• alesig

    Ni som använt Nan sensitive eller Nan PRO 1

    Hej!

    Ni som använt denna ersättning gjorde ni färdiga mål och la in i kylen så det bara var att plocka fram en färdig flaska till nästa mål eller gjorde ni nytt för varje mål? Pratar om pulver ej tetra pack. Semper säger dom håller upp till 12 timmar då man gör pulver mål. Undrar om Nan också håller ca 12 timmar?

  • Svar på tråden Ni som använt Nan sensitive eller Nan PRO 1
  • Anonym (Mamma)

    Jag skulle tro att det är likvärdigt för semp och nan. De behandlades lika på sjukhuset där min nyfödda låg. Har också läst att tetran som öppnad håller 4-6h i rumstemperatur och till nästa dag i kylskåp.

    Förstår dock inte varför de flesta använder pulver när tetror är så mycket smidigare... enda fördelen med pulver är väl just att man kan göra nytt för varje mål?

  • Anotherone
    Anonym (Mamma) skrev 2017-07-28 11:56:47 följande:

    Jag skulle tro att det är likvärdigt för semp och nan. De behandlades lika på sjukhuset där min nyfödda låg. Har också läst att tetran som öppnad håller 4-6h i rumstemperatur och till nästa dag i kylskåp.

    Förstår dock inte varför de flesta använder pulver när tetror är så mycket smidigare... enda fördelen med pulver är väl just att man kan göra nytt för varje mål?


    För att det är ganska stor prisskillnad??

    Vi körde med NAN och blandade till en dags förbrukning, fanns det något kvar till kvällen hällde vi ut det. Tetror tog vi med oss om vi skulle nånstans.
  • Anonym (fundersam)

    Men får man verkligen blanda och ha kvar hela dagen?

    läser man på förpackningen så står det ju uttryckligen att man inte bör spara färdigblandad ersättning? eller är det jag som missuppfattar?

    1. Rengör och koka flaska, napp och lock några minuter. Förvara övertäckt till nästa mål.
    2. Koka upp vatten från kallvattenkranen, låt koka några minuter och svalna till ca 40°C.
    3. Häll vattnet på flaskan och tillsätt rätt antal strukna mått pulver i förhållandet till vatten. Se tabell på förpackningen.
    4. Tillslut flaskan och skaka tills allt pulver löst sig. Prova att blandningen inte är för varm. Smaka alltid själv före matningen. Spara aldrig rester av NAN Pro 1 till nästa mål.

    den sista punkten borde väl gälla även om man kokar upp vatten och blandar så man har till flera måltider?

    på vår bvc ger de rådet att blanda nytt varje måltid. 

  • Aliona

    Vi använde nan pro sedan födseln (delammade). Man får inte spara blandade mål till senare!

    Färdigblandad tetra kan man ha i kylskåpet ett dygn. Så gjorde vi när bebisen var nyfödd och inte åt så mycket.

    Sen när han blev äldre och åt 150-210 ml per portion gick vi över till pulver. Vi har en termos med varmvatten klar som bara är att blanda med pulver. Enkelt och smidigt.

  • Anotherone

    Enligt instruktion nej, man får inte blanda färdigt och använda senare.

    MEN när vårt första barn var en vecka gammal hamnade vi på Astrid Lindgrens barnsjukhus med honom. Där kokade och kylde de vatten och blandade babysemp i enliterskannor som stod i kylen. Sen tog man därifrån under dagen och värmde i micro. Då resonerar jag som så att om man gör det där, på ett sjukhus för svårt sjuka och för tidigt födda barn.. då kan jag på ett säkert sätt göra likadant på hemmaplan.

  • Anonym (Nan PRO)

    Det är skillnad om man blandar pulvret med varmt vatten då får man EJ spara, men med kallt kokat vatten kan man spara. Man ska helst inte göra det utan det är alltid bäst att göra flaska för flaska. Men ska/ måste man förbereda så ska man vara noga att försegla ersättningen i kylen.

  • alesig
    Anonym (Nan PRO) skrev 2017-07-28 22:09:55 följande:

    Det är skillnad om man blandar pulvret med varmt vatten då får man EJ spara, men med kallt kokat vatten kan man spara. Man ska helst inte göra det utan det är alltid bäst att göra flaska för flaska. Men ska/ måste man förbereda så ska man vara noga att försegla ersättningen i kylen.


    Åå är du säker att man kan spara pm de är kallt? Jag har gjort i ornong det ljummet och lagt in i kylen. Kanske därför våra twins har så ont i magen?
  • alesig
    Aliona skrev 2017-07-28 15:37:39 följande:

    Vi använde nan pro sedan födseln (delammade). Man får inte spara blandade mål till senare!

    Färdigblandad tetra kan man ha i kylskåpet ett dygn. Så gjorde vi när bebisen var nyfödd och inte åt så mycket.

    Sen när han blev äldre och åt 150-210 ml per portion gick vi över till pulver. Vi har en termos med varmvatten klar som bara är att blanda med pulver. Enkelt och smidigt.


    Men jag tycker de är så himla svårt att veta hur man gör en portion åt dom. Alltså hur mycket det blir i färdig mängd för de står inte på burken.
  • Anonym (Nan PRO)
    alesig skrev 2017-07-29 11:18:22 följande:

    Åå är du säker att man kan spara pm de är kallt? Jag har gjort i ornong det ljummet och lagt in i kylen. Kanske därför våra twins har så ont i magen?


    Först och främst så ska jag säga att det är inte 100% säkert men det jag hört är att om man måste förbereda går det att göra så att man kokar vattnet kyler ner det och förbereder flaskan och ställer i kylen och värmer försiktigt sen i micron. Och då är det viktigt att man ibte värmer för varmt för fort för då försvinner det ett ämne i nan som funkar lika som Sempers magdroppar kommer ej ihåg namnet på ämnet just nu. Över 40 grader i ersättningen (blir så varmt snabbt längs med flaskan) gör att det försvinner och då kan bebis få ont i magen så var det för min pojke. Vi värmde då vatten först skakade om vattnet tog temp var det då mellan 37,5 och 39,5 så hällde vi i pulver och matade. Blir det för kallt får magen arbeta så mkt att de kan få ont i magen oxå.Pojken blev bra efter 7 dagar:)
  • formalaffair

    Hej!

    Jag har 3 stycken flaskor, så jag behöver inte diska efter varje gång, utan tar alla på en gång när jag har tid.

    På natten måttar jag upp vatten och har det stående brevid micron (med lock), sen har jag pulvret måttat och färdigt i flaskorna med locket på.

    Vattnet står i kylen och pulvret brevid micron. Då är det bara att stoppa vattnet i micoron och hälla över. Väldigt lätt ????

Svar på tråden Ni som använt Nan sensitive eller Nan PRO 1