• Pollyx

    Vegetariskt eller ekologiskt eller icke processad mat?

    Hej!

    Efter att ha sett ett par dokumentärer och läst litegrann samt hört argument i olika forum så känns det relevant att göra lite ändringar i min och familjens kost. Men vilken är den viktigaste ändringen att göra för hälsan?

    Helst känns det som jag på en gång skulle vilja äta vegansk (eller åtminstone vegetarisk) samt ekologisk och icke (lite) processad mat. MEN, det är en för stor omställning, särskilt som det är nog klurigt att få hela familjen att äta även om man håller sig till typ korv, köttbullar, pasta, mejeriprodukter osv. Och då är grönsaker, baljväxter o frukt än svårare. (Tror att vi kanske har en liten med selektiv ätovilja eller var det heter.) Så, var börjar man? Tips? ????

  • Svar på tråden Vegetariskt eller ekologiskt eller icke processad mat?
  • Elderberry
    Pollyx skrev 2017-12-13 23:21:49 följande:
    Men vad dricker man istället för mjölk då, eftersom mejeriprodukter tydligen ska va så dåligt? Havredryck? ????

    -
    Komjölk har ju en del näringsämnen då det är ämnat åt att få något litet att växa sig stort, växtmjölk saknar de ämnena. Man behöver inte dricka mjölk över huvud taget. Jag brukade köpa hem havremjölk eller mandelmjölk ett tag för att jag var lite smått beroende av varm choklad, men numera dricker jag te eller kaffe istället. Näringen man får från komjölk kan man få från andra källor.
    Jag vet att det står "grädde" osv i massa recept, men det finns också en uppsjö av recept utan.
  • kmhp

    Jag är vegan och har varit det i ca 3 månader och märker stor skillnad på min hälsa och välmående. Äter mycket nyttigare med massor av mer grönsaker, nötter, och rotfrukter och märker att jag fått bättre hy och fått en bättre livsstil. Jag bytte kost på en dag, gick från att äta all slags kött och mejeri produkter till att vara fullt ut vegan. Min anledning var att jag inte längre ville bidra till kött och mejeri industrierna eftersom då bidrar jag till slakten och utnyttjandet av djur.

    Jag äter mer men måste dock tar jag kosttillskott med B12.

    Det bästa av allt vore ju raw vegansk kost där alla näringsämnen är kvar i maten. Detta är ganska dyrt dock om man inte bara vill leva på rotfrukter och grönsaker vilket också inte ger dig alla näringsämnen.. Börja med att ha veganskt/lakto-ovo vegetariskt några gånger i veckan och få det låta kul med att äta vegetariskt. Gör man det för djurens skull är det lättare än för sin egen skull, informera gärna dina familjemedlemmar om vad dessa kött industrier gör med djuren och vad det gör med klimatet så är det nog lättare att fastna vid matvanorna.

    Det går ju att veganisera det mesta. Använda havre/mandel/soya/ris mjölk istället för vanlig. Soya grädde istället för vanlig. Oatly?s fraiche istället för vanlig fraiche. Mycket är redan veganskt som havregryn, potatis, ris, pasta, grönsaker, bönor, nötter osv.

    Hoppas detta hjälpte på något sätt.

  • Pollyx

    Tack för alla svar! Så glad att ni ides svara :) jag ska ta med mig detta, och vi ska jobba på att få in mer vegetarisk och vegansk i våra vardagsmåltider. Blir nog att testa o se om barnen dricker tex havremjölk eller nåt av de andra alternativen, då mjölk konsumeras mycket i vårt hus just nu. Annars får vi kanske börja ha mjölk bara till gröt o liknande... Och så ska jag klura på bra alternativ till kött, korv o liknande. :) Butternutpumpa är tex supergott med grillolja i ugn, istället för kött i ugn. Men då äter inte barnen det, så har lite att klura på i recept och inköp.

  • Hejhoppsan

    Ett tips är att inte kalla maten för vegetarisk/vegansk. Många slår bakut över dom orden. Men säger man att man t.ex. ska äta hemgjorda grönsaksbiffar istället för vegobiffar så brukar det funka bättre. 

  • Ulluh

    Man behöver inte gå all in för någon grej. Ät lite nyttigare bara. Det viktigaste ur miljösynpunkt att köpa ekologiskt är djurprodukter (kött, ägg, mejeri), bananer, vindruvor/russin, kaffe och potatis. Köper ni ekologiskt kött kommer ni förmodligen automatiskt äta mindre mängder - annars går hushållsekonomin i sank.

    Ät tex kött tre ggr/veckan. Eller låt barnen äta kött i (för)skolan och så äter ni vegetariskt hemma.

    Ersätt mejeri med tex sojaprodukter när det blir gott, tex grädde i soppor. Man måste inte äta alltid mejeri eller alltid alternativen. Blanda på!

  • Kusin Krakel
    Pollyx skrev 2017-12-18 00:30:25 följande:

    Tack för alla svar! Så glad att ni ides svara :) jag ska ta med mig detta, och vi ska jobba på att få in mer vegetarisk och vegansk i våra vardagsmåltider. Blir nog att testa o se om barnen dricker tex havremjölk eller nåt av de andra alternativen, då mjölk konsumeras mycket i vårt hus just nu. Annars får vi kanske börja ha mjölk bara till gröt o liknande... Och så ska jag klura på bra alternativ till kött, korv o liknande. :) Butternutpumpa är tex supergott med grillolja i ugn, istället för kött i ugn. Men då äter inte barnen det, så har lite att klura på i recept och inköp.


    Jag skulle säga att den ?mjölk? som är godast som den är och som tex passar på havregrynsgröt är mandelmjölk. I mat tycker jag havremjölk och havregrädde passar bäst. Dessa mjölksubstitut har tillskott av samma vitaminer som finns i vanlig mjölk. (Sen om man anser det hälsosamt med tillskott är upp till er förstås).

    Det finns gottom veganskt köttsubstut men det är ju också hel/halvfabrikat och knappast nån poäng om ni vill undvika processad mat?

    Jag gör ofta biffar av olika slag. Det finns en bok som heter veganska burgare tror jag som har recept på många spännande biffar. Men det smakar ju inte som kött förstås.

    Ni får väl prova er fram vad barnen gillar. Ska ni äta veganskt är dock, bönor, linser quinoa osv viktigt att ät. Det är också bra att läsa på hur man kombinerar råvaror för att få i sig fullvärdigt protein. Tillskott av B12 är viktigt, andra saker att tänka extra på är tex kalcium och omega 3. Ni bör läsa på ordentligt innan barnen eventuellt går över till vegankost.
  • Solly

    All mat är nyttigt för kroppen.

    Det är mängden vi äter som avgör om det är nyttigt eller inte.

  • gröna
    Solly skrev 2018-02-11 15:40:13 följande:

    All mat är nyttigt för kroppen.

    Det är mängden vi äter som avgör om det är nyttigt eller inte.


    Vad är en nyttig mängd då, och varför.
  • Solly
    gröna skrev 2018-02-11 15:55:42 följande:

    Vad är en nyttig mängd då, och varför.


    Ex: Äter du mer mat än vad kroppen gör av med blir du fet. Och tvärtom.

    Detta leder givetvis till ohälsa. Bäst är ju naturligtvis att undvika snabbmat,halvfabrikat och färdiglagat mat på burk/frysdisken o s v.

    Laga så mycket så möjligt själv av råvaror. Du kan undvika då att få i dig en massa onyttigt. T ex färgämnen, konserverings- förtjockningsmedel m m m m.
  • gröna
    Solly skrev 2018-02-11 16:55:15 följande:

    Ex: Äter du mer mat än vad kroppen gör av med blir du fet. Och tvärtom.

    Detta leder givetvis till ohälsa. Bäst är ju naturligtvis att undvika snabbmat,halvfabrikat och färdiglagat mat på burk/frysdisken o s v.

    Laga så mycket så möjligt själv av råvaror. Du kan undvika då att få i dig en massa onyttigt. T ex färgämnen, konserverings- förtjockningsmedel m m m m.


    All mat är nyttig skrev du
  • Port II
    Pollyx skrev 2017-12-12 21:03:16 följande:

    Hej!

    Efter att ha sett ett par dokumentärer och läst litegrann samt hört argument i olika forum så känns det relevant att göra lite ändringar i min och familjens kost. Men vilken är den viktigaste ändringen att göra för hälsan?

    Helst känns det som jag på en gång skulle vilja äta vegansk (eller åtminstone vegetarisk) samt ekologisk och icke (lite) processad mat. MEN, det är en för stor omställning, särskilt som det är nog klurigt att äå man håller sig till typ korv, köttbullar, pasta, mejeriprodukter osv. Och då är grönsaker, baljväxter o frukt än svårare. (Tror att vi kanske har en liten med selektiv ätovilja eller var det heter.) Så, var börjar man? Tips? ????


    Ta bort processat kött och ge mer alternativ med grönsaker.
  • Port II
    Solly skrev 2018-02-11 16:55:15 följande:

    Ex: Äter du mer mat än vad kroppen gör av med blir du fet. Och tvärtom.

    Detta leder givetvis till ohälsa. Bäst är ju naturligtvis att undvika snabbmat,halvfabrikat och färdiglagat mat på burk/frysdisken o s v.

    Laga så mycket så möjligt själv av råvaror. Du kan undvika då att få i dig en massa onyttigt. T ex färgämnen, konserverings- förtjockningsmedel m m m m.


    Folk överdriver detta med halvfabrikat. Nyttigare att lägga en färdiggjord fiskfile i ugnen än att äta egengjorda köttbullar. Bara för att något är halvfabrikat är det inte dålig mat och vice versa.
  • Port II
    Solly skrev 2018-02-11 15:40:13 följande:

    All mat är nyttigt för kroppen.

    Det är mängden vi äter som avgör om det är nyttigt eller inte.


    Nej, verkligen inte.
Svar på tråden Vegetariskt eller ekologiskt eller icke processad mat?