• maria1992

Väntan på graviditet

Hej, 

Jag är 23 år gammal och planerar att skaffa barn.
    Jag hade ägglossning 1-2 december och hade en galen smärta (vilket jag alltid har under ägglossning). Jag fick positivt ägglossningstest torsdag och fredag och vi har legat ons, tors, fre, lörd. 

Idag har jag så ont i ryggslutet och molnvärk och extremt uppblåst. 
    Jag har hört att det är 30-40% chans att få barn på första försöket i min ålder om man träffar ägglossning, vilket vi har gjort på dagen! 

Vad tror ni? Hur stor chans är det? 

• Svar på tråden Väntan på graviditet
  • maria1992
    nannaasp skrev 2017-12-06 20:44:28 följande:

Vad spännande! Jag är också 23, tog ut min spiral i november och verkar inte ha haft ägglossning sedan dess (testat med clear blue). Vi har sex som två kaniner för säkerhetsskull Oskyldig Annars siktar vi på nästa ÄL som lär vara runt nyår!

Yey, så kul!  

Haha, det är helt rätt, det har vi med. 

Jag hade ägglossning den 30 nov, 1 dec. Ska bli så spännande. Har en hel del symptom faktiskt. Hoppas hoppas!
  • maria1992
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-07 07:43:17 följande:
    Oj, ja om han är 30 börjar det ju ändå blir dags känns det som! Haha. Min sambo är faktiskt ett år yngre än mig, han fyllde nyligen 25, och jag 26. Så de är ingen jättestor åldersskillnad, men man märker de ändå tydligt när vi umgås med vänner oså. 90% av mina vänner är gifta, har barn, hus osv.. Medans hans vänner fortfarande kör två-dagars fylla varenda helg!!

Jag utgår ifrån att ÄL var igår eftersom jag fick starka utslag på äl-stickan hela tisdagen. Så BIM blir 20/12. Jag ska resa bort med sambons familj från 14e till 18e så jag ska försöka vänta med att testa tills jag kommer hem i alla fall!

Åh ja, cysta hade jag också för några år sedan. Blev inlagt på sjukhuset och hade sjukt ont minns jag. Hoppas det är grav och inte det i alla fall!
    Haha, eller hur! 
    Jaså, ja, killar mognar lite senare. De flesta av hans kompisar har ännu inte barn och dem är runt 30-32... Killar mognar väl lite senare antar jag. Mina kompisar är partyglada så de är mycket fest för mina kompisar haha. Jag är inte sån att jag inte kan festa utan att dricka så jag försöker hänga med så ofta jag kan men jag försöker som sagt avstå från drickandet när jag försöker bli gravid. 

Jag måste berätta en annan sak. Mitt humör är katastrof. I tisdags var jag arg hela tiden utan att veta varför och igår var jag glad, superarg och superledsen inom loppet av 5 minuter???? Vad är de egentligen??

Ja, vi hoppas!!! 
  • MammaTillAdrian

Ja jösses, vilka variationer det kan vara! :)

Jag kan också va väldigt upp och ner i humöret mellan äl och mens. Det är jättejobbigt för jag kan bli så sjukt irriterad och frustrerad utan att egentligen veta varför. Vet inte om du brukar ha så vanligtvis? Jag tror det är väldigt tidigt att känna gravsymtom redan om du hade äl i helgen. Som jag förstått det tar det 7-10 dagar innan ägget fäster och först då kan man börja känna symtom. Men vet att det är många som känner av det tidigare också iofs :)

Jag var ju hos gyn idag för ett cellprov, så då passade jag på att nämna att vi försöker skaffa barn just nu och att jag fått pos på ÄL-test i tisdag. Då kollade han efter en stor äggblåsa tydligen och kunde inte se någon. Så han sa att han var ganska säker på att ägglossningen precis varit. Han bekräftade även att allt såg jättefint ut och att jag hade massa äggblåsor i äggstockarna och att förutsättningarna iaf ser goda ut! Så skönt å veta att allt är okej tycker jag :)

• Junirosen
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-07 07:35:19 följande:

Låter spännande, ditt tema också!

Ja, precis! Jag jobbar på ett ganska nybyggt sjukhus i Norge, och bor ändå i Sverige. Ca 35 minuter att köra så det känns helt okej ändå :) löneskillnaderna är enorma verkligen. Det jag oroar mig mycket för är just arbetstiderna (jobbar tredelat) sen när man ska ha barn på dagis osv. Sambon pluggar och går som lärling (elektriker) här som vi bor, så han kommer ju kunna fixa mycket, men känns ändå som man går miste om mycket med dessa arbetstider. Dessutom är arbetet enormt stressigt, så jag funderar ändå på att söka nått nytt snart.

Jaha okej vad kul att du har möjlighet att jobba där! Man har ju hört en hel del om att det är stora löneskillnader. Så perfekt för dig att kunna bo i Sverige och arbeta där. Förstår din oro med arbetstiderna, det har jag också tänkt på. Därför känner jag att jag så småningom nog kommer vilja hitta ett jobb på någon mottagning eller så. Iaf ett jobb som är mån-fre dagtid.

Min sambo är också elektriker och har egen firma :) För mycket stress är ju aldrig bra i längden så förstår att du funderar på att söka nytt. Kanske blir en naturlig övergång om du blir gravid snart att jobbar tills du ska gå på mammaledighet och efter den hittar dig något nytt :)
  • Imra
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-07 15:04:42 följande:

Jag kan också va väldigt upp och ner i humöret mellan äl och mens. Det är jättejobbigt för jag kan bli så sjukt irriterad och frustrerad utan att egentligen veta varför. Vet inte om du brukar ha så vanligtvis? Jag tror det är väldigt tidigt att känna gravsymtom redan om du hade äl i helgen. Som jag förstått det tar det 7-10 dagar innan ägget fäster och först då kan man börja känna symtom. Men vet att det är många som känner av det tidigare också iofs :)

Jag var ju hos gyn idag för ett cellprov, så då passade jag på att nämna att vi försöker skaffa barn just nu och att jag fått pos på ÄL-test i tisdag. Då kollade han efter en stor äggblåsa tydligen och kunde inte se någon. Så han sa att han var ganska säker på att ägglossningen precis varit. Han bekräftade även att allt såg jättefint ut och att jag hade massa äggblåsor i äggstockarna och att förutsättningarna iaf ser goda ut! Så skönt å veta att allt är okej tycker jag :)

Åh Gud vilken lättnad att få höra sånt! :D
  • maria1992
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-07 15:04:42 följande:

Ja eller hur!

Det var nu cirka 7 dagar sedan jag eventuellt hade ägglossning. Inte omöjligt att det har "hänt" något redan. Vi får väl se. Molvärken är ju kvar som bara den. Känner mig helt svullen. 

Nä så intressant!! Jag var där häromdagen och frågade precis samma sak. Haha! Klart det är en lättnad att veta!  
  • MammaTillAdrian

Hur går det för er tjejer?

Jag har jobbat natt hela helgen, mao varit halvdöd då jag aldrig klarar sova på dagtid.

Är på äl+5 idag och inga symptom än så länge iaf, inte för att jag hade väntat mig det såhär tidigt heller. Har ni några symtom? :)

• Junirosen
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-11 10:04:36 följande:

Jag har jobbat natt hela helgen, mao varit halvdöd då jag aldrig klarar sova på dagtid.

Är på äl+5 idag och inga symptom än så länge iaf, inte för att jag hade väntat mig det såhär tidigt heller. Har ni några symtom? :)

Hallå hallå :)

Usch då, det lät tungt! Hoppas du får vila upp dig lite nudå :)

Dagarna kryper fram här... är på äl+9, Bim-6. Har haft molvärk och stickningar lite till och från sen äl typ och igår började brösten ömma. På äl+5 var smärtan mer extrem. Försöker att inte tänka så mycket på det men ändå svårt när man har lite symtom, däremot brukar mina bröst ömma innan mens så det är inget ovanligt. Beställt hem early test då vi reser utomlands dagen innan Bim så skulle vara skönt att ha testat någon gång innan det även fast det inte kanske kommer ge ett helt tillförlitligt svar. Men kommer nog vänta till typ fredag innan jag testar isåfall. Så är jag så nära BIM som möjligt iaf.

Ska du försöka vänta till BIM innan du testar?
  • MammaTillAdrian
    Junirosen skrev 2017-12-11 10:50:29 följande:

Hallå hallå :)

Usch då, det lät tungt! Hoppas du får vila upp dig lite nudå :)

Dagarna kryper fram här... är på äl+9, Bim-6. Har haft molvärk och stickningar lite till och från sen äl typ och igår började brösten ömma. På äl+5 var smärtan mer extrem. Försöker att inte tänka så mycket på det men ändå svårt när man har lite symtom, däremot brukar mina bröst ömma innan mens så det är inget ovanligt. Beställt hem early test då vi reser utomlands dagen innan Bim så skulle vara skönt att ha testat någon gång innan det även fast det inte kanske kommer ge ett helt tillförlitligt svar. Men kommer nog vänta till typ fredag innan jag testar isåfall. Så är jag så nära BIM som möjligt iaf.

Ska du försöka vänta till BIM innan du testar?

Åh men det låter ju spännande med lite symtom ändå! Hur länge har ni försökt?

Jag har ju som sagt inbillat mig lite tidigare så jag känner att jag ska va väldigt försiktigt med att tolka symtom. Haha

Va härligt med resa också, vart ska ni nånstans? :)

Jag åker med hela Sambons familj till Budapest på torsdag och blir borta tills på måndag. Har BIM på onsdagen. Jag är osäker på om jag ska ta med ett early på resan kanske och testa söndag eller måndag morgon. Eller om jag ska vänta tills jag kommer hem. Tänker att de kan va svårt att hålla pokerface för sambons familj om vi nu skulle testa positivt också.
  • Junirosen
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-11 11:05:28 följande:

Jag har ju som sagt inbillat mig lite tidigare så jag känner att jag ska va väldigt försiktigt med att tolka symtom. Haha

Jag åker med hela Sambons familj till Budapest på torsdag och blir borta tills på måndag. Har BIM på onsdagen. Jag är osäker på om jag ska ta med ett early på resan kanske och testa söndag eller måndag morgon. Eller om jag ska vänta tills jag kommer hem. Tänker att de kan va svårt att hålla pokerface för sambons familj om vi nu skulle testa positivt också.

Det här är vårt första försök så går ju verkligen runt med inställningen att det inte ska vara något då det känns typ omöjligt att lyckas på första. Men har ju ändå självklart en förhoppning speciellt när man känner lite symtom men som sagt skulle ju vara helt otroligt om det är något. Tror till och med att vissa symtom typ är som inbillning som du säger, för att man liksom analyserar hela tiden... haha!

Vi ska åka till Thailand så det ska bli skönt! :)

Vad härligt med Budapest! Haha ja det kanske är bäst att vänta. Om jag får nå förkänningar för mens eller spottings som jag brukar få ett par dagar innan mens så ska jag nog strunta i att testa och istället invänta för att se om mensen dyker upp som den isåfall brukar. Men får se om jag klarar av det :P
  • Junirosen
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-11 11:05:28 följande:

Hur länge har ni försökt?? :)
  • maria1992
    MammaTillAdrian skrev 2017-12-11 10:04:36 följande:

Hej! :D 

Jag har haft molnvärk som bara den varje dag... Även uppblåst som aldrig förr. Jag är väldigt smal så man ser direkt på mig hur uppsvälld jag är.. Vad kan de bero på? Jag har BIM om 6 dagar...Spännande detta.
  • MammaTillAdrian
    Mittiprick skrev 2017-12-17 20:46:11 följande:

Hur går det här? :)

Jag tror att jag är gravid! :) Fick en pytteliten rosa flytning igår och testade idag med kvällsurin på BIM-3. Ser ett vääääldigt svagt men rosa streck (svårt att få på bild). Inga symtom alls förutom extremt ömma bröst. Ska ta ett nytt med morgonurin imorrn!! Hoppas så på att kunna berätta för sambon på julaftons morgon!!
  • stragge

Åh bad roligt att följa er tjejer ! Här är en till sjuksköterskestudent :D tar examen om en månad så nu har jag och min sambo börjat försöka! Slutade med mina p-piller den 12e så osäker när jag har ägglossning..

• barnlangtanivf

Hej! Jag och en vän har startat en podd - Ruvarpodden - om barnlöshet, barnlängtan och IVF där vi pratar fritt om våra känslor kring IVF och barnlöshet och vår resa mot barn - podden finns på Itunes, soundcloud, och Acast, och överallt där poddar finns. Vi tycker att det är så viktigt att det börjas prata om barnlöshet, som är så vanligt - även bland unga par! Vi skulle bli hemskt glada om ni ville lyssna och rekommendera till andra. Nytt avsnitt kommer varje torsdag! kram

Svar på tråden Väntan på graviditet