mammalovis skrev 2017-08-14 21:13:30 följande:
För det första så är ju frågan varför kravet på/kravet att inte ha varannan vecka är så stort hos er båda. Med tanke på sonen är kanske inte varannan vecka det bästa alternativet alls, men att sonen får halva tiden var med er, just för att få mer tid med kompisar OCH med båda föräldrar. Barn vill sällan välja för eller emot någon förälder.
Det verkar ju mest troligt att mamma bor kvar i huset och pappan i den nya lägenheten. Sedan framgår det inte vilka dagar som pappan tränar, om det är på regelbunden basis eller om han kan välja dagar för det spelar roll i ekvationen.
Men säg att pappan tränar dag 1 och 4 och att sonens träning är närmast pappans ort dag 3. Då kan sonen bo natten mellan dag 2 och 3 samt 3 och 4 hos pappa. Sedan bor han hos dig natten mellan dag 4 och 5 sam 5 och 6. Sedan skulle ju sonen kunna välja eller alternera var han vill bo, men bor natten mellan 7 och 1 hos dig. Han skulle ju kunna bestämma med kompisar dagen innan och vara hemma i huset eller hos kompisen tills pappan hämtar honom på väg hem från jobbet. Då får han ungefär lika mycket tid med er båda och mycket tid med kompisar.
Då får han prova på livet med växelvist boende och vet vad han kan välja bort eller för senare. Kanske passar det honom bäst med varannan helg till sist eller någon annan lösning som du verkar önska.
Om sonen istället ska behöva välja VEM han vill ha det huvudsakliga boendet hos får ni kanske ha en prövotid. Första och tredje månaden bor ena föräldern i huset andra och fjärde den andra föräldern. Då får ju sonen en rimlig chans att känna på vad som blir bäst. Självklart inte ultimat för föräldern, men om sonen ska behöva vara delaktig bättre.
Ett så "ungt" barn har svårt att föreställa sig hur det skulle bli. Jag tror sonens önskan är att INTE behöva välja mellan er och samtidigt få mycket kompistid. Tyvärr går inte den ekvationen ihop med er livssituation.
Jag har en 12-årig bonusdotter som bor hos mamma och är vh här samt veckor på sommaren. Vid behov skiftar vi helger/splittar dem också för tjejens bästa. För hennes del är det svårt nog att förstå konsekvenserna runt att välja hur hon vill fira jul. Det tog lång tid (läs flera år) innan hon kom fram till att hon ville somna dagen innan där hon skulle fira julafton. Innan dess hade hon sovit hos mamman, firat julmorgon där, sjungit med mammans familj (heligt för mamman) innan hon firade med pappa, farföräldrar, kusiner m fl på kvällen, juldagen med mormor och den släkten samt annandagen med pappans morbröder och kusiner. Konsekvensen av hennes val kan nu blir att vi aldrig firar jul som hel familj någon av juldagarna då min dotter oftast åker iväg juldagen och annandagen och bara våra gemensamma barn är hemma. Å andra sidan kommer hennes syskon här aldrig firat midsommar med henne, då hon väljer sommarstället ... Då har hon ändå haft separerade föräldrar sedan hon var 1,5 år. Med detta sagt kommer barnet/ni föräldrar få välja åt barnet många gånger som inte är det han önskar!
Anledningen till varför jag inte vill att sonen ska bo varannan vecka i en lägenhet, i en annan kommun, mestadels ensam på eftermiddagar och kvällar utan möjlighet till att umgås med kompisar har jag skrivit om tidigare. Hade vi däremot bott på samma ort så hade jag övergett mina gamla principer om att vv inte är bra och testat det.
Pappan tränar regelbundet och tävlar på elitnivå. Två dagar i veckan, inklusive lördag och söndag är minimum vad han kan tänka sej att träna den veckan han tänkt ha sonen.
Sonen kommer inte behöva välja initialt vem han ska bo hos. Den biten sköter vi vuxna. Han kommer aldrig få frågan av mej vem av oss han väljer. Han kommer inte behöva välja heller. Jag tror det kommer bli ganska naturligt att han flyttar mellan oss i olika längre eller kortare perioder så småningom.