• Anonym (Tjej, 17 år)

Kan inte gå gymnasiet, vad göra ist?

Hej, är en tjej som är 17 år, fyller 18 nästa år. Jag kan inte gå i gymnasiet. Har försökt 2 år nu på olika program men det fungerar inte med min IBS. Har varit i kontakt med flera läkare som inte kunnat hjälpa mig. Även håller mig till kostråd som ska funka för de som har ibs men deg har inte fungerat för mig. Har haft samtal med rektorn på bägge skolorna om att plugga hemifrån, men det gick inte att ordna.

Har sedan 2 år tillbaka ett stabilt förhållande med min pojkvän som jag bor hos. (Inget bråk med mina föräldrar, det har bara blivit så att jag bor med honom istället).

Det studievägledarna i min kommun har sagt är att jag kan börja läsa hemifrån om 3 år(komvux). Har inga problem i skolämnena och har väldigt bra betyg från högstadiet. Det är bara min mage som ställer till det.

Har då kommit till insikten att jag inte orkar ligga hemma i sängen och vänta 3 år på att kunna gå i skolan.

Därför skulle jag redan nu kunna skaffa barn, hinna med mammaledighet samt att barnet hinner börja på förskola/dagis när jag kan börja plugga.

Pojkvännen jobbar så ekonomiskt är det inga problem.

Någon som kan ge mig råd i detta? Att ta upp den här diskutionen med mina föräldrar känns inte som en bra idé.

Kan inte ha några fritidsintessen då jag knappt kan lämna hemmet pga magen. Känns som att hemmet och sjukhuset är de enda platserna jag besöker.

Tips och råd uppskattas.

• Svar på tråden Kan inte gå gymnasiet, vad göra ist?
  • Viffy

Kolla med närmaste folkhögskola om de kan hjälpa dig på något sätt. De är ofta mer flexibla än KomVux och gymnasieskolor.

Men att skaffa barn låter inte som någon bra idé. Det är betydligt jobbigare att ta hand om barn än att plugga. Och din ibs lär knappast bli bättre av att inte hinna ta hand om dig själv. Barnet kommer ju alltid i första hand och periodvis kan man behöva stå tillbaka rätt rejält själv. Hunger, sömnlöshet och smärtor - det får man liksom bara ignorera, för barnet går före.

• Yyyyy2222

Korrgymnasiet ligger i Torsås. Där finns ingen flygplats, för det är en liten håla i skogen typ, men det går bussar från Kalmar.

• Anonym (Tjej, 17 år)
    jagärjagvemärdu skrev 2017-10-02 22:15:37 följande:

Vad är din plan ifall din partner lämnar dig?

Nu är jag ju inte gravid, ville bara bolla idéer med någon. Skulle det vara så att jag har barn och min partner lämnar mig flyttar jag hem till mina föräldrar. När barnet är 1 kan den isf börja på förskolan och jag skulle kunna ta ett låglöne-jobb(tex McDonalds) tills jag kan börja plugga.

Men inser att det är en dum idé att skaffa barn just nu.
  • Anonym (IH)
    Anonym (Tjej, 17 år) skrev 2017-10-02 23:09:52 följande:
    Nu är jag ju inte gravid, ville bara bolla idéer med någon. Skulle det vara så att jag har barn och min partner lämnar mig flyttar jag hem till mina föräldrar. När barnet är 1 kan den isf börja på förskolan och jag skulle kunna ta ett låglöne-jobb(tex McDonalds) tills jag kan börja plugga.
    Hur ska du kunna ta ett låglönejobb när du inte ens kan vara i skolan?
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Anonym (IH) skrev 2017-10-02 23:18:53 följande:

Hur ska du kunna ta ett låglönejobb när du inte ens kan vara i skolan?

Vill tänka positivt och tänker då att ibs:en blir bättre med tiden.
  • Alessia

Det där med att skaffa barn medan du väntar på att få gå på folkhögskola - menar du verkligen allvar? Mycket oöverlagt, ja rent av dumdristigt när du själv beskriver hur sjuk du är emellanåt. Eller är du inte det kanske? Du är dessutom på tok för ung.

Som någon har påpekat: man kan läsa gymnasieprogram på distans.

• Anonym (Vänta för h...)
    Anonym (Tjej, 17 år) skrev 2017-10-02 23:09:52 följande:

Du får inte ens ett mcdonaldsjobb utan gymnasieutbildning :( Det finns massor med arbetslösa vuxna utan barn och med fullständigt gymnasie som söker ?skitjobben?. Då anställer dom ingen som är ensamstående ( måste vabba ofta,), har noll utbildning och som dessutom är sjuk ofta.

Bra att du förstår att du inte kan erbjuda ett barn en okey uppväxt just nu :)

Om några år när du mår bättre,haft längre förhållande, har jobb och utbildning så blir du säkert en bra mamma
  • Jw83
    Anonym (Tjej, 17 år) skrev 2017-10-02 18:14:24 följande:

Både jag, mina föräldrar och läkare tjatar på skolan utan resultat. Det är andra kommunala gymnasiet så man tycker ju att de ska göra något.

När ni ( dina föräldrar) har haft möte med skolan så har det upprättats en handlingsplan eller åtgärdsprogram. Detta måste dina föräldrar ha skrivit under och godkänt.

Du blir bara utskriven om du själv vill det, inte dyker upp utan anledning, inte följer bestämd handlingsplan, inte vill sammarbeta med skolan för att upprätta en handlingsplan eller liknande.

Hur har detta "tjat" gått till?

Det ät ju underligt att två gymnasieskolor helt frångår alla rutiner och bryter mot lagen. Dessutom förlorar ju skolorna pengar på att skriva ut dig. Vad säger Skolverket?
  • Anonym (N)
    Anonym (Tjej, 17 år) skrev 2017-10-01 23:30:12 följande:

Inte i den stad jag bor(Norrköping).

Min kompis pluggade på distans genom en skola i södra Sverige (Typ Malmö), och vi bor i Stockholm. Har du verkligen kollat alla dina möjligheter? Jag vet att hon en gång fick åka dit men det va inte hela världen.
  • Anonym (Vansinne)

Min kusin har svår IBS och har sjukpension. Hon och hennes sambo fick barn för fem år sedan, för det mesta var det sambon som fick lämna barnet till dagis. För tre år sedan gjorde dagiset en socanmälan för att barnet ofta hade smutsiga kläder, ofta kom sent, hade missat frukost osv (sambon hade noll koll på detta med rena kläder och hålla tid). Soc ansåg att min kusin inte klarade ta hand om barnet och att sambon inte kunde "stötta upp" hennes brister så barnet placerades i fosterfamilj.'

de är inga tonåringar utan närmare 40.

Vad jag vill ha sagt är att du kan ha otur på så många sätt om du skaffar barn när du har en svå¨r sjukdom. Så vänta, eller avstå helst om inte din kille är en fantastisk support.

Svar på tråden Kan inte gå gymnasiet, vad göra ist?