vilken SYLT är bäst?
JA nu Kommer FRÅGAN Fram IGEN I DET här JÄKLA husHÅLLET jag Och Samn BRÅKAR oM Vilken SYLT Som är Bäst
TACK!
JA nu Kommer FRÅGAN Fram IGEN I DET här JÄKLA husHÅLLET jag Och Samn BRÅKAR oM Vilken SYLT Som är Bäst
TACK!
Den bästa är den hemmagjorda på det viset iallafall. Köpt lingonsylt är ju ett stort skämt......
Aprikossylt!
Hemmagjord! Köp frysta bär om du inte har egna. 6 dl socker till 1 kg bär. Jag brukar ta hälften syltsocker och hälften vanligt socker. 1 kg jordgubbar (hackas när de är halvtinade) ger 3 burkar som står sig bra om de står i kylen.
När man tittar runt på sylt, så går det sällan över 50%, utan verkar ligga på 42-47%.
Kom på det att personen kanske har en massa vatten tillsatt också.
Då sjunker ju procenthalten en hel del.
Min favorit är smultronsylt. Tyvärr blir det inte mer än ett par burkar per år då tillgången är begränsad på smultron. Den är himmelsk.
Min mans favorit är lingonsylt som han äter till det mesta från palt till entrecote. Tur att lingon är så lätt att få tag på. En hel hylla i matkällaren blir fylld av lingonsylt varje höst.
När man tittar runt på sylt, så går det sällan över 50%, utan verkar ligga på 42-47%.
Kom på det att personen kanske har en massa vatten tillsatt också.
Då sjunker ju procenthalten en hel del.
Måste säga detta med socker säger väl bara ens preferenser i om man gillar sött eller inte så söt sylt.
Med egen sylt så har man problemet med lite socker att man måste skicka i rejält med konserveringsmedel.
Som tex äpplemos funkar inte bra med massa konserveringsmedel för minska sockret.
Jag har 30% som riktlinje, då det inte ger konserverande effekt i tillräcklig nivå innan dess.
Lingonsylt har jag aldrig socker i när jag kokar lingon, inte innan jag ska konsumera lingonen i alla fall.
Så kan man välja sockernivå beroende till vad man ska ha lingonen till.
Så blir bara några milliliter vatten på botten, och sen se till det bara kokar upp, på sterila burkar och klart.
Och socker gör så det bara tar en massa mer plats också.
Jag tycker köpt äppelmos är rätt mediokert.
Egen däremot är super god, och där tar jag den minimala mängden sockret för konservering, som då är 30%.
Kan balansera upp sötman med citronsyra ibland och om jag upplever det för lite för sött.
Min farmor frös äpplemos, och var sötat.
Varför vet jag inte, och svårt och fråga nu, tror det kan ha med att konservering att göra.
Gör som du, ett tunt lager sylt.
Men ibland kör man krossade halvfrusna jordgubbar, då blir det tjocka lager istället ;)
Uh, hur kommer det sig att du har så otroligt mycket socker? Inte ens fabriksgjord sylt har så högt med socker som du rekommenderar att använda.
Svensk mathantverk har en sylt som heter grevinnesylt med äpple och fläder. Magisk!