• Milkway

    Kvinnor är lika tysta som män

    "Varför är män så tysta i me too?" Har vi sett trådar och diskussioner om. Men, kvinnor undrar ni inte något Varför ni är tysta om kvinnliga våldet mot männen? Det gör jag. Är detta något ni förnekar eller bara undviker att behöva ta ansvar i? Och om ni undviker det, varför då klaga på när männen undviker samma ämne fast riktat mot män? Ser ni dubbelmoralen i ert beteende?

    Jag undrar också om jag är den enda kvinnan som lever jämställt med min partner och försvarar varken kvinna eller man, men argumenterar för allas lika behandling, alltså att män behöver ta lika mycket ansvar i hur de är mot kvinnor som kvinnor måste ansvara för hur de behandlar män. Det finns våld och diskriminerande strukturer åt båda hållen.

    Är jag dessutom den enda kvinnan som tycker feminism och me too finns för kvinnans skull, inte för allas lika rätt? Att männen är utbuade att ha någon talan eller uppmärksamhet eller respekt?

    Är jag den enda kvinnan som tycker att me too och feminism uppmuntrar kvinnor att fortsätta förtrycka män och ha priviliget att anklaga / diskriminera / och nervärdera det manliga könet som att de är problemet i samhället och att kvinnor är oskyldiga offer vad än en kvinna tar till för handling, (lögner/ psykiskt / fysisk våld / hot / trakasserier / övergrepp / diskriminerande beteende / mobbning etc)

    Är jag den enda som inte behöver äga en snopp mellan benen för att förstå att männen inte vill beblandas med me too eller feminism?

  • Svar på tråden Kvinnor är lika tysta som män
  • KlunsSmurfen
    Pumakvinna skrev 2018-01-01 19:45:21 följande:
    ? Du ställde ju två frågor!
    hemlisar, blev det rätt?
    Jag ställde frågan till Themis.
    Man måste fokusera på orsakerna också inte bara på konsekvenserna.
  • Pretorian IV
    Tecum skrev 2018-01-01 19:59:52 följande:

    Men du har ju fel, det är män som oftast och mest högljutt kräver lag och ordning, hårdare straff och fler poliser. Tyvärr är kvinnor inte lika ivriga att kräva konkreta åtgärder mot kriminella män, de mesar med vård och social bakgrund som orsak och att det är synd om de kriminella.

    Så män skriker faktiskt, där har du och Pumakvinna fel. Tyvärr hjälper det inte mycket då vi inte har kvinnorna med oss fullt ut, i synnerhet inte feminister och kvinnor på vänsterkanten.


    Precis så är det!
  • Digestive
    Tecum skrev 2018-01-01 19:59:52 följande:
    Men du har ju fel, det är män som oftast och mest högljutt kräver lag och ordning, hårdare straff och fler poliser. Tyvärr är kvinnor inte lika ivriga att kräva konkreta åtgärder mot kriminella män, de mesar med vård och social bakgrund som orsak och att det är synd om de kriminella.

    Så män skriker faktiskt, där har du och Pumakvinna fel. Tyvärr hjälper det inte mycket då vi inte har kvinnorna med oss fullt ut, i synnerhet inte feminister och kvinnor på vänsterkanten.
    Pretorian IV skrev 2018-01-03 13:24:50 följande:
    Precis så är det!
    Vad kallar ni de nya lagarna och hårdare straffen som politikerna - just feministiska och vänsterorienterade - precis har svarat med?

  • Tecum
    Digestive skrev 2018-01-03 22:01:30 följande:
    Vad kallar ni de nya lagarna och hårdare straffen som politikerna - just feministiska och vänsterorienterade - precis har svarat med?

    Vad gäller samtyckeslagen så är den ett slag i luften. Ord kommer fortfarande att stå mot ord och domstolen kommer att fria hellre än att fälla.

    Strängare straff för sexbrott är bra men man måste först fånga in förövarna. Varför kan polisen inte ta våldtäktsmännen i Malmö?
  • KlunsSmurfen
    Tecum skrev 2018-01-03 22:19:05 följande:
    Vad gäller samtyckeslagen så är den ett slag i luften. Ord kommer fortfarande att stå mot ord och domstolen kommer att fria hellre än att fälla.

    Strängare straff för sexbrott är bra men man måste först fånga in förövarna. Varför kan polisen inte ta våldtäktsmännen i Malmö?
    Det märks men det kommer att bli svårare att komma undan med "jag förstod inte att hon inte ville" för att förneka uppsåt.
    www.expressen.se/gt/frias-for-valdtakt--for-att-offret-inte-sov/
  • Pretorian IV
    Digestive skrev 2018-01-03 22:01:30 följande:

    Vad kallar ni de nya lagarna och hårdare straffen som politikerna - just feministiska och vänsterorienterade - precis har svarat med?


    Vilka hårdare straff?
  • Digestive
    Tecum skrev 2018-01-03 22:19:05 följande:
    Vad gäller samtyckeslagen så är den ett slag i luften. Ord kommer fortfarande att stå mot ord och domstolen kommer att fria hellre än att fälla.

    Strängare straff för sexbrott är bra men man måste först fånga in förövarna. Varför kan polisen inte ta våldtäktsmännen i Malmö?
    Syftet är inte att lösa ett juridiskt förhållande som är omöjligt att lösa. Syftet är att få fler fällande domar genom att ta bort kravet på att uppsåt till sexualbrott måste bevisas för att nå en fällande. Det vill säga att förövare inte längre kan frias med motiveringar som "Jag visste inte...", "Vi trodde att hen var med på det...", "Hade ingen aning om att hen var medvetslös..." - vilket har varit möjligt trots att domstolen kan konstatera att exempelvis en våldtäkt har begåtts.

    Absolut men just frågan resurser i form av fysiska poliser är komplex och ingenting som någon regering kan få fram genom politiska beslut. Det tar tid och framförallt står och faller det med hur många som överhuvudtaget vill bli poliser respektive fortsätta arbeta som poliser.

    Nuvarande regering har dock hanterat polisväsendet med negativa resultat på just den här punkten. Det är såklart ett allvarligt problem som knappast underlättar.
  • Digestive
    Pretorian IV skrev 2018-01-03 22:34:17 följande:
    Vilka hårdare straff?
    Det återstår att se vilka straff som regeringen lägger förslag på att skärpa. Mig veterligen så har det inte specificerats än men såhär lät det i riksdagen för några veckor sedan; tinyurl.com/y9j8f8ln

    "Vi lägger nu väldigt snart fram ett förslag om en ny sexualbrottslagstiftning. Det finns ju en samsyn i riksdagen om detta. Vi lägger också inom ramen för det fram förslag om skärpta straff för vissa sexualbrott. Det följer också med ett paket med kunskapshöjning om sexualbrott och den här nya lagstiftningen, som bygger på frivillighet. Det tror jag är nog så viktigt." -  Anf. 10 Statsrådet Åsa Regnér (S)
  • Pretorian IV
    Digestive skrev 2018-01-03 22:50:05 följande:

    Det återstår att se vilka straff som regeringen lägger förslag på att skärpa. Mig veterligen så har det inte specificerats än men såhär lät det i riksdagen för några veckor sedan; tinyurl.com/y9j8f8ln

    "Vi lägger nu väldigt snart fram ett förslag om en ny sexualbrottslagstiftning. Det finns ju en samsyn i riksdagen om detta. Vi lägger också inom ramen för det fram förslag om skärpta straff för vissa sexualbrott. Det följer också med ett paket med kunskapshöjning om sexualbrott och den här nya lagstiftningen, som bygger på frivillighet. Det tror jag är nog så viktigt." -  Anf. 10 Statsrådet Åsa Regnér (S)


    Ja, det får vi verkligen hoppas, för som det är nu är det ju horribelt.

    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/man-doms-for-valdtakt-mot-barn-2

    2 månader för våldtäkt mot barn (13 år), och frias i ena fallet med nån helt orimligt motivering att "det kan ha varit någon annan i rummet"

    Men jag har inte så höga förväntningar faktiskt, blir väl nån marginell höjning för att det ska se ut som att politikerna är "handlingskraftiga", men som i praktiken knappt märks.

    Man kunde ju börja med att ta bort straffrabatten för sexualbrott, dvs 10 våkdtäkter ger straffad ggr 10, ta bort att de kommer ut tidigare om de sköter sig.

    Bara där skulle det göra stor skillnad.

    Samtyckeslahen tror jag får väldigt liten effekt i praktiken, kanske 10 fall per år, max. Iof bättre än inget, men det kommer inte att göra nån större skillnad i det stora hela.
  • CFly
    Digestive skrev 2018-01-03 22:36:35 följande:
    Syftet är inte att lösa ett juridiskt förhållande som är omöjligt att lösa. Syftet är att få fler fällande domar genom att ta bort kravet på att uppsåt till sexualbrott måste bevisas för att nå en fällande. Det vill säga att förövare inte längre kan frias med motiveringar som "Jag visste inte...", "Vi trodde att hen var med på det...", "Hade ingen aning om att hen var medvetslös..." - vilket har varit möjligt trots att domstolen kan konstatera att exempelvis en våldtäkt har begåtts.

    Absolut men just frågan resurser i form av fysiska poliser är komplex och ingenting som någon regering kan få fram genom politiska beslut. Det tar tid och framförallt står och faller det med hur många som överhuvudtaget vill bli poliser respektive fortsätta arbeta som poliser.

    Nuvarande regering har dock hanterat polisväsendet med negativa resultat på just den här punkten. Det är såklart ett allvarligt problem som knappast underlättar.
    Fast det är lika lätt att hamna i ord mot ord situationer i alla fall som förut.

    ? Åklagaren måste bevisa att samtycke inte förelåg. En gärningsperson kommer i de flesta fall behöva konkretisera vad i det påstådda offrets ord eller handlande som grundade samtycket var för att inte dömas för brott. 

    Exempelfall:

    Hen säger: Men hen sa ju klart och tydligt JA till att ha sex med mig. Det sa hen ju när jag frågade om hen ville.

    Hen motpart säger: Nej det gjorde jag inte jag sa inte ja.

    Vips så har du samma ord mot ord situation. Lagen säger bara att samtycke till sex ska finnas. Men lagen ger inte offret per automatik mer trovärdighet vid en bevissituation. Då är det fortfarande samma kvalite på bevisningen som måste fram för att inte döma oskyldiga enligt vårt rättssystem.
  • Tecum
    KlunsSmurfen skrev 2018-01-03 22:28:23 följande:
    Det märks men det kommer att bli svårare att komma undan med "jag förstod inte att hon inte ville" för att förneka uppsåt.
    www.expressen.se/gt/frias-for-valdtakt--for-a.../
    Men istället för att säga "jag förstod inte..." så säger gärningsmannen " hon sa ja!" och vips är vi i samma situation som före lagen, ord mot ord. Se #21.
    Det är naivt att tro att folk slutar ljuga bara för att lagen ändras.
  • Digestive
    Pretorian IV skrev 2018-01-04 10:02:19 följande:
    Ja, det får vi verkligen hoppas, för som det är nu är det ju horribelt.

    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/man-doms-for-valdtakt-mot-barn-2

    2 månader för våldtäkt mot barn (13 år), och frias i ena fallet med nån helt orimligt motivering att "det kan ha varit någon annan i rummet"

    Men jag har inte så höga förväntningar faktiskt, blir väl nån marginell höjning för att det ska se ut som att politikerna är "handlingskraftiga", men som i praktiken knappt märks.

    Man kunde ju börja med att ta bort straffrabatten för sexualbrott, dvs 10 våkdtäkter ger straffad ggr 10, ta bort att de kommer ut tidigare om de sköter sig.

    Bara där skulle det göra stor skillnad.

    Samtyckeslahen tror jag får väldigt liten effekt i praktiken, kanske 10 fall per år, max. Iof bättre än inget, men det kommer inte att göra nån större skillnad i det stora hela.
    Just barn har fått ett bättre juridiskt skydd sedan årsskiftet, vilket man absolut kan glädjas över.

    tinyurl.com/ycmxa6ps (Observera att det är ett DPF-dokument.)

    "Lagändringarna innebär att det blir straffbart redan att föreslå en träff för ett barn under 15 år om syftet är att begå vissa sexualbrott mot barnet. Det ska heller inte längre krävas att den vuxna efter förslaget vidtar någon ytterligare åtgärd för att främja att träffen kommer till stånd. Ändringarna innebär även att maximistraffet höjs från fängelse i ett år till fängelse i två år och att brottsbeteckningen ändras till kontakt för att träffa ett barn i sexuellt syfte." - Regeringskansliet

    Vilken usel dom. Det ser såklart inte rätt ut.

    Har inte så bra koll på den så kallade straffrabatten men hela idén känns ändå bakvänt. Borde det inte vara tvärt om? Om något så kanske en frekvent upprepad brottslighet borde höja sannolikheten för att hamna i rättsvården, om man nu kan se det som en slags förmildrande omständighet (rättsvården har ändå mer befogenheter över brottslingar än fängelser).
  • Digestive
    CFly skrev 2018-01-04 14:35:06 följande:
    Fast det är lika lätt att hamna i ord mot ord situationer i alla fall som förut.

    ? Åklagaren måste bevisa att samtycke inte förelåg. En gärningsperson kommer i de flesta fall behöva konkretisera vad i det påstådda offrets ord eller handlande som grundade samtycket var för att inte dömas för brott. 

    Exempelfall:

    Hen säger: Men hen sa ju klart och tydligt JA till att ha sex med mig. Det sa hen ju när jag frågade om hen ville.

    Hen motpart säger: Nej det gjorde jag inte jag sa inte ja.

    Vips så har du samma ord mot ord situation. Lagen säger bara att samtycke till sex ska finnas. Men lagen ger inte offret per automatik mer trovärdighet vid en bevissituation. Då är det fortfarande samma kvalite på bevisningen som måste fram för att inte döma oskyldiga enligt vårt rättssystem.
    Jo, det är ett juridiskt dilemma oavsett fall. Tyvärr.
Svar på tråden Kvinnor är lika tysta som män