• Sojabönan

Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring

Är jag ensam om ovanstående? Enda sättet att inte få tallriken med mat dragen ner till golvet, få magkatarr o sätta maten i halsen el råka bita mig i läppen/tungan av stress är att låsa in mig på toa o äta. Notera att jag matat lillen innan det är dags för mig o han är mätt. Jag är så dum att varje ggn jag ska äta tror jag att han ska sluta med det beteendet ... och det slutar med att jag blir förbannad o måste låsa in mig med maten inne på toa o avnjuta maten intill kattlådan. Ensamstående så har ingen som kan underhålla lillen varje ggn jag ska äta. Har ni samma problem med era 2åringar???

• Svar på tråden Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring
  • Sojabönan
    Anonym (ka) skrev 2017-11-05 19:32:46 följande:

Du kan inte lämna barnet ensam och utan tillsyn

Aldrig äta i toalettutrymmen (urin, avföring)

Man har ju ändå barnsäkrat hemma som bara den och dessutom hör jag hur lillen sitter lugnt i sitt rum o prasslar med alla leksaker medans jag är på toa. Men så fort han ser mig ska ha överdrivet med uppmärksamhet fast han får massa kvalitetstid med mig.
  • Sojabönan
    Anonym (Hello) skrev 2017-11-05 19:48:44 följande:

Kan ni inte äta samtidigt?:)

Nej han kan inte äta så bra själv ... blir bara mat på golvet o andra ställen utom i hans mage. Måste mata honom först. Och sen när han är mätt vill han gå. Men så fort han ser mig börja äta då jävlar.
  • Sojabönan
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-11-05 19:45:50 följande:

Är det inte smartare att ni äter samtidigt då? Då kanske han kan kladda med sin egen mat en stund, så lyckas du äta själv.

Annars röstar jag också för iPad :)

Skärmar försöker jag begränsa... vad gjorde man förr liksom. Men får väl börja införa. :/
  • Anonym (Inte ensamstående men nästan alltid själv med barnen)

Fattar inte. Äter ni inte mat samtidigt. Har nog inte fått matat min tvååring sen han var ett. Visst på sista tiden har han blivit rätt trotsig och vägrat sitta vid bordet när det är mat. Men då får han väl skrika vid sidan av. När han är hungrig äter han ju.

• Annita
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:14:12 följande:

Är jag ensam om ovanstående? Enda sättet att inte få tallriken med mat dragen ner till golvet, få magkatarr o sätta maten i halsen el råka bita mig i läppen/tungan av stress är att låsa in mig på toa o äta. Notera att jag matat lillen innan det är dags för mig o han är mätt. Jag är så dum att varje ggn jag ska äta tror jag att han ska sluta med det beteendet ... och det slutar med att jag blir förbannad o måste låsa in mig med maten inne på toa o avnjuta maten intill kattlådan. Ensamstående så har ingen som kan underhålla lillen varje ggn jag ska äta. Har ni samma problem med era 2åringar???

Om det är som du skriver, att du blir så stressad att du får magkatarr och sätter maten i halsen pga hetsen, så bör du nog försöka söka hjälp för stressproblematik. Livet som ensamstående småbarnsmamma medför ju mängder av situationer som är stressande - så var det iaf för mig... 

Du resignerar inför sonens beteende och låter honom styra på ett sätt som inte är bra för någon av er. Jag undrar också över hur matsituationen egentligen ser ut. Varför äter du inte samtidigt som sonen? Är du för stressad...?
  • Anonym (hahaha)
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:48:44 följande:
    Man har ju ändå barnsäkrat hemma som bara den och dessutom hör jag hur lillen sitter lugnt i sitt rum o prasslar med alla leksaker medans jag är på toa. Men så fort han ser mig ska ha överdrivet med uppmärksamhet fast han får massa kvalitetstid med mig.
    Svara inte ens på sånt här... I detta land skulle man kunna dricka ur toastolenFlört 
  • Anonym (Hmmm)
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:50:41 följande:

Skärmar försöker jag begränsa... vad gjorde man förr liksom. Men får väl börja införa. :/

Det handlar ju bara om typ 10 min per måltid eller nåt, inte hela världen. Väl värt det :)

Det var mycket som var 'bättre' förr, jag försöker att inte tänka så mycket på det :)
  • Anonym (andy)

Antingen får du spänna fast honom i t. ex barnvagnen eller låta honom kolla t. ex på någon barnfilm, så du kan äta i lugn och ro.

• Sojabönan

Tråkigt att så fort man skriver ska vissa börja leta grava problem och rekommendera hjälp hos psykiatrin etc. Aja ... man får väl skylla sig att man skriver av sig på såna forum.

Anyways ... alla ni andra som bidrar med tips vill jag tacka så innerligt. ?

• Sojabönan
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:59:41 följande:

Tråkigt att så fort man skriver ska vissa börja leta grava problem och rekommendera hjälp hos psykiatrin etc. Aja ... man får väl skylla sig att man skriver av sig på såna forum.

Anyways ... alla ni andra som bidrar med tips vill jag tacka så innerligt. ?

... innerligt var det sista ordet. Tack. :)
Svar på tråden Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring