• Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi)

Beräkning av underhåll

Hej!

Jag kommer förmodligen via tingsrätt försöka få ensam vårdnad om barnet. Detta på grund av många anledningar och svårigheter jag nog inte behöver gå in på här.

Samtidigt hade jag velat att man tittar på underhållsbidraget. Situationen ser ut så här...

Barnet bor nästan helt hos mig. Barnet är tonåring och vägrar vara hos pappan mer än någon gång över helgen varje månad. Korta perioder funkar umgänge varannan helg men det är över ett år sedan umgänget började bli riktigt jobbigt för barnet och under den tiden har det bara varit kortare perioder han varit hos sin pappa varannan helg regelbundet. Det har flera gånger gått månader mellan något umgänge alls. Med andra ord bor han väldigt mycket hos mig.

Jag lever ensam. Jag sjukpensionerades i november och jag får ut 8 800kr/mån i sjukersättning. Däremot får jag som sjukpensionär både bostadsbidrag och bostadstillägg.

Ekonomin är mycket ansträngd.

Jag får underhåll via FK. Alltså lägsta beloppet.

Pappan har heltidsjobb. Industriarbete. Jag vet inte hans månadsinkomst men den lär vara bättre än min.

Han har också heltidsarbetande sambo. Tar man någon hänsyn till att sambon har inkomst eller räknar man enbart pappans inkomst?

Han har sonens halvsyskon heltid och de bor varannan helg hos sin mamma. Så han får underhåll för de barnen. Sambon har också två barn sedan tidigare och deras pappa betalar underhåll till henne.

Är det gissningsvis lönt för mig att bråka om saken? Det går inte att diskutera saken eller komma fram till ett gemensamt beslut tillsammans med pappan eftersom han inte svarar varken när jag ringer eller smsar. Vi har tidigare gått på sammarbete tal hos familjerätten men det har inte lett någonvart.

Jag tycket det är väldigt kämpigt att ge sonen de kläder han egentligen skulle behöva osv. Han får liksom hela tiden använda några få tröjor och han har två par jeans som ju måste tvättas ofta så han har rena kläder. Jag har ensam alltid ordnat mobiler, cykel, betalat terminsavgifter osv. Även när barnet bodde växelvist. Nu har hans mobil gått sönder samtidigt som jag har betalat 750kr terminsavgift för fritidsaktivitet.

Trots att jag har varit sjukskriven sedan 2011 och levt ensam hela tiden. Jag fixar inte allt med min låga inkomst och det drabbar så klart sonen.

Nu har hans mobil gått sönder samtidigt som jag har betalat 750kr terminsavgift för fritidsaktivitet. Träning och mobil är viktigt eftersom han har diabetes typ 1.

Jag har snällt frågat pappan via sms om han kan tänka sig betala för en begagnad mobil. Han kanske känner någon som har en liggande skrev jag. Men pappan svarar som vanligt inte. Ingen telefon är fixad. Han köpte dyr dator till sig själv vill istället.

Pappan kräver till och med att sonen ska ha med sig fickpengar han får av mig i månadspeng exempelvis om de går på bio. Pappan betalar biobiljetten men ska sonen ha dricka och snacks är det mina pengar som ska bekosta sånt. Även vissa liknande utgifter när de gör saker tillsammans på semestern. Så som när pappan tar med alla sina barn till nöjespark. Han betalar glass osv till sina andra barn som är yngre än vårt barn. Jag säger "han betalar och jag betalar" eftersom det ju är "våra" pengar från början som ges till barnen.

Detta är stressfullt för både mig och sonen. Ibland säger han inte till mig att han behöver fickpengar för han vet att det är tufft ekonomiskt och då är han hellre utan helt enkelt när de andra äter glass. Det gör ont i hjärtat så jag betalar alltid alla gånger sonen berättar hur det är. Om det så innebär att jag i hemlighet lever på pasta och ketchup alla dagar han är iväg.

Av dessa anledningar hoppas jag att jag med någorlunda gott samvete kan vilja att en dom gällande underhåll ska fastställas och att domen kanske kan innebära lite mer pengar till sonen. Men vet inte alls hur hårda de är när de beräknar och dömer.

Jag planerar för mycket. Min huvudsakliga fråga är alltså, räknar man på något sätt in den nya sambons inkomster när man beräknar underhållet?

• Svar på tråden Beräkning av underhåll
  • Anonym (Inte lätt o få mer!)
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-14 18:46:23 följande:
    Tro mig. Alla kan inte arbeta på Samhall. Du vet absolut ingenting om min hälsa. Skillnaden mellan mina sjukdomar och exempelvis en wiplashskada är mycket lång. Men det är klart. Jag kan kanske jobba med munnen vissa dagar i veckan då de inte fungerar. Jag kan sitta där och gråta av nervsmärtor så länge jag arbetar. Gärna dubbelvikt också pga mina cystor på äggstockarna. Jag har fler problem men jag orkar inte redovisa dem för dig. Jag säger bara att det finns tal till text man kan använda på mobilen så jag slipper skriva i de flesta fall. Jag kan använda händerna i cirka fem minuter. Och då har jag ändå en bra dag.

Snälla. Berätta vilket yrke jag kan få! Just det. Hur kan man inte fatta att bara ta hand om ett hushåll och ett barn är svårt nog?

Jag verkar inte tro att jag ska ha mer på grund av min ekonomi jämfört med pappans. Syftet med tråden var från början min fråga om det verkade som om han skulle betala mer och om det är värt att bråka om.

Jag har sedan valt att redogöra min ekonomi i detalj, hur mitt barns boende hos sin pappa är och huruvida han mår bättre av att bo här. På grund av dina rent ut sagt korkade svar har jag även börjat försvara min sjukpension. Är du inte nöjd snart?

Sedan ser det ut så här. Vårdnaden har inget med underhåll att göra. Det handlar om hur mycket barnet bor hos vem.

Pappan kan, som i mitt fall strunta i att betala mig som är boendeföräldern och då går Försäkringskassan in och betalar underhållet vilket aldrig är mer än snart 1723 kronor. Sedan betalar pappan i sin tur till Försäkringskassan och det kommer han inte undan.

Mer än så har pappan aldrig behövt betala och samma regler gäller vid ensam vårdnad.

Det är du som inte förstår skillnaden mellan vårdnad och umgänge. Umgängesrätt har barnet i de allra flesta fall. Om så under övervakning om föräldern exempelvis har ett allvarligt drogberoende. Det ska otroligt mycket till för att umgängesrätten inte ska gälla.

Du har ingen koll på vårdnadshavares rättighet och ansvar heller så jag föreslår att du läser på lite innan du uttalar dig nästa gång.

Det handlar om större beslut angående barnet. Vid gemensam vårdnad ska sådant bestämmas av båda föräldrarna. De kommer alltså överens om sådant gemensamt. Det kan gälla skola, vård bland annat. Finns ingen möjlighet för en kommunikation och barnet kommer i kläm är gemensam vårdnad inte så lämplig.

Något mer du vill att jag ska förklara gällande mitt privatliv eller regler kring vårdnad och underhåll?
    Ja herre gud, låter som du inte ens kan uppfylla barnets grundläggande behov, på grund av din sjukdom, 

Du kan anmäla direkt till FK ang underhåll, du får dessutom retroaktivt, sedan förstår jag inte vad du menar med pappan har aldrig behövt betala? har du anmält till FK så måste han betala, svårare är det inte.

Det behövs inte mycket för att få bort umgänget, eller kraftigt reducera den, redan när man har problem med samarbetet mellan föräldrar så dras umgänget ner.
    Och ja jag kan vårdnadstvister, kan det mesta och lite till, jag kan socialtjänsten och vet skillnaderna där, att familjerätten kan man skita i, men inte förstalinjen inom soc, dom kan hämta barnet om dom finner grund för det, tror inte ens du vet hur man använder dom,
    Och jag har skrivit hur man vinner en vårdnadstvist, det är inte många som kan, i detalj, hur man går tillväga och vad man ska berätta,hur,bemöta allt och skuldbelägga, vad samarbetsproblem innebär och hur det påverkar barnen,vad tingsrätten tittar på, hur du använder, socialtjänsten på absolut bästa sätt, dom kan trotsa domslut, så stark är soc, tingsrätten kan inte barn men det kan soc.

Sedan jobb eller kunna arbeta, visst du gör din egna ekonomi ända till pensionen, det är bara du som får lida även som pensionär . 

Eller så ringer du o fråga den här kvinnan jag skickar med i länken, plocka upp den på en tusen del, finns flera tusen som är som henne, fråga henne om jobb, hur man kan jobba,hon vill svara hon vill hjälpa,,, hon har det säkert lika bra som du.hon är handikappad har ont och mer där till, det hon har som du inte har är VILJAN!!!!

hejaolika.se/artikel/veronicas-sju-starta-eget-tips
    Anonym (Inte lätt o få mer!) skrev 2018-03-14 20:11:46 följande:

Ja herre gud, låter som du inte ens kan uppfylla barnets grundläggande behov, på grund av din sjukdom, 

Du kan anmäla direkt till FK ang underhåll, du får dessutom retroaktivt, sedan förstår jag inte vad du menar med pappan har aldrig behövt betala? har du anmält till FK så måste han betala, svårare är det inte.

Det behövs inte mycket för att få bort umgänget, eller kraftigt reducera den, redan när man har problem med samarbetet mellan föräldrar så dras umgänget ner.

Och ja jag kan vårdnadstvister, kan det mesta och lite till, jag kan socialtjänsten och vet skillnaderna där, att familjerätten kan man skita i, men inte förstalinjen inom soc, dom kan hämta barnet om dom finner grund för det, tror inte ens du vet hur man använder dom,

Och jag har skrivit hur man vinner en vårdnadstvist, det är inte många som kan, i detalj, hur man går tillväga och vad man ska berätta,hur,bemöta allt och skuldbelägga, vad samarbetsproblem innebär och hur det påverkar barnen,vad tingsrätten tittar på, hur du använder, socialtjänsten på absolut bästa sätt, dom kan trotsa domslut, så stark är soc, tingsrätten kan inte barn men det kan soc.

Sedan jobb eller kunna arbeta, visst du gör din egna ekonomi ända till pensionen, det är bara du som får lida även som pensionär . 

Eller så ringer du o fråga den här kvinnan jag skickar med i länken, plocka upp den på en tusen del, finns flera tusen som är som henne, fråga henne om jobb, hur man kan jobba,hon vill svara hon vill hjälpa,,, hon har det säkert lika bra som du.hon är handikappad har ont och mer där till, det hon har som du inte har är VILJAN!!!!

hejaolika.se/artikel/veronicas-sju-starta-eget-tips

Nu blir jag riktigt förbannad och kan inte hålla mig från att besvara ändå. Min son tas väl om hand ska du veta! Jag menade att jag inte kan sitta med smågrejer, en dator eller ens skriva med en penna. Visst, att hålla i dammsugaren gör väldigt ont. Därför tar det lång tid. Många pauser. Sedan har jag slevar, osthyvel, diskborste och allt sånt med special handtag. Det finns inte en chans att jag kan skriva på en dator om inte tal till text funkar, utföra repeterade rörelser, jag fixar inte att montera. Åh vad håller jag på med? Varför ska jag fortsätta redovisa min hälsa? Det är bara dumt och OT. Du vet iallafall inte hälften av hur jag mår, hur jag får vardagen att fungera. Du kan inte uttala dig egentligen.

Du har ingen koll och du läser inte ens vad jag skriver!

Kan du sluta provocera och vara dryg nu?! Du har framfört din åsikt gällande oss lata sjukpensionärer, gett mycket underlig och felaktig information och skrivit nedlåtande till mig. Är du klar nu?
  • Anonym (Inte lätt o få mer!)
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-14 21:18:50 följande:
    Nu blir jag riktigt förbannad,

Jag menade att jag inte kan sitta med smågrejer, en dator eller ens skriva med en penna. Visst, att hålla i dammsugaren gör väldigt ont. Därför tar det lång tid. Många pauser. Sedan har jag slevar, osthyvel, diskborste och allt sånt med special handtag. Det finns inte en chans att jag kan skriva på en dator om inte tal till text funkar, utföra repeterade rörelser, jag fixar inte att montera. Åh vad håller jag på med? 
    Förstår varför ditt ex inte svarar dig på sms.

Du har en karaktär av självömkan.

Att växa upp med enbart en sjuk mamma är inget jag önskar något barn, speciellt när han har en frisk pappa, men din självömkan får dig inte o inse det.
    Jag förstår att pappan har två barn på heltid, han har dom för att han är en bra pappa, han gör saker med dom, lever med dom tar ,sitt ansvar,och verkar vara en bra förälder.

Men dig vill han inte veta av, inte svårt o veta varför, du har aldrig slutat jaga han, aldrig slutat bråka, släpp din egoism och låt sonen få ett liv utan krig och bitterhet,väx upp ta ditt ansvar som förälder, om inte annat för din son skull.

Börja kriga om vårdnad och försöka få mer i underhåll när sonen är 14 år, visar att du bråkat rakt igenom hela sonens uppväxt, ditt ex har två barn som är yngre, visar att han lämnat dig för flera år sedan.därför svarar inte ditt ex, han vill inte bråka mer, 14 år räcker, han sa det säkert redan när sonen var 8 år.
  • Anonym (Uppväxt med ansträngd ekonomi)

Hej TS!
    Jag har inga svar på dina frågor ang underhåll. Men jag är uppväxt med en ensamstående mamma som också är förtidspensionär. (jag måste säga att det är märkligt när andra tar sig rätten att veta bäst hur ens situation ser ut, vad man klarar/inte klarar och hur man ska spendera sina pengar. Aldrig att det skulle vara okej om man själv la sig i deras liv på det viset!) Min kontakt med pappa har aldrig varit speciellt bra och jag ville inte åka till honom, försökte alltid komma med undanflykter typ "vi ska på kalas till moster" eller nåt annat för att slippa. Jag har bara skummat igenom stora delar av tråden här och är inte jätteinsatt i er situation, men jag har förstått att din son känner ungefär samma när det är dags att åka till pappa. Givetvis borde han inte behöva eftersom han inte verkar må bra av det och för att han är så pass stor att han kan avgöra själv om han vill eller inte (menar ABSOLUT INTE att du tvingar honom till något, utan mest att det är en svår situation att lösa på ett bra sätt. I mitt fall var det så att jag inte ville till pappa och ville helst att mamma skulle ringa honom och säga att jag inte kommer, men hon ville inte det eftersom han då trodde att det var hon som hindrade mig från att träffa pappa, vilket hon aldrig någonsin gjort.)

Gällande ekonomin (jag vet att du inte bett om tips men jag skriver ändå det jag kommer på så får du göra vad du vill med den informationen, ta till dig eller strunta i Glad). Det finns en organisation som heter Giving People som hjälper barnfamiljer med mat, kläder, hygienartiklar och annat nödvändigt, kanske värt att kolla upp beroende på hur behovet ser ut? Annars, som många andra skrivit i tråden: fonder och stipendium. I min stad finns det en bok på biblioteket med info/kontaktuppgifter för en massa fonder/stipendier man kan söka, kanske finns nåt liknande där ni bor eller så gissar jag att det finns mycket info på nätet. Jag vet att min mamma flera år i rad fick hjälp av kyrkan, de hade nån fond man kunde söka pengar från och vi fick kanske ett par tusen innan jul under några års tid vilket var till stor hjälp. Man kan prata med en diakon och se vad de erbjuder för hjälp. Gällande mobil, jag vet inte vad Hallon Stor kostar men annars kan man ha Comviq fastpris för 145 kr/månad, svårt dock om man har bindningstid på sitt nuvarande men ja. När jag gick på gymnasiet fanns nåt som hette Extra tillägg somman kunde söka om föräldrarna hade små inkomster, vi fick några hundra i månaden utöver studiebidraget. Vet inte om det fortfarande finns men kan vara värt att kolla upp när din son börjar gymnasiet.

Men framförallt: du och din son, ni har varandra. Jag är säker på att du gör det bästa för honom och att du kämpar på till 100%. Du är den viktigaste vuxna personen i hans liv. Det finns personer som inte tycker att det är optimala förutsättningar och att man inte kan ge sina barn allt osv osv men vadå, ska man bara få finnas om man är perfekt på alla sätt och vis?! 
    Jag har idag ingen kontakt med min pappa men en väldigt bra relation till min mamma som vi odlat under alla år, hon är den som har funnits där för mig, min stora trygghet under hela min uppväxt. Det har inte varit lätt alla gånger varken ekonomiskt eller på andra sätt men pengar och det materiella är inte allt, en varm, trygg och kärleksfull relation/anknytning är det bästa du kan ge ditt barn. Jag önskar er all lycka 

Anonym (Inte lätt o få mer!) skrev 2018-03-14 22:26:16 följande:

Att växa upp med enbart en sjuk mamma är inget jag önskar något barn, speciellt när han har en frisk pappa, men din självömkan får dig inte o inse det.

Jag förstår att pappan har två barn på heltid, han har dom för att han är en bra pappa, han gör saker med dom, lever med dom tar ,sitt ansvar,och verkar vara en bra förälder.

Men dig vill han inte veta av, inte svårt o veta varför, du har aldrig slutat jaga han, aldrig slutat bråka, släpp din egoism och låt sonen få ett liv utan krig och bitterhet,väx upp ta ditt ansvar som förälder, om inte annat för din son skull.

Börja kriga om vårdnad och försöka få mer i underhåll när sonen är 14 år, visar att du bråkat rakt igenom hela sonens uppväxt, ditt ex har två barn som är yngre, visar att han lämnat dig för flera år sedan.därför svarar inte ditt ex, han vill inte bråka mer, 14 år räcker, han sa det säkert redan när sonen var 8 år.

Hur vågar du döma mig och ens uttala dig?! Du kan tro vad du vill. Jag har en fantastisk relation med mitt barn med massor av kärlek. Det finns en anledning till att sonen inte vill vara hos sin pappa. Om du tycker att han verkar vara så fantastisk hoppas jag att du själv inte är som honom mot dina barn. För deras skull.

Psykisk misshandel är och kommer aldrig vara något jag tycker är okej.

Jag tycker inte synd om mig själv. Jag har aldrig skrivit att det är synd om mig. Jag försvarar mig mot DINA befängda påståenden.

Du uppträder väldigt illa och tror att det är okej att skriva om mig som om jag är en lat person och en dålig mamma. Det säger mer om dig än om mig.
    Anonym (Inte lätt o få mer!) skrev 2018-03-14 22:26:16 följande:

Han "lämnade inte mig för flera år sedan" heller för den delen.
    Anonym (Uppväxt med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-14 22:40:07 följande:

Hej TS!

Jag har inga svar på dina frågor ang underhåll. Men jag är uppväxt med en ensamstående mamma som också är förtidspensionär. (jag måste säga att det är märkligt när andra tar sig rätten att veta bäst hur ens situation ser ut, vad man klarar/inte klarar och hur man ska spendera sina pengar. Aldrig att det skulle vara okej om man själv la sig i deras liv på det viset!) Min kontakt med pappa har aldrig varit speciellt bra och jag ville inte åka till honom, försökte alltid komma med undanflykter typ "vi ska på kalas till moster" eller nåt annat för att slippa. Jag har bara skummat igenom stora delar av tråden här och är inte jätteinsatt i er situation, men jag har förstått att din son känner ungefär samma när det är dags att åka till pappa. Givetvis borde han inte behöva eftersom han inte verkar må bra av det och för att han är så pass stor att han kan avgöra själv om han vill eller inte (menar ABSOLUT INTE att du tvingar honom till något, utan mest att det är en svår situation att lösa på ett bra sätt. I mitt fall var det så att jag inte ville till pappa och ville helst att mamma skulle ringa honom och säga att jag inte kommer, men hon ville inte det eftersom han då trodde att det var hon som hindrade mig från att träffa pappa, vilket hon aldrig någonsin gjort.)

Gällande ekonomin (jag vet att du inte bett om tips men jag skriver ändå det jag kommer på så får du göra vad du vill med den informationen, ta till dig eller strunta i ). Det finns en organisation som heter Giving People som hjälper barnfamiljer med mat, kläder, hygienartiklar och annat nödvändigt, kanske värt att kolla upp beroende på hur behovet ser ut? Annars, som många andra skrivit i tråden: fonder och stipendium. I min stad finns det en bok på biblioteket med info/kontaktuppgifter för en massa fonder/stipendier man kan söka, kanske finns nåt liknande där ni bor eller så gissar jag att det finns mycket info på nätet. Jag vet att min mamma flera år i rad fick hjälp av kyrkan, de hade nån fond man kunde söka pengar från och vi fick kanske ett par tusen innan jul under några års tid vilket var till stor hjälp. Man kan prata med en diakon och se vad de erbjuder för hjälp. Gällande mobil, jag vet inte vad Hallon Stor kostar men annars kan man ha Comviq fastpris för 145 kr/månad, svårt dock om man har bindningstid på sitt nuvarande men ja. När jag gick på gymnasiet fanns nåt som hette Extra tillägg somman kunde söka om föräldrarna hade små inkomster, vi fick några hundra i månaden utöver studiebidraget. Vet inte om det fortfarande finns men kan vara värt att kolla upp när din son börjar gymnasiet.

Men framförallt: du och din son, ni har varandra. Jag är säker på att du gör det bästa för honom och att du kämpar på till 100%. Du är den viktigaste vuxna personen i hans liv. Det finns personer som inte tycker att det är optimala förutsättningar och att man inte kan ge sina barn allt osv osv men vadå, ska man bara få finnas om man är perfekt på alla sätt och vis?! 

Jag har idag ingen kontakt med min pappa men en väldigt bra relation till min mamma som vi odlat under alla år, hon är den som har funnits där för mig, min stora trygghet under hela min uppväxt. Det har inte varit lätt alla gånger varken ekonomiskt eller på andra sätt men pengar och det materiella är inte allt, en varm, trygg och kärleksfull relation/anknytning är det bästa du kan ge ditt barn. Jag önskar er all lycka 

Tack för ditt fina svar! Din mamma har uppfostrat dig väl och du har säkert haft en bättre barndom än de bittra och trångsynta personerna som tror att de kan döma mig och tror sig veta allting. Jag är glad för din skull eftersom du skriver att du har fått det.

Du har alldeles rätt. Kärlek, trygghet och kommunikation är det allra viktigaste. Jag tror också att det mest är vi föräldrar som känner frustration över allt det man skulle vilja ge men inte kan.

En fördel vi sjukpensionärer inte får glömma: Vi finns alltid där. Folk jobbar många timmar för att ha råd med prylar och annat de annars inte hade haft råd med. Att vara sjuk är inte roligt men jag är tacksam över all tid tillsammans med sonen det ändå ger mig. Det betyder mycket att ha en förälder som hinner prata om hur skoldagen har varit. Tid att förhöra läxor om han vill. Titta på en film tillsammans eller vad som helst.

Det är så lätt att man av dåligt samvete inte tänker på det positiva utan väljer att straffa sig själv för något man inte kan hjälpa eller göra så mycket åt.

Jag uppskattar verkligen alla tipsen du skrev. Tusen tack och all lycka till dig och din mamma också
  • Anonym (Hallon)
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-14 18:55:53 följande:

JAG HAR FÅTT SVAR PÅ MIN FRÅGA. Tack till er som besvarade just den. I övrigt har jag för att försvara mig redovisat min privata ekonomi, sonens mående och förhållande till sin pappa, vårdnad och varför jag är sjukpensionär. Jag blir fruktansvärt provocerad och ledsen när folk skriver att alla sjukpensionärer egentligen kan arbeta och att min dåliga ekonomi därför är mitt egna val.

På grund av dessa kommentarerna och allt OT lämnar jag nu tråden.

Vet inte om du kanske kikar in i tråden men gör ett försök.

Såg i tidigare inlägg att sonen har Hallon Stor pga att han behöver obegränsat med samtal. De har ändrat de andra abonnemangen så att de också har obegränsat med samtal & sms. Min dotter har Hallon Liten och har det så.

Har tyvärr inget annat vettigt att komma med. Lycka till!
    Anonym (Hallon) skrev 2018-03-15 08:57:16 följande:
    Vet inte om du kanske kikar in i tråden men gör ett försök.

Såg i tidigare inlägg att sonen har Hallon Stor pga att han behöver obegränsat med samtal. De har ändrat de andra abonnemangen så att de också har obegränsat med samtal & sms. Min dotter har Hallon Liten och har det så.

Har tyvärr inget annat vettigt att komma med. Lycka till!
    HjärtaHjärtaHjärta
    Anonym (Mamma med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-14 23:15:05 följande:
    Tack för ditt fina svar! Din mamma har uppfostrat dig väl och du har säkert haft en bättre barndom än de bittra och trångsynta personerna som tror att de kan döma mig och tror sig veta allting. Jag är glad för din skull eftersom du skriver att du har fått det.

Du har alldeles rätt. Kärlek, trygghet och kommunikation är det allra viktigaste. Jag tror också att det mest är vi föräldrar som känner frustration över allt det man skulle vilja ge men inte kan.

En fördel vi sjukpensionärer inte får glömma: Vi finns alltid där. Folk jobbar många timmar för att ha råd med prylar och annat de annars inte hade haft råd med. Att vara sjuk är inte roligt men jag är tacksam över all tid tillsammans med sonen det ändå ger mig. Det betyder mycket att ha en förälder som hinner prata om hur skoldagen har varit. Tid att förhöra läxor om han vill. Titta på en film tillsammans eller vad som helst.

Det är så lätt att man av dåligt samvete inte tänker på det positiva utan väljer att straffa sig själv för något man inte kan hjälpa eller göra så mycket åt.

Jag uppskattar verkligen alla tipsen du skrev. Tusen tack och all lycka till dig och din mamma också
    (mitt förra inlägg blev fel, jag citerade fel inlägg. det var detta jag skulle citera. ber om ursäkt, är ny här).

HjärtaHjärtaHjärta
  • Panke

En möjlighet är att kolla upp stiftelser. Det finns gott om olika fonder som ger bidrag till ungdomars fritidsaktiviteter osv, särskilt om det finns någon sjukdom. Allmänna arvsfonden har en översikt över stiftelser på sin hemsida, leta upp den.

Skulle också ev kunna vara idé att ringa till Diabetesförbundet och höra sig för. De kanske har egna fonder eller tips.

• SysterY

Har du prövat att ansöka om vårdbidrag? Diabetes innebär oftast en merkostnad vilket man kan få vårdbidrag.

• Anonym (Heja!)
    Anonym (Uppväxt med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-14 22:40:07 följande:

Hej TS!

Jag har inga svar på dina frågor ang underhåll. Men jag är uppväxt med en ensamstående mamma som också är förtidspensionär.

What she said!

Jag är också uppväxt på samma sätt och är inte dummare än att jag älskar och hyllar min mor. Ensamstående är starkare än stål och går man dessutom på knäna ekonomiskt så är bedriften ännu större. Du har uppfostrat en son med fina betyg och en fin karaktär!

Det enda jag kan säga är att jag tror att det blir bättre. Jag stöttar min mamma ekonomiskt idag eftersom hon offrade så mycket för mig när jag var liten. Din son kanske gör samma för dig?

Sök gemenskap och ekonomiska bidrag via kyrkan som du redan fått tips om.

I synnerhet, försök att ge dig själv ett socialt umgänge (vet att det är svårt när man är fattig).

Vill bara säga heja dig!! Du är stark och klok!
  • Anonym (Hallon)
    Anonym (Uppväxt med ansträngd ekonomi) skrev 2018-03-15 18:56:28 följande:

(mitt förra inlägg blev fel, jag citerade fel inlägg. det var detta jag skulle citera. ber om ursäkt, är ny här).

Åh tusan, jag som blev så glad över vad jag trodde var tre hjärtan till mig! :D
  • Anonym (mumin)

Som sagt så baseras underhållet på barnets omkostnader som sedan ska fördelas på föräldrarna efter ekonomisk förmåga, överskottet. Kan tänka mig att du har noll i överskott och att pappan har okej överskott vilket torde innebära att pappan ska stå för barnet hela försörjning.

Kolla konsumentverkets siffror på vad en 14-åring kostar. Det ger bra vägledning. Sedan kan ju barn ha extra omkostnader utöver det. Men gissningvis kostar en 14-åring nånstans 2500-3500 i månaden vilket torde innebära att underhållet skulle kunna bli högre om det fastställs i en domstol.

Svar på tråden Beräkning av underhåll