• Daimstruten

    Får era barn "ge igen"?

    Min son är större än dom flesta i hans ålder (10 år) och snäll som en teddybjörn. På skolan när dom spelar fotboll på rasterna så finns en kille som verkar ha hyggliga problem med att följa vanliga regler. Han drar i kläderna, knuffas så barnen ramlar och liknande. Den här killens storebror har nån diagnos och hade i alla fall tidigare punktbevakning varje rast så man kan fundera över om även denna kille har nån diagnos. Dom s k rastvakterna verkar aldrig vara i närheten och ha koll. Hur hade ni gjort? Eftersom bollen som används är min sons har jag sagt till honom att säga till killen att han inte får vara med om han inte uppför sig men om detta inte funkar? Är det lärarens ansvar att se till att rasterna är ok? Får era barn "ge igen" om den andra börjar?

  • Svar på tråden Får era barn "ge igen"?
  • Anonym (vuxen)
    Daimstruten skrev 2018-04-12 17:40:37 följande:
    Vadå hämnats färdigt? Det här är barn och inte italienska maffian. Knuffar min son tillbaka flyger den andra som en vante. Är han trög och vill knuffa på min son igen kan han få flyga igen tills han lär sig.
    Och vad är då skillnaden mellan barnet som knuffas och ditt barn? Båda knuffas. tror du verkligen på riktigt att "våld" löser "våld"? Att knuffar löser knuffar? Jag häpnar en smula här och hoppas att mina ungar inte kommer i vägen för dina knuffande ungar som dessutom verkar lära sig hemma att det är okej att knuffas. 
  • Anonym (vuxen)
    Daimstruten skrev 2018-04-12 22:01:51 följande:
    Kanske är det inte lämpligt att ha diagnosbarn i vanlig klass då dom är ett störningsmoment för många barn både på lektioner och raster. På min tid hamnade såna i egna små klasser på mellan- eller högstadiet.

    Och nej, rektorn må snacka stort men leverar smått så att ta upp nåt med honom ser jag som totalt meningslöst. Mitt andra barn fick stora problem och valde att byta skola för att slippa trakasseras. Dom som bråkade med hen fick lugnt gå kvar.
    Kanske lika lite lämpligt att ha dina knuffande ungar i en vanlig klass? Om du lär dem att de får knuffas tillbaka - vad är då skillnaden? 
  • scanmia

    Din son är 10 år och förstår nog skillnaden mellan att försvara sig (ok) och hämnas (inte ok). Med mindre barn brukar jag köra att först försöker du lösa konflikten själv (använda ord!) fungerar inte det så försök att gå undan, fungerar inte det så hitta en vuxen. 
    Det blir ju lite draget till sin spets för din son dels för att det är hans boll. Går han så slutar spelet för alla, i skolan och på rasten borde alla som vill få vara med, samt att fotboll kräver att alla kan följa reglerna (något som inte ens vuxna spelare verkar klara av - rött kort!). Och dels genom att han är så pass stor att han inte upplever den lille killen som ett hot. Skulle det hjälpa att be rastvakten vara domare? Kan man ta upp det på klassrådet? Om du lyssnar på din som, hur skulle han tycka att den bästa lösningen såg ut?

  • Anonym (Biobonus)
    Tveksamt skrev 2018-04-12 17:59:47 följande:

    Och barnen har vett att säga "nej, nu har vi knuffats en gång var så nu är det bra? menar du?

    Och om din son knuffar tillbaka så att den andre flyger som en vante, tror du den pojken nöjer sig med att knuffa din son nästa gång då? Eller kanske den pojken kanske börjar sparkas eller slåss på riktigt?

    Förstår du inte att det eskalerar om man gör på det sättet?

    Är du inte vuxen nog att förstå att våld föder våld och att det rätta sättet är att lösa det genom att se till att de vuxna på skolan förstår problemet?

    Den som har hyggliga problem med att följa regler är ju du och din son likväl som pojken som knuffas från början.


    Jag vill inte uppmuntra till våld, jag anser att kommunikation är vägen att gå för att lösa konflikter. Men vuxenvärlden är ofta ganska dålig på att hantera konflikter, även i bra skolor, och barnen lämnas att hantera situationen bäst de kan. Här är ett exempel på att våld inte alltid måste eskalera.

    Sonen blev dagligen kallad okvädesord, så slagen, knuffad (ett par gånger så han kom hem med trasiga byxor och blodiga knän, andra gånger med blåmärken på armarna från att ha blivit knuffad in i saker) av tre killar i parallellklassen. De sparkade iväg bollen när de gick förbi planen, skrek att han sög på fotboll, och jäklades rent allmänt. Att de valde just sonen var nog för att han hade ett lättantändligt humör och därför var extra kul att reta. Att klaga till rastvakterna gav inget resultat för de hade aldrig sett eller hört något, och killarna sa alltid att det var en olyckshändelse. Samtal med klasslärarna gjorde ingen skillnad. Vi hade alltid uppmuntrat honom att berätta för en vuxen om någon var dum (slå tillbak fick han inte) men det slutade sonen med efter ett tag eftersom det aldrig ledde till något.

    Till slut ledsnade jag och rådde honom att slå tillbaka en gång, men först var han tvungen att varna, fick han problem med läraren kunde han hänvisa till mig. Killarna kom på lunchrasten, en kickade iväg bollen för de som spelade, ledaren sparkade sonen. Sonen sa "sparkar du mig igen så kommer jag att slå dig, bara en gång, men hårt". Killen tog sats och sparkade rejält en gång till och fick sedan en smocka över näsan med näsblod till följd. Där tog ett års trakasserier slut, inga mer knuffar, sparkar eller slag. . Ingen upptrappning av våld, och sonen slog inte någon annan efter det. Det stred mot allt vi lärt våra barn, men löste problemet som skolan inte klarat att lösa på ett år.
  • LFF
    Daimstruten skrev 2018-04-12 22:01:51 följande:
    Kanske är det inte lämpligt att ha diagnosbarn i vanlig klass då dom är ett störningsmoment för många barn både på lektioner och raster. På min tid hamnade såna i egna små klasser på mellan- eller högstadiet.

    Och nej, rektorn må snacka stort men leverar smått så att ta upp nåt med honom ser jag som totalt meningslöst. Mitt andra barn fick stora problem och valde att byta skola för att slippa trakasseras. Dom som bråkade med hen fick lugnt gå kvar.
    Nej, det vore betydligt bättre om de barn som har problem med stora barngrupper fick gå i mindre klasser. Tyvärr så ser inte skolan ut så längre utan "alla barn ska kunna gå i vanliga klasser" och därmed så har problemen eskalerat och förstör för alla barn istället.

    Så lösningen är: Ta det med de ansvariga för skolan på kommunal nivå!
  • Kurlie
    Anonym (vuxen) skrev 2018-04-13 12:13:34 följande:

    Och vad är då skillnaden mellan barnet som knuffas och ditt barn? Båda knuffas. tror du verkligen på riktigt att "våld" löser "våld"? Att knuffar löser knuffar? Jag häpnar en smula här och hoppas att mina ungar inte kommer i vägen för dina knuffande ungar som dessutom verkar lära sig hemma att det är okej att knuffas. 


    Stor skillnad på barn som försvarar sig och på barn som oprovocerat ger sig på andra barn. Ja, tråkigt att en del barn har diagnoser men större barn speciellt vet ju ändå vad som är rätt och fel, oavsett diagnos. Det är ju jobbigt att bli knuffad även om barnet som står för knuffandet har en diagnos. Och ofta lär sig bara de som mobbar eller beter sig elakt mot andra genom att man ger tillbaka fysiskt tyvärr. Detta verkar vara ett vanligt problem i många klasser, där barn med en diagnos beter sig illa mot de andra barnen. Jag vet att det är provocerande men ibland upplever jag att det daltas för mycket med barnen som agerar ut och de andra barnen lär sig acceptera det dåliga beteendet för x bara är sån. Är det inte så att många som sitter i fängelse tex har adhd? Uppenbarligen finns det ett samband i aggressivt beteende och en del diagnoser, det betyder inte att den barnet utsätter, för det är att utsätta andra även om man har en diagnos ska behöva stå ut med det för barnet har diagnos. Antar de andra barnen inte ens vet om detta. Sen förstår jag uppenbarligen att alla föräldrar vill skydda sina barn. Så ni vars barn har diagnoser som är rädda de andra barnen ska vara elaka eller ge tillbaka är fullt förståeligt. Men precis så känner de föräldrar vars barn blir utsatt för någon utan dessa spärrar man normalt har. Får man inte heller den markeringen är det ju också att säga beteendet är okej. För personalen kan ju egentligen inte göra så mycket mer än att ta bort barnet från situationen och de hindrar inte barnet att göra samma sak nästa dag, och igen och igen och igen.
  • Tveksamt
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-04-13 12:38:50 följande:

    Jag vill [...] å ett år.


    Jag är glad att det löste sig för din son. Verkligen! Men jag vidhåller att det är fel väg att gå.

    Det gick bra den här gången, men hade det inte precis lika gärna slutat med att din son hamnat i slagsmål tre mot en?

    Om vuxna på skolan är så oförmögna att lösa konflikter måste detta påtalas, gång på gång, det måste ändras. Om så inte för din son, så för de som inte kan eller vågar stå upp för sig själva.

    De plågar inte din son längre, men tror du uppriktigt att de inte har ett nytt offer? Så är problemet löst eller struntar du helt enkelt i det nu eftersom det inte drabbar din son?
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Daimstruten
    scanmia skrev 2018-04-13 12:35:15 följande:

    Din son är 10 år och förstår nog skillnaden mellan att försvara sig (ok) och hämnas (inte ok). Med mindre barn brukar jag köra att först försöker du lösa konflikten själv (använda ord!) fungerar inte det så försök att gå undan, fungerar inte det så hitta en vuxen. 

    Det blir ju lite draget till sin spets för din son dels för att det är hans boll. Går han så slutar spelet för alla, i skolan och på rasten borde alla som vill få vara med, samt att fotboll kräver att alla kan följa reglerna (något som inte ens vuxna spelare verkar klara av - rött kort!). Och dels genom att han är så pass stor att han inte upplever den lille killen som ett hot. Skulle det hjälpa att be rastvakten vara domare? Kan man ta upp det på klassrådet? Om du lyssnar på din som, hur skulle han tycka att den bästa lösningen såg ut?


    Min son vet inte hur problemet ska lösas för tydligen är det rastvakter där men dom bryr sig inte. Och han säger att inte heller läraren bryr sig. Han är så himla snäll också att han har svårt att säga ifrån när det blir för fult spel. Ska kolla med sonen om nån rastvakt kan vara domare. Vore onekligen bra.

    Kan nämna att redan på dagis fanns nån störig unge som var ett eller två år äldre som sprang runt och puttade dom andra barnen. När han puttade på min son som då var typ 3 puttade han tillbaka vilket resulterade i att storkillen ramlade i backen. Dagisfröknarna såg det hela och berättade sen till mig och sa "tja det är ju inte riktigt rätt att inte säga till din son men den stora killen behövde nån satte honom på plats".
  • Panduro

    Klart barnen ska få ge igen. Säga till en vuxen? Mm jättefint. Men ungar i högstadiet vill nog ogärna skvallra, de tar nog hellre emot slag efter slag. Kan också fortsätta i vuxenlivet med exempelvis att chefen ALLTID ger en de sämsta arbetsskiften, månad efter månad. För man vågar inte stå upp för mig själv.

    Om någon slår mig, självklart slår jag tillbaka. Inte säger jag "Man får inte slåss. Nu vill jag inte vara din vän längre."

  • Anonym (Biobonus)
    Tveksamt skrev 2018-04-13 12:59:28 följande:

    Jag är glad att det löste sig för din son. Verkligen! Men jag vidhåller att det är fel väg att gå.

    Det gick bra den här gången, men hade det inte precis lika gärna slutat med att din son hamnat i slagsmål tre mot en?

    Om vuxna på skolan är så oförmögna att lösa konflikter måste detta påtalas, gång på gång, det måste ändras. Om så inte för din son, så för de som inte kan eller vågar stå upp för sig själva.

    De plågar inte din son längre, men tror du uppriktigt att de inte har ett nytt offer? Så är problemet löst eller struntar du helt enkelt i det nu eftersom det inte drabbar din son?


    Jag tycker egentligen också att det är fel väg att gå, så det var svårt att gå emot mina principer. "Vinsten" kändes därför tveksam först, men jag har efterhand insett att det ibland måste till andra metoder för att sätta sig i respekt. Hade alla följt "spelreglerna" så hade det inte behövts.

    Jag måste poängtera, om det inte framkom i min text, att detta påtalades gång på gång till de vuxna i skolan, till båda klassföreståndarna och till fritidspersonalen, under ett års tid. Samtal med pojkarna och tillsägelser gav ingen förändring. Att säga att jag inte bryr mig om de skulle ge sig på andra barn är omotiverat och orättvist. Jag hade inte kunnat göra mer, förutom att tillbringa hela dagarna i skolan. (Jag brukade för övrigt gå förbi ibland när de hade lunch och kolla läget).

    Visst kunde det eskalerat, men pojkar som går runt i gäng där en slåss och de andra stöttar och hejar på brukar sällan vara så tuffa som de verkar. De förlitar sig på att ingen vågar ge igen. Nu fick de sig en minnesbeta och plockades ner ett par pinnhål. Att de slutade slåss känner jag mig rätt säker på då de fortsatte gå i samma skola och det nu har gått några år sedan det hände, även om de fortsatte vara kaxiga och otrevliga.
  • Anonym (vuxen)
    Kurlie skrev 2018-04-13 12:42:21 följande:

    Stor skillnad på barn som försvarar sig och på barn som oprovocerat ger sig på andra barn. Ja, tråkigt att en del barn har diagnoser men större barn speciellt vet ju ändå vad som är rätt och fel, oavsett diagnos. Det är ju jobbigt att bli knuffad även om barnet som står för knuffandet har en diagnos. Och ofta lär sig bara de som mobbar eller beter sig elakt mot andra genom att man ger tillbaka fysiskt tyvärr. Detta verkar vara ett vanligt problem i många klasser, där barn med en diagnos beter sig illa mot de andra barnen. Jag vet att det är provocerande men ibland upplever jag att det daltas för mycket med barnen som agerar ut och de andra barnen lär sig acceptera det dåliga beteendet för x bara är sån. Är det inte så att många som sitter i fängelse tex har adhd? Uppenbarligen finns det ett samband i aggressivt beteende och en del diagnoser, det betyder inte att den barnet utsätter, för det är att utsätta andra även om man har en diagnos ska behöva stå ut med det för barnet har diagnos. Antar de andra barnen inte ens vet om detta. Sen förstår jag uppenbarligen att alla föräldrar vill skydda sina barn. Så ni vars barn har diagnoser som är rädda de andra barnen ska vara elaka eller ge tillbaka är fullt förståeligt. Men precis så känner de föräldrar vars barn blir utsatt för någon utan dessa spärrar man normalt har. Får man inte heller den markeringen är det ju också att säga beteendet är okej. För personalen kan ju egentligen inte göra så mycket mer än att ta bort barnet från situationen och de hindrar inte barnet att göra samma sak nästa dag, och igen och igen och igen.


    Vuxna som lär barn att ge igen anser jag inte vet skillnad mellan rätt och fel.
  • fluu

    Jag lär min dotter att man alltid får försvara sig och att det kan innebära allt från en artig och vänlig tillsägning till att slåss och sparkas för livet. Jag lär henne också att man får välja sina strider och att man inte vill sjunka till andras låga nivå, det finns nästan alltid ett smartare sätt att hantera en situation.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • amia01

    Vi lär våra barn att aldrig ge igen. 
    När de blivit lite äldre har vi motiverat och förklarat med att om alla skulle ge igen hela tiden skulle det bli världskrig till slut.... att ge igen är bara ett sätt att öka våldet och det dåliga.
    Bättre att lösa problemet på ett konstruktivt sätt, så att alla ingen behöver må dåligt och förhoppningsvis göra världen lite bättre

    På vår skola har man i omgångar förbjudit barnen att spela fotboll, eftersom det lett till så många konflikter. Numera har man alltid en rastvakt som "domare" som hjälper till att lösa konflikterna konstruktivt. 
    TS kanske inte ska låta sin son ta med sin egen boll till skolan, utan istället försöka hitta på något annat att göra tills situationen lugnat sig?

  • Anonym (Parasoll)

    Det är därför man låter sitt barn träna kampsport från fyra års ålder.

    Jag har sagt att det är helt okej att lägga ner någon som bråkar på marken i lås, lugnt och kontrollerat. Sen släpper man upp dem när de har lugnat ner sig.

    Min son är väldigt lugn av naturen och har väl utvecklat konsekvenstänk så han muckar inte, han är den som har gått emellan när mindre barn trakasseras av större, sedan han var 9 år. För det fick han ett slag i magen när han var nyopererad i magen och på första dagen ute från sjukhuset och inte ens fick cykla eller anstränga magmusklerna alls. Fast det visste inte översittaren som slog och var två år äldre än min son.

    Då var jag så arg så jag nästan fick stroke men jag lyckades ringa föräldrarna utan att skälla som en bandhund.

    Men. Om den som redan blivit nerlagd fint en gång försöker attackera igen på blodigt allvar, då är det fritt fram för min del att min son försvarar sig med största möjliga effektivitet.

    Det har aldrig behövts hittills.

Svar på tråden Får era barn "ge igen"?