• Anonym (ts)

    får inte resa för mina föräldrar

     


    Min fråga är till dom som är familjehem eller dom som bor/bott i som varit med om samma. Jag har bott i familjehem några år i 4 olika och alla familjehem har rest och jag har fått bo i jourhem pga mina föräldrar godkänner inte det. Det jag fått reda på nu är att om ett barn/tonåring har LVU (som jag har) KAN soc skriva på istället för föräldrarna men på dom (familjhemmen) har det låtit som att det är omöjligt eftersom mina föräldrar inte godkänner/skriver på.Jag vet inte om dom ljugit eller om dom eller soc inte vill gå emot mina föräldrar.

    några som varit med om samma som vet hur svårt eller lätt det varit som familjehem att soc skriver på istället för föräldrarna?

  • Svar på tråden får inte resa för mina föräldrar
  • Anonym (Nopp)
    Anonym (Usch :() skrev 2017-11-20 20:09:05 följande:
    Fy fan rent utsagt vad vidrigt av dig!!!!

    Räcker det inte att barnen tvingas bo med dig nu ska du även beröva dem att fira jul med sina föräldrar!

    Bedrövligt!!!

    Soc betalar mer än gärna semesterresor så att du "sparat ihop" av ersättningen är antingen lögn alternativt så har du ALLDELES för hög ersättning och den borde omgående sänkas!
    Nu får du väl ändå ta och ge dig? Begriper du inte att det inte är synd om alla föräldrar som får sina barn omhändertagna? Visst finns det fall där socialtjänsten begått ett misstag, men de flesta fall är ändå självförvållande. 

    Förstår du inte att det finns föräldrar som missbrukar droger, alkohol och diverse tabletter? Tror du att alla föräldrar i hela vårt avlånga land är nyktra, omhändertagande och bra föräldrar som aldrig slagit sina barn? Lever du i Utopia eller? 

    Var realistisk och inse att det finns biologiska föräldrar som slår sina barn, misshandlar dem psykiskt, dricker, tar droger och försummar barnen. 

    Sedan finns det föräldrar som INTE krigar för att få hem sina barn. En kompis jag hade i tonåren blev placerad i jourhem. Ingen av föräldrarna krigade för att få hem henne. Pappan träffade aldrig sin dotter och mamman träffade inte sin dotter på ett år. 
  • Barnensbästa

    Om inte soc skriver på finns det förmodligen en anledning till det. Annars hade det bästa såklart varit om ett barn som är familjehemsplacerad följer med familjen på resor. Soc ska se till barnens bästa.

  • Anonym (.....)
    Anonym (ts) skrev 2017-11-20 22:02:47 följande:
    Jag har ingen kontakt med dom och socsekreteraren har sagt att dom har försökt prata med dom om det men har inte sagt nåt om att hon eller nån kan skriva på för dom. familjehemmet kommer åka bort i nästan 2 veckor och dom går inte med på att jag bor hos vänner etc, jag måste bo i ett jourhem som jag inte vill.
    Varför ingen kontakt? Du har rätt att ha kontakt med dina föräldrar och dina föräldrar har rätt till umgänge/telefonsamtal! Kontakta IVO.
  • Anonym (familjehemsförälder)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-21 11:22:40 följande:
    Varför ingen kontakt? Du har rätt att ha kontakt med dina föräldrar och dina föräldrar har rätt till umgänge/telefonsamtal! Kontakta IVO.
    Barnet/ungdomen kanske inte vill. Eller så kanske barnet/ungdomen mår väldigt dåligt/blir upprörd/ledsen/självdestruktiv av samtal med en förälder som kanske är svårt psykiskt sjuk, konstant drogpåverkad eller skuldbeläggande eller vad som helst. Barnets bästa alltid i första rummet. Ibland är barnets bästa att under en kortare eller längre period inte ha kontakt med biofamiljen.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-21 11:22:40 följande:
    Varför ingen kontakt? Du har rätt att ha kontakt med dina föräldrar och dina föräldrar har rätt till umgänge/telefonsamtal! Kontakta IVO.
    Nej alla föräldrar har inte rätt att ha kontakt med sina omhändertagna barn eftersom kontakt ska ske utifrån att det är positivt för barnen och det är det inte alla gånger föräldrar kan få kontaktförbud mot sina barn ibland och ibland vägrar barnen kontakt med sina föräldrar.
  • Anonym (Usch :()
    Anonym (Suck.....) skrev 2017-11-20 21:07:06 följande:

    Hahaha .......DU är bra rolig du ....not .....! Jo stämmer ju jättebra att jag berövar dem en jul med fylla, våld och utslagna föräldrar som sista julen med barnet var så berusade redan innan Kalle att barnet satt gömd i garderoben resten av dagen av rädsla.

    Julsprit fanns det pengar till men inte till julklapp, julmat eller annat mys som brukar höra till. Och julaftonskvällen toppades av att mamma och pappas kompisar kom med mer sprit och fylleslagsmål utbröt mellan en av pappans kompisar och pappan vilket resulterade i att även polisen kom och pappan hamnade med knivskador på sjukhus och de elaka sociala myndigheterna ÄNTLIGEN omhändertog barnet. Behöver jag säga att barnet HATAR julen och får en fruktansvärd ångest bara av ordet JUL..?!

    Så JA, jag erkänner mig skyldig till att beröva detta barn " en underbar jul" med sina föräldrar!

    Frågor på det? Och vet du vad? Detta barn är långt ifrån ensam om liknande jular med sina föräldrar.

    För övrigt så är ditt påstående om att Soc så jättegärna betalar semesterresor för Familjehem så löjligt så det inte ens är värt att besvara.


    Allt det du beskriver går enkelt att motverka och därigenom låta familjen fira nykter och mysig jul tillsammans! Men det är självklart svårt när dem blivit placerade i en familj som motverkar umgänge och hemflytt pga sin egen girighet.

    Vi sa ALDRIG nej till semesterresor, det ingår i budgeten. Däremot var det väldigt få familjehem som ville ha med placerade barn eftersom dem inte tillhör familjen och gemenskapen.

    Sedan verkar din sokkontakt brutit rejält mot sekretessen eftersom du vet detaljer som du inte har med att göra och som barn ej kan ha berättat.

    Dom borde anmälas och så även du.

    Stackars barn
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Usch :() skrev 2017-11-21 12:35:14 följande:

    Allt det du beskriver går enkelt att motverka och därigenom låta familjen fira nykter och mysig jul tillsammans! Men det är självklart svårt när dem blivit placerade i en familj som motverkar umgänge och hemflytt pga sin egen girighet.

    Vi sa ALDRIG nej till semesterresor, det ingår i budgeten. Däremot var det väldigt få familjehem som ville ha med placerade barn eftersom dem inte tillhör familjen och gemenskapen.

    Sedan verkar din sokkontakt brutit rejält mot sekretessen eftersom du vet detaljer som du inte har med att göra och som barn ej kan ha berättat.

    Dom borde anmälas och så även du.

    Stackars barn


    Jag känner inget familjehem där barnen inte fått följa med på resor. Dom tillhör visst gemenskapen eftersom dom faktiskt bor där och blir en del i familjen.

    Jag känner också igen berättelserna om hur julafton var rena fylleslaget där föräldrarna började slåss, som alla andra helger. Det behöver inte soc berätta, det gör barnen . Dom har väl ingen tystnadsplikt?
  • Anonym (Ironidrottningen)
    Anonym (Usch :() skrev 2017-11-21 12:35:14 följande:
    Allt det du beskriver går enkelt att motverka och därigenom låta familjen fira nykter och mysig jul tillsammans! Men det är självklart svårt när dem blivit placerade i en familj som motverkar umgänge och hemflytt pga sin egen girighet.
    Javisst, du har helt rätt.
    Det behövs bara att en person från soc kommer hem till föräldrarna med deras omhändertagna barn och säger åt dem att i år ska de köpa julklappar och mat för pengarna i stället för sprit, för nu är minsann barnen hemma igen och då blir allting bra! Föräldrarna kommer att tindra av lycka över att få äta mat och ge julklappar till sina barn i stället för att dricka sprit, och barnen kommer att få sin bästa jul någonsin!
    Anonym (Usch :() skrev 2017-11-21 12:35:14 följande:
    Sedan verkar din sokkontakt brutit rejält mot sekretessen eftersom du vet detaljer som du inte har med att göra och som barn ej kan ha berättat.

    Dom borde anmälas och så även du.

    Stackars barn

    Du har helt rätt även här. Barn är helt oförmögna att berätta för andra vuxna att deras föräldrar dricker sprit och slåss i stället för att se på Kalle Anka och dela ut julklapparna efter att sju rätters julmiddag har intagits, så om någon har fått höra detta så måste soc ha brutit mot sekretessen. Det finns INGET annat sätt för de vuxna som tar hand om de trasiga barnen dygnet runt att få veta sådana saker.

    Precis som att dagispersonal som tror att de vet något om hur barnen har det hemma MÅSTE köra med olovlig övervakning av deras hemmiljö. DE om några borde anmälas!

    Stackars barn! Tur att det finns sådana som du som förstår att föräldrar som blir av med sina barn i stort sett aldrig gjort något fel, utan det är bara soc som hittar på saker för att få tiden att gå.
  • Anonym (Suck.....)

    [quote=78210112][quote-nick]Anonym (Usch :() skrev 2017-11-21 12:35:14 följande:[/quote-nick]Allt det du beskriver går enkelt att motverka och därigenom låta familjen fira nykter och mysig jul tillsammans! Men det är självklart svårt när dem blivit placerade i en familj som motverkar umgänge och hemflytt pga sin egen girighet.

    Vi sa ALDRIG nej till semesterresor, det ingår i budgeten. Däremot var det väldigt få familjehem som ville ha med placerade barn eftersom dem inte tillhör familjen och gemenskapen.

    Sedan verkar din sokkontakt brutit rejält mot sekretessen eftersom du vet detaljer som du inte har med att göra och som barn ej kan ha berättat.

    Dom borde anmälas och så även du.

    Stackars barn [/quote

    DU är ju helt otrolig!!! Dessutom tycks du tro att inte barn/ungdomar kan berätta ?????! Om du bara visste vad jag har hört genom åren! Inse någon gång att din verklighet INTE är alla barns VERKLIGHET! Din SJÄLVINSIKT är verkligen miserabel och är DET DU borde fokusera på istället!

    Om jag inte tyckte synd om dig så skulle man skratta men allt du skriver är så tragiskt verklighetsfrämmande så jag tror att de flesta här begriper det.

  • Anonym (.....)
    Anonym (familjehemsförälder) skrev 2017-11-21 11:35:40 följande:
    Barnet/ungdomen kanske inte vill. Eller så kanske barnet/ungdomen mår väldigt dåligt/blir upprörd/ledsen/självdestruktiv av samtal med en förälder som kanske är svårt psykiskt sjuk, konstant drogpåverkad eller skuldbeläggande eller vad som helst. Barnets bästa alltid i första rummet. Ibland är barnets bästa att under en kortare eller längre period inte ha kontakt med biofamiljen.
    I enstaka fall stämmer det säkert så men i många vill är det tyvärr familjehemmen som motarbetar umgänget, telefonsamtal etc. 
  • Anonym (Nopp)
    Anonym (Usch :() skrev 2017-11-21 12:35:14 följande:
    Allt det du beskriver går enkelt att motverka och därigenom låta familjen fira nykter och mysig jul tillsammans! Men det är självklart svårt när dem blivit placerade i en familj som motverkar umgänge och hemflytt pga sin egen girighet.

    Vi sa ALDRIG nej till semesterresor, det ingår i budgeten. Däremot var det väldigt få familjehem som ville ha med placerade barn eftersom dem inte tillhör familjen och gemenskapen.

    Sedan verkar din sokkontakt brutit rejält mot sekretessen eftersom du vet detaljer som du inte har med att göra och som barn ej kan ha berättat.

    Dom borde anmälas och så även du.

    Stackars barn
    Hur ska man motverka detta? 

    Min mamma var/är alkholist och blir aggressiv när hon dricker. När jag var liten hade hon två kontaktpersoner på socialen som skulle hjälpa henne ut i arbetslivet och då med väldigt enkla praktikplatser, utöver dessa två personer hade hon en psykolog, och en skötare som hon gick i KBT hos. Hon hade en läkare inom psykiatrin. Hon hade även kontakt med beroendemottagningen. 

    Hjälpte allt detta? Nej. Min mamma var inte ens nykter på mina födelsedagar. Hon kunde inte ens hålla sig nykter när jag tog hem kompisar. När jag fyllde år önskade jag mig bara en enda sak av henne och det var att hon skulle vara nykter när mina kompisar kom över på födelsedagsfirande. Gjorde hon det? Nej. 

    Min mamma har både fysisk och psykiskt misshandlat mig, hon har medvetet förstört saker som betytt mycket för mig bara för att hämnas (bland annat en teckning jag gjorde på bilden i skolan som jag fick mycket beröm för. Den rev hon i sönder.).

    Som barn brukade jag drömma om, och hoppas att jag blivit förväxlad som bebis på BB och att en annan familj skulle komma och hämta mig. 
  • alexanderalarss

    Föräldrarna tror att de straffar soc och familjehemmet genom att vara besvärliga. I själva verket är det barnen som blir lidande. Tragiskt.

  • Regndamen
    Anonym (Usch :() skrev 2017-11-21 12:35:14 följande:

    Allt det du beskriver går enkelt att motverka och därigenom låta familjen fira nykter och mysig jul tillsammans! Men det är självklart svårt när dem blivit placerade i en familj som motverkar umgänge och hemflytt pga sin egen girighet.

    Vi sa ALDRIG nej till semesterresor, det ingår i budgeten. Däremot var det väldigt få familjehem som ville ha med placerade barn eftersom dem inte tillhör familjen och gemenskapen.

    Sedan verkar din sokkontakt brutit rejält mot sekretessen eftersom du vet detaljer som du inte har med att göra och som barn ej kan ha berättat.

    Dom borde anmälas och så även du.

    Stackars barn


    Hur motverkar man om någon vill dricka alkohol? Om de föredrar alkohol framför sitt barn?
  • Anonym (Universallösning!?)
    Anonym (Usch :() skrev 2017-11-21 12:35:14 följande:

    Allt det du beskriver går enkelt att motverka och därigenom låta familjen fira nykter och mysig jul tillsammans! Men det är självklart svårt när dem blivit placerade i en familj som motverkar umgänge och hemflytt pga sin egen girighet.


    Detta är spännande! Hur exakt ser den lösningen ut?

    Fatta hur många barn som skulle få helt andra förutsättningar i livet om du bara skriver hur man gör.
  • Anonym (Universallösning!?)

    Till ts: Vården som ges med stöd av LVU kan inte bedrivas utomlands då de olika befogenheter som lagen ger inte kan utövas utanför Sverige.

    Dock kan man få igenom korta tillfälliga resor så mitt tips är att åter igen låta ditt familjehem prata med handläggaren och eventuellt även dennes chef. Det är ingen lätt sak att lösa och jag tror i detta fall att det som ditt familjehem säger till dig stämmer.

    Väldigt tråkigt att du behövt byta så många hem. Hoppas att du kan få komma till ro nu och att ni kan lösa detta på bästa sätt. Även om du inte får lov att följa med på denna resan.

  • Anonym (Suck.....)
    Anonym (Usch :() skrev 2017-11-21 12:35:14 följande:

    Allt det du beskriver går enkelt att motverka och därigenom låta familjen fira nykter och mysig jul tillsammans! Men det är självklart svårt när dem blivit placerade i en familj som motverkar umgänge och hemflytt pga sin egen girighet.

    Vi sa ALDRIG nej till semesterresor, det ingår i budgeten. Däremot var det väldigt få familjehem som ville ha med placerade barn eftersom dem inte tillhör familjen och gemenskapen.

    Sedan verkar din sokkontakt brutit rejält mot sekretessen eftersom du vet detaljer som du inte har med att göra och som barn ej kan ha berättat.

    Dom borde anmälas och så även du.

    Stackars barn


    Ja, jag är också en av dem som jättegärna vill höra hur din fantastiska enkla lösning ser ut som får alla dessa barn med missbrukande föräldrar och bråk hemma att få denna mysiga jul tillsammans???! Är ju toppen att du sitter inne med lösningen. Snart är det jul igen och många barn/ ungdomar får återigen uppleva julen med fylla,skrik och misshandel. Så dela med dig nu av din enkla lösning så att alla dessa barn får en jul som de är värda! Ser fram emot att ta del av din superlösning.
  • Anonym (Jag)

    Den bästa löningen borde väl vara att du är

    hos dina föräldrar, även om de har problem, borde de väl klara någon vecka eller två??

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Jag) skrev 2017-11-23 08:03:34 följande:
    Den bästa löningen borde väl vara att du är
    hos dina föräldrar, även om de har problem, borde de väl klara någon vecka eller två??
    Hade föräldrar klarat att ta hand om sina barn en vecka eller två så hade barn inte placerats på heltid i familjehem utan bott växelvis hemma och i familjehem eller bott i avlastningshem i de perioder föräldrarna inte klarat av att ta hand om sina barn.
    Finns barn som har föräldrar med sjukdomar som går i skov där barnen är hemma när föräldrarna mår bra finns barn där föräldrar genomgår behandling för sjukdom där barnen bor i familjehem under den tid då föräldrarna är för sjuka av behandling för att ta hand om dem men hemma mellan behandlingsperioderna.
  • Anonym (Explore)

    Jag ar växt upp med en drogande pappa. Genom hela mitt liv (både barndom och vuxenliv) handlade allting alltid om honom - aldrig om mig. Tragiskt nog fick jag ingen ro förrän han dog. Det var först då det var okey att ta hand om mig själv. Jag önskar att jag sagt upp bekantskapen med honom långt tidigare. 

    De mest onyanserade inläggen här påminner väldigt mycket om min pappas martyrskap - han var aldrig orsaken till det som hände i hans liv. Orsaken till hans handlande var alltid någon annans och för vissa här är det Soc och familjehemmen som är djävlarna som har mage att ta hand om andras barn (troligen deras).

  • Anonym (X)

    Tyvärr är det inte allt för ovanligt att biologiska föräldrarna till placerade barn blir avundsjuka och säger nej till resor. De har svårt att lyfta blicken och se till barnens bästa vilket oftast är anledningen till omhändertagandet. Ledsamt om Soc inte kan skriva under så du får komma iväg.

Svar på tråden får inte resa för mina föräldrar