• Kvinna med deprimerad sambo

Deprimerad sambo utan känslor

Hej!
    Skulle så gärna vilja ha tankar och råd från andra som har erfarenhet av partner med depression.

Min sambo är inte den pratsamma typen vad gäller känslor, håller det mesta inom sig.  I höstas sa han till mig att han kände sig så ledsen och nedstämd, många tankar snurrade i huvudet osv. Jag hjälpte honom till att få komma till en KBT-terapeut dit han gick ett tiotal gånger. Han tyckte det var väldigt skönt att få prata och få ur sig saker men samtidigt kände han sig stundtals mer förvirrad för många saker som han tryckt undan kom upp till ytan nu. 
    Så i mars kom han plötsligt och frågade mig hur jag tycker vårt förhållande är, jag blev helt paff för jag tyckte vi hade det bra. Vi har varit ett par i 23 år så självklart har vårt förhållande haft sina toppar och dalar men nu är barnen stora och det kändes som att det är vår tid nu. Han tyckte vårt förhållande var dött, vi var som kompisar och han tvivlade på sina känslor för mig och ville att vi skulle gå i terapi vilket vi gjorde och gör fortfarande.

Att gå i terapin har varit jättebra, mycket saker har kommit fram där men ju fler gånger vi har gått har mn sambo blivit mer och mer negativ.  Han blev arg, stressad, hade ångest, sov inte på nätterna osv. Inte bara p g a vårt förhållande utan också för andra jobbiga saker som hänt runt om med barn, föräldrar och arbete. På inrådan från mig och terapeuten gick han med på att gå till en läkare.
    Läkaren konstaterade att han har en depression och han fick medicin mot ångest och antideppressiva tabletter. Han ska dessutom åter börja med KBT-behandling nästa vecka.
    Han har nu ätit en låg dos i 2 veckor som enligt läkaren inte skulle ge någon effekt men man måste börja där för att sedan höja. Sedan en vecka tillbaka äter han dubbel dos och läkaren sa att han nu ska märka skillnad men att det kan ta två veckor innan det blir effekt.

Det är oerhört jobbigt att leva med någon som är så deprimerad, han är till stor del personlighetsförändrad. Från att ha varit omtänksam och snäll till att vara arg, elak och väldigt egoistisk och se allt i svart. Det finns inte några ljusglimtar alls.

Han säger att han blir stressad och får ångest att komma hem, han får skuldkänslor mot mig för att han inte känner något, han tvivlar på att han kommer få känslor för mig igen eller att livet någonsin ska bli roligt. Samtidigt är han desperat på att få känna något, hans förslag har varit att han ska bo hemifrån ett tag så att han förhoppningsvis kan få känna saknad och samtidigt få lugn och ro utan att känna skuldkänslor.   Jag har hela tiden varit emot det men sedan i helgen har vi kommit överens om att prova så ett tag så nu bor han hos en gemensam vän till oss.

Detta är första gången han har depression och jag har ingen erfarenhet av det på andra sätt.  Hur lång tid kan det ta innan han börjar se ett ljus i mörkret? Hur snabbt får man tillbaka positiva känslor? Vad kan jag göra för honom?           

Tacksam för svar!                            

• Svar på tråden Deprimerad sambo utan känslor
  • Snöigahästar

Har haft deprimerade anhöriga som tagit ansvar för som sjukdom och situation utan att sprida ångest och vara arg på det sätt som ts beskriver. Jag tycker inte beteendet är ok oavsett sjukdom och jag tycker det är konstigt att någon här blir så provocerad av det.

Den sjuke måste hjälpa sig själv, det hjälper inte att man curlar och ger goda råd. Kan tänka mig att det mest är provocerande för den sjuke faktiskt.

Snöigahästar: Jag bortser från dina kommentarer.

NELJ skrev 2017-07-12 22:22:11 följande:
    Jag förstår det. Får du nån hjälp själv av sjukvården?
    Har inte vänt mig till sjukvården själv ännu, men det kanske blir aktuellt snart.

Har en vän jag pratar mycket med och än så länge räcker det, tack för din omtanke
    NELJ skrev 2017-07-12 14:54:20 följande:

Jag undrar om ni inte båda blandar in relationen för mycket i hans mående. Jag tycker att en människa som har en depression inte ska fatta stora beslut, som att starta eller avsluta relationer, i alla fall innan den värsta fasen är över. Därför verkar hans beslut att bo hos en kompis lite överilat. Det vore kanske bättre om han var hemma men att han fick göra som han ville ett tag och inte känna press att vara en partner till dig. Stanna i sängen och titta på film en hel dag, äta fil till middag utan sällskap, sova i eget rum etc tills medicinen verkat ett tag.

Nelj: Detta du skrev hjälpte mig/oss jättemycket. Min sambo har sagt att han känner krav från mig när han är hemma, han har inte riktigt kunna säga vad för krav och jag har inte förstått för jag har inte tyckt att jag ställer några krav. Men det du skrev om att bara vara, äta middag själv, sova eget rum osv fick mig att börja tänka.  I min iver att vilja hjälpa så blir det istället för mycket, när jag föreslår att vi ska göra saker till helgen så blir det istället en börda/krav för honom att han måste leva upp till det för min skull, små saker som jag inte tänker på omvandlar han till krav, självklart skulle han inte göra det om han vore frisk men nu blir det så. Om jag säger att det är han som får komma på vad vi ska ha till middag blir det ett krav, han vill kanske som du skrev, inte ens äta middag, att jag säger hur mycket jag älskar honom eller kallar honom för hjärtat osv blir jobbigt förstår jag nu.

Vi hade ett jättebra samtal tack vare dig! Han har tidigare sagt att jag inte förstår honom, vilket jag inte gjort, men nu kom vi mil närmare varandra.Glad
  • NELJ
    Kvinna med deprimerad sambo skrev 2017-07-13 09:17:45 följande:

Nelj: Detta du skrev hjälpte mig/oss jättemycket. Min sambo har sagt att han känner krav från mig när han är hemma, han har inte riktigt kunna säga vad för krav och jag har inte förstått för jag har inte tyckt att jag ställer några krav. Men det du skrev om att bara vara, äta middag själv, sova eget rum osv fick mig att börja tänka.  I min iver att vilja hjälpa så blir det istället för mycket, när jag föreslår att vi ska göra saker till helgen så blir det istället en börda/krav för honom att han måste leva upp till det för min skull, små saker som jag inte tänker på omvandlar han till krav, självklart skulle han inte göra det om han vore frisk men nu blir det så. Om jag säger att det är han som får komma på vad vi ska ha till middag blir det ett krav, han vill kanske som du skrev, inte ens äta middag, att jag säger hur mycket jag älskar honom eller kallar honom för hjärtat osv blir jobbigt förstår jag nu.

Vi hade ett jättebra samtal tack vare dig! Han har tidigare sagt att jag inte förstår honom, vilket jag inte gjort, men nu kom vi mil närmare varandra.

Vad härligt att höra! Jag hoppas verkligen att ni tar er igenom detta och kanske tom kommer varandra ännu närmre.
    NELJ skrev 2017-07-12 14:54:20 följande:

För min del tog det en dryg månad med upptrappning av medicinen innan jag "tinade upp" och kunde se solen efter ett drygt halvår med depression. Sedan tog det ytterligare flera år innan det jag bar på kändes hyfsat bearbetat med både kbt och psykodynamisk terapi.

Menar du att det tog en månad från det att du fått dosen höjd eller från det att du började med medicinen?

Finns det fler som har erfarenheter av detta? Hur lång tid tog det för dig att börja känna att det vänder? Eller du som partner till deprimerad, när märkte du att det gick åt rätt håll?

Jag är också nyfiken på vilket sätt medicinen hjälper? Börjar man se lite möjligheter istället för bara pessimism? Grubblar man mindre?

När känslorna så småningom börjar komma tillbaka hur är det? Kommer en känsla i taget eller kommer alla samtidigt men lite grann?

Jag har tusen och en funderingar som ni märker så vill gärna ha så många svar som möjligt.

• NELJ
    Kvinna med deprimerad sambo skrev 2017-07-13 19:13:52 följande:

Menar du att det tog en månad från det att du fått dosen höjd eller från det att du började med medicinen?

Från att jag började.
  • Sambo till deprimerad man

Hej!
    Jag är nästan i samma situation som dig och bor med en sambo som för några månader sedan hamnade i en identitetskris/depression. Hur har det gått för dig och din sambo? Vi går i parterapi parallellt som min sambo går till enskild terapeut för att jobba med sin depression. Försöker stötta så gott jag kan men det är inte lätt. Försöker söka på nätet om par som klarat av en depression utan att separera men hittar mest att man inte klarat sig igenom detta som par utan att man delat på sig. Har inte tappat förhoppningen ännu dock!

• Anonym (Lh)
    Sambo till deprimerad man skrev 2018-01-03 07:40:50 följande:

Hej!
    Jag är nästan i samma situation som dig och bor med en sambo som för några månader sedan hamnade i en identitetskris/depression. Hur har det gått för dig och din sambo? Vi går i parterapi parallellt som min sambo går till enskild terapeut för att jobba med sin depression. Försöker stötta så gott jag kan men det är inte lätt. Försöker söka på nätet om par som klarat av en depression utan att separera men hittar mest att man inte klarat sig igenom detta som par utan att man delat på sig. Har inte tappat förhoppningen ännu dock!

Hur gick det för er ?
  • Anonym (Samma historia (eller))

Hej Ts.

Känner igen mig så otroligt mycket i din historia. På pricken faktiskt. Försökte allt jag kunde och på alla sätt att hjälpa min man ur sin depression. Allt mitt fokus låg på det, och på att rädda oss. 

En dag valde han att bara gå. Ett halvår efteråt uppdagades det att han hade haft en annan vid sidan av hela tiden. Lika länge som han haft sin "depression" och sina "ångestattacker". Har räknat ut att det i alla fall måste ha pågått i åtta månader innan han valde att lämna fru, två barn, hus och vårt gemensamma liv efter 19 år. 

Det fanns inga tecken alls på att han hade träffat någon vid sidan. Jag har svårt att få ihop det fortfarande så här nästan exakt två år efter att han klev ut genom dörren. Men det var en kollega, så de fick ihop det på arbetstid. Inget konstigt beteende med telefonen osv som man har hört andra reagera på. 

Jag vill inte utgå ifrån att så är fallet i er historia. Men... Jag vet att när jag googlade och läste i forum under min exmans "depression" så dök det upp hela tiden i alla trådar samma sak: kvinnor som upplevt samma som du och jag, och andra kvinnor som svarade att de hade samma erfarenhet och att det alltid alltid stod någon annan runt hörnet och väntade. Även i trådar där kvinnor var helt säkra på att så inte var fallet för just dem så sluade tråden alltid med samma sak. I en uppdatering några månader senare kom det fram att mannen varit otrogen. 

Vill bara göra dig förberedd på att det kan vara så, och faktiskt är rätt troligt. 

Personlighetsförändringen som jag såg hos min man kom inte bara ur det blå. Depressionen var ångest pga vad han gjorde. 

I mitt fall slutade det hela med att jag nu är med en ny man, som jag älskar så otroligt mycket mer än mitt ex, även om jag vid den tiden trodde att han var mitt livs kärlek. Exet blev dumpad åtta månader efter att han lämnat mig. 

Så vad som än händer så kommer det bli bättre. Men stanna inte med någon som inte vill, du förtjänar bättre. 

Svar på tråden Deprimerad sambo utan känslor