av dig om du har frågor.
  • UndrandeSökare
    Anonym (D) skrev 2020-07-06 18:40:18 följande:

Hej! 

Bästa, 

D. 

För mer info om IvfSerums Mensblodtest -Googla på.ivfSerum infection screening

Atentråden finns här på Familjeliv. Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Där finns mycket info om immunutredning och immunbehandling.
Svar på tråden Misslyckade IVF:er trots många embryon av bra kvalitet¨