SGI efter 2 år?
Hej,
Tänkte vara FL tills sonen är 2 år. Pappan hoppar in och tar några månader när han är strax över året och jag jobbar då. Har en fast heltidstjänst i botten.
Som jag förstår är min FP oförändrad tills sonen är 2 år, oavsett om jag skyddar den eller ej. Tar enbart ut 4 dagar i månaden.
Om jag väljer att inte skydda SGI för jag vill spara på dagarna så blir den noll när sonen är 1? Och de dagar jag tar ut i föräldrapenning när han fyllt 2 är då....noll? Eller värda lägstabeloppet som är 250?
Tänker att jag kanske tar ut dubbla dagar (8/månad) när han är 1,5 - 2 år, och sparar pengarna för att använda när han är 2-2,5 år, typ som att portionera ut till mig själv under dessa månader om min FP nu sänks när han är 2. Förstår ni hur jag menar?
När jag sen börjar arbeta igen, får jag tillbaka min sgi direkt eller hur länge ska man jobba först? Tänker om jag måste vabba när han börjat på dagis eller blir sjuk själv.
Sett många trådar om att skydda SGI men är det egentligen så viktigt? Planerar inte fler barn.