Fru Ve skrev 2018-02-13 11:28:41 följande:
Förstår att föreningarna måste ha in pengar på något vis. Tycker det är rimligt att man i så fall kan välja om man vill lägga tid på att göra insatser, eller om man hellre betalar en högre avgift. Alla föräldrar KAN inte lägga ner en massa fritid på barnens aktiviteter, utöver träningarna. Som jag och min man. Vi går båda skift och går om varandra för att inte arbeta samma kvällar och helger. Dvs den som är hemma är ofta ensam med våra tre barn varav den yngsta är 1 år. Vår 10-åring är också lätt funktionshindrad och behöver extra vuxenhjälp. Jag kan inte stå i en kiosk med en 1-åring och en 10-åring med social fobi.
Klart ni kan engagera er om ni vill. Istället för att betala mer kan ni helt enkelt jobba någon timme mindre och få tid över till era barn. Annars finns det ju massor att göra som inte kräver att man är på plats, ex. kassörsjobb, sköta sociala medier åt föreningen, baka eller tvätta. Det är ju arbetsuppgifter som går att göra hemma med barnen. Antar också att ni har tid tillsammans hemma någon gång under veckorna, även om det inte fungerar på helgen? Finns ju andra tidpunkter då man kan göra insatser.
Om man inte vill prioritera det, eller om man inte orkar, det har jag full förståelse för, men då tycker jag också man kan fundera på om det är rätt att ens barn utnyttjar verksamheten som så många andra lägger så mycket tid på?
Att betala sig fri är en bra tanke, men hur ska då det ideella arbetet värderas? Skulle man anställa personal till all verksamhet i föreningen, och ge alla möjlighet att betala sig fria, skulle avgifterna bli enorma. Ska de ideella arbetet värderas lägre? I så fall varför?
Ex. vi är med i en förening där vi lägger ca 150 timmar/år. Tillsammans med övriga aktiva uppgår den ideella arbetstiden på ett år till över 20 000 timmar. Skulle alla föräldrar välja att köpa sig fria skulle det kosta 10-20 miljoner att ta in motsvarande timmar på anställd personal... fördela det på ett par hundra aktiva, och vad blir slut-notan per barn? 100 000 kr/år...
Är du beredd att betala det?