• Anonym (H)

Flytta vid hot om lvu?

Om det finns hot om lvu om man inte går med på att placera frivilligt, vad skulle hända om man tar familjen och flyttar utomlands? Kommer de jaga familjen på nåt sätt?

• Svar på tråden Flytta vid hot om lvu?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (nej nej nej...) skrev 2018-06-20 23:22:02 följande:

Finns nått avsnitt i Saltkråkan där Båtsman håller på att bita ihjäl Skrållan så de hotar ta LVU på Skrållan men Malin får typ till det och Båtsman blir omhändertagen en period på nått härberge för hundar typ. Tjorven blev ju inte precis glad men sen blev det bra ändå.

Va?
  • Anonym (nej nej nej...)
    Anonym (Peter) skrev 2018-06-20 23:53:43 följande:

Va?

Fast sen tog sossarna makten och började sensurera saker... så den är nog inte lätt att hitta, om ingen har nån VHS kopia nånstans.
  • Anonym (BättreFlyÄnIllaFäkta)
    Anonym (nej nej nej...) skrev 2018-06-20 23:57:59 följande:

Fast sen tog sossarna makten och började sensurera saker... så den är nog inte lätt att hitta, om ingen har nån VHS kopia nånstans.

Minns det. Även om inte hunden fick LVU (haha) men minns avsnittet. Det är bortplockat från öppetarkiv.
  • Anonym (Socialsekreterare)
    Anonym (Ojoj) skrev 2018-06-19 09:43:48 följande:

Det är tyvärr inte sant i praktiken.. Lvu är en tvångslag, det ska genom många beslutsfattare och rum innan det kan upphävas. Tvångslag är tvångslag. Jag känner till jättemånga fall, dessvärre. Jobbar som sekreterare på ett socialkontor samtidigt som jag pluggar på universitetet och där görs många analyser om just detta. I utbildningssyfte. Vi går även på många föreläsningar om det. Mål i juridisk mening betyder inte nödvändigtvis att det ALLTID SKA bli så. Ett mål måste organisationer ha, även i vården har de mål på de stackars gamla och sjuka, mål att kunna gå igen efter en höftop, ja och det målet låter ju bra på pappret, men inte alltid det uppfylls. Förstår du? Man måste alltid jobba mot målet, men som sagt en tvångslag är inget man får sätta hur som helst och då ska den även övervakas lika noga.

LVU omprövas var 6:e månad. Mycket kan ha förändrats på den tiden så jag upplever inte att det OFTAST kvarstår länge. I de ärenden som det kan kvarstå längre tid är de ärendena där barnet blivit utsatt för allvarlig fara som våld eller sexuella övergrepp och där föräldrarna har allvarligt missbruk eller psykisk ohälsa, eller om föräldrarna är utvecklingsstörda (ett tillstånd som inte kommer förändras) och motsätter sig placering.

Om det finns skäl till LVU och man får reda på att familjen tänker flytta, så kan man meddela den kommunen de ska till, om man vet var de ska dvs.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Erfarenheten) skrev 2018-06-20 16:54:39 följande:
    Varför kallar du dig för "soc" när du helt uppenbart inte jobbar där?
    Fast nu gör jag ju det....

Sitter ofta med föräldrar till barn där barnet har hamnat på glid, mår dåligt, hamnat i kriminalitet, självskadebeteende osv osv. Föräldrarna sitter där förtvivlade och berättar hur de gjort allt de kunnat, det är nåt fel på barnet osv. Oftast ingen självinsikt alls. Oftast står det klart ganska fort att förklaringen går att hitta i hemmet. Ibland blir man förbluffad av vad föräldrar kan säga och att de inte alls ser någon koppling mellan deras föräldraskap och att barnet har problem.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (nej nej nej...) skrev 2018-06-20 23:57:59 följande:

Tror ni på såna konspirationer eller gillar ni bara att fabulera?
  • Anonym (Erfarenheten)
    Anonym (Soc) skrev 2018-06-21 08:36:27 följande:
    Fast nu gör jag ju det....

Sitter ofta med föräldrar till barn där barnet har hamnat på glid, mår dåligt, hamnat i kriminalitet, självskadebeteende osv osv. Föräldrarna sitter där förtvivlade och berättar hur de gjort allt de kunnat, det är nåt fel på barnet osv. Oftast ingen självinsikt alls. Oftast står det klart ganska fort att förklaringen går att hitta i hemmet. Ibland blir man förbluffad av vad föräldrar kan säga och att de inte alls ser någon koppling mellan deras föräldraskap och att barnet har problem.
    Det  är inte möjligt med alla felaktigheter du skriver.
    Och OM det nu är så, ja då är du verkligen felplacerad!
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Erfarenheten) skrev 2018-06-21 11:10:16 följande:
    Det  är inte möjligt med alla felaktigheter du skriver.
    Och OM det nu är så, ja då är du verkligen felplacerad!
    Nej, det är ju inga felaktigheter. Det är faktiskt ofta så. Det är faktiskt förfärligt att sitta och lyssna på vissa föräldrar som lägger skuld på sitt eget barn när det är smärtsamt uppenbart var det felar...
  • Anonym (Erfarenheten)
    Anonym (Soc) skrev 2018-06-21 19:04:54 följande:
    Nej, det är ju inga felaktigheter. Det är faktiskt ofta så. Det är faktiskt förfärligt att sitta och lyssna på vissa föräldrar som lägger skuld på sitt eget barn när det är smärtsamt uppenbart var det felar...
    Ok, då säger vi det.
    Fast jag har hundra koll, det har inte du.

Ha en trevlig midsommar.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Erfarenheten) skrev 2018-06-21 19:52:52 följande:
    Ok, då säger vi det.
    Fast jag har hundra koll, det har inte du.

Ha en trevlig midsommar.
    Jag svarar exakt detsamma till dig
  • Fiona M

Hur kan föräldrarna hjälpa barnet i utlandet men inte här? Vad ändras?

• kottelin
    Anonym (Soc) skrev 2018-06-21 20:17:32 följande:
    Jag svarar exakt detsamma till dig
    Jag håller med "Erfarenheten".
    Du kan omöjligt jobba på socialtjänsten med ditt resonemang.

Det är ju lätt att hitta på bakom en anonym signatur. Drömmer

Kottelin är också på ett sätt anonymt, jag vet. Men jag står iaf för det jag säger bakom mitt ordinarie nick.
    Ja, typ så...
Svar på tråden Flytta vid hot om lvu?