• Jeahla

    Ni som jobbar som barnmorskor

    Dum fråga jag vet.. men är ändå nyfiken.

    När ni är gravida, går ni till barnmorska eller behandlar ni er själva?

  • Svar på tråden Ni som jobbar som barnmorskor
  • EpicNurse
    möjligt skrev 2018-04-13 23:42:19 följande:

    Jag argumenterar inte för att man BORDE göra det men fakta är att det är 100% valfritt att gå hos BM överhuvudtaget under sin graviditet. De flesta undersökningarna består också av mäta, väga, blodtryck etc och att de skulle vara OTILLÅTNA att utföra på sig själv är ju bara dumt.


    Absolut!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (N)

    Självklart har jag gått till bm när jag själv varit gravid. Vid mina graviditeter har jag varit patient precis lika mycket som någon som inte är bm. Och att titta eller bli tittar i underlivet på/av en kollega är ingenting. Det är så självklart som det kan bli. Är ju vårt jobb.

  • Jeahla
    Anonym (Fialotta) skrev 2018-04-13 23:39:16 följande:

    Nej, det är inte irrelevant.

    Det är min känsla.

    Jag undviker undersökningar av underlivet mer än jag kanske borde, går inte på cellprovstagningar t ex.

    Kan du förstå  mig bättre då att jag aldrig i livet skulle någon bekant/kollega se och vidröra mig där?


    Fast du borde verkligen gå på cellprovtagning. Jag hatar det också, men gör det ändå. De som dör av cancer där är de som inte går och undersöker sig.
  • Anonym (Anna)
    EpicNurse skrev 2018-04-13 23:36:07 följande:
    Det är inte att gå in i sin journal. Det är att läsa anteckningar. Att gå in i sin journal är när man loggar in i journalföringssystemet och kan skriva anteckningar.
    Det säger ju sig självt att man inte kan skriva i sin egen journal.

    Då skulle du förtydligat att det var det du menade.
  • Anonym (......)
    Anonym (Fialotta) skrev 2018-04-13 23:39:16 följande:

    Nej, det är inte irrelevant.

    Det är min känsla.

    Jag undviker undersökningar av underlivet mer än jag kanske borde, går inte på cellprovstagningar t ex.

    Kan du förstå  mig bättre då att jag aldrig i livet skulle någon bekant/kollega se och vidröra mig där?


    Barnmorskan tittar en inte i underlivet eller har något med den regionen att göra överhuvudtaget under graviditeten.
  • EpicNurse
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-14 00:23:00 följande:

    Det säger ju sig självt att man inte kan skriva i sin egen journal.

    Då skulle du förtydligat att det var det du menade.


    Varför ska jag förtydliga det om det säger sig själv? Det är ju som sagt en självklarhet, och jag skriver tydligt att man inte kan journalföra de kontroller man eventuellt skulle ta på sig själv.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Fialotta)

    [quote=78632452][quote-nick]Anonym (......) skrev 2018-04-14 07:49:16 följande:[/quote-nick]Barnmorskan tittar en inte i underlivet eller har något med den regionen att göra överhuvudtaget under graviditeten.[/quot

    Haha, va?

    Jo, det gör de.

  • Teady111
    Anonym (Fialotta) skrev 2018-04-14 09:11:33 följande:

    [quote=78632452][quote-nick]Anonym (......) skrev 2018-04-14 07:49:16 följande:[/quote-nick]Barnmorskan tittar en inte i underlivet eller har något med den regionen att göra överhuvudtaget under graviditeten.[/quot

    Haha, va?

    Jo, det gör de.


    I vilket sammanhang??
  • Anonym (N)
    Anonym (Fialotta) skrev 2018-04-14 09:11:33 följande:

    [quote=78632452][quote-nick]Anonym (......) skrev 2018-04-14 07:49:16 följande:[/quote-nick]Barnmorskan tittar en inte i underlivet eller har något med den regionen att göra överhuvudtaget under graviditeten.[/quot

    Haha, va?

    Jo, det gör de.


    Nej det finns oftast ingen anledning att undersöka vaginalt hos Mvc.
  • Meriall
    Anonym (Fialotta) skrev 2018-04-14 09:11:33 följande:

    [quote=78632452][quote-nick]Anonym (......) skrev 2018-04-14 07:49:16 följande:[/quote-nick]Barnmorskan tittar en inte i underlivet eller har något med den regionen att göra överhuvudtaget under graviditeten.[/quot

    Haha, va?

    Jo, det gör de.


    Inte som rutin nej
  • Anonym (......)
    Anonym (Fialotta) skrev 2018-04-14 09:11:33 följande:

    [quote=78632452][quote-nick]Anonym (......) skrev 2018-04-14 07:49:16 följande:[/quote-nick]Barnmorskan tittar en inte i underlivet eller har något med den regionen att göra överhuvudtaget under graviditeten.[/quot

    Haha, va?

    Jo, det gör de.


    Nej? Varför i hela friden skulle de göra det?

    Enda gången någon öht varit där och grejat i samband med mina graviditeter har varit under aktivt förlossningsarbete.
  • Anonym (BM)
    Anonym (M) skrev 2018-04-12 18:10:58 följande:

    Men gud. Givetvis får man till en annan barnmorska. Det är varken tillåtet eller möjligt att göra alla kontroller på sig själv.


    Klart det är tillåtet. Inom sitt leg kan en bm självständigt hantera en normalgraviditet om personen är frisk. MVC är inte obligatoriskt.
Svar på tråden Ni som jobbar som barnmorskor