Anonym (TS) skrev 2018-07-04 12:21:24 följande:
Ja han säger att han verkligen inte minns. Att han inte vill hitta på något bara för att. Men jag kan verkligen inte förstå hur man kan glömma något sådant. Han menar att det var så obetydligt att han inte kommer ihåg. Att det inte var värt att minnas. Jag har svårt att förstå det. Vem glömmer sånt lixom...
Det är klart att du blir förvirrad. Han matar ju dig med lögner. Helt plötsligt vänds allt upp och ner och rätt och fel blir flytande, det är väldigt typiskt för såna här dramer. Innerst inne vet du har svaret på din egen fråga. Vem glömmer nåt sånt?.... Ingen...vilket betyder att han ljuger för dig, vilket leder till nästa fråga... varför ljuger han för dig? Om det var så obetydligt varför behovet av att ljuga om det?
Lyssna på din magkänsla och sluta tvivla på dig själv och dina värdering. Var extremt rak och svartvit och gå inte på finter och villospår. Din osäkerhet spelar honom i händerna eftersom du börjar hitta på förklaringsmodeller åt honom och börjar ifrågasätta dig själv istället för honom.
1) ATT han gjort fel råder det inget tvivel om, det är mer en fråga om hur mycket
2) Hans dåliga förklaringar tyder på att han ljuger, och ljuger gör man oftast för att man har något att dölja, frågan är bara VAD det är han döljer. En vild gissning är att det förmodligen var mer än vad han sagt.
3) Människor som är ärliga lägger alla korten på borde på en gång. De som inte gör det kommer slingra sig in i det sista och sanningen får dras fram en lite bit åt gången. Det är en extremt jobbig och destruktiv process och frågan är om det är värt det? Min erfarenhet är att det inte är det. När man väl hamnar i lögn karusellen så kan det gå runt runt hur länge som helst och slutar sällan bra.
I den bästa av alla världar skulle folk inse att ljuga bara gör saker värre, men tyvärr fungerar de flesta inte så. Många reagerar instinktivt och hoppas klarar sig undan genom att ljuga och har man väl börjat så måste man ljuga ännu mer för att täcka upp för den första lögnen och så byggs det bara på. Försök att inte hamna i den karusellen. Folk säger oftast inte sanningen förrän de inte har något annat val. Den krassa verkligheten är att så länge ljuga lönar sig så fortsätter man ljuga.