• Belmisa

PostNords avgifter.

Är det någon som fått den nya avgiften från PostNord för saker ni köpt från Kin som tex Wish? Skickar de betalningsuppmaningen per SMS, eller?

Jag har några paket på väg och är nyfiken om jag kommer att bli betalningsskyldig.....

Står det inget värde på paketet kan Postnord inte heller kräva pengar.

Undrar hur Wish gör nu? 6 paket som kostat mig 140kr inkl frakt kommer kanske att kosta mig 300kr till i Sverige :(

Man har väl en viss tid på sig att betala och därefter skickas paketen tillbaka till Kina och då

makulerar väl PostNord fakturan?? Vilka lager med paket de kommer att få nu när folk antagligen inte vill betala 50kr eller mer i Sverige för något som kostat en tia!!

• Svar på tråden PostNords avgifter.
  • Anonym (X)
    zdudmwml skrev 2018-03-11 12:50:34 följande:
    Om ingenting görs åt allt kinahandel skulle vi en dag kunna stå helt utan butiker.
    Vilka butiker tänker du på? De som redan bara säljer Kinaproducerade varor?

(Jag skulle gärna köpa svenskt om det fanns ett utbud, men hjälp mig då med vad det är...)
  • zdudmwml
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 13:08:57 följande:
    Var kunde du då som vanlig Svensson köpa kläder som framställts i Sverige?
    Överallt.
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 13:10:04 följande:
    Vilka butiker tänker du på? De som redan bara säljer Kinaproducerade varor?
    I princip samtliga med få undantag.
    Vi som konsumenter kräver billigare och billigare varor utan eftertanke. Vi började med elektronik men idag handlar det om allt från livsmedel till bilar.
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 13:10:04 följande:
    (Jag skulle gärna köpa svenskt om det fanns ett utbud, men hjälp mig då med vad det är...)
    Du ska inte köpa svenskt för att det är svenskt. Du ska köpa det du behöver när du gör det.. När du behöver något funderar du ett  varv till om du verkligen gör det. Ifall du fortfarande tycker det börjar du läsa på, tar reda på om det finns och i så fall var det säljs.

• Anonym (X)
    zdudmwml skrev 2018-03-11 13:29:00 följande:

Överallt.I princip samtliga med få undantag.

Vi som konsumenter kräver billigare och billigare varor utan eftertanke. Vi började med elektronik men idag handlar det om allt från livsmedel till bilar.Du ska inte köpa svenskt för att det är svenskt. Du ska köpa det du behöver när du gör det.. När du behöver något funderar du ett  varv till om du verkligen gör det. Ifall du fortfarande tycker det börjar du läsa på, tar reda på om det finns och i så fall var det säljs.

Namnge affärerna med vanliga, svensktillverkade kläder då.
  • zdudmwml
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 14:01:53 följande:
    Är du dum eller spelar du bara?
  • Anonym (X)
    zdudmwml skrev 2018-03-11 14:39:45 följande:

Är du dum eller spelar du bara?

Nej, jag är på riktigt nyfiken på den svunna tid folk vurmar för.

Varför skulle jag vara dum?
  • Aniiee
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 14:01:53 följande:
    Jag kan nämna en affär som hade svensk, till och med plats, tillverkade kläder förr; stora Åhlens inne i Stockholm. Min morfar var nämligen skräddare där. Varifrån diverse material kom ifrån vet jag inte till 100, men jag vet att de använde fårull från Gotland och lin från Småland, bland annat. Men det var då, det. 

Självklart finns det ju även småtillverkare av kläder där grundmaterialet kommer från sverige även nu. Ullcentrum comes to mind, de började i alla fall som ett småskaligt projekt där de tog vara på ull som skulle förstöras för att ingen ville ha det..
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 13:07:52 följande:
    Har du exempel på "vanliga kläder" för kontor, och inte bara friluftskläder?

Klättermusen har jag aldrig hört talas om, så knappast ett märke som funnits i alla städer. Dessutom tillverkas deras kläder i Kina och Vietnam...

På BRIOS egen sida står att " En del produkter var lokalt tillverkade andra importerades från många andra länder runt om i världen"

Haglöfs ägs av asiatiskt bolag och kläderna tillverkas i Estland, Rumänien,Kina och Vietnam.
    Jaha, så du ville veta vilka som har tillverkat i Sverige, för att kunna tala om för mig att de inte gör det längre? Jag trodde det var grundtesen i frågeställningen.
    Att de inte längre tillverkar i Sverige styrker min poäng mer än din.

Vanliga kläder kunde du köpa hos vilken skräddare/atelje som helst.
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2018-03-11 15:41:41 följande:

Jaha, så du ville veta vilka som har tillverkat i Sverige, för att kunna tala om för mig att de inte gör det längre? Jag trodde det var grundtesen i frågeställningen.

Att de inte längre tillverkar i Sverige styrker min poäng mer än din.

Vanliga kläder kunde du köpa hos vilken skräddare/atelje som helst.

Poängen var att de företag du handlar hos tillverkar i Asien de med.

Hur ska vi kunna "ta tillbaka det"? Är det just personalen, administration och försäljare, i fysisk butik i Sverige du är rädd om nu?

Men alltså, menar du att folk på 70/80-talet alltid sydde själva eller fick uppsydda kläder?

(Jag är född på 80-talet och har nog aldrig upplevt den här genomsvenskjeten folk pratar lm; H&M, flash och liknande har för mig alltid tillverkats utomlands.)
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 18:03:09 följande:

Hur ska vi kunna "ta tillbaka det"? Är det just personalen, administration och försäljare, i fysisk butik i Sverige du är rädd om nu?

Men alltså, menar du att folk på 70/80-talet alltid sydde själva eller fick uppsydda kläder?

(Jag är född på 80-talet och har nog aldrig upplevt den här genomsvenskjeten folk pratar lm; H&M, flash och liknande har för mig alltid tillverkats utomlands.)
    Japp, jag förstår att ditt syfte är att hitta fel i jag gör för att justifiera ditt eget agerande.

Nej, jag menar inte att alla sydde upp egna kläder, men jag har inte koll på vilka företag som tillverkade kläder i Sverige när jag var fem år gammal. Just var du skulle handla verkade vara en viktig fråga för dig, eftersom du repeterat den ett flertal gånger så jag gav dig ett exempel jag var säker på.
  • zdudmwml
    Anonym (X) skrev 2018-03-11 18:03:09 följande:

Folk hade kläder på 70-talet fastän man kanske kan tvivla när man ser en del foton.

Vi hade som sagt en tekoindustri vilket betyder att det fanns fabriker i Sverige där det syddes kläder. Ungefär som i Kina fast med bättre löner och två veckors semester. Då det inte fanns någon märkeshysteri att tala om sydda man byxor, tröjor etc utan flashiga hm-märken. De kunde man köpa lite var stans.

Men då du har hakat upp dig på exakt vilka butiker som sålde var får du ägna dig åt lokalforskning. Dvs gå till arkiven och kolla vad som fanns på en viss gata. Sen går du till andra arkiv och kollar om det finns någon bokföring sparad. På så sätt får du tag i exakt det du frågar om.

För att folk ska minnas exakt vilken butik de handlade vad och exakt hur kläderna var märkta kan du glömma. Det lär vara ytterst få som kan ge dig de svar du vill ha.
  • EnAnonumius
    mrsLina skrev 2018-03-10 19:51:00 följande:
    Förstår de hela men de blir lite okul när svärfar skickar gåvor från USA till oss för att vara snäll och man måste betala 200 spänn för att hämta ut det.
    Din morfar får använda en "work around".

Han skall skriva gåva (gift) på paketet, och strunta i att uppge gåvans penningvärde. Då slipper du att betala för att hämta ut den. För du som svenska har ju rätt att få presenter/gåvor från släkt vänner från ett annat land.

Det är väldigt vanligt att företag från USA gör så också, faktiskt, för att de har lärt sig hur det svenska systemet är.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • mrsLina
    EnAnonumius skrev 2018-03-11 20:28:50 följande:

Han skall skriva gåva (gift) på paketet, och strunta i att uppge gåvans penningvärde. Då slipper du att betala för att hämta ut den. För du som svenska har ju rätt att få presenter/gåvor från släkt vänner från ett annat land.

Det är väldigt vanligt att företag från USA gör så också, faktiskt, för att de har lärt sig hur det svenska systemet är.

Tack de ska jag hälsa honom! :)
  • pantywanker

Har nu fått ett paket att hämta ut. Moms 11 kronor. Postnords förbannade ockeravgift 75 kr

• Anonym (Mhm)

Gjorde en del småbeställningar, men de vill att jag betalar den extra avgiften. Det struntar jag givetvis i, så de får väl skicka tillbaka varorna. Kommer lägga ett par nya beställningar och se om de "faller genom nätet".

Annars får jag vänta till de hittat ett sätt att undkomma avgiften.

Man kan också beställa en del jättebilliga varor och inte hämta ut dem, bara för att jävlas med Postnord :D

• pantywanker
    Anonym (Mhm) skrev 2018-03-30 16:08:01 följande:

Gjorde en del småbeställningar, men de vill att jag betalar den extra avgiften. Det struntar jag givetvis i, så de får väl skicka tillbaka varorna. Kommer lägga ett par nya beställningar och se om de "faller genom nätet".

Annars får jag vänta till de hittat ett sätt att undkomma avgiften.

Man kan också beställa en del jättebilliga varor och inte hämta ut dem, bara för att jävlas med Postnord :D

Funderar på att göra samma sak. Fast finns det någon risk att skiten hamnar hos inkasso eller liknade? Detta är bara några underkläder och inget jag bara måste ha.
  • Anonym (Mhm)
    pantywanker skrev 2018-03-30 16:26:45 följande:
    Funderar på att göra samma sak. Fast finns det någon risk att skiten hamnar hos inkasso eller liknade? Detta är bara några underkläder och inget jag bara måste ha.
    Som jag förstått det är det bara att du inte får dina saker om du inte betalar, själva varan är ju redan betald.

Vill inte lova för mycket, men jag ska nog själv prova att lägga en massa beställningar för att se vad som händer.
  • Anonym (straight-from-hell)
    EnAnonumius skrev 2018-03-11 20:28:50 följande:

Det är ingen work-around utan helt enligt gällande regelverk. Enstaka gåvor mellan privatpersoner upp till 500 SEK är momsbefriade.
Svar på tråden PostNords avgifter.