• Sojabönan

Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring

Är jag ensam om ovanstående? Enda sättet att inte få tallriken med mat dragen ner till golvet, få magkatarr o sätta maten i halsen el råka bita mig i läppen/tungan av stress är att låsa in mig på toa o äta. Notera att jag matat lillen innan det är dags för mig o han är mätt. Jag är så dum att varje ggn jag ska äta tror jag att han ska sluta med det beteendet ... och det slutar med att jag blir förbannad o måste låsa in mig med maten inne på toa o avnjuta maten intill kattlådan. Ensamstående så har ingen som kan underhålla lillen varje ggn jag ska äta. Har ni samma problem med era 2åringar???

• Svar på tråden Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring
  • Annita
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:59:41 följande:

Tråkigt att så fort man skriver ska vissa börja leta grava problem och rekommendera hjälp hos psykiatrin etc. Aja ... man får väl skylla sig att man skriver av sig på såna forum.

Anyways ... alla ni andra som bidrar med tips vill jag tacka så innerligt. ?

Då måste du ju tänka dig för när du skriver - du skrev att du sätter i halsen samt biter dig i tungan och läpparna av stress. Men du kanske menade det skämtsamt eller ironiskt...?! Svårt att tolka ironi i skrift.
  • Wilbo80

Inte läst alla svar. Men jag tycker nog du borde låta honom äta själv samtidigt som du äter (äta tillsammans) du får väl ge mat som inte kladdar och är greppvänligt om 2 åringen har svårt att äta själv, och strunt i att det spills.. Typ ärtor kan min 14 månaders pilla med hur länge som helst.. Men fundera ut nåt han gillar och kan äta själv och ät tillsammans är mitt tips iaf :) så får jag/vi bäst matro här hemma..

• Rutankajutan

Vad gör han när du låser in dig på toan?

Det om något måste ju bli en stressad situation för er båda,för jag antar att han står utanför & skriker?!

Sätt dig & ät samtidigt som din son & låt han plocka bäst han vill med sin mat, han måste ju lära sig att äta själv tids nog & om han aldrig får prova blir han ju inte bättre! Låt det bli lite mat här & där, då får du ju äta i någorlunda lugn & ro.

• Anonym (ka)
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:48:44 följande:
    Man har ju ändå barnsäkrat hemma som bara den och dessutom hör jag hur lillen sitter lugnt i sitt rum o prasslar med alla leksaker medans jag är på toa. Men så fort han ser mig ska ha överdrivet med uppmärksamhet fast han får massa kvalitetstid med mig.
    Att man har barnsäkrat betyder inte att man lämnar utan tillsyn.
  • Anonym (Ghjk)

Ät samtidigt som han. Min tvååring är inte jättebra på sked, han vänder den upp och ner så det blir sällan soppa hemma. Men mat som går att äta med händerna som kycklingbitar, pasta, kokta grönsaker, bröd osv går bra, så det kör vi ofta.

Går han på dagis? Hur äter han där om han matas?

• Anonym (babs)
    Anonym (ka) skrev 2017-11-05 20:22:24 följande:
    Att man har barnsäkrat betyder inte att man lämnar utan tillsyn.
    Men lägg av!!!
  • Anonym (Mölö)

Men varför äter ni inte samtidigt? En tugga till barnet (om han nu måste matas) och en tugga till dig själv av din mat. Att sitta tillsammans och dela måltiden är en ganska stor del av uppfostran och att växa upp.

• Anonym (hahaha)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-11-05 19:52:58 följande:
    Det handlar ju bara om typ 10 min per måltid eller nåt, inte hela världen. Väl värt det :)

Det var mycket som var 'bättre' förr, jag försöker att inte tänka så mycket på det :)
    Vad är farligt med skärmar? Vad exakt tror man ska hända om barn sitter framför skärmen? I skolåldern blir det ett problem om det går ut över läxor och kanske om barnet tackar nej till till lek för att kunna spela. I yngre åldrar, när föräldrar fortf bestämmer allt, så är det väl kanske "farligt" om skärmen aldrig varieras med utomhusvistelse. Men alltså detta "begränsa skärmtid" och "bättre förr"... Ingen som kommer ihåg hur dödens tråkigt och hur mycket konflikter det kunde uppstå när man väntade utan att vara sysselsatt. Och ingen människa slipper uppleva rastlöshet eller att vara uttråkad bara för att man har tillgång till ipad. Och är det verkligen så att man MÅSTE lära sig att ha tråkigt? Va fan har man det till..?
    Jag önskar att fler föräldrar ifrågasatte sig själva och alla slentriana saker vi gör och säger... Ofta upprepar vi bara nån smörja som våra föräldrar tutade i oss när vi var små. 

Jag säger Hello future och tack för allt du kommer med som underlättar min vardag så att jag kan spara energi till sånt som är Viktigt på riktigt och kul!
  • Anonym (hahaha)
    Sojabönan skrev 2017-11-05 19:50:41 följande:
    Skärmar försöker jag begränsa... vad gjorde man förr liksom. Men får väl börja införa. :/
    Vad är farligt med skärmar? Vad exakt tror man ska hända om barn sitter framför skärmen? I skolåldern blir det ett problem om det går ut över läxor och kanske om barnet tackar nej till till lek för att kunna spela. I yngre åldrar, när föräldrar fortf bestämmer allt, så är det väl kanske "farligt" om skärmen aldrig varieras med utomhusvistelse. Men alltså detta "begränsa skärmtid" och "bättre förr"... Ingen som kommer ihåg hur dödens tråkigt och hur mycket konflikter det kunde uppstå när man väntade utan att vara sysselsatt. Och ingen människa slipper uppleva rastlöshet eller att vara uttråkad bara för att man har tillgång till ipad. Och är det verkligen så att man MÅSTE lära sig att ha tråkigt? Va fan har man det till..?
    Jag önskar att fler föräldrar ifrågasatte sig själva och alla slentriana saker vi gör och säger... Ofta upprepar vi bara nån smörja som våra föräldrar tutade i oss när vi var små. 

Jag säger Hello future och tack för allt du kommer med som underlättar min vardag så att jag kan spara energi till sånt som är Viktigt på riktigt och kul!
  • blomman 2

Men herrejösses!! Har svårt att förstå HUR man kan låta det gå så långt att man måste äta på toaletten när man har småbarn och är ensamstående!! Visst,barn är olika,men sätt gränser om barnet skriker! Och fortsätter barnet att bete sig dåligt så "stäng" öronen och fortsätt och ät så ditt barn ser att det inte tjänar något till att skrika för att få uppmärksamhet! Det sker inte på en natt,men snart,gäller att vara konsekvent och inte ge upp sitt föräldraskap. Och vaddå mat överallt,det får man tyvärr räkna med när man har småbarn. Huvudsaken är att ni kan sitta vid samma bord och inta er middag tillsammans utan skrik på sikt. Säger inte att det är lätt att vara ensamstående , är det själv,men då måste man vara superkonsekvent eftersom man inte kan få stöttning eller avlastning i sitt föräldraskap. Skippa de lätta metoderna med iPad och liknande och sätt ner foten NU och visa vem som bestämmer,det har du all rätt till,det är så du visar ditt barn att du vet vad som är rätt och fel vilket ger trygga barn i längden,att du är att lita på! Önskar dig all styrka att orka så du inte behöver bestiga ett " berg" av svårigheter längre fram. Hoppas du tar detta som konstruktiv kritik,kram.

Svar på tråden Låser in mig på toa för att få äta ifred för min 2åring