• Sojabönan

Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring

Är jag ensam om ovanstående? Enda sättet att inte få tallriken med mat dragen ner till golvet, få magkatarr o sätta maten i halsen el råka bita mig i läppen/tungan av stress är att låsa in mig på toa o äta. Notera att jag matat lillen innan det är dags för mig o han är mätt. Jag är så dum att varje ggn jag ska äta tror jag att han ska sluta med det beteendet ... och det slutar med att jag blir förbannad o måste låsa in mig med maten inne på toa o avnjuta maten intill kattlådan. Ensamstående så har ingen som kan underhålla lillen varje ggn jag ska äta. Har ni samma problem med era 2åringar???

• Svar på tråden Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring
  • solidafrida
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:50:13 följande:
    Nej han kan inte äta så bra själv ... blir bara mat på golvet o andra ställen utom i hans mage. Måste mata honom först. Och sen när han är mätt vill han gå. Men så fort han ser mig börja äta då jävlar.
    Jag kan inte hålla mig... Det är ditt första barn tolkar jag?!

Jag är... VAR (!) superpedant och skiträdd för kladd och mat på golvet och fläckar på kläder osv osv... Snark åt mig själv för tio år sedan!

Tredje barnet... Håll i er nu... äter från golvet, när han är klar vid bordetSkrattande och va fan gör det (retorisk fråga), huvudsaken är att han är glad, mätt, nöjd, underhållen, att resten av familjen får äta också och att han lär sig äta själv. Jag får städa golv, väggar, stol, tvätta barn, tvätta kläder och mig själv efter näst intill varje måltid. 

Min viktigaste lärdom efter tre barn-Gör inte så stor grej av allt! Gör det som är smidigast, det betyder nämligen inte att man är varesig lat, bekväm, slapp... Man får välja sina strider och inte ta dem alla bara
    September
  • Sojabönan
    solidafrida skrev 2017-11-05 20:46:38 följande:

Jag är... VAR (!) superpedant och skiträdd för kladd och mat på golvet och fläckar på kläder osv osv... Snark åt mig själv för tio år sedan!

Tredje barnet... Håll i er nu... äter från golvet, när han är klar vid bordet och va fan gör det (retorisk fråga), huvudsaken är att han är glad, mätt, nöjd, underhållen, att resten av familjen får äta också och att han lär sig äta själv. Jag får städa golv, väggar, stol, tvätta barn, tvätta kläder och mig själv efter näst intill varje måltid. 

Min viktigaste lärdom efter tre barn-Gör inte så stor grej av allt! Gör det som är smidigast, det betyder nämligen inte att man är varesig lat, bekväm, slapp... Man får välja sina strider och inte ta dem alla bara

Hahaha skön du är. Tack för ett gott skratt. Jo första barnet ... ;)
  • Anonym (R)

Hmm, vad är det som gör att du måste mata en tvååring? Är det att han annars äter med händerna eller klarar han inte av att få mat i sig själv annars? Är det att han äter med händerna så låt honom göra det för att öka hans självständighet och självförtroende.

Hur är det på förskolan? Måste de mata honom där med?

• Anonym (K)

Jag tänker också att du först och främst ska äta samtidigt som sonen. Det kan ju vara så att anledningen till att han inte är så bra på att äta själv är för att du matar honom. Min 1-åring äter själv utan större problem men självklart blir det blir kladdigt, mat på golvet och över bordet men det är inget att bry sig om där och då. Barn lär sig snabbt och han äter mycket bättre nu än för en månad sedan. Han kombinerar att äta med sked/gaffel och med händerna. Ta av honom kläderna och låt honom kladda. Ha en sked till hands du också och mata någon tugga här och där om du är orolig att han inte får i sig ordentligt. Men är han hungrig tror jag han kommer äta även om han kanske inte äter lika mycket som när du matar honom. Att mat hamnar på golvet osv får man räkna med när ett litet barn lär sig äta själv, så är det för alla. Köp ett plastskydd på IKEA (ett sånt man har under kontorsstolar egentligen för att inte repa golvet) och lägg under hans sittplats så gör det inget om man inte hinner städa bort maten som hamnar där direkt.

Sen håller jag även med flera andra om att du kan sätta på iPaden för att avleda. Om du nu begränsar skärmtiden i övrigt är det ju precis vid såna här tillfällen du ska använda den tänker jag. Och så ger du honom nåt att plocka med samtidigt. Typ majs, en macka, majskrok, banan eller vad han nu tycker om.

• Anonym (K)

Tredje barnet... Håll i er nu... äter från golvet, när han är klar vid bordet och va fan gör det (retorisk fråga), huvudsaken är att han är glad, mätt, nöjd, underhållen, att resten av familjen får äta också och att han lär sig äta själv. Jag får städa golv, väggar, stol, tvätta barn, tvätta kläder och mig själv efter näst intill varje måltid. 

Samma här! Hälften av maten hamnar på golvet men den äts upp tids nog ändå, haha! :D

Och till ts, de kommer inte vara så kladdiga för alltid! Men räkna med att det tar några år med mer eller mindre kladd. Jag har en 4-åring också och han försöker lära sig skära själv för tillfället vilket slutar med att han håller i maten med handen och skär med kniven. Mat hamnar på bordet men sällan på golvet. Ärmarna doppas i ketchupen, mjölkglaset välter och det blir kladdigt runt munnen och på händerna. Skillnaden är att han klara av att ta hand om det själv. Spiller han mjölk hämtar han papper och torkar upp själv och efter maten ställer han tallrik, bestick och glas på diskbänken och går in i badrummet och tvättar sig och tar av tröjan (om det blivit mycket kladd på den).

Stålsätt dig och ta kladd och skrik ett tag, det tror jag att både du och ditt barn kommer tjäna på i längden. Lycka till!
  • Annelie 76

Tredje barnet... Håll i er nu... äter från golvet, när han är klar vid bordetSkrattande och va fan gör det (retorisk fråga), huvudsaken är att han är glad, mätt, nöjd, underhållen, att resten av familjen får äta också och att han lär sig äta själv. Jag får städa golv, väggar, stol, tvätta barn, tvätta kläder och mig själv efter näst intill varje måltid. 

September
    Ja, jag läste nånstans liknelsen att när första barnet tappar sin napp så steriliserar man den innan hen får tillbaka den. Med det andra barnet tar man nappen i egen mun för att göra rent den. Tredje barnet får leta reda på sin napp själv...

TS. Tagga ner och servera barnets mat med dubbla bestick. Då kan barnet äta själv samtidigt som du matar. Mellan barnets tuggor så äter du själv också. En del kladd men så svårt är det inte att städa. Servera torr mat så går det att sopa upp.
  • Anonym (Öh?)

Hur ska han lära sig att äta själv om du matar honom?

• Johnnyorange

Herregud! Vad är det som händer med dagens föräldrar? Varför tar barnen över mer och mer?

• Anonym (mor)
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:14:12 följande:

Är jag ensam om ovanstående? Enda sättet att inte få tallriken med mat dragen ner till golvet, få magkatarr o sätta maten i halsen el råka bita mig i läppen/tungan av stress är att låsa in mig på toa o äta. Notera att jag matat lillen innan det är dags för mig o han är mätt. Jag är så dum att varje ggn jag ska äta tror jag att han ska sluta med det beteendet ... och det slutar med att jag blir förbannad o måste låsa in mig med maten inne på toa o avnjuta maten intill kattlådan. Ensamstående så har ingen som kan underhålla lillen varje ggn jag ska äta. Har ni samma problem med era 2åringar???

Varför är han inte på förskolan? Där sitter alla barn fint vid bordet och äter! Liksom som ngn viftat med ett trollspö.
  • Anonym (A)

Jag hade ett barn som vägrade att bli matat redan när hon var 9 månader. För att minska på tvätt och städning fick hon äta i bara blöja, och jag hade en vaxduk under hennes stol. Efter maten duschades barn och vaxduk. Dessutom kunde mat som trillade ner tas upp och serveras...

Svar på tråden Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring