• asdfgh

Kan era 7åringar simma?

Vår 7årings kompisar har i stort sett alla gått på simskola. Flera terminer i de flesta fall. De ska nu börja 1an och jag tror att max en av kompisarna faktiskt kan simma.

Nu i värmen har vi varit och badat en hel del och då sett kompisarnas simkunskaper i verkligheten. De flesta behöver någon typ av flythjälpmedel för att hålla sig uppe. Nån klarar att simma kortare sträckor (<10m) utan hjälp.

Vissa av kompisarnas föräldrar har klagat på kvaliteten på simskolan så nu tänkte jag höra om det är rimliga kunskaper för barn i 7årsåldern som gått på simskola?

• Svar på tråden Kan era 7åringar simma?
  • nernu

Ja men att man kan simma innebär inte att man ska simma ut på djupt vatten i en sjö. Jag blev påtvingad hjälpmedel i den åldern trots att jag kunde simma för att det är en för stor risk att man får kramp eller något annat händer.

• Glinda från Oz
    Limajo skrev 2018-07-27 07:29:59 följande:

Då får du gärna vara vänlig och nyansera det här inlägget. Vad är det du menar egentligen?

Visst, jag menar precis det jag skrev. Man kan inte räkna med barn som har ett funktionshinder i de åsikterna jag har, jag skrev så för jag vet att folk här kommer gapa om att deras barn minsann har den och den diagnosen och därför behöver extra tid. Jag menar alltså inte att de som inte lär sig har en funktionsnedsättning utan att de som har en konstaterad funktionsnedsättning kan behöva extra tid på sig.

Så till mina åsikter, om det behövs flera terminer för många i grupper är läraren eller utbildningen usel och det tycker jag inte man ska acceptera.
  • Anonym (Abc)

När jag ser till mina barn och deras kompisar så kan nå få simma när de är sex år, kanske hälften vid 7 år och de flesta vid åtta år. Och med simma menar jag då minst runt 15-20 meter med någorlunda korrekt teknik,inte att de kan ta simborgarmärket.

Simskolan här tar ganska lång tid på sig men barnen som går alla steg är sedan riktigt duktiga. Första terminent är bara vattenvana. Våga doppa huvudet, hoppa från kanten och börja flyta. Nästa termin är armtag och bentag var för sig plus att lära sig flyta på både mage och rygg. Man tränar både rygg, bröst och crawl. Tredje terminen lär man sig simma ca 10 meter (3 simsätt). Fjärde terminen att simma 25 eller 50 meter (beroende på barn) och sedan termin 5 är det teknikträning i de tre simsätten.

En del går samma grupp i fler terminer om de inte riktigt klarat målen en termin och andra hoppar över en grupp om de tränat själva.

• Alexi
    Anonym (Abc) skrev 2018-07-27 23:08:37 följande:

När jag ser till mina barn och deras kompisar så kan nå få simma när de är sex år, kanske hälften vid 7 år och de flesta vid åtta år. Och med simma menar jag då minst runt 15-20 meter med någorlunda korrekt teknik,inte att de kan ta simborgarmärket.

Simskolan här tar ganska lång tid på sig men barnen som går alla steg är sedan riktigt duktiga. Första terminent är bara vattenvana. Våga doppa huvudet, hoppa från kanten och börja flyta. Nästa termin är armtag och bentag var för sig plus att lära sig flyta på både mage och rygg. Man tränar både rygg, bröst och crawl. Tredje terminen lär man sig simma ca 10 meter (3 simsätt). Fjärde terminen att simma 25 eller 50 meter (beroende på barn) och sedan termin 5 är det teknikträning i de tre simsätten.

En del går samma grupp i fler terminer om de inte riktigt klarat målen en termin och andra hoppar över en grupp om de tränat själva.

Så är vår simskola ungefär också. Och frågan är varför? . Vill man mjölka pengar avföräldrarna? För det kostar ofantliga summor (simning blir en klassfråga) och både barn och föräldrar blir tokless på simskolan.

För jag hör om andra simskolor där barnen lär sig oerhört mycket snabbare.
  • Mrs Green

Min dotter började i kommunala simskolan när hon fyllt 5 år (de får inte börja tidigare) också gick hon 4 terminer á 7 lektioner och lärde sig att flyta och att simma under vattnet, men hon kunde inte alls simma med huvudet ovanför vattnet.

Sen sommaren innan hon fyllde 7 år gick hon intensivsimskola med 40 minuters lektioner varje dag i en vecka och efter den veckan kunde hon simma 25 meter. 

• Mrs Green
    Mrs Green skrev 2018-07-28 14:29:59 följande:

Min dotter började i kommunala simskolan när hon fyllt 5 år (de får inte börja tidigare) också gick hon 4 terminer á 7 lektioner och lärde sig att flyta och att simma under vattnet, men hon kunde inte alls simma med huvudet ovanför vattnet.

Sen sommaren innan hon fyllde 7 år gick hon intensivsimskola med 40 minuters lektioner varje dag i en vecka och efter den veckan kunde hon simma 25 meter. 

Jag kan ju tillägg att två av de fyra terminerna i simskolan var de en dubbelt så stor grupp för att ett annat badhus var stängt för renovering. Så de var 16 barn på en yta av 10x12,5 meter och det var i princip omöjligt att lära sig simma eftersom de bara sparkade på varandra när de försökte ta ett simtag. Helt värdelöst. 
  • Mrs Green
    Glinda från Oz skrev 2018-07-27 13:33:14 följande:
    Så till mina åsikter, om det behövs flera terminer för många i grupper är läraren eller utbildningen usel och det tycker jag inte man ska acceptera.
    Bristen på badhus kan ju vara en stor orsak också. Åtminstone här i Stockholms kommun är det enorm brist, så dels är det kö för att få börja i simskola, dels är grupperna stora och lektionerna korta och "terminerna" bara 7 lektioner långa för att så många som möjligt ska få plats. Och det finns inte en massa privata simskolor heller eftersom de inte heller har tillgång till bassäng. Jag antar att det även är bristen på badhus som gör att de flesta skolor inte simmar heller, förutom de obligatoriska simtesten vid några tillfällen. 
  • Anonym (Abc)
    Alexi skrev 2018-07-28 13:48:47 följande:

Så är vår simskola ungefär också. Och frågan är varför? . Vill man mjölka pengar avföräldrarna? För det kostar ofantliga summor (simning blir en klassfråga) och både barn och föräldrar blir tokless på simskolan.

Det finns en annan simskola också där man fokuserar på bröstsim och där går det snabbare. Men jag har valt den här för att jag själv har tävlat en del i simning och känner en glädje av att kunna alla simsätt. Så jag föredrar den här riktigt grundliga där de efter alla terminer simmar tre simsätt med riktigt bra teknik. Man kan ju som sagt också hoppa över någon termin om man tränar själv med barnet också. Eller om det har en bra vattenvana kan man gå direkt på termin två.
  • Anonym (Abc)

Det finns en annan simskola också där man fokuserar på bröstsim och där går det snabbare. Men jag har valt den här för att jag själv har tävlat en del i simning och känner en glädje av att kunna alla simsätt. Så jag föredrar den här riktigt grundliga där de efter alla terminer simmar tre simsätt med riktigt bra teknik. Man kan ju som sagt också hoppa över någon termin om man tränar själv med barnet också. Eller om det har en bra vattenvana kan man gå direkt på termin två.
  • Anonym (Abc)

• asdfgh
    Scruffy skrev 2018-07-27 07:20:40 följande:

Jag skulle rekommendera TS att kolla om någon simförening i närheten erbjuder simskola. Jag har sett att flera gör det, och det är mycket bättre kvalitet på dem. Mina båda började på dem och dem hade flera nivåer. 

Dottern började när hon var 6,5 och klarade simborgarmärket när hon var 7,5 år. Sonen började när han var 5,5 och tog sitt första simborgarmärke när han var 6,5 år. 

Idag är dem 13 och 11,5 och simtränar 5 dagar i veckan. Dottern är bäst på ryggsim och crawl och sonen bäst på fjärilsim. Alltså inte bröstsim som dem fick lära sig först.

Det verkar bara vara simföreningen här som lär ut mer än 10m bröstsim. Kompisarnas föräldrar har inte varit imponerad av vare sig kommunens eller simföreningens simskolor.
    nernu skrev 2018-07-27 12:23:05 följande:

Ja men att man kan simma innebär inte att man ska simma ut på djupt vatten i en sjö. Jag blev påtvingad hjälpmedel i den åldern trots att jag kunde simma för att det är en för stor risk att man får kramp eller något annat händer.

Jag har både sett kompisarnas kunskaper med egna ögon och hört vad föräldrarna sagt. I stort sett ingen av kompisarna klarar av att ta sig fram i vattnet (med eller utan hjälpmedel) med korrekta simtag utan det är halvt simtag, halvt hundsim.
  • Anonym (mian)

Min sexåring simmar lätt 50 meter. Men det är hundsim som gäller. Visst kan hon lite ryggsim och ett par crawltag, men hennes egen stil är så mycket effektivare (för henne just nu alltså). Hon går i simskola emellanåt och de simmar med skolan så jag är säker på att hon så småningom kommer att lära sig andra simtekniker.

Jag har inget emot ineffektiva simskolor. Under vinterhalvåret har jag själv ingen större lust att gå och simma, men vill gärna att barnen behåller sin vattenvana och blir blöta någon gång per vecka. Dessutom är jag lite hönsig runt vatten och barnen får inte simma oövervakat tills de är betydligt äldre, så mig gör det inte så mycket om de lär sig simma när de är små eller lite äldre.

Svar på tråden Kan era 7åringar simma?