• Anonym (Anonym)

Körkortsutredning

Hitills så har jag alltid sluppit att behöva blanda in socialtjänsten. Har aldrig fått något brev eller liknande trots att jag hamnat på tillnyktringsenhet ett flertal gånger och är ung. Har nog antingen haft väldigt tur eller så vet de inte om det.

Nu är det dock länsstyrelsen som bett dom om ett yttrande och jag undrar lite över det. Är det endast ett möte med några frågor? Hur lång tid tar det ungefär innan man blir kallad?Försvinner anteckningar hos myndigheterna som är över två år gamla? Är det värsta jag behöver oroa mig för att att behöva ta dyra prover, eller kan det leda till andra negativa följder?

Ber om ursäkt för så många frågor men jag går ständigt runt och oroar mig så det är skönt att kunna få hjälp från er här med erfarenhet kring detta.

• Svar på tråden Körkortsutredning
  • Anonym (onym signa)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-17 16:13:29 följande:

Jag hamnade i fyllecell igen igår.. det var så längesedan sist och så blev jag alldeles för full igår och var på fel plats vid fel tillfälle, antar att det är kört nu att få ett yttrande till min fördel? Ska ha mötet om en vecka men då kanske dom till och med ställer in det.... eller hur brukar ni göra på soc?

Du måste skämta? Du startade denna tråd för 1 månad sedan. Är du ett troll eller?

Hur fan kan man hamna i fyllecellen 8 ggr?

Lär du dig ingenting?
  • Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-19 04:39:03 följande:

Hej,

Tack för svar. Det innebär att även om socialen nu ska lämna ett yttrande så kommer jag få ta prover i vilket fall som helst?

Dom tar inte hänsyn till om man pluggar/jobbar, ålder, sjukdomshistoria osv?

Jag har nog totalt hamnat i fyllecellen typ sju eller åtta gånger genom åren, men ?bara? tre gånger dom senaste 3-4 åren. Jag vet ju att en lob försvinner efter ett par år så dom flesta måste ha försvunnit ut systemet.

Åh herregud jag kan inte vänta så längd på körkort. Bara för jag festar på helgerna skulle jag aldrig köra bil påverkad.....

Läste igenom tråden nu och såg att du tidigare skrivit att du blivit av med körkortet tidigare för att du ?var dålig på att köra bil?... så uppenbarligen kan du ju inte hantera att köra bil?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (onym signa) skrev 2017-12-19 08:33:03 följande:

Du måste skämta? Du startade denna tråd för 1 månad sedan. Är du ett troll eller?

Hur fan kan man hamna i fyllecellen 8 ggr?

Lär du dig ingenting?

För en månad sen? Tror du jag hamnat där 8 gånger under en månad? Pröva 5 år.

Nej jag gör väl inte det men det har jag inte lust att diskutera här och absolut inte med dig.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-19 09:21:18 följande:

Läste igenom tråden nu och såg att du tidigare skrivit att du blivit av med körkortet tidigare för att du ?var dålig på att köra bil?... så uppenbarligen kan du ju inte hantera att köra bil?

Jag var ironisk. Det hade inget med mitt bilkörande att göra, den enda anledningen att jag blev av med det var för att jag upprepade gånger blev för full (har dock aldrig varit i närheten av att sätta mig i en bil).
  • Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-19 09:31:28 följande:

Jag var ironisk. Det hade inget med mitt bilkörande att göra, den enda anledningen att jag blev av med det var för att jag upprepade gånger blev för full (har dock aldrig varit i närheten av att sätta mig i en bil).

Sarkastisk menar du kanske? :)

Okej. Bra att du har den gränsen iaf, men som sagt det kan ju inte de veta. Det är ett otroligt allvarligt riskbeteende att ha hamnat i fyllecell så många gånger som du har gjort. Det tyder på att du inte kan kontrollera dina impulser och därav ökad risk för fyllekörning.
  • Anonym (onym signa)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-19 09:30:10 följande:
    För en månad sen? Tror du jag hamnat där 8 gånger under en månad? Pröva 5 år.

Nej jag gör väl inte det men det har jag inte lust att diskutera här och absolut inte med dig.
    Du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan direkt!
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-19 09:31:28 följande:
    Ja det var ju jävligt roligt! Med all rätt blev du av med det, du lär ju ha förbannat jävla svårt att få ta om det, med tanke på att du hamnar i fyllecell så fort du tittar på alkohol
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-19 09:40:19 följande:

Sarkastisk menar du kanske? :)

Okej. Bra att du har den gränsen iaf, men som sagt det kan ju inte de veta. Det är ett otroligt allvarligt riskbeteende att ha hamnat i fyllecell så många gånger som du har gjort. Det tyder på att du inte kan kontrollera dina impulser och därav ökad risk för fyllekörning.

Haha ja, sarkastisk menade jag.

Jag är väldigt väldigt impulsiv men jag skulle aldrig få för mig att sätta mig i en bil, göra något brott, använda våld eller liknande. Men som du säger, det kan ju inte dom veta. Dom ser ju iallafall att jag inte gjort något annat idiotiskt förutom att dricka för mycket. Det är många gånger, blev chockad själv när jag insåg hur många gånger det var, pinsamt som få.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (onym signa) skrev 2017-12-19 09:46:45 följande:

Du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan direkt! Ja det var ju jävligt roligt! Med all rätt blev du av med det, du lär ju ha förbannat jävla svårt att få ta om det, med tanke på att du hamnar i fyllecell så fort du tittar på alkohol

Aa okej, är du klar nu? Mår du bättre?
  • Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-19 09:49:11 följande:

Haha ja, sarkastisk menade jag.

Jag är väldigt väldigt impulsiv men jag skulle aldrig få för mig att sätta mig i en bil, göra något brott, använda våld eller liknande. Men som du säger, det kan ju inte dom veta. Dom ser ju iallafall att jag inte gjort något annat idiotiskt förutom att dricka för mycket. Det är många gånger, blev chockad själv när jag insåg hur många gånger det var, pinsamt som få.

Okej jag förstår. Detta måste vara oerhört tungt för dig och jag hoppas verkligen det löser sig.

Ja precis, du skadar ju ingen annan utom dig själv iaf vilket är positivt i sammanhanget ;)

Hade själv ett riskbruk mellan 20-25 års ålder (är 27 nu). Så vet hur det är.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-19 10:14:17 följande:

Okej jag förstår. Detta måste vara oerhört tungt för dig och jag hoppas verkligen det löser sig.

Ja precis, du skadar ju ingen annan utom dig själv iaf vilket är positivt i sammanhanget ;)

Hade själv ett riskbruk mellan 20-25 års ålder (är 27 nu). Så vet hur det är.

Ja det var sånt bakslag när det inte hänt på två år och man tror att man lagt det bakom sig och kan ordna upp allt sen så händer det igen. Självkänslan är inte på topp hehe

Hmm, men du löste det? Kan du fortfarande dricka på en lagom nivå eller fick du sluta helt?
  • Mrs Moneybags

Var glad att det bara är en utredning om körkort, tänk om du hade barn och de gjorde en utredning för att se om du är en lämplig förälder.

Jag skulle absolut söka hjälp om jag var du. Det är inte okej att hamna i fyllecell över huvud taget, men att hamna där 8 ggr på fem år är oacceptabelt. Det är något med ditt drickande som du saknar kontroll över och du behöver få hjälp med det. Jag hoppas att det går bra för dig.

• Anonym (Anonym)
    Mrs Moneybags skrev 2017-12-19 11:01:11 följande:

Var glad att det bara är en utredning om körkort, tänk om du hade barn och de gjorde en utredning för att se om du är en lämplig förälder.

Jag skulle absolut söka hjälp om jag var du. Det är inte okej att hamna i fyllecell över huvud taget, men att hamna där 8 ggr på fem år är oacceptabelt. Det är något med ditt drickande som du saknar kontroll över och du behöver få hjälp med det. Jag hoppas att det går bra för dig.

Ja men jag skulle inte dricka om jag hade barn, eftersom jag vet att jag inte kan hantera det. Men ja, självklart kunde det ha varit värre.

Många råder mig att inte söka hjälp för det blir oftast bara värre då att blanda in landsting eller kommun eller vad det nu är. Men jag måste ju lära mig dricka med måtta nu men en psykolog eller kurator har väl iaf tystnadsplikt. Tack.
  • Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-19 10:18:12 följande:

Ja det var sånt bakslag när det inte hänt på två år och man tror att man lagt det bakom sig och kan ordna upp allt sen så händer det igen. Självkänslan är inte på topp hehe

Hmm, men du löste det? Kan du fortfarande dricka på en lagom nivå eller fick du sluta helt?

Jag drack aldrig så att jag hamnade i fyllecell eller så men hade svårt att sluta när jag hade börjat. Var liksom ?party? direkt. Nä egentligen bestämde jag mig bara för att sluta dricka så mycket, det kändes pinsamt. Ytligt nog så var det just det att ?vad ska folk tycka? samt att jag ville banta lite. Nu dricker jag normalt som alla andra. Men som jag förstått det är det vanligaste att man måste sluta helt och sen ev dricka något litet några år senare. Men att man gör sig av med vanan att bli aspackad. Kanske se över sitt umgänge. Vet inte hur gammal du är dock.
  • Anonym (G)

Ärligt talat skulle jag aldrig u livet söka hjälp hos en vårdcentral. Du blir stämplad för livet som alkis. Sök hjälp hos en frivillig organisation och bestäm dig för att du får det vara nog. Bli lite arg på dig själv och dra fram ditt jävlaranamma. Alkohol och fylla är inte värt att sabba sitt liv för. Tror du kan fixa detta, sluta att dricka något år.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-19 13:31:43 följande:

Ärligt talat skulle jag aldrig u livet söka hjälp hos en vårdcentral. Du blir stämplad för livet som alkis. Sök hjälp hos en frivillig organisation och bestäm dig för att du får det vara nog. Bli lite arg på dig själv och dra fram ditt jävlaranamma. Alkohol och fylla är inte värt att sabba sitt liv för. Tror du kan fixa detta, sluta att dricka något år.

Frivillig organisation? Jag har fått tid hos en psykolog på vårdcentralen, då måste jag väl kunna ta upp det? Jag är en ung tjej, skulle man verkligen bli stämplad för livet som alkis? Det man tar upp med en psykolog eller kurator står väl inte ens i ens vanliga journal utan det är väl verkligen sekretess på det? Tror inte jag klarar det på egen hand för jag har ingen motivation just nu att sluta dricka, det är höjdpunkten i veckan liksom. Det enda jag måste är att lära mig dricka utan att det ska spåra ur, det sitter nog inombords. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-19 13:48:00 följande:

Frivillig organisation? Jag har fått tid hos en psykolog på vårdcentralen, då måste jag väl kunna ta upp det? Jag är en ung tjej, skulle man verkligen bli stämplad för livet som alkis? Det man tar upp med en psykolog eller kurator står väl inte ens i ens vanliga journal utan det är väl verkligen sekretess på det? Tror inte jag klarar det på egen hand för jag har ingen motivation just nu att sluta dricka, det är höjdpunkten i veckan liksom. Det enda jag måste är att lära mig dricka utan att det ska spåra ur, det sitter nog inombords. 

Okej jag förstår. Nä då är det nog ett bra alternativ för dig :)

Men ja, man sätter en varningstriangel på journalen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-19 14:02:41 följande:
    Okej jag förstår. Nä då är det nog ett bra alternativ för dig :)

Men ja, man sätter en varningstriangel på journalen.
    En varningstriangel? Vad är det? Så om jag skulle nämna att jag blir lite för full ibland så sätter dom dit en varningstriangel?
  • Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-19 14:13:58 följande:

En varningstriangel? Vad är det? Så om jag skulle nämna att jag blir lite för full ibland så sätter dom dit en varningstriangel?

Nej men om någon har missbruksproblem så sätts det ofta en varning i journalen. Läkare måste ju veta sånt när det gäller smärtlindring, mediciner och sånt. Det innebär att du kan få problem med att få ut vissa mediciner sen. Men om du genomgår behandling ska du egentligen bli av med den men det slarvas mycket med det.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-19 14:26:08 följande:
    Nej men om någon har missbruksproblem så sätts det ofta en varning i journalen. Läkare måste ju veta sånt när det gäller smärtlindring, mediciner och sånt. Det innebär att du kan få problem med att få ut vissa mediciner sen. Men om du genomgår behandling ska du egentligen bli av med den men det slarvas mycket med det.
    Okej jag hade faktiskt ingen aning om det men bra att känna till och tur att jag inte nämnt något än!
Svar på tråden Körkortsutredning