• Thisdream

    Vi som försöker bli gravida efter en extrauterin graviditet /utomkvedshavandeskap

    Hej !

    Jag skulle vilja se om det är fler här inne som försöker bli gravida efter ett X ?:)

    Jag blev gravid i sep 2016 men i okt blev jag akut opererad då det visade sig vara en extrauterin graviditet där min vänstra äggledare brast och jag höll på att mista livet.. det visade sig också att jag hade nått som kallas mola och fick därför graviditets förbud i 6 månader.

    Nu vill jag och sambon ha ett syskon till vår 3 åriga son. Förra månaden tog det sig inte så vi hoppas på denna månad. Har precis haft äl så håller mina tummar nu ::D.. jag vet inte om det är svårare att bli gravid nu efter en mola så därför startar jag denna tråd ifall det är fler som vill följas åt ?:)

  • Svar på tråden Vi som försöker bli gravida efter en extrauterin graviditet /utomkvedshavandeskap
  • GlitterLina
    Hedblomster skrev 2018-03-02 21:36:04 följande:

    Fick ett svagt streck på ett gravtest imorse och nu är jag rädd för ett till X. Borde få starkare plus vid det här laget om jag är gravid, har aldrig såhär lång cykel... Har inga symtom på graviditet heller precis som vid mitt X som också började med svaga positiva test... Ska ta ett test imorgon också och både hoppas och inte hoppas att det var något fel på testet jag tog idag :( Vill så gärna vara gravid men inte med ett X, men blir också så besviken om testet bara var dåligt... är ett billigt test från tradera och jag tog två i samma urin varav ett blev svagt men fullt synligt positivt och det andra bara blev konstigt. Senast igår tog jag ett digitalt test som var negativt...

    Förstår DN känsla både att du vill & inte vill :(

    Ser svagt på båda men det testet längst ner så är strecket alldeles för långt ifrån det andra strecket


  • Fredi88
    Hedblomster skrev 2018-03-02 21:36:04 följande:

    Fick ett svagt streck på ett gravtest imorse och nu är jag rädd för ett till X. Borde få starkare plus vid det här laget om jag är gravid, har aldrig såhär lång cykel... Har inga symtom på graviditet heller precis som vid mitt X som också började med svaga positiva test... Ska ta ett test imorgon också och både hoppas och inte hoppas att det var något fel på testet jag tog idag :( Vill så gärna vara gravid men inte med ett X, men blir också så besviken om testet bara var dåligt... är ett billigt test från tradera och jag tog två i samma urin varav ett blev svagt men fullt synligt positivt och det andra bara blev konstigt. Senast igår tog jag ett digitalt test som var negativt...


    Hej :) jag hoppas verkligen att det är ett streck där och att det inte är ett X !!! Jag håller tummarna för dig !!!

    Får jag frågade hur länge ni hade ont efter att det togs bort en äggledare? Har ont i ena ärret och det har gått 1,5 veckor nu.
  • Hedblomster
    Fredi88 skrev 2018-03-03 16:30:44 följande:

    Hej :) jag hoppas verkligen att det är ett streck där och att det inte är ett X !!! Jag håller tummarna för dig !!!

    Får jag frågade hur länge ni hade ont efter att det togs bort en äggledare? Har ont i ena ärret och det har gått 1,5 veckor nu.


    Fick negativt idag... lika bra men konstigt. Borde ha haft hela mensveckan redan haha :/

    Hade nog ont i ärren ett bra tag! Stack upp trådar här och där och var lite fult och svullet. Minns inte hur länge men tills det verkligen var ihopläkt typ.
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Fredi88
    Hedblomster skrev 2018-03-03 18:22:21 följande:

    Fick negativt idag... lika bra men konstigt. Borde ha haft hela mensveckan redan haha :/

    Hade nog ont i ärren ett bra tag! Stack upp trådar här och där och var lite fult och svullet. Minns inte hur länge men tills det verkligen var ihopläkt typ.


    Å ok ... nya tag nästa månad :) !!!!

    Ok ja då kanske det är vanligt. Två av ärren ser ok ut och läker bra men det tredje ser konstigt ut. Typ fel ihopsydd eller så. Ska nog ringa till gyn på måndag iaf för säkerhetsskull...

    Vill så gärna få min mens så att vi kan försöka vidare... men det tar nog ett par veckor till
  • Hedblomster
    Fredi88 skrev 2018-03-03 22:15:55 följande:

    Å ok ... nya tag nästa månad :) !!!!

    Ok ja då kanske det är vanligt. Två av ärren ser ok ut och läker bra men det tredje ser konstigt ut. Typ fel ihopsydd eller så. Ska nog ringa till gyn på måndag iaf för säkerhetsskull...

    Vill så gärna få min mens så att vi kan försöka vidare... men det tar nog ett par veckor till


    Tror det är normalt! Mitt ärr vid naveln var liksom knaggligt och fick som en äcklig bulle på ena sidan men det ser slätt ut som läkt iaf. Men ring absolut och hör!

    Jag fick ägglossning ca 2 veckor efter op och mens 2 veckor efter det så allt kom igång snabbt:) tyvärr blir jag inte gravid ändå men.
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Fredi88
    Hedblomster skrev 2018-03-04 09:11:53 följande:

    Tror det är normalt! Mitt ärr vid naveln var liksom knaggligt och fick som en äcklig bulle på ena sidan men det ser slätt ut som läkt iaf. Men ring absolut och hör!

    Jag fick ägglossning ca 2 veckor efter op och mens 2 veckor efter det så allt kom igång snabbt:) tyvärr blir jag inte gravid ändå men.


    Ok då kanske det är normalt. Skönt att kunna ?prata? men nån som har genomgått samma operation!

    För mig tog det 3 veckor till ägglossning efter mitt missfall i oktober , så jag hade väldigt långa zyklen i två månader. Tredje månaden var normal igen och jag blev gravid som tyvärr slutade i ett X. Antar att det är samma denna gången.

    För hur länge sen var din operation?
  • Hedblomster
    Fredi88 skrev 2018-03-04 13:09:20 följande:

    Ok då kanske det är normalt. Skönt att kunna ?prata? men nån som har genomgått samma operation!

    För mig tog det 3 veckor till ägglossning efter mitt missfall i oktober , så jag hade väldigt långa zyklen i två månader. Tredje månaden var normal igen och jag blev gravid som tyvärr slutade i ett X. Antar att det är samma denna gången.

    För hur länge sen var din operation?


    Det tycker jag också! Mina vänner vet knappt vad det är:/ och för mig var operationen ganska traumatisk och jag behöver prata om det även om det inte hann bli så akut.

    Opererades i början av juni 2017 och sen väntade vi en månad innan vi försökte igen!
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • GlitterLina

    Hej tjejer

    Jag har skrivit här förut men vill skriva igen :)

    Fick ju ett x i feb 2015 & opererade bort högra äggledaren. Då jag redan innan detta inte har någon ägglossning varje månad så vart jag ju förtvivlad att det nu skulle bli ännu svårare att bli gravid. Men lyckades bli gravid 3 mån efter operationen & sonen fylle precis 2 år :)

    Ge inte upp hoppet! Så nu har jag en son (en annan pappa) som är född 2006

    En son född 2016 & hoppas på att jag lyckas nu innan jag blir för gammal Hahaha är precis fyllda 39. Förra året blev jag gravid oxå men slutade i missfall..

    Tips till er: ät vitaminer försök att inte röka å dricka gäller nåde dig å partner

    Speciellt inte runt ägglossning

    Låt han oxå äta vitaminer!

    Smörj med krämen Progesterall efter eran äl är slut fram tills mensen kommer som vi hopas att den inte gör :) den hjälper ett eventuellt befruktat ägg att stanna kvar lättare.

    Som sagt

    Kämpa & GE INTE UPP :) puss å kram

  • GlitterLina
    GlitterLina skrev 2018-03-05 12:52:14 följande:

    Hej tjejer

    Jag har skrivit här förut men vill skriva igen :)

    Fick ju ett x i feb 2015 & opererade bort högra äggledaren. Då jag redan innan detta inte har någon ägglossning varje månad så vart jag ju förtvivlad att det nu skulle bli ännu svårare att bli gravid. Men lyckades bli gravid 3 mån efter operationen & sonen fylle precis 2 år :)

    Ge inte upp hoppet! Så nu har jag en son (en annan pappa) som är född 2006

    En son född 2016 & hoppas på att jag lyckas nu innan jag blir för gammal Hahaha är precis fyllda 39. Förra året blev jag gravid oxå men slutade i missfall..

    Tips till er: ät vitaminer försök att inte röka å dricka gäller nåde dig å partner

    Speciellt inte runt ägglossning

    Låt han oxå äta vitaminer!

    Smörj med krämen Progesterall efter eran äl är slut fram tills mensen kommer som vi hopas att den inte gör :) den hjälper ett eventuellt befruktat ägg att stanna kvar lättare.

    Som sagt

    Kämpa & GE INTE UPP :) puss å kram


  • Fredi88
    GlitterLina skrev 2018-03-05 12:52:14 följande:

    Hej tjejer

    Jag har skrivit här förut men vill skriva igen :)

    Fick ju ett x i feb 2015 & opererade bort högra äggledaren. Då jag redan innan detta inte har någon ägglossning varje månad så vart jag ju förtvivlad att det nu skulle bli ännu svårare att bli gravid. Men lyckades bli gravid 3 mån efter operationen & sonen fylle precis 2 år :)

    Ge inte upp hoppet! Så nu har jag en son (en annan pappa) som är född 2006

    En son född 2016 & hoppas på att jag lyckas nu innan jag blir för gammal Hahaha är precis fyllda 39. Förra året blev jag gravid oxå men slutade i missfall..

    Tips till er: ät vitaminer försök att inte röka å dricka gäller nåde dig å partner

    Speciellt inte runt ägglossning

    Låt han oxå äta vitaminer!

    Smörj med krämen Progesterall efter eran äl är slut fram tills mensen kommer som vi hopas att den inte gör :) den hjälper ett eventuellt befruktat ägg att stanna kvar lättare.

    Som sagt

    Kämpa & GE INTE UPP :) puss å kram


    Hej! Å skönt att höra att det gick så bra efter din operation! Håller tummarna att du snart får en tredje guldklimp!

    Vilka vitaminer rekommenderar du? Jaha progesterall. Vad exakt är det och hur fungerar den krämen?

    Rökar och dricker gör vi inte eller ytterst sällan så det är ju redan bra förutsättningar.

    Hoppas på att vi snart kan börja igen. Har fortfarande typ brunröda flytningar... när tar detta slut?

    Kram på er
  • Anonym (X91)

    Hej!

    Gammal tråd, men testar att skriva ändå.
    Har precis utretts för X som förhoppningsvis har stannat av av sig själv och förhoppningen är att det kommer tillbakabildas utan medicin/operation. Endast uppföljning med HCG prover och VUL när hcg är <5. Någon som varit i liknande situation? Hur har det varit för er att försöka igen och när började ni försöka?

  • Anonym (A)

    Jag har haft ett X som läkte ut av sig självt, 8 v tog det från  plusset i v 3+4 tills hcg gått ner under 5. Hade 1100 vid första mätningen i v 5+4. 


    Har blivit gravid 2 ggr efter detta (första efter 10 mån) båda blev ?vanliga? missfall. Vi började försöka direkt, ägglossningen kom överraskande nog igång när hcg var mellan 30-50 någon gång, flera veckor innan provtagningen upphörde alltså, vilket hade kunnat ställa till det med provtagningen kanske om jag blivit gravid (var lite orolig för det). 

  • Anonym (X91)

    Vad fint att höra att det läkte ut av sig själv! Fick du någon typ av missfallsblödning i samband med X?
    min situation är så här: 
    gjorde VUL i vecka 6 (ca). Tomt i livmodern. Hcg 500. Började störtblöda nästa dag. Därefter hade hcg sjunkit med ca 50% på två dygn sedan första blodprovet. Men någonting sitter fortfarande i ena äggledaren sedan blödningen har upphört. Så nu är det fortsatta blodprover och sedan VUL om några veckor. Vill börja försöka på nytt direkt men är rädd att det blir problem om det fortfarande sitter något i äggledaren. Fick du göra VUL igen när hcg var borta för att se att alla rester försvunnit?

  • Anonym (A)
    Anonym (X91) skrev 2022-10-21 16:04:11 följande:

    Vad fint att höra att det läkte ut av sig själv! Fick du någon typ av missfallsblödning i samband med X?
    min situation är så här: 
    gjorde VUL i vecka 6 (ca). Tomt i livmodern. Hcg 500. Började störtblöda nästa dag. Därefter hade hcg sjunkit med ca 50% på två dygn sedan första blodprovet. Men någonting sitter fortfarande i ena äggledaren sedan blödningen har upphört. Så nu är det fortsatta blodprover och sedan VUL om några veckor. Vill börja försöka på nytt direkt men är rädd att det blir problem om det fortfarande sitter något i äggledaren. Fick du göra VUL igen när hcg var borta för att se att alla rester försvunnit?


    Jag fick som en mindre mensblödning 5 dagar efter första hcg provet, hade brun flytning hela tiden fram tills dess som startade 3 dagar innan bim.


    fick inget vul efter hcg försvunnit! 

Svar på tråden Vi som försöker bli gravida efter en extrauterin graviditet /utomkvedshavandeskap