• Annica71

HPV Vaccination Ja eller Nej?

Nyfiken på hur många som låter sina 12-åriga flickor vaccinera sig mot Livmoderhalscancer?

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden HPV Vaccination Ja eller Nej?
  • pigglet

Kunde inte rösa nej, så det blev mitt emellan?

Döttrarna fick inte vaccinet. Än känns det avlägset att de ska börja ha sex. De är medvetna om riskerna med oskyddat sex och vet att de inte är vaccinerade. Vill de ta vaccinet när de är äldre får de ta det beslutet senare.

Just att vaccinet bara skyddar till 70%, samt att man inte heller vet hur länge det skyddar bidrog till beslutet. Samt att man sett att cancerrisken faktiskt kan öka bland de vaccinerade, då de har en förmåga att tro sig vara skyddade och därmed struntar i cellprover. Och att jag har en förhoppning om att barnen kommer leva sexuellt återhållsamt och i framtiden ha sex med sin livspartner, som de kan kolla om han bär på HPV eller inte och förhoppningsvis har inte heller han legat runt med en massa tjejer. (Gammeldags inställning, totalt ute, jag vet.)

Och skulle de vilja så kan de som sagt vaccinera sig senare, känns inte som ett beslut jag behöver ta.

• Folkhälsomyndigheten

Kondom, som är ett utmärkt skydd mot andra sexuellt överförbara infektioner, utgör inte något säkert skydd mot sexuellt överförd HPV eftersom smittan kan överföras vid hud- och slemhinnekontakt.

• cosinus

Det blev till slut ja för oss.

Dottern fick det i år, i åk 7.

För att jag känner tillräckligt många som behövt göra koniseringar och inte upplevde det som någon höjdare.

Blir till att trumma in att cellprov är viktigt oavsett men risken minskar ändå för att behöva utveckla cellförändringar med allt vad det innebär.

Vi avstod i åk 5 för att vaccinet då var under utredning men nu bestämde vi oss ändå för att fördelarna inte var försumbara och riskerna inte överhängande stora.

• nastyashell
    pigglet skrev 2017-10-11 19:05:07 följande:

De är Just att vaccinet bara skyddar till 70%, samt att man inte heller vet hur länge det skyddar bidrog till beslutet.

Om någon av dina döttrar dör av livmoderhalscancer kan du ju alltid trösta dig med att det bara var 70 % chans att vaccinet hade hjälpt.
  • Fennyxx

Vad är det för konstig fråga? Vem vill att ens dotter ska få livmoderhalscancer i onödan? Finns det så konstiga föräldrar?

• Anonym (It-konsult)
    Fennyxx skrev 2017-10-11 22:53:56 följande:

Vad är det för konstig fråga? Vem vill att ens dotter ska få livmoderhalscancer i onödan? Finns det så konstiga föräldrar?

Kanske för att den läkare, Diane Harper, som ansvarade för den kliniska prövningen är tveksam till vaccinet. Se länk i mitt tidigare inlägg.
  • Fennyxx
    Anonym (It-konsult) skrev 2017-10-12 08:44:21 följande:

Kanske för att den läkare, Diane Harper, som ansvarade för den kliniska prövningen är tveksam till vaccinet. Se länk i mitt tidigare inlägg.

Att förvirrade antivaccinationstalibaner misstolkat ett uttalande från en av alla de som jobbat med fas 3-studierna betyder inte att Gardasil inte skulle fungera.

www.skepticalraptor.com/skepticalraptorblog.php/gardasil-researcher-against-vaccine-myth-debunked/
  • Anonym (It-konsult)
    Fennyxx skrev 2017-10-12 15:23:53 följande:

Att förvirrade antivaccinationstalibaner misstolkat ett uttalande från en av alla de som jobbat med fas 3-studierna betyder inte att Gardasil inte skulle fungera.

www.skepticalraptor.com/skepticalraptorblog.php/gardasil-researcher-against-vaccine-myth-debunked/

Jag är dock ingen vacvinationstaliban, mina barn har fått alla vaccinationer inklusive svinflensavaccinet , utom just denna. Vi har själva bekostat tre Tbe-vaccinationer.
  • Anonym (It-konsult)

Alla får fatta sina agna beslut. Men jag tycker det är viktigt att man gör det. Läkarvetenskapen har inte alltid rätt (neourosedynskandalen och svininfluensavaccinet ) och man skall komma ihåg att läkemedelsbolagen vill bara en sak och det är att tjäna pengar. De tjänar också väldigt mycket pengar och använder stora summor för lobbyism och olika kampanjer, betalar tex fina konferenser utomlands för läkare.

• Anonym (It-konsult)
    Fennyxx skrev 2017-10-12 15:23:53 följande:

Vem står bakom denna sida? Jag läser på sådan att det är EN person som jobbat 25 år med marknadsföring. Kanske får hen lite provision från läkemedelsbolaget? Hur vet man? Wikipedia å andra sida uppdateras och kontrolleras av många fler personer. Personligen litar jag mer på Wikipedia.
  • Fennyxx
    Anonym (It-konsult) skrev 2017-10-12 17:00:53 följande:

Vem står bakom denna sida? Jag läser på sådan att det är EN person som jobbat 25 år med marknadsföring. Kanske får hen lite provision från läkemedelsbolaget? Hur vet man? Wikipedia å andra sida uppdateras och kontrolleras av många fler personer. Personligen litar jag mer på Wikipedia.

Det står massor av trams på Wikipedia, Wikipedia är inte mer trovärdigt än personen som skrev just den artikeln.

Men i artikeln länkas faktiskt till Diane Harpers senaste publikation, dx.doi.org/10.1016/j.ygyno.2017.04.004

Du kan ju läsa den och bilda dig en uppfattning själv, men jag har verkligen svårt att tolka den som att Harper skulle vara mot HPV-vaccin.
  • Anonym (It-konsult)

Läs gärna FASS för Gardasil , där står bl.a. att en biverkning kan vara en nervsjukdom, som kan bli kronisk. Man bör också ta hänsyn till nyttan för varje individ innan man vaccinerar.

• Anonym (It-konsult)
    Anonym (It-konsult) skrev 2017-10-12 19:40:22 följande:

Läs gärna FASS för Gardasil , där står bl.a. att en biverkning kan vara en nervsjukdom, som kan bli kronisk. Man bör också ta hänsyn till nyttan för varje individ innan man vaccinerar.

Guillan-Barres syndrom.
  • Iarwain
    Anonym (It-konsult) skrev 2017-10-10 21:36:36 följande:
    Googla och läs själv. Det finns risker , det gör det med alla vaccinationer. Sen finns också en nytta och den är låg för denna vaccination. Skyddseffekten mot cancer är ganska låg.
    Jag har googlat och hittat de största studier som gjorts på Gardacil...

Du är ute och cyklar och har inget belägg för dina påståenden.
  • Iarwain
    Anonym (It-konsult) skrev 2017-10-10 22:08:15 följande:
    Man vet inte om det skyddar mot cancer, det är en teori, vi vet om tjugo år kanske. Det är säkert helt ok och troligen inte farligt. Miljoner har ju gjort det. Var inte orolig. TSfrågade hur vi valt, det var två år sen, jag orkar inte leta fram det jag läste då, kanske vet man mer nu.
    Du är ute och cyklar...
    "Risk of atypia or worse (atypia+) and of cervical intraepithelial neoplasia grade 2 or 3 (CIN2/3) were statistically significantly reduced among vaccinated women"

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24552678
  • Iarwain
    Anonym (It-konsult) skrev 2017-10-12 17:00:53 följande:
    Du är medveten att allt i den länkade artikeln är baserat på länkade källor, eller?
    Det är bara att utvärdera själv, om du inte litar på sammanställningen.
Svar på tråden HPV Vaccination Ja eller Nej?