• Sojabönan

Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring

Är jag ensam om ovanstående? Enda sättet att inte få tallriken med mat dragen ner till golvet, få magkatarr o sätta maten i halsen el råka bita mig i läppen/tungan av stress är att låsa in mig på toa o äta. Notera att jag matat lillen innan det är dags för mig o han är mätt. Jag är så dum att varje ggn jag ska äta tror jag att han ska sluta med det beteendet ... och det slutar med att jag blir förbannad o måste låsa in mig med maten inne på toa o avnjuta maten intill kattlådan. Ensamstående så har ingen som kan underhålla lillen varje ggn jag ska äta. Har ni samma problem med era 2åringar???

• Svar på tråden Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring
  • Johnnyorange
    Lord Hans skrev 2017-11-06 13:26:19 följande:

Men det är ju så hemskt, så hemskt med lite disciplin. Barnet kan ju få men för livet om det inte får kasta sönder glas och rita på väggarna. 

Precis! Låt prinsen härja runt som han vill.
  • 1234568

Är ensamstående med tvillingar. Minns mycket väl mina måltider på toa ibland när dom var kring 2 år. Jag försökte allt!! Men det var ett rent kaos så ofta, så ända sättet att få njuta av maten var att ta med den på toa.

Detta var inget jag gjorde alla dagar, man måste ju försöka lära dem. Men mellan varven hände det, när jag bara liksom tröttnade.

On du tycker en är problem..tänk dig två då! Man skulle hjälpa dem med skeden, samtidigt som dom skulle lära sig använda den själv..samtidigt som det flög glas i golvet och min tallrik var 10 gånger bättre än deras.. Höll på att få spunk mellan varven.

Ofta åt jag när dom hade lagt sig på kvällen. För att få lite lugn och ro. Då fick man ju höra man ska ära med barnen..av dom som var två föräldrar med en liten..såklart.

Det går över, och sedan kan du äta med barnen. Idag är dom tre år, och nu äter vi tillsammans utan kaos.

Det blir bättre!

• legomum

Aldrig hänt har både tvillingar och en som är äldre.

Ät samtidigt som barnet eller sysselsätt hen istället med någon leksak. En tvååring är inte svår att distrahera med annat.

• Anonym (Fia)

Jag har två pojkar med ett år emellan och det var några år när de var små (1-4) när jag inte kunde äta samtidigt (pga allt assisterande). Då åt jag när de sov eller var på förskolan och jag jobbade. Så jag åt hellre 1-2 stora mål om dagen (oftast en kombinerad frukost-lunch-middag vid 12-13) i lugn och ro hellre än att äta med dem. Hatar att äta under stress och bli avbruten 30 ggr. Då låter jag hellre bli helt.

• Anonym (mor)

Det är ju bra pedagogiskt att äta ihop med sitt barn MEN man kan ju också tänka att man själv äter efter barnet och kanske t om läser tidningen medan den lille sitter på golvet och leker med något eller ser på teve. Två-åringar kan ju fängslas av roliga barnvänliga program.

• Anonym (Äckligt)

Fy tusan vad äckligt och ohygieniskt att äta på toa!

• Mila76
    Johnnyorange skrev 2017-11-06 14:47:38 följande:

Precis! Låt prinsen härja runt som han vill.

Ironi är stark här.

Men jag håller med er grabbar.
    Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • Anonym (mor)

Begriper inte varför en två-åring inte är på förskolan? Liksom om man VALT att ha sitt barn hemma så är det ju jättesorgligt om man inte kan ta hand om det. Idag kan man ju lämna sitt barn på förskolan om man själv är hemma och det är ju en FANTASTISK möjlighet för de som inte kan hantera dem själv. På förskolan sitter barnen och äter i grupp och allt fungerar finfint.

• Anonym (Matsituation)

Sluta mata. Om han kladdar och inte stoppar maten i munnen beror det på tre saker:

1 Han har inte fått äta själv och behöver göra det för att träna motoriken.

2 Han får mat för tätt och är inte tillräckligt hungrig( alternativt: maträtten är det äckligaste han vet)

3 Han förstår inte att han kan äta själv (hans mamma har alltid gjort det och han kopplar inte att det kan vara hans ansvar)

Om du alltid matar ditt barn så lär det sig att ignorera sina egna signaler om hunger och mättnad. Att få kladda med mat är också en viktig del i hans utveckling. Om han inte fick göra det när han var ett så är det hög tid nu. Du får stå ut med att städa efter. Du ska äta själv och vakta så att han inte sätter i halsen och INTE hålla på och torka av honom medan han äter.

• Anonym (mor)

Jag erkänner att jag ibland tyckt att det är absurt att mammor som är hemma, arbetslösa etc, ska ha rätt att ha sina barn på förskolan. MEN ALLT är bättre än att ha en dysfunktionell mamma sittande inne på toa för att äta. Liksom kan det bli mkt värre? En liten pojke lär sig att mamma sitter på skithuset och äter för att jag är så hopplös................................................

• EnAnonumius
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:50:41 följande:
    Skärmar försöker jag begränsa... vad gjorde man förr liksom. Men får väl börja införa. :/
    "Förr i tiden" så var det extremt ovanligt att föräldrar satt på toa och åt.

"Förr i  tiden" så åt man hela familjen samtidigt vid middagsbordet. Fanns det småbarn 1 -3 år så hade man alltid en kökshandduk till hands och så lät man de mycket små barnen kladda själv en smula och lära sig att äta själv även vid middagsbordet och fick försöka äta själv.

Du vet förr i tiden fans det något som hette skurtrasa och vatten, det fanns även moppar med. Jag tror det finns kvar i butikerna i dag dessa fantastiska produkter som gör att man kan snabb torka av golv om det blir lite kladd.

Det dummaste du kan göra är att skapa stress där det inte behövs skapas.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (mor)
    EnAnonumius skrev 2017-11-07 10:07:44 följande:
    "Förr i tiden" så var det extremt ovanligt att föräldrar satt på toa och åt.

"Förr i  tiden" så åt man hela familjen samtidigt vid middagsbordet. Fanns det småbarn 1 -3 år så hade man alltid en kökshandduk till hands och så lät man de mycket små barnen kladda själv en smula och lära sig att äta själv även vid middagsbordet och fick försöka äta själv.

Du vet förr i tiden fans det något som hette skurtrasa och vatten, det fanns även moppar med. Jag tror det finns kvar i butikerna i dag dessa fantastiska produkter som gör att man kan snabb torka av golv om det blir lite kladd.

Det dummaste du kan göra är att skapa stress där det inte behövs skapas.
    Men "förr i tiden" så fanns ingen förskola. Varje förälder hade att SJÄLV fostra sitt barn. Man kan idag nästan inte ens tänka sig den världen.....! Liksom ingen att skylla på!

• TeresB

Ehh.. skulle tro att de flesta äter med sina barn?

Och att barn från året eller så äter själva men att man som vuxen stödmatar en sked här o där. Och att man bara lägger en handduk eller så under stolen ( eller om Man har hund så löser det sig) eller som vi har klinkers och några våtservetter så är saken klar. Ts är nog ett undantag!

Men fortfarande jobbigt och ohållbart att ha det som ts.

• EnAnonumius
    Anonym (mor) skrev 2017-11-07 10:24:24 följande:
    Men "förr i tiden" så fanns ingen förskola. Varje förälder hade att SJÄLV fostra sitt barn. Man kan idag nästan inte ens tänka sig den världen.....! Liksom ingen att skylla på!

Jasså? Vilken tidsepok väljer du att utgå från att jag pratar om?
    Jag gick på förskola på 70-talet. Kallades visso på den tiden för dagis. Då morsan jobbade deltid som kokerska. 

Fast ja du har rätt det var vanligare "förr i tiden" att föräldrar uppfostrade barnen.

• ekvilibrist

Det är jätteviktigt att äta mat tillsammans från det att barnet börjar äta. Vi åt tillsammans redan då hon åt smakportioner då hon var 5 månader. Man matar lite och så äter man själv. Barnet är självklart intresserad av din mat. Låt barnet kladda lite med sin mat när du äter ditt. Sen kan det få titta i pekböcker om det är lite uttråkad. Man har ju sele i barnmatsstolen också. Så barnet behöver inte nå din mat.

• Anonym (mor)
    EnAnonumius skrev 2017-11-07 18:59:34 följande:
    Jasså? Vilken tidsepok väljer du att utgå från att jag pratar om?
    Jag gick på förskola på 70-talet. Kallades visso på den tiden för dagis. Då morsan jobbade deltid som kokerska. 

Fast ja du har rätt det var vanligare "förr i tiden" att föräldrar uppfostrade barnen.
    Ja jag *typ* tänkte väl kanske på all tid innan 70-talet. Jag själv är född -55 och minns liksom fornstora dar.
  • EnAnonumius
    Anonym (mor) skrev 2017-11-08 06:10:42 följande:
    Ja jag *typ* tänkte väl kanske på all tid innan 70-talet. Jag själv är född -55 och minns liksom fornstora dar.
    Ja, de fanns kvar en del av dessa "fornstora dar" på 70-talet med.
    Men sen vad fan hände? Rynkar på näsan
Svar på tråden Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring