Alexi skrev 2017-08-23 19:27:56 följande:
Men hon har inte ont i huvudet varje dag. Så det är inte en konstant grej vill jag bara säga. Men klart oftare än som yngre.
Mina råd tidigare i tråden baserades på att jag har en ungdom här hemma som hade mkt problem med huvudvärk och jag har själv haft mkt huvudvärk i mitt liv, både migrän och spänningshuvudvärk, det började i tonåren.
De trodde barnmigrän hos min son först men sen visade sig att han hade problem med att skärma av, dvs alla ljud och intryck går rakt in i hans hjärna utan filter, vilket gör att han blir väldigt trött och i skolan är det ju rätt mkt ljud hela tiden. Han behövde ofta få sitta och jobba för sig själv i ett grupprum och liknande. Vi fick även göra en sömnutredning när han var 12-13 år, den ledde inte till så mkt men han har lite svårt att sova regelbundet. Det blev mkt bättre när han fick mer lugn omkring sig i alla fall. Högstadiet var en verklig pärs för där låter ju "alla" mest hela tiden.
Jag personligen har fått lära mig att jag behöver sova ganska regelbundet för annars får jag huvudvärk som ett brev på posten.
Även om ditt barn bara är 8 så är det bra att vara observant på några saker: när dyker huvudvärken upp och hur sover hon?
Tex, får hon ofta huvudvärk samma veckodag (tex att det varit något extra ansträngande dagen innan som alltid återkommer) eller efter en helg (kanske lagt sig senare), finns det något i hennes liv som skapar stress eller andra saker.
Försök göra en liten dagbok under en månad kanske, så är det också lättare för en läkare att försöka se ett mönster om ni ska prata med en.