• Anonym (Jag)

Inneboende som bjuder hem folk

Är det skäl för uppsägning om den inneboende bjuder hem folk utan att ha checkat med oss först?

Vi har upprepade gånger sagt att vi inte är okej med det, men det händer ändå gång på gång.

• Svar på tråden Inneboende som bjuder hem folk
  • Anonym (asta)

Minns när jag besökte min väninna på 70-talet. Hon hade ett så mysigt eget rum i vad som var "jungfrukammarn"! Inte ens då på 70-talet fanns det tjänstefolk och pigor i dessa kamrar. Nu har vi 2018 och kamrarna befolkas av pigor? barnflickor?

• Anonym (Jag)
    Anonym (molgan) skrev 2018-04-08 14:08:21 följande:

Hon bor inte gratis. Hon betalar bara med arbete istället för kontanter. Två timmars arbete motsvarar en 25%-ig tjänst. Kan tycka att hon betalar rätt bra för sitt boende.

En av definitionerna (minns inte enligt vem) av ett eget hem är att man har möjlighet att bjuda hem vänner. Ni vill väl inte att er barnflicka/inneboende ska klassas som hemlös?? :o

Vilkor som hon själv gick med på. Skulle det ha varit bättre om vi sparkade ut henne när hon var oärlig tycker du?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (asta) skrev 2018-04-08 14:20:48 följande:

Minns när jag besökte min väninna på 70-talet. Hon hade ett så mysigt eget rum i vad som var "jungfrukammarn"! Inte ens då på 70-talet fanns det tjänstefolk och pigor i dessa kamrar. Nu har vi 2018 och kamrarna befolkas av pigor? barnflickor?

Men ge dig.
  • Anonym (molgan)
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-08 15:26:13 följande:

Vilkor som hon själv gick med på. Skulle det ha varit bättre om vi sparkade ut henne när hon var oärlig tycker du?

Bättre för vem? Gör det som blir bäst för er.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (molgan) skrev 2018-04-08 14:08:21 följande:

Hon bor inte gratis. Hon betalar bara med arbete istället för kontanter. Två timmars arbete motsvarar en 25%-ig tjänst. Kan tycka att hon betalar rätt bra för sitt boende.

En av definitionerna (minns inte enligt vem) av ett eget hem är att man har möjlighet att bjuda hem vänner. Ni vill väl inte att er barnflicka/inneboende ska klassas som hemlös?? :o

Ts tycker ju inte ens att den här tjejen utför ett jobb, så...
  • Nomanisanisland
    Meebo skrev 2018-04-08 13:56:43 följande:
    Det handlar inte om att hindra tjejen från att leva sitt eget liv.
    Det handlar om att tjejen upprepande gånger brytit mot den ENDA! regeln TS har satt upp och inte verkar bry sig.
    Absolut, men TS har valt att ha en så usel attityd, så hon får faktiskt skylla sig själv.
  • Anonym (molgan)
    Anonym (Nina) skrev 2018-04-08 17:58:00 följande:

Ts tycker ju inte ens att den här tjejen utför ett jobb, så...

Inte läst alla inlägg. Bara läst att hon arbetar två timmar om dagen.

Vill de anställa en nanny formellt så kostar de 150-200 spänn i timmen vilket motsvarar ~ 8000 De tjänar båda på upplägget men känns som om ts tjänar mest. Vem vill liksom betala 8000 i hyra och aldrig kunna bjuda hem vänner?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (molgan) skrev 2018-04-08 19:08:10 följande:

Inte läst alla inlägg. Bara läst att hon arbetar två timmar om dagen.

Vill de anställa en nanny formellt så kostar de 150-200 spänn i timmen vilket motsvarar ~ 8000 De tjänar båda på upplägget men känns som om ts tjänar mest. Vem vill liksom betala 8000 i hyra och aldrig kunna bjuda hem vänner?

Vi skulle få hyra, hon kunde inte betala, vi var snälla och kom fram till en kompromiss.

Vi tjänar inget på det eftersom vi inte hade haft barnflicka annars.
  • Anonym (molgan)
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-08 19:30:30 följande:

Vi skulle få hyra, hon kunde inte betala, vi var snälla och kom fram till en kompromiss.

Jaha, det är välgörenhet ni håller på med. Men säg upp hyresavtalet om ni tycker det är jobbigt att hon har gäster.
  • huskur
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-05 07:11:19 följande:

Vi har upprepade gånger sagt att vi inte är okej med det, men det händer ändå gång på gång.

Du ville vara "snäll" och inte säga upp henne. Ja, då får hon väl bo där då, i all evighet. Men varför skall ni ha inneboende hemma hos er som ni inte vill ha där? Vad är egentligen problemet??? Varför säger ni helt enkelt inte upp henne? Nu finns ju inte ens hennes ekonomiska problem kvar längre. Så varför säger ni inte upp henne?
  • TheeWasp

Det är massor med olika åsikter i denna tråd, både ang anställning eller inte och hur hyresregler är.

Så mitt enda råd är att kontakta en jurist så att båda parter kan känna att de gjort rätt för sig, för det vill de flesta och så att ingen av parterna känner sig förfördelad.

Med den informationen får ni sen antingen gå skilda vägar eller skriva ett kontrakt.

• Anonym (Gråzon)
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-06 15:04:36 följande:
    Sa inte att jag inte tror det, bara att jag inte hört om det.

Nej det är jag inte. Hon är en vuxen människa som har alla förutsättningar att lösa sitt liv på annat sätt, men valde ändå att bo här och acceptera våra regler.

Hon har fullt csn som hon stoppar i egen ficka, det är fullt tillräckligt.
    Du är också en vuxen människa... med skyldighet att följa de lagar och regler som finns... Du kan inte lägga på henne att du inte följer lagen. 
  • Pope Joan II

Ring skattemyndigheten och fråga dem om tjänster och gentjänster. De vet besked om lagar och regler. Om du menar att du inte gör något fel, så är det väl heller inga problem att få det bekräftat av dem.

• Steinberger58
    Pope Joan II skrev 2018-04-09 09:30:24 följande:

Ring skattemyndigheten och fråga dem om tjänster och gentjänster. De vet besked om lagar och regler. Om du menar att du inte gör något fel, så är det väl heller inga problem att få det bekräftat av dem.

Just så.

TS, vad i hela friden får dig att fortsätta diskutera här? Du vill inte ha henne hemma hos dig, alltså avhysa henne då. Inte svårare än så.

Du vet precis, varför du startat den här tråden. Och du vet precis, varför du inte enbart kastar ut henne. 
  • Anonym (Gråzon)
    Anonym (asta) skrev 2018-04-08 14:20:48 följande:

Du har fastnat i ett väldigt konstigt tänk... 
    Det har i alla tider varit vanligt med att ha inneboende. Även på 70-, 80- och 90- talet var det vanligt sätt att lösa boendet för studenter eller för de som veckopendlar. Eller ja det finns även andra som väljer att bo som inneboende under kortare och längre perioder. 

I mina ögon så är det inte fel att TS ber tjejen kolla av innan hon tar hem folk, och att hon inte låter dem springa runt i hela huset utan bara i hennes rum. MEN TS skall även vara medveten om att tjejen har rätt till att få ekonomisk ersättning för att hon sitter barnvakt och att hon skall betala skatt osv på det. Så om hon inte gillar hur det är så får hon väl säga till tjejen att flytta. Men då är det 3 månaders uppsägning som gäller. 
  • Mia86a
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-08 19:30:30 följande:

Ni tycker helt enkelt inte att hon utför en tjänst ni är i behov av. Varför är ni då ok med att ha en person boendes hos er gratis (dessutom utan släktband) och sponsrar denne med både mat och utlandsresa? Låter jättekonstigt i mina öron.
Svar på tråden Inneboende som bjuder hem folk