• Anonym (?)

Anmäla Autism till TRYGGHANSA.

Hej!

Jag riktar mig till er som har TRYGGHANSA och anmält olika diagnoser till dem. Hur har det gått till? Vilka papper måste man skicka in? Räcker det med diagnos på papper? Eller måste det vara hela utredningen? Vad går de på, hur svårt är det?

• Svar på tråden Anmäla Autism till TRYGGHANSA.
  • Anonym (?)
    legomum skrev 2017-05-03 21:31:11 följande:

Samtalet i tisdags m just trygg hansa sa helt annorlunda om just den utökade försäkringen.

(men det är i den utökade försäkringen just npf diagnoserna ingår)

Så "grattis" om man nu kan säga så... jag tog den inte och barnet fick npf-diagnoser senare i livet. Hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag utökat den. Det är tryggare att barnet har en summa då det alltid kommer vara svårare att tjäna ihop pengar i framtiden.

Fast jag ringde ju för några dagar sen och frågade, i min utökade försäkring ingår npf (och specifikt barnautism). Så grattis till vad? Vad menar du?
  • legomum
    Anonym (?) skrev 2017-05-04 06:42:16 följande:
    Fast jag ringde ju för några dagar sen och frågade, i min utökade försäkring ingår npf (och specifikt barnautism). Så grattis till vad? Vad menar du?
    De har sagt olika om När man kan teckna försäkringen.

När jag tecknade grundförsäkringen Ingick npf den klausulen har tagits bort och lagts till och nu är den borttagen (den biten var antagligen bara med en kort tid)

Mitt barn är många år äldre än ditt och är i behov av dessa pengar för att komma hemifrån. Ja jag är ledsen då mitt barn faller mellan stolarna för han inte har ett vårdbehov utan endast stöd.

Så ett grattis är inget annat än att jag tycker du hade tur även om du gjort "alla rätt" för att få ut på en försäkring i en tuff situation.
  • Anonym (Grunewald)
    Anonym (Herregud) skrev 2017-05-01 16:04:33 följande:

Kanske om du läser TS:

Jag riktar mig till er som har TRYGGHANSA och anmält olika diagnoser till dem. Hur har det gått till? Vilka papper måste man skicka in? Räcker det med diagnos på papper? Eller måste det vara hela utredningen? Vad går de på, hur svårt är det?

Du fattar inte att TS frågar om pengar för för en diagnos? 

Trygghansa är ett försäjringsbolag, inget man kan "ha".

Förkylning är en diagnos.

Trådstarten är provocerande otydlig. Antar att det handlar om en särskild försäkring, men jag osäker.
  • Anonym (E)
    Anonym (Riks) skrev 2017-05-02 08:04:18 följande:

Då överklagar du beslutet, det brukar oftast ge rätt till ersättning.

Med Folksam behövde vi inte ha vb, konstigt att vissa har så snåriga regler. Kopia på de relaterade läkarbesök vi gjort samt läkarintyg på själva diagnosen var allt som behövdes. Vi kompletterade med en egen sammanfattning också.

Måste man inte gå ned i arbetstid för att få vårdbidrag?

Det har jag personligen inte råd med så det var inte altuellt för mig.( Har barn med aspergers).

Har dock Länsförsäkringar så tråden i övrigt är ju inte relevant för mig, men reagerade på detta.
  • Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2017-05-04 07:46:26 följande:

Måste man inte gå ned i arbetstid för att få vårdbidrag?

Det har jag personligen inte råd med så det var inte altuellt för mig.( Har barn med aspergers).

Har dock Länsförsäkringar så tråden i övrigt är ju inte relevant för mig, men reagerade på detta.

Nej du kan jobba hur mycket och lite du vill, de har inget med att göra hur du jobbar. Däremot är vb till för att KUNNA gå ner i tid (utfyllnad). Men annars huserar man över det hur man vill, fram till ändringar, då måste man meddela för ny utredning. Har nämligen vb för annat barn sen 6 år tillbaka.
  • Anonym (?)
    Anonym (Grunewald) skrev 2017-05-04 07:34:39 följande:

Trygghansa är ett försäjringsbolag, inget man kan "ha".

Förkylning är en diagnos.

Trådstarten är provocerande otydlig. Antar att det handlar om en särskild försäkring, men jag osäker.

Nej förkylning är ingen diagnos, det är ett symtom och ett tillfälligt tillstånd. En otrolig skillnad.

Finns inget provocerande i den, men om man tycker det så tycker jag att man kan skrolla vidare. Valfritt. Ingen har bett dig om råd gällande utformningen av ts, så förstår du inte utformningen är det nog för att dina kunskaper och erfarenheter är oaktuella här.
  • Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2017-05-04 07:50:32 följande:

Nej du kan jobba hur mycket och lite du vill, de har inget med att göra hur du jobbar. Däremot är vb till för att KUNNA gå ner i tid (utfyllnad). Men annars huserar man över det hur man vill, fram till ändringar, då måste man meddela för ny utredning. Har nämligen vb för annat barn sen 6 år tillbaka.

Aha, då kanske det är värt att ansöka. Nu är mitt barn i mitten av tonåren så det är ju inte för så många år.

När jag fick info från BUP så las det fram om ett stöd man kunde söka för att gå ned i arbetstid.

Så då blev det inte aktuellt för mig, dels pga ekonomi och dels för att man ju knappast kan kräva det av ag.
  • Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2017-05-04 08:05:33 följande:

Aha, då kanske det är värt att ansöka. Nu är mitt barn i mitten av tonåren så det är ju inte för så många år.

När jag fick info från BUP så las det fram om ett stöd man kunde söka för att gå ned i arbetstid.

Så då blev det inte aktuellt för mig, dels pga ekonomi och dels för att man ju knappast kan kräva det av ag.

Fy så tråkigt missförstånd från BUP, de kunde ha förklarat bättre. Sök vetja! Det är ju ändå ett par år, fram till det året barnet fyller 19 tror jag det är.

Nej man kan ju tyvärr inte begära det av ag, men kolla upp med facket hur det fungerar när det är inom LSS? Annars så är det ju extrainkomst för det jobb du gör med din tonåring. Den extrakostnader tonåringen ger jämfört med jämnåriga.
  • Anonym (Grunewald)
    Anonym (?) skrev 2017-05-04 07:55:58 följande:
    Nej förkylning är ingen diagnos, det är ett symtom och ett tillfälligt tillstånd. En otrolig skillnad.

Finns inget provocerande i den, men om man tycker det så tycker jag att man kan skrolla vidare. Valfritt. Ingen har bett dig om råd gällande utformningen av ts, så förstår du inte utformningen är det nog för att dina kunskaper och erfarenheter är oaktuella här.
    Du har inte fattat vad en diagnos är. Övre luftvägsinfektion har diagnoskod J06.

Men du har helt rätt, varför märka ord? Men jag kan inte låta bli att undra om inte grymtningar och stön vore ett bättre sätt att kommunicera än ett språk helt baserat på missförstånd.
  • Anonym (?)
    Anonym (Grunewald) skrev 2017-05-04 08:35:12 följande:

Du har inte fattat vad en diagnos är. Övre luftvägsinfektion har diagnoskod J06.

Men du har helt rätt, varför märka ord? Men jag kan inte låta bli att undra om inte grymtningar och stön vore ett bättre sätt att kommunicera än ett språk helt baserat på missförstånd.

Aa visst , helt övertygad om att läkare skriver i din journal "diagnos; förkylning" och sen får du genomgå otaliga besök och behandlingar, och ännu bättre JAG TROR VERKLIGEN att folk anmäler förkylningar till försäkringsbolag ???? ???? keep up the good work! Tycker absolut du ska försöka på annan form av kommunikation, helt rätt tänkt!
  • Anonym (?)
    Anonym (Grunewald) skrev 2017-05-04 09:40:26 följande:

Har du sett ett läkarintyg någon gång? Om du är hemma förkyld mer än en vecka så måste du lämna ett läkarintyg. Där kommer läkaren skriva att diagnosen är förkylning. Du sa ju nyss att du trodde att diagnos betyder typ livslång sjukdom och nu låtsas du som att det regnar.

Seriöst, hur gammal är du?? Lägg ner. Byt tråd. Byt samtalsämne. Exempelvis till ämnet i tråden. Fäll upp ett paraply. Bara du inte stör mig. Skrev ju att jag trodde på dig. Ett tips på kategori för att leta upp stimulans på dina diskussioner här på fl; "sandlådan". Ett tips i all välmening.
  • Anonym (Grunewald)
    Anonym (?) skrev 2017-05-04 10:40:36 följande:
    Seriöst, hur gammal är du?? Lägg ner. Byt tråd. Byt samtalsämne. Exempelvis till ämnet i tråden. Fäll upp ett paraply. Bara du inte stör mig. Skrev ju att jag trodde på dig. Ett tips på kategori för att leta upp stimulans på dina diskussioner här på fl; "sandlådan". Ett tips i all välmening.
    Nej, du skrev inte att du trodde på mig.
  • Anonym (?)
    Anonym (Grunewald) skrev 2017-05-04 10:54:10 följande:

Nej, du skrev inte att du trodde på mig.

Jo jag tror VERKLIGEN på att du TROR på det och att du VERKLIGEN TROR att människor anmäler förkylningar till sina försäkringsbolag.
Svar på tråden Anmäla Autism till TRYGGHANSA.