• Anonym (Barnen)

Bli kallad mamma,viktigt?

Hur viktigt är det för barnet om hon vill kalla bonusmamma för mamma?Och hur viktigt är det för bonusmamman att få bli kallad mamma?Tar barnen skada för detta om man ber barnet kalla bonusmamman för sitt namn istället.Personligen känner jag att barnet inte tar skada för detta.Och så slipper barnet bli förvirrad av alla sina mammor.

• Svar på tråden Bli kallad mamma,viktigt?
  • Sharper
    Anonym (Svårt) skrev 2018-06-23 10:19:18 följande:

P

Ja du har rätt, det är inte logiskt. Men tolkar jag dig rätt så är du biomamma med en inte så närvarande pappa till dina barn. Du är alltså i samma sits som min sambo. Klart man är positiv till en extra förälder då. :)

Jag kan väl vara en extra vuxen för dem, det kunde jag leva med. Men har aldrig velat eller tänkt ha en föräldraroll inann hon drog och nu har jag inget val.

Anonym (Svårt) skrev 2018-06-23 10:19:18 följande:

P

Ja du har rätt, det är inte logiskt. Men tolkar jag dig rätt så är du biomamma med en inte så närvarande pappa till dina barn. Du är alltså i samma sits som min sambo. Klart man är positiv till en extra förälder då. :)

Jag kan väl vara en extra vuxen för dem, det kunde jag leva med. Men har aldrig velat eller tänkt ha en föräldraroll inann hon drog och nu har jag inget val.

Fast det hade jag varit oavsett. Mitt mål är att ha barnen varannan vecka men det hade ändå inte spelat någon roll om mina barn så pappa till min man. Likväl om mina bonus skulle komma och säga att de vill kalla mig mamma torts att de har lika mycket tid med både sin mamma och pappa. :)
  • Anonym (Nån annan)

Ni som tycker det är okej att barnet kallar styvföräldern för mamma. Hade ni tyckt det var okej att barnet kallar någon annan för mamma också? En vän, moster eller någon annan. Varför? Varför inte?

• Sharper
    Anonym (Nån annan) skrev 2018-06-23 12:00:52 följande:

Ni som tycker det är okej att barnet kallar styvföräldern för mamma. Hade ni tyckt det var okej att barnet kallar någon annan för mamma också? En vän, moster eller någon annan. Varför? Varför inte?

Om mina barn hade en relation som liknar familj, alltså bott där så varför inte. Nu har inte mina barn någon sådan relation så det är inte aktuellt. Men skulle mina barn som är hos sin pappa varannan helg börjat kalla hans flickvän för mamma så är det helt lugnt. För vill barnen det själva anser jag att det är av kärlek. Däremot ska dom inte bli tvingade till det.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-06-23 10:00:43 följande:
    Det där är jättesvårt. Jag vill bara bli kallad mamma av mitt barn. Båda mina bonusar har kallat mig mamma vid några tillfällen och den ene har frågat deras pappa om vi ska gifta oss och om hen då kanske kan få kalla mig mamma. Vet att det handlar mest om att deras faktiska mamma har gjort dem besvikna genom att flytta långt bort och lämna kvar dem här och detta är en del av traumat. Men på något vis känns det som jag sviker mitt eget barn genom att göra ordet mamma mindre värt om man sprider ut det på flera. Hade jag velat vara mamma till någon annan så hade jag ju skaffat fler barn.
    Håller med
  • Brumma

Benämningen hör ihop med en roll/relation. Om barnet växer upp med moster - eller någon annan i mammarollen, hade jag tyckt det var naturligt att ordet mamma används.

Familj sitter inte enbart i generna- jag har en "syster" tex som jag inte har några biologiska band till, inte heller har vi växt upp ihop. Men under åren av vår vänskap har den utvecklats till att bli mer syskonlik är enbart vänskap. Mina barn ser henne som familj- som "moster".
  • Anonym (Extramamma/plastmamma)

Jag gillar att bli kallad "plastmamma" eller "extramamma". Barnet (tonåringen) har en mamma, men ger mig erkännande som "mammafigur" på det sättet ändå, för plastmamma innehåller ordet mamma men är inte samma sak.

• Anonym (Nån annan)
    Brumma skrev 2018-06-23 13:28:47 följande:

Benämningen hör ihop med en roll/relation. Om barnet växer upp med moster - eller någon annan i mammarollen, hade jag tyckt det var naturligt att ordet mamma används.

Familj sitter inte enbart i generna- jag har en "syster" tex som jag inte har några biologiska band till, inte heller har vi växt upp ihop. Men under åren av vår vänskap har den utvecklats till att bli mer syskonlik är enbart vänskap. Mina barn ser henne som familj- som "moster".

Förstår hur du menar men då håller inte argumentet att det är barnet som avgör i alla fall. Då är det du som vuxen som avgör när det är okej vilket är precis samma sak som när en mamma inte tycker det är okej att hennes barn kallar styvmamman för mamma.

Jag menar att en styvmamma som verkligen älskar sitt styvbarn också tar hänsyn till barnets mamma. Allt annat är bara revirpinkande. Det är bara att förklara att man älskar barnet som om det vore ens eget men att barnet redan har en mamma. Plättlätt!

Har precis som du en ?syster? som är som familj för mig men som egentligen är en vän. Men självklart är jag finkänslig mot hennes biologiska syster och skulle aldrig få för mig att konkurrera med att kalla mig syster utan säger att jag ?lånar? hennes syster eller liknande.
  • Anonym (mor)

Jag har en fantastisk bonusmamma till mina döttrar. Visst blev dom svartsjuka i början när pappa blev kär i henne och hela den biten men det blev bra. Skulle de kalla henne mamma? Nä för hon är mamma till sin egen son och inte till mina döttrar. De kallar henne vid förnamn.

• Brumma
    Anonym (Nån annan) skrev 2018-06-23 16:19:15 följande:

Förstår hur du menar men då håller inte argumentet att det är barnet som avgör i alla fall. Då är det du som vuxen som avgör när det är okej vilket är precis samma sak som när en mamma inte tycker det är okej att hennes barn kallar styvmamman för mamma.

Jag menar att en styvmamma som verkligen älskar sitt styvbarn också tar hänsyn till barnets mamma. Allt annat är bara revirpinkande. Det är bara att förklara att man älskar barnet som om det vore ens eget men att barnet redan har en mamma. Plättlätt!

Har precis som du en ?syster? som är som familj för mig men som egentligen är en vän. Men självklart är jag finkänslig mot hennes biologiska syster och skulle aldrig få för mig att konkurrera med att kalla mig syster utan säger att jag ?lånar? hennes syster eller liknande.

Nej, jag håller inte med om att det är samma sak. Benämningen ÄR en benämning på en viss relation, och det är den relationen vi pratar om. Inte hur barnet benämner random människor i sin omgivning.

Jag anser att både barnet och bonusföräldern skall ta i beaktning hur andra människor kan känna. Men det är inte samma sak som att styras av det. Det beror helt på relation och situation.

Jag sa till min bonusdotter att hon gärna fick kalla mig mamma om hon ville när hon frågade. MEN jag sa även att hon redan hade en mamma och att hon kanske skulle bli ledsen. Oavsett vad hon kallar mig så kommer jag alltid vara"som" en mamma om det var vad hon ville. Sedan var det faktiskt upp till henne själv. Hennes känslor och hennes beslut. Hon valde att fortsätta kalla mig vid namn, presentera mig som "extramamma" och några år senare satte hon mig som mamma på Facebook. Men då var hon tonåring.
  • Ess

Lever de ihop med personen och de lever som en familj, då tycker jag det är ok att benämna personen som en förälder. 
    När grannens son var liten så kallade han min make för mamma, där är det ju rätt tydligt att det blir fel och måste rättas.
  • Anonym (Suck!)
    Ess skrev 2018-06-23 22:52:02 följande:
    Lever de ihop med personen och de lever som en familj, då tycker jag det är ok att benämna personen som en förälder. 
    När grannens son var liten så kallade han min make för mamma, där är det ju rätt tydligt att det blir fel och måste rättas.
    Då är det antagligen något som är fel i deras relation! Sånt behöver uppmärksammas och ifrågasättas istället för att skälla på barnet. Som dom vuxna gärna gör ! (säger inte att det gjordes i erat fall men skulle inte förvåna mig om barnet fick en ordentlig tillsägelse!?) Jag kan till och med gå så långt att jag vågar påstå att säga att barnet antagligen utsätts för misshandel av sin mamma i sådana extrema fall att ett barn till o med benämner en man för ett kvinnligt kön! 

Jag kallade i princip alla omkring mig för mamma förutom min "mamma". Varför? För att jag både utsattes för svält, misshandel och hon försökte splittra på mig och mitt syskon!!! Hon skulle inte få både misshandla oss och ta mitt syskon psykiskt ifrån mig (vilket hon faktiskt nästan lyckades med då jag och min syster än idag inte kan komma överens i vuxen ålder och dessutom få som hon krävde! Hon fick inte den tillgivenhet hon krävde utav min syskon heller då hen med blev misshandlad och nersparkad för trappor när jag inte han springa dit och vara den framför hennes fot istället för mitt mindre syskon! ! 
  • Anonym (Suck!)
    Anonym (Suck!) skrev 2018-06-24 01:33:32 följande:
    Då är det antagligen något som är fel i deras relation! Sånt behöver uppmärksammas och ifrågasättas istället för att skälla på barnet. Som dom vuxna gärna gör ! (säger inte att det gjordes i erat fall men skulle inte förvåna mig om barnet fick en ordentlig tillsägelse!?) Jag kan till och med gå så långt att jag vågar påstå att säga att barnet antagligen utsätts för misshandel av sin mamma i sådana extrema fall att ett barn till o med benämner en man för ett kvinnligt kön! 

Jag kallade i princip alla omkring mig för mamma förutom min "mamma". Varför? För att jag både utsattes för svält, misshandel och hon försökte splittra på mig och mitt syskon!!! Hon skulle inte få både misshandla oss och ta mitt syskon psykiskt ifrån mig (vilket hon faktiskt nästan lyckades med då jag och min syster än idag inte kan komma överens i vuxen ålder och dessutom få som hon krävde! Hon fick inte den tillgivenhet hon krävde utav min syskon heller då hen med blev misshandlad och nersparkad för trappor när jag inte han springa dit och vara den framför hennes fot istället för mitt mindre syskon! ! 
    utsattes*
  • Brumma

Jag beklagar djupt för det ni utsattes för men normalt sett är det INTE ett tecken på misshandel om ett barn går runt och kallar människpr i sin omgivning för mamma. Tvärtom är det mycket vanligt och de flesta barn kallar - under perioder - sina förskollärare, far - och morföräldrar osv för mamma.

De gör det instinktivt pga att det är ett ord de säger ofta och när de ropar mamma får de ofta en snabb reaktion. Det är ett vaneord som ibland används av barn av just den vana. Detta är inte samma sak som att välja att se någon som mamma utan benämni gen går "av bara farten". Ungefär som att många föräldrar använder fel namn ibland på sina barn, som när en farmor med tio barnbarn säger fel namn osv.

Och nej, man skäller varken på barn eller förälder när ett barn använder ordet mamma till var och varannan människa av ren automatik. Händer det vid enstaka tillfällen så säger man ingenting. Händer det ofta så rättar man vänligt. Liksom man gör om ngn kallar "lisa" för "maria".

Min äldsta har i några dagar gått runt och kallat mig mormor - han har precis kommit hem från en semester tillsammans med sin mormor så fullt normalt. Förmodligen ropade han mamma de första dagarna på semestern när han ville ha mormors uppmärksamhet.
  • Ess

Pojken var väldigt liten och provade ord. När han blev tillrättavisad så var det med ett skratt och att maken inte är mamma utan heter xx.
    Sen har det nog inte varit lätt alla gånger för de kom hit från ett annat land och ett tag efter så blev mamman sjuk. Hon har blivit frisk igen, men det var en ganska lång och jobbig period när hon var sjuk och det drabbade ju även barnen när hon åkte in och ut på sjukhus och inte orkade med riktigt när hon var hemma.
  • Anonym (..)

Jag är inte bonusmamma men mina grannars barn leker ofta med mina och de kallar alltid mig för mamma sara. 
    Så det gör ingenting för min del, bara roligt =)

• OlgaElvira

Jag har en familj i min närhet där det finns barn sedan tidigare för båda och de har också två gemensamma barn. Det är mamma och mamma Maria, det är pappa och pappa Niklas. Det fungerar utmärkt i de berörda familjerna. Det underlättar också vid kontakterna med kompisarnas föräldrar och dagis och skola. De fattar direkt vilken relation Niklas och Maria har till barnet även om de inte träffat dem tidigare. Det var barnen själva som började säga mamma Maria och pappa Niklas och alla vuxna kände sig bekväma med det.

• Anonym (Svårt)
    Aliona skrev 2018-06-22 13:34:30 följande:

Lesbisk mamma här. Vi kallar självklart oss båda två mamma. Något annat skulle vara otänkbart då vi är lika mycket mammor båda två, Vill barnet förtydliga vilken mamma han menar så säger han mamma+vårt respektive smeknamn. Såg en tråd i ett forum för regnbågsfamiljer där just den ftågan kom upp och jag tror ungefär två tredjedelar svarade att de använder mamma till båda, och en tredjedel att de använder mamma och mammi eller mamma och mor, oberoende av vem som födde.

Det här är alldeles självklart för oss, och jag har svårt att förstå hur det kan vara så otänkbart bland hetros att ett barn kan ha flera mammor. Hade jag varit bonusmamma och mitt bonusbarn skulle vilja kalla mig mamma så hade jag dock svarat att jag är jätteglad för hederstiteln, men att barnet borde kolla om mamman är ok med det först.

Jag tar för givet att man kallar båda kvinnorna i en familj som er för mamma. Ett syskonpar på min sons förskola har två mammor och de kallar sig ? mamma x och mamma y? typ. Inte konstigt alls
  • Anonym (Barnen)

Vet ett fall där barnet är vuxen nu och har inte haft kontakt med sin biologiska pappa.Men hela uppväxten och fortvarande är min vän som pappa till honom.Och det här vuxet barn kallar honom för pappa.Men han har inte haft biologisk pappa i sitt liv.Så då förstår jag lättare.

Svar på tråden Bli kallad mamma,viktigt?