Scruffy skrev 2018-07-27 07:20:40 följande:
Jag skulle rekommendera TS att kolla om någon simförening i närheten erbjuder simskola. Jag har sett att flera gör det, och det är mycket bättre kvalitet på dem. Mina båda började på dem och dem hade flera nivåer.
Dottern började när hon var 6,5 och klarade simborgarmärket när hon var 7,5 år. Sonen började när han var 5,5 och tog sitt första simborgarmärke när han var 6,5 år.
Idag är dem 13 och 11,5 och simtränar 5 dagar i veckan. Dottern är bäst på ryggsim och crawl och sonen bäst på fjärilsim. Alltså inte bröstsim som dem fick lära sig först.
Det verkar bara vara simföreningen här som lär ut mer än 10m bröstsim. Kompisarnas föräldrar har inte varit imponerad av vare sig kommunens eller simföreningens simskolor.
nernu skrev 2018-07-27 12:23:05 följande:
Ja men att man kan simma innebär inte att man ska simma ut på djupt vatten i en sjö. Jag blev påtvingad hjälpmedel i den åldern trots att jag kunde simma för att det är en för stor risk att man får kramp eller något annat händer.
Jag har både sett kompisarnas kunskaper med egna ögon och hört vad föräldrarna sagt. I stort sett ingen av kompisarna klarar av att ta sig fram i vattnet (med eller utan hjälpmedel) med korrekta simtag utan det är halvt simtag, halvt hundsim.