• Maria28

Hur ska man bo??

Hej!

Vet inte riktigt till vilken kategori detta tillhör men.. Jag letar då främst efter er som har barn som kan ge mig lite input om just boendesituation..

Jag är gravid i 4e månaden och mååånga tankar snurrar i huvudet. Vi flyttade för ca 5 månader sedan till ett stort nytt hus lite utanför Sthlm. Det ligger lite off i ett villaområde, alltså inga caféer eller liknande på gångavstånd. Runt oss är det bara åkrar, villor, vatten och skog typ. För att komma till stan får man ta bilen ca 20 min.

Jag börjar få sån ångest av detta nu inför föräldrsledigheten. Vad ska jag hitta på om dagarna lixom? Vart ska man gå? Tänker att det måste va skönt att ha gångavstånd till saker o ting, typ fik, affärer etc. Nu vill jag bara flytta till stan igen :( Men min man älskar vårt hus. Är mycket hormoner just nu..

Hur hade ni det? Vad uppskattar man egentligen under föräldraledigheten? Går man till fots mest eller använde ni bilen?

Mvh

M

• Svar på tråden Hur ska man bo??
  • Anonym (Stina)

Jag hade aldrig anpassat boendesituationen bara för min föräldraledighet. Är det ett bra ställe för barnet att växa upp på, (vilket det inte alltid är inne i stan) så hade de varit högst prio.

Jag själv bor i utkanten av stan och tar ändå bilen många gånger om jag ska till öppna förskolan eller liknande. Dessutom är inte 20 min så länge att åka.

• Carambolan

Fokusera på vardagen inte på ledigheten. När jag var ledig med första barnet så var jag mest hemma eller ute och tog långpromenader. Sen gick jag mycket på museum eller besökte vänner, men trots att vi bor "i stan" så krävde det i princip alltid en tur med t-banan. Smidigare än bil tycker jag (som inte ens hade bil förrän tredje barnet var på väg) men det är ju en smaksak.

• Anotherone

Skulle också fokusera på livet sen. Med första barnet bodde vi i lägenhet. När till allt men dumt att aldrig kunna lämna barnet sovandes i vagn efter en promenad exempelvis. Och när man sen kom hem från förskolan då han var 4-5 år kunde inte han vara ute själv på tomten medan man lagade mat (under uppsikt givetvis!) utan fick komma med in.

Nu med andra så bor vi i hus och jag kunde inte bry mig mindre om caféer , butiker och sånt. Just sakerna jag skrev ovan är de stora fördelarna som jag ser det.

Nu är min lilla pojke bara 6v. Men vänner kan man alltid bjuda hem om man vill ha sällskap och jag kan gå till ett större centrum om jag vill.

• Anonym (:-))

Under mina föräldraledigheter har jag inte haft en chans att gå på café ändå! En del bebisar är rätt krävande och bara att få dagen att gå runt med amning, blöjbyten BVC osv kan vara mer än tillräckligt. Jag var glad de dagar jag fick till en dusch (efter att pappan kommit hem).

Vill inte skrämma dig, men det kan mycket väl vara så att sysselsättning utöver bebisen och det som måste göras hemma blir en ickefråga....

• daimstrut

Vi har haft mammagrupper i området där vi turats om att bjuda hem varandra på fika/lunch. Mycket enklare än att gå på café. Kolla om det finns nån öppen förskola i området.

• LFF

Var aldrig ute och fikade i princip när jag var föräldraledig, inte heller speciellt mycket shopping. Var antingen hemma eller ute och promenerade med vagn och hund. Föräldragruppen träffades på BVC och eventuellt hemma hos någon. Bor i en kranskommun till Stockholm. 

• Telefonkatalogen

Låter fruktansvärt.

Det bästa du kan hoppas på är att få gå hem på artighetsvisiter hos grannmammor som har bebis och kanske kommer vilja umgås. Har de redan ett äldre barn är risken överhängande att de redan har ett väl utbyggt nätverk av andra morsor och inte ids bjuda in eller lära känna nån ny.

Och hur kul är det att behöva vara beroende av bil vart man än ska?

Flytta omedelbart tillbaka till stan!

• Anotherone
    Anonym ( ) skrev 2017-06-28 09:24:49 följande:

Under mina föräldraledigheter har jag inte haft en chans att gå på café ändå! En del bebisar är rätt krävande och bara att få dagen att gå runt med amning, blöjbyten BVC osv kan vara mer än tillräckligt. Jag var glad de dagar jag fick till en dusch (efter att pappan kommit hem).

Vill inte skrämma dig, men det kan mycket väl vara så att sysselsättning utöver bebisen och det som måste göras hemma blir en ickefråga....

Precis en sån bebis har jag fått! Jag utgick ju från hur det var med första barnet när jag såg framför mig fördelarna med hus. Men lilla killen är en helt annan sort.
  • Anonym (Mia)

Jag har åkt kommunalt med mina ungar. Perfekt att slippa baxa ungen ut och in i bilen. Bor också en bit ut från Stockholm och jag skulle aldrig vilja bo i stan med barn.

• Anonym (Lo)

Första halvåret var caféer och butiker inte att tänka på för mig. Var glad om jag kom ut på en promenad och att ta sig och handla på ica var en utmaning i sig pga täta matningar, en bebis som inte var nöjd i vagnen förutom om hon sov och min egen trötthet pga grav sömnbrist. Jag ville och kunde nästan bara vara hemma. Hade varit väldigt glad om vi hade haft ett stort hus med trädgård! När ditt barn väl är så stort att du lätt kan ta det med på caféer och butiker kommer det antagligen vara ganska enkelt att ta bilen. Fokusera inte på föräldraledigheten utan vad som är bäst på sikt och då låter det som ni har gjort ett utmärkt val för er och ert barn.

• Jemp

Låter ju fantastiskt som ni bor :)

Jag var mycket ute i naturen under min föräldraledighet, samt på öppna förskolan i kyrkans regi.

Håller med resten om att inte flytta pga just föräldraledigheten. Bo där ni trivs bäst .

• Anonym (Håller med)
    Anonym (Mia) skrev 2017-06-28 21:36:46 följande:

Jag har åkt kommunalt med mina ungar. Perfekt att slippa baxa ungen ut och in i bilen. Bor också en bit ut från Stockholm och jag skulle aldrig vilja bo i stan med barn.

Varje gång jag är i Sthlm så säger jag "jag skulle aldrig kunna bo här med barn" inne i city då..

Så mycket ställen som inte är anpassade för barnvagn och alldeles för lite grönområden.
  • Seven Costanza

Vi bor i lägenhet med fem minuter gång till café, tio till några mindre butiker på ena håller och tjugo minuter gång till huvudgatan med butiker, caféer och restauranger och jag känner att visst det har varit jättetrevligt att ha tillgång till det (har varit hemma i 1,5 år). MEN om jag hade fått välja mellan det och ett fint nytt hus med trädgård hade jag defintivt valt huset. Vi planerar att flytta till hus men har inte haft möjlighet än.

Just att kunna ställa vagnen i trädgården med sovande barn eller att kunna leka med barnet i egen trädgård ibland istället för att gå ut med vagnen varje dag hade jag uppskattat. Dock uppskattade jag att vi inte hade ett helt hus och trädgård att hålla ordning på för vi hade inte mycket tid och ork till städning etc, men jag tror att fördelarna med hus hade övervägt. Om jag haft råd med städhjälp ibland eller gillat att städa haha så skulle jag absolut inte ens ha tänkt tanken att flytta ifrån huset om jag hade haft ett . Du får känna efter vad som känns bäst långsiktigt!

• gysted12

Köp en husvagn eller husbil.. kan bara råda dej!! du kommer känna frihet och glädje året om

• Stårschan

Bil funkar bra även när man är föräldraledig. Ta med ungen och passa på att åka och hälsa på folk, eller bjud hem vänner/släktingar om du får lappsjuka. Men det låter underbart att få bo så som ni gör. Vad gör du på fritiden nu? Det som kan få en att bli knäpp är brist på vettiga vuxna att prata med, och den risken löper man oavsett var man bor. Har du ingen att träffa så kan du lika gärna dricka pulverkaffe hemma som latte på café. Finns det någon föräldragrupp på orten (även om det är en bit bort med bil), så haka på där.

• Alexi

Se till att lära känna folk! Vi hade en föräldragrupp på MVC som vi gick föräldrautbildning med under graviditeten och sen fick vi en föräldragrupp via BVC när barnen var födda.

Jag hade därför två mammagäng att hänga med under föräldraledigheten.

Svar på tråden Hur ska man bo??