• Sojabönan

Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring

Är jag ensam om ovanstående? Enda sättet att inte få tallriken med mat dragen ner till golvet, få magkatarr o sätta maten i halsen el råka bita mig i läppen/tungan av stress är att låsa in mig på toa o äta. Notera att jag matat lillen innan det är dags för mig o han är mätt. Jag är så dum att varje ggn jag ska äta tror jag att han ska sluta med det beteendet ... och det slutar med att jag blir förbannad o måste låsa in mig med maten inne på toa o avnjuta maten intill kattlådan. Ensamstående så har ingen som kan underhålla lillen varje ggn jag ska äta. Har ni samma problem med era 2åringar???

• Svar på tråden Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring
  • Gizmo
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:50:13 följande:
    Nej han kan inte äta så bra själv ... blir bara mat på golvet o andra ställen utom i hans mage. Måste mata honom först. Och sen när han är mätt vill han gå. Men så fort han ser mig börja äta då jävlar.
    Men hallå! Hur ska barnet kunna lära sig att äta mat om han inte får kladda & leka med maten? Det är ju så barnet lär sig. Det gör väl inget om det är mat överallt, det går att städa sedan! 
  • TeresB
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:14:12 följande:

Är jag ensam om ovanstående? Enda sättet att inte få tallriken med mat dragen ner till golvet, få magkatarr o sätta maten i halsen el råka bita mig i läppen/tungan av stress är att låsa in mig på toa o äta. Notera att jag matat lillen innan det är dags för mig o han är mätt. Jag är så dum att varje ggn jag ska äta tror jag att han ska sluta med det beteendet ... och det slutar med att jag blir förbannad o måste låsa in mig med maten inne på toa o avnjuta maten intill kattlådan. Ensamstående så har ingen som kan underhålla lillen varje ggn jag ska äta. Har ni samma problem med era 2åringar???

Låt barnet äta själv och ät själv samtidigt. Barnet är stort nog att äta på egen hand. Fråga hur det funkar på fsk.

Det är ju ohållbart att stressa så. Stålsätt dig en vecka så borde det väl funka hjälpligt sedan.
  • Anonym (A)

Är tillsammans. Minimalt med kläder för att minska på extra tvätt. Var bara beredd på att mat från din tallrik är godast och börja med mat som lätt äts med händerna eller en gaffel. Börja på helgen när ni båda är pigga och det finns mer tid och tålamod.

• Mandel

Har aldrig varit med om att en 2-åring inte kan äta skapligt själv eller inte kan sysselsätta sig själv 10 min så att man som vuxen skulle kunna äta eller duscha ifred.

Det är nog dags att du slutar curla faktiskt och är  bestämd och säger ifrån. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (mor)
    Anonym (A) skrev 2017-11-06 09:05:30 följande:

Är tillsammans. Minimalt med kläder för att minska på extra tvätt. Var bara beredd på att mat från din tallrik är godast och börja med mat som lätt äts med händerna eller en gaffel. Börja på helgen när ni båda är pigga och det finns mer tid och tålamod.

Fast när man är två år så ska man väl inte behöva äta med hela kroppen?
  • TeresB
    Anonym (mor) skrev 2017-11-06 12:16:47 följande:

Fast när man är två år så ska man väl inte behöva äta med hela kroppen?

Det är så olika. Mitt första barn åt fint från start. Min lilla fyller 2 i början av nästa år och hon sölar rätt mkt fortfarande.
  • Lord Hans
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:50:41 följande:
    Skärmar försöker jag begränsa... vad gjorde man förr liksom. Men får väl börja införa. :/
    Förr uppfostrade man sina barn. Det är lite sämre på den fronten nuförtiden.
  • Lord Hans
    Johnnyorange skrev 2017-11-06 01:39:16 följande:

Herregud! Vad är det som händer med dagens föräldrar? Varför tar barnen över mer och mer?

Men det är ju så hemskt, så hemskt med lite disciplin. Barnet kan ju få men för livet om det inte får kasta sönder glas och rita på väggarna. 
  • Anonym (onek)
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:14:12 följande:

Det låter onekligen jättejobbigt, men ärligt talat förstår jag inte riktigt hur det går till. 

Sitter du vid bordet och barnet kommer och drar ned din mat? Och då får du magkatarr och sätter i halsen?

Jag har ju haft två st två-åringar samtidigt, och totalt fyra två-åringar hemma och känner inte alls igen beteendet. Mina ungar brukade bara dra ned sin egen mat (eventuellt) i golvet, inte andras, aldrig min.. Inte var det den mest rofyllda måltiden alltid, men ändå hanterbart.

Kan du äta tillsammans med honom? Han är ju stor nog att äta själv även om en del hamnar på sidan, men då måste han ju få lov att träna. Och om du behöver mata till lite extra så kan du väl göra det under tiden du också äter? Mata en sked till honom, en tugga till dig? 

Om det verkligen inte går att äta med honom kanske du kan passa på att äta när han sover middag, om han gör det fortfarande. Då kan du äta vid bordet i lugn och ro.

Annars vore det nog bäst om du lär honom att äta och ha en måltid som är någorlunda rimlig för både honom och omgivningen. 
  • Anonym (Flänger)

så tvååringen flänger runt medans du sitter på toan och äter hur länge varar det? blir det en massa stök hur klarar husdjuren sig? Du kanske ska skaffa en gubbe som hjälper dig?

Svar på tråden Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring