• Cadencee

Bonusbarn i sängen

Jag har aldrig nekat mina bonusbarn att få sova bredvid sin pappa, även om det innebär att jag får flytta på mig till annat rum för natten. Det händer inte så ofta dock. Men däremot känner jag att när de bara får ett infall för att det är mysigt så Vill jag inte. Är de ledsna, oroliga och så självklart får de sova hos pappa. Men bara för att så Vill jag egentligen säga nej. Dels för att det är min säng men också för att mina barn inte kan få sova hos mig om dom vill då sambon inte kan sova i soffan pga sin rygg. Vi kan inte sova fler än 2 då sambon behöver utrymme och även barnen. Dessutom kämpar vi med att ens kunna sova ihop då jag snarkar extremt, men vi vill åtminstone försöka för någon natt i veckan brukar faktiskt lyckas.

Hur känner ni andra bonusföräldrar?

• Svar på tråden Bonusbarn i sängen
  • Cadencee
    BurningDiamond skrev 2018-01-29 06:43:51 följande:

Finns det utrymme att skaffa en bredare säng, alt ytterligare en säng?

Nej det går inte
  • MissMagnolia

Känner samma, men hade tyckt lika om det var mitt egna barn. Jag tycker inte att det är ett dugg mysigt med barn i sängen.

Vi har inte lyckats lösa det på 2 år, trots diverse försök. dottern kommer in varje natt fortfarande men hoppas det löser sig med tiden.

Sparkar hon för mycket bär jag tillbaka henne, men börjar bli tungt XD

• Anonym (?)
    Cadencee skrev 2018-01-29 05:35:01 följande:

Jag har aldrig nekat mina bonusbarn att få sova bredvid sin pappa, även om det innebär att jag får flytta på mig till annat rum för natten. Det händer inte så ofta dock. Men däremot känner jag att när de bara får ett infall för att det är mysigt så Vill jag inte. Är de ledsna, oroliga och så självklart får de sova hos pappa. Men bara för att så Vill jag egentligen säga nej. Dels för att det är min säng men också för att mina barn inte kan få sova hos mig om dom vill då sambon inte kan sova i soffan pga sin rygg. Vi kan inte sova fler än 2 då sambon behöver utrymme och även barnen. Dessutom kämpar vi med att ens kunna sova ihop då jag snarkar extremt, men vi vill åtminstone försöka för någon natt i veckan brukar faktiskt lyckas.

Hur känner ni andra bonusföräldrar?

Jag tycker att man inte gör skillnad på barn och barn och för pappan är det ju hans biobarn. 
    Du skriver att dina barn inte kan göra så pga av att mannen har ryggbesvär. Om vi ponerar att han inte hade det, hade du då låtit dina egna barn sova hos er "bara för att" eller hade du sagt att de bara får om de verkligen är ledsna?

Om du dessutom snarkar låter det för mig som att det inte spelar så stor roll något av allt det du nämnt, ni kommer störa varann hur ni än sover så varför inte låta barnen komma om de vill (ibland, inte alltid och så tänker jag det har med barnens ålder att göra också) 
    Om det är så störande med snarkningar och ryggont/trångt kommer barnen efter ett tag inse det och inte vilja komma så mkt. 
  • Anonym (Erik)

Är dina och hans barn hos er samtidigt eller olika dagar/veckor? Det låter ju annars som bäddat (haha) för konflikter och avundsjuka att olika regler gäller för era barn.

Jag skulle säga att antingen har alla oroliga barn rätt att sova hos sin förälder eller inga. Om dina barn kommer och vill sova hos dig kan väl din man ta barnets säng istället för soffan, eller har de bara spjäl-/juniorsängar?

• Cadencee

Nej jag vill inte ha mina barn i sängen heller. Sover dåligt då och vill åt dom sover i egna sängar. Men kommer barnen betyder det att jag måste flytta på mig och jag vill inte det.

Min sambo flyttar inte på sig. Det har han själv sagt. Därav att jag nu vill att han helt enkelt får görs på annat vis med sina barn också eftersom jag nu gör det.

• Brumma

Hitta alternativ. Skaffa bekväma sängar i barnens rum så kan pappan sova med dem där?

Här delar vi på oss ofta så att barnen får sova med varsin förälder (biobarn). När bonusbarnet var såpass liten att hon ville dela säng sov hon hos oss då och då. Alltid välkommen in men då hon blev äldre och rörde sig mer och mer la vi en madrass på golvet så vi kunde sova i samma rum men samtidigt faktiskt även få sova ;)

• Gsddeeeeeeeeee77

Lätt som en plätt. Se till så att alla barn har sköna 90 el 120-sängar som sambons rygg tål. Den vars barn inte kommer pyser då över till den nu tomma barnsängen = lika för alla barn och alla vuxna får sova

• Cadencee
    Gsddeeeeeeeeee77 skrev 2018-01-29 11:52:49 följande:

Lätt som en plätt. Se till så att alla barn har sköna 90 el 120-sängar som sambons rygg tål. Den vars barn inte kommer pyser då över till den nu tomma barnsängen = lika för alla barn och alla vuxna får sova

Funkar inte om de e min minsta. Han har spjälsäng. Kul å se sambon krypa ner där xD barnen har bra sängar men han flyttar inte påsig. Thats it
  • Anonym (Häpp)
    Gsddeeeeeeeeee77 skrev 2018-01-29 11:52:49 följande:

Detta är det bästa alternativet och ett råd alla föräldrar borde få så tidigt som möjligt. Skaffa riktiga sängar till barnen så att de får tröst stöd i sitt eget rum. De sover bättre, vi sover bättre och föräldrarnas sovrum är inte en tröstzon.

Barnen blir mycket tryggare snabbare om de slipper springa upp och söka trygghet mitt i natten.

Dessutom har de större chans att få småsyskon om föräldrarna vet att deras sovrum inte är en allmän plats för hela familjen
  • Cadencee
    Anonym (Häpp) skrev 2018-01-29 12:46:24 följande:

Detta är det bästa alternativet och ett råd alla föräldrar borde få så tidigt som möjligt. Skaffa riktiga sängar till barnen så att de får tröst stöd i sitt eget rum. De sover bättre, vi sover bättre och föräldrarnas sovrum är inte en tröstzon.

Barnen blir mycket tryggare snabbare om de slipper springa upp och söka trygghet mitt i natten.

Dessutom har de större chans att få småsyskon om föräldrarna vet att deras sovrum inte är en allmän plats för hela familjen

Som sagt så finns det men sambon byter inte säng, han ska sova i våran säng. Dessutom har minsta spjälsäng så fikar inte om han skulle komma till oss/mig.
  • Allium

Sambons barn var vana att sova i samma säng som pappan men nu sover de i egna sängar som tur är. De är faktiskt i skolåldern. Vaknar nån (händer i princip aldrig) så sitter pappan i deras rum tills de somnar. Det har gått jättebra. Känns konstigt att dela säng med andra människor än min sambo. Skulle heller inte vilja ha min morsa, brorsa eller de egna barnen i sängen

De har blivit tryggare och mer självsäkra av att vi lärt dem sova i egna sängar.

• Anonym (Jag är anonym idag)

Nej, barn ska inte ha sex.

• Brumma
    Cadencee skrev 2018-01-29 13:19:04 följande:

Som sagt så finns det men sambon byter inte säng, han ska sova i våran säng. Dessutom har minsta spjälsäng så fikar inte om han skulle komma till oss/mig.

Då är jag inte riktigt säker på vad du ville ha ut av tråden?

Jag tycker inte det är ok att säga att man inte får sova med sina barn - bara för att du själv inte vill sova med dina.. Det är inte heller ok att vägra titta på andra alternativ och säga "jag flyttar inte på mig" (din sambo alltså).

Kort sagt - jag anser det inget alternativ att förbjuda barnen att sova hos sin pappa. Så vill du "kräva" ngt får du kräva att han läser det på annat sätt än att köra ut dig ur sängen. Kort sagt - fortsätt som ni gör eller kräv att ni hittar en gemensam lösning.
  • sarmsons

Barn ska sova i sina egna sängar ,säng daltandet förstärker deras rädslor och skapar oroliga barn med sömnproblem

Mina systerbarn samsover med syrran och hennes man,deras barn har svårt med sömnen och kissar i sängen har problem med mardrömmar osv osv ,sånt skapas när man förstärker barns rädsla , i vår säng sover jag och sambon som det ska vara , katterna sover på sin plats hundarna i sina korgar och barnen i sina sängar i sina rum ,mycket enkelt

• sarmsons
    Anonym (Häpp) skrev 2018-01-29 12:46:24 följande:

Exakt sover dom själva lär man dom att det finns inget farligt och det skapar trygga barn, föräldrar som låter barnen vara fastklistrande 24 timmar om dygnet skapar och ett beroende och att man blir osäker utan den vuxna
  • Cadencee
    Anonym (Jag är anonym idag) skrev 2018-01-29 15:21:57 följande:

Nej, barn ska inte ha sex.

Ursäkta?
  • Cadencee
    Brumma skrev 2018-01-29 15:36:39 följande:

Då är jag inte riktigt säker på vad du ville ha ut av tråden?

Jag tycker inte det är ok att säga att man inte får sova med sina barn - bara för att du själv inte vill sova med dina.. Det är inte heller ok att vägra titta på andra alternativ och säga "jag flyttar inte på mig" (din sambo alltså).

Kort sagt - jag anser det inget alternativ att förbjuda barnen att sova hos sin pappa. Så vill du "kräva" ngt får du kräva att han läser det på annat sätt än att köra ut dig ur sängen. Kort sagt - fortsätt som ni gör eller kräv att ni hittar en gemensam lösning.

Han vill egentligen inte heller sova med sina barn men att det ibland behövs. Och det köper Jag! Det jag inte köper är att den ena ska få sova en natt bara för att den andre har fått. Man BEHÖVER alltså inte sova hos pappa mer än att det är mysigt. Är de ledsna eller oroliga så kan jag flytta på mig men inte annars :)
  • Cadencee

Pratade med sambon ikväll om att jag inte tänker flytta på mig och det var inga som helst problem och han förstog helt och hållet :D

• Fliselisan
    Cadencee skrev 2018-01-29 19:05:58 följande:

Pratade med sambon ikväll om att jag inte tänker flytta på mig och det var inga som helst problem och han förstog helt och hållet :D

Bra, viktigt med lika regler för alla barn, oavsett om det beror på någons ryggproblem eller inte.
Svar på tråden Bonusbarn i sängen