• ALM82

Sova som gravid

Hej!

Jag går idag in i tredje trimestern och enligt en studie som gjordes förra året så rekommenderas det att sova på sidan för att minska risken för dödfödsel:

www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/11/24/gravida-rekommenderas-att-sova-pa-sidan/

Dessutom när magen nu börjar bli ganska stor så känns det ju bättre att ligga på sidan.
    Däremot så få jag ont i höfterna när jag ligger på sidan! Har någon av er något att rekommendera för att det ska bli bättre?  Hur sover ni?

• Svar på tråden Sova som gravid
  • ALM82

Tack allihopa för tips! Ska börja med kudde mellan knäna så får vi se om det blir bättre, annars så får jag hitta något annat! :)

• Inga bekymmer

Jag började få ont i höfterna men köpte en kroppskudde som är U-formad, eller min man köpte den, från Collstuff. Den är jätteskön och hjälper mkt mot höfterna. Fördelen med u-formen är att man inte behöver flytta på kudden om man byter sida.

• ALM82
    Inga bekymmer skrev 2018-02-06 09:12:02 följande:

Jag började få ont i höfterna men köpte en kroppskudde som är U-formad, eller min man köpte den, från Collstuff. Den är jätteskön och hjälper mkt mot höfterna. Fördelen med u-formen är att man inte behöver flytta på kudden om man byter sida.

Tack! Jag ska kolla upp det :) 
  • Inga bekymmer
    ALM82 skrev 2018-02-06 09:56:11 följande:

Tack! Jag ska kolla upp det :) 

Den heter Zenkuru kroppskudde och kostar 695 men tycker verkligen den är jätteskön och ger extrastöd åt nacken också, så den är värd pengarna. Jag har två vanliga kuddar med, en till huvudet och en under armen:) Kan ju även funka att använda till bebisen om hen sover i soffan tex för att ligga tryggt. Funderar dock själv på att införskaffa ett babynest till vårt 3:dje barn som ska födas i maj. Tar nog lite mindre plats i sängen. Har inte haft till de andra två men bättre sent än aldrig, haha:) Tips om du väljer den är att köpa till ett extra fodral så att man kan tvätta det andra efter byte av lakan.
  • Fliselisan

Jag har testat allt tror jag, och det enda som hjälper nu när det är ett par veckor till bf är 2 alvedon till natten och Ikeas Foammadrass. Typ som tempurmadrass.

Vi hade en sån innan till hela sängen, men har köpt en extra 90 cm så min säng har dubbla, fantastiskt skönt :)

Får annars vansinnigt ont i höfterna när jag ligger på sidorna, rygg funkar inte alls, får svimningskänsla då. För min del får jag ont i ryggen istället om jag har en kudde mellan knäna.

• lillterror

Herregud vilken ångest jag fick nu!! Jag sov på mage ända till förlossningen, mest pga obarmhärtig foglossning som enbart lättade i magläge. Tänker jag inte göra om ifall det blir fler barn!

• lillterror

Kommenterade innan jag läste artikeln- vilken dundertabbe. Visst ryggläge som inte rekommenderas, undrar hur det är med tillförseln i magläge då..

• Olivera

En kudde (eller tre!) under magen (alltså mellan mage och madrass) och så några mellan knäna ! Finns billiga på Ikea, haha, för det blir ett gäng ! Men värt det!

• ALM82
    lillterror skrev 2018-02-06 15:31:02 följande:

Herregud vilken ångest jag fick nu!! Jag sov på mage ända till förlossningen, mest pga obarmhärtig foglossning som enbart lättade i magläge. Tänker jag inte göra om ifall det blir fler barn!

lillterror skrev 2018-02-06 15:34:07 följande:

Kommenterade innan jag läste artikeln- vilken dundertabbe. Visst ryggläge som inte rekommenderas, undrar hur det är med tillförseln i magläge då..

Men nu gick det ju bra för dig så inte behöver du ha någon ångest! :)

Jag skulle kunna tro att det är annorlunda om du sover på mage då kärlen verkar ligga "bakom" barnet. Och jag tror även att sidoläge rekommenderas eftersom de flesta gravida inte kan sova på mage under tredje trimestern.

Sen vet jag inte då du födde ditt barn men det är en ny studie som gjordes 2017, så om du födde innan så kan du ju inte ha vetat :)

• ALM82

Vad kul med alla tips! Ska definitivt prova fler kuddar först och främst, om inte det fungerar så kanske en gravid kudde :)

• lillterror

Haha du har såklart rätt, men det väcker många "tänk om" trots det :) googlade som en galning under graviditeten (hon föddes mars 2016) och pratade med bm om att sova på magen.

De få gånger jag skulle försöka sova på sidan bullades det upp med kuddar under höft och mage, samt tryckte in täcket mellan knäna, hjälpte tyvärr inte mig ")

• Kiwikatti

För det första så finns det sammanlagt fyra medicinska studier om att risken för fosterdöd minskar om man sover på sidan, en av dem stödjer särskilt att man ska sova på vänster sida. I Storbritannien och Danmark rekommenderas man sova på främst vänster sida. I Sverige skiljer det sig åt. Men prata med din MVC/BM.

För det andra, man sover längst på den sidan man somnar på. Så se till att bulla upp med kuddar bakom dig och liggandes på vänster sida. Min BM sa att man känner av ifall trycket på ryggen och kärlen blir för tungt och alltså vaknar om det finns risk. Men somna alltid på sida i förebyggande syfte.

För det tredje. Om du får ont i höfterna ska du prata med en sjukgymnast. Men det viktiga är att man inte fuskar och tror att man kan ha en kudde ?bara? mellan knäna utan hels vägen ner till fötterna. Avlastningen behöver alltså ske från höft till fötter. Men det är även viktigt med en bra säng.

Jag sov tidigare främst på rygg, har träffat sjukgymnaster, lever med en ortoped och pratar regelbundet med min barnmorska. Alltid det bästa du kan göra så att svaren kan anpassas efter just dig.

Mycket bättre än att spekulera!

• Mascaraklumpar
    lillterror skrev 2018-02-06 15:34:07 följande:

Jag läste de studier om sovläge som fanns när jag var gravid för ett par år sedan eftersom jag själv sov bäst på mage, och det är (var) ingen som över huvud taget tittat på det. I en av artiklarna står det till och med något i stil med "naturligtvis frågade vi inte kvinnorna om de sov på mage eftersom det inte går att sova på mage när man är gravid".

Min spontana gissning är att det inte är lika farligt att sova på mage som på rygg, och jag baserar det på att de obehagskänslor som uppkommer för många då de ligger på rygg (och som beror på kompression av aorta och/eller vena cava inferior) inte inträffar i magläge. Å andra sidan är det en helt otestad hypotes att den ökade risken för fosterddöd har något att göra med kompression av kärlen - teoretiskt så skulle dessa saker kunna vara helt orelaterade.
  • Anonym (Kudde)

Hade en stor amningskudde mellan benen så höften avladtades

• lillterror
    Mascaraklumpar skrev 2018-02-06 20:08:11 följande:

Jag läste de studier om sovläge som fanns när jag var gravid för ett par år sedan eftersom jag själv sov bäst på mage, och det är (var) ingen som över huvud taget tittat på det. I en av artiklarna står det till och med något i stil med "naturligtvis frågade vi inte kvinnorna om de sov på mage eftersom det inte går att sova på mage när man är gravid".

Min spontana gissning är att det inte är lika farligt att sova på mage som på rygg, och jag baserar det på att de obehagskänslor som uppkommer för många då de ligger på rygg (och som beror på kompression av aorta och/eller vena cava inferior) inte inträffar i magläge. Å andra sidan är det en helt otestad hypotes att den ökade risken för fosterddöd har något att göra med kompression av kärlen - teoretiskt så skulle dessa saker kunna vara helt orelaterade.

Jag googlade massvis men lyckades inte heller hitta något om det när jag var gravid. Det var verkligen fullkomligt omöjligt för mig att sova på annat sätt- sidoläge gjorde fruktansvärt ont och rygg gav mig de obehag du nämner. Mådde illa och kände mig svimfärdig.

Jag känner ändå ett par till som även de sovit på mage- men de flesta har varit väldigt förvånade och nyfikna över hur det ens är möjligt att sova på mage som höggravid. Så omöjligt är det ju knappast. De som gjort studierna borde göra om och göra rätt :)
  • Moorii

Jag förstår inte hur ni väljer att inte ligga på rygg? Jag rullar över på rygg så fort jag somnat, gjorde jag hela förra graviditeten. Nu kände inte jag obehagskänslor av att sova på rygg, men ändå. Blir ju orolig när det sägs vara farligt :/

• Dahlia02
    Moorii skrev 2018-02-07 18:56:40 följande:

Jag förstår inte hur ni väljer att inte ligga på rygg? Jag rullar över på rygg så fort jag somnat, gjorde jag hela förra graviditeten. Nu kände inte jag obehagskänslor av att sova på rygg, men ändå. Blir ju orolig när det sägs vara farligt :/

Jag har helt enkelt aldrig sovit på rygg i mitt liv och enligt min sambo rullar jag inte åt något håll i sömnen förutom åt andra sida kanske. Kan inte ens tänka mig hur jobbigt det skulle vara att ligga på rygg, kan knappt få luft när jag gör det! Sidan är skönast för mig och då har jag ändå en enorm mage haha. Hur som helst tror jag verkligen inte att du behöver vara orolig! Skulle det vara så farligt så skulld man varnat för det. Och hallå, man kan ju inte tvinga folk att sova på ett visst sätt. För många är det ju omöjligt att ändra sovställning när man alltid haft samma!
  • Moorii
    Dahlia02 skrev 2018-02-19 14:50:55 följande:

Jag har helt enkelt aldrig sovit på rygg i mitt liv och enligt min sambo rullar jag inte åt något håll i sömnen förutom åt andra sida kanske. Kan inte ens tänka mig hur jobbigt det skulle vara att ligga på rygg, kan knappt få luft när jag gör det! Sidan är skönast för mig och då har jag ändå en enorm mage haha. Hur som helst tror jag verkligen inte att du behöver vara orolig! Skulle det vara så farligt så skulld man varnat för det. Och hallå, man kan ju inte tvinga folk att sova på ett visst sätt. För många är det ju omöjligt att ändra sovställning när man alltid haft samma!

Nej, det är ju svårt att göra något åt ifall man lägger sig på rygg i sömnen, men hade ju varit bra om jag inte gjorde det såklart! Jo, det är sant :) Sover med gravidkudde nu iallafall, hjälper lite så jag ligger på sidan iallafall.
Svar på tråden Sova som gravid