• Alexi

    Måste man fåen diagnos från bup för att hantera barnet bättre?

    Ser på nyheterna om att det är långa köer till bup för utredning av neuropsykiatriska diagnoser. Mamman i reportaget säger att både de och skolan behöver utredningen för att veta hur de ska hantera utbrott osv.

    Men frågan är då, vad är det för hjälp man får efter en diagnos? Och är det ofta man utreder barn för misstänkta diagnoser där misstanken visar sig vara felaktig? Kan man inte redan vid misstanke om diagnos behandla och agera mot barnet som att diagnosen är satt? Kan det bli fel?

  • Svar på tråden Måste man fåen diagnos från bup för att hantera barnet bättre?
  • Physalis

    Jag tycker man absolut kan läsa på och se vad man själv tycker är vettigt oavsett om barnet har diagnos eller inte.

    Man kan ju också läsa mer allmänt om specialpedagogik t ex.


    Korrekturläser som en kratta
  • alla har olika åsikter

    Alla barn har rätt till stöd i skolan oavsett diagnos eller inte. Prata med läraren eller kontakta skolsystern för att få hjälp. I såna fall kommer en av skolans specialpedagoger till barnets klass och observerar vad barnet behöver hjälp med i skolan.

  • Tom Araya
    Alexi skrev 2018-02-06 18:13:09 följande:

    Ser på nyheterna om att det är långa köer till bup för utredning av neuropsykiatriska diagnoser. Mamman i reportaget säger att både de och skolan behöver utredningen för att veta hur de ska hantera utbrott osv.

    Men frågan är då, vad är det för hjälp man får efter en diagnos? Och är det ofta man utreder barn för misstänkta diagnoser där misstanken visar sig vara felaktig? Kan man inte redan vid misstanke om diagnos behandla och agera mot barnet som att diagnosen är satt? Kan det bli fel?


    Rimligtvis borde en fastställd diagnos påverka vilken kunskap omgivningen tar till sig för att hantera diagnosen och vad det gäller andra, som inte är barnets anhöriga, exempelvis skolan, så har de inga skyldigheter att hantera en eventuell diagnos som inte är utredd och satt.

    Resurserna är så pass begränsade att vissa inte ens får rätt hjälp med en satt diagnos.
  • Tom Araya
    alla har olika åsikter skrev 2018-02-08 01:33:10 följande:

    Alla barn har rätt till stöd i skolan oavsett diagnos eller inte. Prata med läraren eller kontakta skolsystern för att få hjälp. I såna fall kommer en av skolans specialpedagoger till barnets klass och observerar vad barnet behöver hjälp med i skolan.


    Vad barnen kan anses ha rätt till och vad de i verkligheten får är inte alltid samma sak.
  • Ggrodan

    Beror på, vill du hjärntvätta ditt barn att hon/han är problemet när det handlar om er relation/ andra saker

    och riskera att barnet blir gaslightad och sexuellt utnyttjad och låta de träffa en främmande gubbe / kärring

    som kan trycka i ditt barn vad som helst som kommer påverka de för alltid så kör... :)

    Min psykolog på BUP började använda mig som hennes terapeut, jag fick sitta och torka hennes tårar när hon pratade om någon pedofil hon var med om och hur han hade låst in henne och hon gömde sig och jag minns inte exakt men jag minns att jag aldrig mer gick in på BUP

    Måste barn få en diagnos: NEJ såklart inte!

    Att ge barnen diagnos är att skuldlägga de jag hade sökt annan hjälp, gräv vidare, ta datorn och googla, ring runt sök dig till rätt stöd. Ge dig inte för ett barn som förstörs av psykiatrin, och manipuleras in i diagnoser helt bortom vad barnets problem och lösningar är, är ett barn som kommer få kämpa en lång lång tid in i livet för att bli frisk från allt sjukt "samhällets hjälp" lobotomerat in i henne/ honom.

  • Tom Araya
    Ggrodan skrev 2018-02-08 02:02:06 följande:

    Beror på, vill du hjärntvätta ditt barn att hon/han är problemet när det handlar om er relation/ andra saker

    och riskera att barnet blir gaslightad och sexuellt utnyttjad och låta de träffa en främmande gubbe / kärring

    som kan trycka i ditt barn vad som helst som kommer påverka de för alltid så kör... :)

    Min psykolog på BUP började använda mig som hennes terapeut, jag fick sitta och torka hennes tårar när hon pratade om någon pedofil hon var med om och hur han hade låst in henne och hon gömde sig och jag minns inte exakt men jag minns att jag aldrig mer gick in på BUP

    Måste barn få en diagnos: NEJ såklart inte!

    Att ge barnen diagnos är att skuldlägga de jag hade sökt annan hjälp, gräv vidare, ta datorn och googla, ring runt sök dig till rätt stöd. Ge dig inte för ett barn som förstörs av psykiatrin, och manipuleras in i diagnoser helt bortom vad barnets problem och lösningar är, är ett barn som kommer få kämpa en lång lång tid in i livet för att bli frisk från allt sjukt "samhällets hjälp" lobotomerat in i henne/ honom.


    Eh...vad har sexuellt utnyttjande med neuropsykiatriska diagnoser och BUP att göra?

    Tycker du att diagnoser som influensa, mässlingen, diabetes och cancer också är skuldbeläggande, så negativt att de väger över behandling?
  • Ggrodan
    Tom Araya skrev 2018-02-08 02:22:43 följande:

    Eh...vad har sexuellt utnyttjande med neuropsykiatriska diagnoser och BUP att göra?

    Tycker du att diagnoser som influensa, mässlingen, diabetes och cancer också är skuldbeläggande, så negativt att de väger över behandling?


    Nä, för diabetes influensa cancer är sjukdomar som kroppen fått som kräver medicinering , ett barn som inte mår bra är ingen sjukdom det är ett barn som behöver rätt stöd från föräldrar lärare och eventuellt terapeut.

    Behandling av ett virus i kroppen köper jag,

    Behandla någons känslor och behov låter inte särskilt passande.
  • Ggrodan
    Tom Araya skrev 2018-02-08 02:22:43 följande:

    Eh...vad har sexuellt utnyttjande med neuropsykiatriska diagnoser och BUP att göra?

    Tycker du att diagnoser som influensa, mässlingen, diabetes och cancer också är skuldbeläggande, så negativt att de väger över behandling?


    Svaret kom inte med, du förlitar dig på en främling att få påverka ditt barn utan att ha någon aning vad som görs eller sägs i BUP-rummet. Då kan man lika gärna skicka ungen in i en skåpbil "ta hand om henne hoppas behandlingen ni gör fungerar"
  • Tom Araya
    Ggrodan skrev 2018-02-08 02:37:00 följande:
    Nä, för diabetes influensa cancer är sjukdomar som kroppen fått som kräver medicinering , ett barn som inte mår bra är ingen sjukdom det är ett barn som behöver rätt stöd från föräldrar lärare och eventuellt terapeut.

    Behandling av ett virus i kroppen köper jag,

    Behandla någons känslor och behov låter inte särskilt passande.
    Psykisk ohälsa är ett påhitt menar du alltså?
  • Tom Araya
    Ggrodan skrev 2018-02-08 02:38:52 följande:
    Svaret kom inte med, du förlitar dig på en främling att få påverka ditt barn utan att ha någon aning vad som görs eller sägs i BUP-rummet. Då kan man lika gärna skicka ungen in i en skåpbil "ta hand om henne hoppas behandlingen ni gör fungerar"
    En person anställd inom vården må vara en främling för dig på ett personligt plan, men är såklart inte i sammanhanget att jämföra med begreppet "främling" som vem som helst. I så fall vore ju alla vårdbesök och i synnerhet de med mer ingående undersökning fullständigt otänkbart.
  • BurningDiamond
    Ggrodan skrev 2018-02-08 02:37:00 följande:
    Nä, för diabetes influensa cancer är sjukdomar som kroppen fått som kräver medicinering , ett barn som inte mår bra är ingen sjukdom det är ett barn som behöver rätt stöd från föräldrar lärare och eventuellt terapeut.

    Behandling av ett virus i kroppen köper jag,

    Behandla någons känslor och behov låter inte särskilt passande.
    NPF är lika mycket en fysisk diagnos som diabetes.
  • Glinda från Oz

    Jag tänkte exakt samma sak. Det är konstigt att vissa här pratar om att man inte vet vilka diagnoskriterier barnet uppfyller, vad barnet har för diagnos mm, man känner väl sitt barn. Tekniker etc är lätt att googla fram och märker man att något stressar slutar man med det. Varför göra det svårare än det är?!

  • Darguads
    Glinda från Oz skrev 2018-02-08 03:57:31 följande:

    Jag tänkte exakt samma sak. Det är konstigt att vissa här pratar om att man inte vet vilka diagnoskriterier barnet uppfyller, vad barnet har för diagnos mm, man känner väl sitt barn. Tekniker etc är lätt att googla fram och märker man att något stressar slutar man med det. Varför göra det svårare än det är?!


    Självdiagnosticering via Google är lika svårt för psykisk ohälsa som för fysisk, och i de allra flesta fall blir det förmodligen fel.

    Och som nämnts ovan, i vissa fall behövs diagnosfrån läkare för hjälp i skolan och, inte minst, eventuell medicinering.
  • Ggrodan
    Tom Araya skrev 2018-02-08 03:12:28 följande:

    Psykisk ohälsa är ett påhitt menar du alltså?


    Nej men att psykisk ohälsa är ett fel i huvudet är ett påhitt, felet är i samhället och i hemmet och andra områden och det är inte barnet som ska proppas med piller och kriterier för diagnos det är de som ansvarar för barnet som ska ha kritik.
  • Kusin Krakel

    Både ja och nej egentligen. Vid en utredning får man inte bara en diagnos i betydelsen ett namn på en funktionsnedsättning. Man får en detaljerad utredning kring just den individens svårigheter pch styrkor som förstås är viktiga att känna till för mer exakt stöd.

    Men samidigt kan man ju redan under utredningen få stöd, pch det stödet är ju bättre om det kommer från någon med rätt kunskaper. Inom vissa landsting kan man få detta stöd redan under utredningen, i andra inte. Ofta är det ju kö även på hab efter diagnosen.

  • sextiotalist
    Ggrodan skrev 2018-02-08 04:43:35 följande:
    Nej men att psykisk ohälsa är ett fel i huvudet är ett påhitt, felet är i samhället och i hemmet och andra områden och det är inte barnet som ska proppas med piller och kriterier för diagnos det är de som ansvarar för barnet som ska ha kritik.
    Fast nu gör du det enkelt för dig. Psykisk ohälsa kan bero på så mycket olika saker.
    När det gäller NPF så är det INTE psykisk ohälsa, men kan leda till psykisk ohälsa om personen inte får rätt hjälp.
    Dagens samhälle ställer helt andra krav på individen, vissa personer fungerar bättre i dagens samhälle, men de med NPF har det absolut svårare. Genom att få redskap, så kan även de med NPF klara sig utmärkt.

    Sedan har man även påvisat att de som har t.ex ADHD saknar många gånger det filter som vi andra har, så alla intryck tar lika stor plats och där har medicineringen hjälpt. Hjärnan går ner i varv och intrycken blir inte lika svåra att filtrera.
    Skulle du inte bli otroligt stressad om du inte hade kunnat filtrera det som sker runtomkring dig?
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2018-02-08 01:51:55 följande:
    Rimligtvis borde en fastställd diagnos påverka vilken kunskap omgivningen tar till sig för att hantera diagnosen och vad det gäller andra, som inte är barnets anhöriga, exempelvis skolan, så har de inga skyldigheter att hantera en eventuell diagnos som inte är utredd och satt.

    Resurserna är så pass begränsade att vissa inte ens får rätt hjälp med en satt diagnos.
    Samtidigt brukar lärarna göra ett hästjobb för att hjälpa alla barn att hänga med. Faktiskt så är situationen på skolorna i Sverige ganska bra, jämfört med andra västeuropeiska länder. 

    Däremot kan det förekomma i enskilda fall, när det inte fungerar så bra med att fördela resurserna, att man kan pressa på lite extra om man har en diagnos. Och som du säger, folk tar till sig kunskap om elevens speciella problem. Men där ska man kolla individuellt, barn med samma diagnos kan vara ganska olika ändå. Det är viktigare att kolla på enskilda testresultat (eller på sammanfattningen av dessa) än att bara tänka att det här barnet ÄR den diagnosen. 
  • Glinda från Oz
    Darguads skrev 2018-02-08 04:15:25 följande:

    Självdiagnosticering via Google är lika svårt för psykisk ohälsa som för fysisk, och i de allra flesta fall blir det förmodligen fel.

    Och som nämnts ovan, i vissa fall behövs diagnosfrån läkare för hjälp i skolan och, inte minst, eventuell medicinering.


    Inslaget handlade inte om psykisk ohälsa utan ADHD och möjligtvis autism. Att man behöver en diagnos för att få hjälp i skolan håller jag helt med om och jag är helt emot ADHD medicin till barn.
  • Wery
    Alexi skrev 2018-02-06 18:13:09 följande:

    Ser på nyheterna om att det är långa köer till bup för utredning av neuropsykiatriska diagnoser. Mamman i reportaget säger att både de och skolan behöver utredningen för att veta hur de ska hantera utbrott osv.

    Men frågan är då, vad är det för hjälp man får efter en diagnos? Och är det ofta man utreder barn för misstänkta diagnoser där misstanken visar sig vara felaktig? Kan man inte redan vid misstanke om diagnos behandla och agera mot barnet som att diagnosen är satt? Kan det bli fel?


    Om man utreder för misstänkt neuropsykiatrisk diagnos så kan det ju vara autism, adhd eller nåt annat. Och det avgör ju lite hur bemötandet och behandlingen ska bli. Och när barnet fått diagnos erbjuds ofta föräldrautbildning om diagnosen, och specifik information om just det barnets variationer inom diagnosen. 

    Skolan borde ju kunna sätta in tex en resurs även utan diagnos men min erfarenhet är att det inte görs. Inte alltid när diagnos finns heller. Med diagnos och beskrivning av den vet ju även resursen bättre hur barnet ska bemötas. 
Svar på tråden Måste man fåen diagnos från bup för att hantera barnet bättre?