• Anonym (..)

Kan soc kräva detta av mig?

Jag ska snart få mitt första barn och jag är ensamstående, arbetslös, utan utbildning m.m och har fått beviljat ekonomiskt bistånd denna månaden. I beslutet står det att för att jag ska ha rätt till ekonomiskt bistånd så ska jag sköta kontakten med arbetsförmedlingen och delta på de möten/utbildningar de erbjuder. Men hur sjutton ska detta va möjligt sen när jag får ett litet barn?! Har noll tid i världen att åka fram och tillbaka till arbetsförmedlingen och delta på möten och utbildningar när jag samtidigt är ensamstående mamma till ett spädbarn. Pappan kan inte hjälpa mig ekonomiskt heller då han lever på 5000 i månaden och missbrukar upp alla pengar. Är jätte rädd att soc ska neka mig bidrag om jag inte kommer kunna delta i arbetsförmedlingen för det kommer jag ju inte kunna. Får soc neka bidrag då? Man borde väl få va mammaledig från arbetsförmedlingen? Vad gör ni andra småbarnsföräldrar som lever på bidrag för att ha rätt till bidrag?

• Svar på tråden Kan soc kräva detta av mig?
  • Anonym (också med stöd)
    Anonym (..) skrev 2018-07-18 11:36:03 följande:
    Soc betalar inte tandvård. Dom kan bidra med en liten summa i undantagsfall men inte mer än 500. Och tanken är inte att jag ska leva på bidrag hela livet utan bara tills jag hittat arbete eller fått igång inkomst på annat sätt t.ex CSN. Bidrag är för övrigt väldigt osäkert då det bara är en tillfällig lösning och man måste söka nytt varje månad, man kan även bli nekad vilken månad som helst.
    Jag sökte en gång akut och fick dra ut en tand, gick på 1000 kr och det betalade soc.
  • Anonym (Inte längre White Trash)
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 01:00:33 följande:

Jag ska snart få mitt första barn och jag är ensamstående, arbetslös, utan utbildning m.m och har fått beviljat ekonomiskt bistånd denna månaden. I beslutet står det att för att jag ska ha rätt till ekonomiskt bistånd så ska jag sköta kontakten med arbetsförmedlingen och delta på de möten/utbildningar de erbjuder. Men hur sjutton ska detta va möjligt sen när jag får ett litet barn?! Har noll tid i världen att åka fram och tillbaka till arbetsförmedlingen och delta på möten och utbildningar när jag samtidigt är ensamstående mamma till ett spädbarn. Pappan kan inte hjälpa mig ekonomiskt heller då han lever på 5000 i månaden och missbrukar upp alla pengar. Är jätte rädd att soc ska neka mig bidrag om jag inte kommer kunna delta i arbetsförmedlingen för det kommer jag ju inte kunna. Får soc neka bidrag då? Man borde väl få va mammaledig från arbetsförmedlingen? Vad gör ni andra småbarnsföräldrar som lever på bidrag för att ha rätt till bidrag?

Du kanske redan har fått svar men jag orkar inte läsa igenom 140 inlägg.

Så fort ungen ploppar ut blir du mammaledig och gör vad du vill om dagarna. När föräldraledigheten tar slut efter cirka 480 dagar går barnet på dagis och du på arbetsförmedlingen. Se till att inte ge pappan någon vårdnad! Han är missbrukare och ställer inte upp. Du får underhållsbidrag eftersom du är ensamstående och om pappan inte har råd kommer Försäkringskassan betala ut det. Sen får du barnbidrag med. Bostadsbidrag kan du nog glömma eftersom jag gissar att du bor i en liten lägenhet. Sen när mammaledigheten är över besöker du syon på närmsta universitet eller högskola och diskuterar din framtid. Tänk på att det ska vara någorlunda lätt att få jobb efter utbildningen och med en bra lön. Ditt barn ska inte behöva växa upp med socialbidrag. Kanske måste du börja på Komvux. Jag har gjort allt detta och det är så värt det även om det tar lång tid.
  • Anonym (?)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 23:33:37 följande:

Läs vad jag har skrivit tidigare. Välja att skita i soc och leva på sina egna fp-pengar som vissa i tråden menar är ett alternativ.

Ja, du skriver VÄLJA att ta ut fp och strunta i soc., vilket jag tycker låter märkligt erftersom hon inte borde kunna VÄLJA mellan försörjningsstöd och fp utan helt enkelt vara skyldig att ta ut sin fp innan hon evt går till soc och ber om mer pengar.
  • Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2018-07-19 08:04:47 följande:

Ja, du skriver VÄLJA att ta ut fp och strunta i soc., vilket jag tycker låter märkligt erftersom hon inte borde kunna VÄLJA mellan försörjningsstöd och fp utan helt enkelt vara skyldig att ta ut sin fp innan hon evt går till soc och ber om mer pengar.

Det menas väl att antingen välja att ta ut föräldrapenning och strunta i soc, eller välja att ta soc-pengar men då också tvingas ta föräldrapenning.

Man kan välja enbart FP men inte enbart soc.
  • Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2018-07-19 08:18:58 följande:

Det menas väl att antingen välja att ta ut föräldrapenning och strunta i soc, eller välja att ta soc-pengar men då också tvingas ta föräldrapenning.

Man kan välja enbart FP men inte enbart soc.

Ordet välja implicerar liksom en valsituation mellan två alternativ. Finns alternativet att försörja sig själv är det ju inget man "väljer".
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 23:33:37 följande:

Läs vad jag har skrivit tidigare. Välja att skita i soc och leva på sina egna fp-pengar som vissa i tråden menar är ett alternativ.

Jag förstår hur du menar efter födseln men är ändå nyfiken på de 60 dagar man kan välja att ta ut INNAN BF. Måste man inte faktiskt nyttja den möjligheten när man söker försörjningsstöd? Jag uppfattar reglerna som sådana att du är tvungen att ta ut dessa dagar från 60 dagar innan BF, och därmed nekas försörjningsstöd helt om man väljer att inte nyttja dagarna. I likhet med att man måste använda upp samtliga dagar, ansöka om nedsättning där möjlighet finns samt ansöka om alla bidrag man har rätt till för att uppfylla kravet på att i största möjliga mån bli självförsörjande.
  • Anonym (Soc.sekr)
    Anonym (?) skrev 2018-07-19 08:56:59 följande:

Ordet välja implicerar liksom en valsituation mellan två alternativ. Finns alternativet att försörja sig själv är det ju inget man "väljer".

Du har inte följt diskussionen. Nån tipsade om att hon kunde ta ut dagar tidigare, jag skrev att det inte är smart att slösa dagar eftersom hon får f-stöd innan barnet är fött och därmed slösar dagar i onödan ( får ändå samma summa att leva på hur hon än gör) Sen måste hon ta ut dem från BF. Då var det nån som skrev att hon kanske tycker det är psykiskt påfrestande att gå på soc och kanske hellre VÄLJER att leva på FP iaf även om det innebär att hon ska leva på väldigt lite pengar ( under norm) Och att TS ska presenteras alla möjliga alternativ.
  • Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2018-07-19 08:56:59 följande:

Jo. Om TS får ut tex 6000 kr i FP. Kan hon välja att vända sig till soc för extra hjälp, eller att avstå. Även om hon klarar sig på 6000 kan hon ha rätt till mer - om hon vill.
  • Anonym (?)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-19 09:18:43 följande:

Du har inte följt diskussionen. Nån tipsade om att hon kunde ta ut dagar tidigare, jag skrev att det inte är smart att slösa dagar eftersom hon får f-stöd innan barnet är fött och därmed slösar dagar i onödan ( får ändå samma summa att leva på hur hon än gör) Sen måste hon ta ut dem från BF. Då var det nån som skrev att hon kanske tycker det är psykiskt påfrestande att gå på soc och kanske hellre VÄLJER att leva på FP iaf även om det innebär att hon ska leva på väldigt lite pengar ( under norm) Och att TS ska presenteras alla möjliga alternativ.

Men nu skriver du ju igen att man kan välja att inte ta ut sina fp-dagar och i stället be om försörjningsstöd, i alla fall före partus, vilket förvånar mig lite men var intressant att höra. Tack för klargörandet.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (?) skrev 2018-07-19 13:47:44 följande:

Men nu skriver du ju igen att man kan välja att inte ta ut sina fp-dagar och i stället be om försörjningsstöd, i alla fall före partus, vilket förvånar mig lite men var intressant att höra. Tack för klargörandet.

Det låter EXTREMT konstigt att man kan göra så. I alla andra lägen är man tvingad att göra ALLT man kan för att försörja sig innan man kan ha rätt till försörjningsstöd. Men denna soctant anser tydligen inte så. Märkligt men dock inte ovanligt att soctanter agerar godtyckligt och inte efter lagar och regler då de inte kan sånt!
  • Anonym (?)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2018-07-19 15:20:07 följande:

Det låter EXTREMT konstigt att man kan göra så. I alla andra lägen är man tvingad att göra ALLT man kan för att försörja sig innan man kan ha rätt till försörjningsstöd. Men denna soctant anser tydligen inte så. Märkligt men dock inte ovanligt att soctanter agerar godtyckligt och inte efter lagar och regler då de inte kan sånt!

Jo, det var liksom därför jag blev förvånad. Annars brukar det ju heta att man ska ha uttömt alla möjligheter själv, inklusive ha räknat ut tidigare att man skulle kunna få ont om pengar och ha lagt undan av tex sitt studiestöd, men denna situation verkar vara ett undantag?
  • Anonym (Soc.sekr)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2018-07-19 15:20:07 följande:

Ja precis, vi gör lite hur vi vill! Ibland kan jag känna för att ge avslag bara om jag är på dåligt humör den dagen :)

OBS IRONI

Nej men seriöst. En till som går direkt till personangrepp för att du inte tror på det jag säger. Mycket moget.

Vi kan inte kräva att man tar ut FP innan BF. Hur är du själv insatt i detta?? Så här fungerar det i min kommun och alla gör på samma sätt.
  • Anonym (Soc.sekr)

Detta är tex riktlinjer för en random kommun i Sverige (inte min).

• Tiina87
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-19 18:05:57 följande:

Det är ju bra men det är lite fel eftersom man då inte gör allt för att vara självförsörjande.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-19 18:05:57 följande:

Tack för klargörande, jag tycker det är bra att man för en gångs skull kan göra ett litet undantag och tänka lite långsiktigt. Det är något jag ibland kan tycka saknas.
Svar på tråden Kan soc kräva detta av mig?