• Anonym (Less)

Grannar hotar att anmäla oss

Våra barn är väldigt morgonpigga, runt fyra redan brukar de vara i full gång!

Upprepade gånger sen vi fick en ny granne har de ringt på och klagat över att bli väckta tidigt, men det är knappast vårt fel att det är tunna väggar! Det får de ta upp med värden!

Nu hotar de att anmäla oss (vart sa de inte) om vi inte får tyst på barnen.

Vad skulle hända om de gör det? Kan vi straffas på nåt sätt?

• Svar på tråden Grannar hotar att anmäla oss
  • Anonym (Lär om, lär rätt)

Om man läser allt det här så förstår man ju att ts inte kommer att göra något åt det, för de första verkar de ju inte ens begripa att det är en störning de utsätter grannarna för! För det andra så verkar ts tro att det är grannarnas eller hyresvärdens fel. Det kan  bara resultera i att ts och familjen blir tvingade att flytta. Grannarna kommer troligen gå ihop mot familjen tillslut och då har de ingen chans oavsett om de har barn eller inte. Hade jag vart en av grannarna hade jag definitivt pratat med de andra för att få bort familjen ingen ska behöva bli väckt ofriilligt kl 4 på natten. Folk har ett liv att sköta! Jag vet själv när jag var i den sitsen, jag orkade inte med att studera eller något till slut. Jag mådde oerhört dåligt av att aldrig få ro hemma. Tillslut tröttnade jag och ringde störningsjouren fler ggr varje dygn, de fick åka ut o åka ut igen ett antal ggr per dygn. Mina grannar var lika respektlösa som ts tycks vara, barn är barn, de leker och rör sig! Men vad är det föräldrar inte förstår? De kan ju inte härja på dygnets alla timmar! Undra vad ts och sambon har för sysselsättning, har de inget liv att orka med om dagarna? Hade det vart mina barn så skulle jag omgående försökt att ta ur barnen det dåliga beteendet. I grund o botten är det ju föräldrarna som brister i sina rutiner och gränssättning. 

• Anonym (Lär om, lär rätt)

Sen kan man ju fråga sig varför den tidigare grannen flyttade? De kanske fick nog av ts ungar och den respektlöshet familjen visar. Det är inte så jäkla kul för de nya grannarna att flytta in på ett ställe och de första de möts av är bortskämda ungar som springer och stökar mitt i nätterna. 

• Anonym (Trött)
    alltvarupptaget skrev 2018-01-16 09:38:20 följande:

Usch. Jag bor i lägenhetshus där jag har på ena sidan, en utländsk familj med tre små barn. Och på andra sidan, en utländsk familj med fyra barn. Det är FRUUUKTANSVÄRT för dessa ungarna väcker mig varenda jävla morgon vid sex med att skrika och gråta och springa omkring. Samma varrreeenndaaa kväll när de ska gå till sängs. Vad är de för fel på föräldrarna som inte kan lära barn hyfs

Ja det har ju jättestor betydelse vad familjerna har för ursprung, det måste har känts oerhört viktigt att ha med det... Suck
  • Anonym (ritva)
    Anonym (Trött) skrev 2018-01-18 07:55:09 följande:
    Ja det har ju jättestor betydelse vad familjerna har för ursprung, det måste har känts oerhört viktigt att ha med det... Suck
    Det är faktiskt vanligare med bristande respekt hos utlänningar än hos svenskar. Det är min absoluta uppfattning.
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (ritva) skrev 2018-01-18 11:10:50 följande:

Det är faktiskt vanligare med bristande respekt hos utlänningar än hos svenskar. Det är min absoluta uppfattning.

Vilken konstig uppfattning du har. Vi kan ha olika vanor och rutiner när det handlar om att sova, vara vaken och umgås men inte handlar det om bristande respekt för det.
  • Anonym (..)
    Tja, med din pseudonym så bör du ju veta
  • Anonym (ritva)
    Anonym (..) skrev 2018-01-18 11:34:50 följande:
    Tja, med din pseudonym så bör du ju veta
    Tycker du det? Flört
  • HelaGotland
    Anonym (Less) skrev 2018-01-16 09:23:31 följande:
    Barnen är inte ens två år gamla, det är inte så lätt att få dem att vara lugna när de är totalt ointresserade av tv och dyl.

Jistanes. När jag var två till tre fick jag snällt ligga kvar i sängen och leka med en nalle eller nåt tills det blev dags att gå upp. Mina föräldrar hade en sån där crib som man drar upp en sida på så det blir som ett staket. Mamma kom oftast in och slängde till mig några böcker eller leksaker. Så fick jag roa mig själv nån timme. Jag kan ärligt säga att jag alltid kände mig trygg och älskad...
  • bullen1984
    Anonym (Jodå) skrev 2018-01-18 11:22:51 följande:
    Vilken konstig uppfattning du har. Vi kan ha olika vanor och rutiner när det handlar om att sova, vara vaken och umgås men inte handlar det om bristande respekt för det.
    Det är faktiskt så. Nysvenska familjer är mer högljudda överlag. Jag har bott i invandrartäta områden och det är så det funkar. Alla är högljudda och ingen stör sig heller på att andra är högljudda. Det är vana. Vi svenskar stör oss mer överlag på ljud. Det är en kulturskillnad helt enkelt. 
  • bullen1984
    Det handlar inte om bristande respekt, bara en stor skillnad på vad som är att respektera. Om de inte tycker att ljud är ett problem så är det svårt att anpassa sig till det. Det är en kulturskillnad och att du kallar det bristande respekt är stor okunskap, inte respektlöshet som någon annan kanske skulle säga. 
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Less) skrev 2018-01-17 16:05:25 följande:

Har ALDRIG sagt att de lever rövare, det är ERA ord, inte mina!

Du skrev själv att de är "i full gång".
  • Corly
    bullen1984 skrev 2018-01-20 09:07:51 följande:
    Det är faktiskt så. Nysvenska familjer är mer högljudda överlag. Jag har bott i invandrartäta områden och det är så det funkar. Alla är högljudda och ingen stör sig heller på att andra är högljudda. Det är vana. Vi svenskar stör oss mer överlag på ljud. Det är en kulturskillnad helt enkelt. 
    Detta är min erfarenhet med. Grannarna är mer i regel avsevärt mer högljudda i invandrartäta områden, men de accepterar också mer störningar från andra utan att rusa till hyresvärden och klaga eller sätta upp arga lappar. Detta passade mig när jag var ung och hade ett behov av att brassa på musik rejält. )
Svar på tråden Grannar hotar att anmäla oss