Anonym (Suck!) skrev 2018-06-24 01:33:32 följande:
Då är det antagligen något som är fel i deras relation! Sånt behöver uppmärksammas och ifrågasättas istället för att skälla på barnet. Som dom vuxna gärna gör ! (säger inte att det gjordes i erat fall men skulle inte förvåna mig om barnet fick en ordentlig tillsägelse!?) Jag kan till och med gå så långt att jag vågar påstå att säga att barnet antagligen utsätts för misshandel av sin mamma i sådana extrema fall att ett barn till o med benämner en man för ett kvinnligt kön!
Jag kallade i princip alla omkring mig för mamma förutom min "mamma". Varför? För att jag både utsattes för svält, misshandel och hon försökte splittra på mig och mitt syskon!!! Hon skulle inte få både misshandla oss och ta mitt syskon psykiskt ifrån mig (vilket hon faktiskt nästan lyckades med då jag och min syster än idag inte kan komma överens i vuxen ålder och dessutom få som hon krävde! Hon fick inte den tillgivenhet hon krävde utav min syskon heller då hen med blev misshandlad och nersparkad för trappor när jag inte han springa dit och vara den framför hennes fot istället för mitt mindre syskon! !
Jag beklagar djupt för det ni utsattes för men normalt sett är det INTE ett tecken på misshandel om ett barn går runt och kallar människpr i sin omgivning för mamma. Tvärtom är det mycket vanligt och de flesta barn kallar - under perioder - sina förskollärare, far - och morföräldrar osv för mamma.
De gör det instinktivt pga att det är ett ord de säger ofta och när de ropar mamma får de ofta en snabb reaktion. Det är ett vaneord som ibland används av barn av just den vana. Detta är inte samma sak som att välja att se någon som mamma utan benämni gen går "av bara farten". Ungefär som att många föräldrar använder fel namn ibland på sina barn, som när en farmor med tio barnbarn säger fel namn osv.
Och nej, man skäller varken på barn eller förälder när ett barn använder ordet mamma till var och varannan människa av ren automatik. Händer det vid enstaka tillfällen så säger man ingenting. Händer det ofta så rättar man vänligt. Liksom man gör om ngn kallar "lisa" för "maria".
Min äldsta har i några dagar gått runt och kallat mig mormor - han har precis kommit hem från en semester tillsammans med sin mormor så fullt normalt. Förmodligen ropade han mamma de första dagarna på semestern när han ville ha mormors uppmärksamhet.