• Cansu

Hur dåligt är mjölk, vitt bröd och Ica basic?

Har läst att kvinnor i min ålder (39) inte ska dricka mycket mjölk. Max ett glas om dagen? Jag älskar mjölk och tränar och vill gärna dricka en liter om dagen. Hur dåligt är det för mig?

Vitt bröd och alla skriverier kring det och vetemjöl. Hur dåligt är det att äta rostat vitt bröd till frukost?

Ica basic? Är det någon skillnad i näringsinnehåll i deras varor? Varför är de billigare? Är de sämre?

Fruktsocker? Äter massor med dadlar dagligen. Är det verkligen lika illa som vitt socker om man äter för mycket frukt och dadlar?

Någon som är insatt och kunnig i detta? Det skrivs och skrivs om mat mm men hur dåligt är detta egentligen?

• Svar på tråden Hur dåligt är mjölk, vitt bröd och Ica basic?
  • Thedrjohn
    Lena skrev 2018-02-01 07:26:52 följande:

För mycket mjölk ökar risken för benskörhet.

Varför inte ha fullkornsrostbröd? Dadlar är bra i små mängden men är för sött att äta som något annat än godis.

Helt åt h-e fel. Tvärtom viktigt för kvinnor att få i sig kalcium vilket finns i mjölk.
  • Thedrjohn
    Hallonpaj83 skrev 2018-02-02 19:26:26 följande:

Men Gud har vissa i den här tråden levt under en sten den senaste tiden eller? Mjölk ger osteoporos och är allt annat än nyttigt- främjar tex bröstcancer för kvinnor och prostatacancer för män.

Det finns inga sådana orsakssamband. En relativt ny studie visade däremot korrelation mellan mjölkkonsumtion och högre bentäthet. Observera att detta ej heller visar orsakssamband. www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/29380156/
  • problemtjej1

har int läst alla svar så vet inte om någon annan svarat men ica basic använder ofta palmolja (som alla nu borde veta är väldigt väldigt dåligt för miljön osv) eller ''sämre'' ingredienser vad jag märkt. Det är nog det som gör dom billigare

• Danniboy
    Frontline skrev 2018-02-01 07:55:47 följande:
    Knappast va?
    Jag älskar mjölk och dricker massor i alla dess former..
    Har aldrig under mina 50 år lidit av benskörhet trots ett antal olyckor.
    Min familj och syskon nada benskörhet
    Det finns även rökare som levt i över 90 år, men det betyder inte att rökning inte är skadligt..
  • Cansu
    Mandel skrev 2018-02-01 19:47:22 följande:
    Både och faktiskt. Både miljö och arbetsvillkor och djurhållning oosv.

Är noga med att läsa just om vart kött och mejeri kommer ifrån och välja svenska råvaror för övrigt så långt det går.
    Även palmolja går fetbort!
    Varför är palmolja onyttigt för hälsan? 
  • Cansu
    tusenordförsnö skrev 2018-02-01 17:57:57 följande:

MJölk är kopplat till bla ökad bröstcancerrisk hos kvinnor. Även benskörhet.

Dadlar är bra, så länge du äter dem hela med fibrerna som hör till (dvs inte mixar dem).

Vitt bröd är väldigt näringsfattigt. Höjer blodsockret snabbt, och högt. Sen dalar det till lägre nivåer än vad du hade fr start efter nån timme. Då reagerar kroppen m att fett släpps ut i blodet; halten triglycerider höjs (dålig).

Nu hänger jag inte med. Vad händer om jag mixar dadlarna? Det är det jag gör nämligen...förstör jag näringsinnehållet då? 
  • Danniboy
    border1 skrev 2018-02-02 18:41:25 följande:
    Frank R. Greer, MD, Professor of Pediatrics at the University of Wisconsin-Madison School of Medicine, stated the following in the article "Proposed New FDA Health Claim Recognizes Role of Key Nutrients in Dairy in Reducing The Risk of Osteoporosis," published at the Midwest Dairy Association website:

"Milk is one of the richest dietary sources of calcium and vitamin D, critical for building strong bones in kids and teens, and providing the best defense against developing osteoporosis later in life. While calcium supplements and non-dairy foods such as calcium-fortified beverages are an alternative, these products do not offer milk's unique nutrient package."
    Hahahahah, herregud.. Länkar till en så-kallad "expert" och tar hans ord till punkt och pricka.. Du är väl medveten om att MÅNGA "experter" är uppköpta utav diverse industrier? Att mjölk förstärker skelettet är en myt som blivit avslöjad för längeee sen. Mjölk kommer inte ens i närheten till att vara ett av dom bästa sätten att få i sig kalcium och vitamin D.

Måste anta att du även är en sån som tror att fluorid faktiskt är bra tänderna..
  • tobbe01
    Cansu skrev 2018-02-01 06:55:58 följande:

Har läst att kvinnor i min ålder (39) inte ska dricka mycket mjölk. Max ett glas om dagen? Jag älskar mjölk och tränar och vill gärna dricka en liter om dagen. Hur dåligt är det för mig?

Vitt bröd och alla skriverier kring det och vetemjöl. Hur dåligt är det att äta rostat vitt bröd till frukost?

Ica basic? Är det någon skillnad i näringsinnehåll i deras varor? Varför är de billigare? Är de sämre?

Fruktsocker? Äter massor med dadlar dagligen. Är det verkligen lika illa som vitt socker om man äter för mycket frukt och dadlar?

Någon som är insatt och kunnig i detta? Det skrivs och skrivs om mat mm men hur dåligt är detta egentligen?

Det enklaste och bästa kosttipset är att man kan äta allt om man äter lagom och måttligt. Uppenbarligen så tycker du själv att det blir för mkt här och där? Hur håller du vikten med alla dadlar och mjölk? men du kanske vill gå upp? Tränar hårt?
  • Thedrjohn
    Danniboy skrev 2018-02-03 01:56:43 följande:

Hahahahah, herregud.. Länkar till en så-kallad "expert" och tar hans ord till punkt och pricka.. Du är väl medveten om att MÅNGA "experter" är uppköpta utav diverse industrier? Att mjölk förstärker skelettet är en myt som blivit avslöjad för längeee sen. Mjölk kommer inte ens i närheten till att vara ett av dom bästa sätten att få i sig kalcium och vitamin D.

Måste anta att du även är en sån som tror att fluorid faktiskt är bra tänderna..

Det är rätt uppenbart att vare sig du eller någon av ni andra som svarat har någon som helst vana att läsa och tolka vetenskap. Varför tror folk utan relevant utbildning att de kan googla sig till kunskap om områden som de inte begriper? Mitt råd är: försök inte ens! Det bästa är att ni går in och läser källor som 1177, socialstyrelsen eller livsmedelsverkets sidor för allmänheten. Det här med att gå in och "läsa på" om områden man inte har kompetens för är precis samma fenomen som banat väg för vaccinmotståndare eller folk som tror på diverse konspirationsteorier.
  • Thedrjohn
    misil skrev 2018-02-02 22:12:58 följande:

Om man tittar på mänsklighetens historia så har mejeriprodukter,vete,kött varit viktiga födoämnen som förbättrat och förlängt människors levnad dvs inte mat som försämrat och förkortat människors liv.

Men som det mesta så blir en för ensidig kost av viss mat ett problem för kroppen eftersom människan är en allätare,tyvärr finns det människor som vill styra människors matvanor pga profit eller en politisk agenda t,ex marknadsföra att mejeriprodukter är livsfarliga för att man vill öka försäljningen av soja/mandelmjölk eller är vegan.

Ett bra och balanserat inlägg!!
  • malikan
    Thedrjohn skrev 2018-02-03 08:01:01 följande:

Det är rätt uppenbart att vare sig du eller någon av ni andra som svarat har någon som helst vana att läsa och tolka vetenskap. Varför tror folk utan relevant utbildning att de kan googla sig till kunskap om områden som de inte begriper? Mitt råd är: försök inte ens! Det bästa är att ni går in och läser källor som 1177, socialstyrelsen eller livsmedelsverkets sidor för allmänheten. Det här med att gå in och "läsa på" om områden man inte har kompetens för är precis samma fenomen som banat väg för vaccinmotståndare eller folk som tror på diverse konspirationsteorier.

Haha, mm, akademiker much på dig va?
  • alade
    Godfather skrev 2018-02-02 17:55:29 följande:

Människan behöver inte mjölk efter sex månader.

Amning rekommenderas att fortsätta med tills barnet är två år. WHO är det dom rekommenderar det. Däremot kan annan mat börja introduceras i lugn takt vid 6 månaders ålder (smakportioner först). Bröstmjölk eller ersättning ska vara barnets primära mat upp till ett års ålder.
Svar på tråden Hur dåligt är mjölk, vitt bröd och Ica basic?