Bära en matkasse v.6?
Ok jag vet att rubriken är lite fånig men är nojig. Vet någon om det är OK att bära en hyfsat full matkasse i v.6? Gick en ganska kort sträcka med den..
Ok jag vet att rubriken är lite fånig men är nojig. Vet någon om det är OK att bära en hyfsat full matkasse i v.6? Gick en ganska kort sträcka med den..
Jag är i vecka 31 nu och har sen tidigare en 2-åring på 14 kilo. Han har jag burit på och lyft upp och ner titt som tätt. Inte det mest optimala men jag har fått känna efter och gått på magkänslan, gör det ont så undvik fler lyft för tillfället. Kan tillägga att jag är en väldigt liten kvinna som innan graviditeten låg på fjädervikt ????
Har du några speciella komplikationer som gör att du inte får/kan bära? Om inte behöver du slappna av, det går inte att vara livrädd för allt hela tiden, är det så att du verkligen inte vågar saker behöver du söka hjälp, börja med att vända dig till vårdcentralen de har kuratorer/psykologer.
Lite OT: har du nåt exempel på yrke där man kan få graviditetspenning tidigare än 60 dagar innan BF? Jag trodde de 60 dagarna var max.
Väktare, ordningsvakt och vissa tjänster inom polisen, om det bedöms att risken är stor att de blir sparkade i magen. I första hand försöker man omplacera, men det går inte alltid.
Hur tidigt kan man få graviditetspenning inom dessa yrken?
Från och med då arbetsgivaren beslutar det, det finns det ingen speciell gräns. Jag bifogar två källor.
Försäkringskassan: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/graviditetspenning
Arbetsmiljöupplysningen: www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Graviditet-och-arbete/
Kan förstå din rädsla. Hade själv en väldigt bra graviditet, en graviditet som alla drömmer om men tyvärr kunde jag inte njuta så mkt.
Ville inte bära ngt över 5 kg,stressa eller överstränga mig.
Det krävs rätt mycket för att få missfall , tyvärr är det något fel på fostret innan vecka 13 om det händer ngt.
O många bär annat barn under hela graviditen.
Om folk inte varit med om svårigheter om att få ngn så kan de aldrig sätta sig in i vår rädsla.
Kan förstå din rädsla. Hade själv en väldigt bra graviditet, en graviditet som alla drömmer om men tyvärr kunde jag inte njuta så mkt.
Ville inte bära ngt över 5 kg,stressa eller överstränga mig.
Det krävs rätt mycket för att få missfall , tyvärr är det något fel på fostret innan vecka 13 om det händer ngt.
O många bär annat barn under hela graviditen.
Om folk inte varit med om svårigheter om att få ngn så kan de aldrig sätta sig in i vår rädsla.
Det där sista är helt enkelt inte sant! Jag har fått barn, fått missfall och förlorat ett barn och inser ändå att när jag är gravid väntar jag barn, Jag väntar inte missfall.
Härligt inställning. Hoppas jag även kunde tänka så.
Det där sista är helt enkelt inte sant! Jag har fått barn, fått missfall och förlorat ett barn och inser ändå att när jag är gravid väntar jag barn, Jag väntar inte missfall.
Lite OT: har du nåt exempel på yrke där man kan få graviditetspenning tidigare än 60 dagar innan BF? Jag trodde de 60 dagarna var max.
Hur tidigt kan man få graviditetspenning inom dessa yrken?
För mig tog det tid att bli gravid, jag har fått tre olika typer av mf, och opererat bort en äggledare, men till sist lyckats få två barn.
Trots det så håller jag helt och hållet med om att det ENDA man kan göra är att kämpa sig igenom rädslan för att kunna fortsätta leva.
Att bära en matkasse eller råka få i sig en liten laxbit kommer inte att göra någon som helst skillnad.
Efter två mf bestämde jag mig för att njuta av min tredje graviditet, oavsett hur lång den blev. Nu gick den bra, så det var definitivt rätt val, men det var också mycket enklare att mentalt hantera småblödningar och annat "helt normaaalt" med den grundinställningen.
Med andra barnet hade jag först kraftiga blödningar mellan v9 och v15, och sen fick jag ansträngningsförbud i v28 då tappen börjat öppna sig och livmodern var så lättretad att jag fick SD av CTGn, och då fick jag inte bära tungt. Att lyfta fyraåringen i och ur bil/vagn/soffa/säng gick dock bra.
Barn är en gåva, och att förstöra sin graviditet pga rädsla för något som man inte kan påverka är så onödigt. Även om det är förståeligt.