• Lillamusen88

Klarar inte av vår 3-åring

Har en 3 årig son och en pojke på 8 månader.

När lillebror föddes började storebror direkt bli trotsig men detta har nu eskalerat snart bortom kontroll. Han lyssnar aldrig på vad jag säger trots att jag och sambon försöker vara väldigt tydlig med gränser. Han slår både oss mem framförallt stackars lillebror. Tjuvnypen kommer som en blixt från klar himmel och innebär allt mellan hårda nyp, trycka saker hårt i tex lillebrors mage, peta i ögonen osv. Kan ej lämna dem utan uppsikt för då gör han lillebror illa direkt.

Försöker att överösa storebror med positiv energi då han gör något bra och har testat alla möjliga sätt att tillrättavisa honom men det verkar inte spela någon roll. Ger storebror så mycket egentid med mig/sambo som det förmår oss men det tycks ej spela roll.

Jag går ständigt runt med en klump i magen då jag är ensam md båda barnen pga all oro och att jag spänner mig så. Jag känner mog utbränd och konstant trött, håller på att utveckla migrän enligt min läkare.

Stora killen är extremt aktiv och det är bokstavligt talat inte en lugn stund från att han stiger upp till sängdags. Han skriker, spottar, kastar grejer och ibland blir han liksom helt svart i blicken och attackerar sin lillebror. Jag är helt uppgiven och känner att jag på riktigt lever i en mardröm. Mitt liv är Inter roligt längre. Vi blir sällan bjudna till vänner längre pga att vår stora pojke lever rövare, springer hoppar klättrar och har sönder saker när vi är borta.

Min mamma tycker jag ska gå till en barnpsykolog. Är detta beteende normalt!?!? Någon med liknande erfarenheter? När jag har frågat förskolepersonalen om de ser tecken till någon bokstavskombination Hos honom har de avfärdat det direkt. Känner att jag snart går itu av detta.

• Svar på tråden Klarar inte av vår 3-åring
  • Silkworm

Vad kämpigt ni har det just nu! 
    En treårings trotsperiod är riktigt jobbig. Perioden är en del av utvecklingen, och barnet testar sin självständighet. Säga nej, bli arg, få sin vilja igenom. De testar testar och testar. Vad är okej, vad är inte okej? Det är en fas som går över. Det ger ingen tröst att höra det när man är mitt uppe i det, men försök att tänka att det är en del av att barnet utvecklar sin självständighet. 
    Ett tips är att ta kontakt med familjeenheten i er kommun för att få stöd, och konkreta tips till hur ni kan underlätta er familjesituation. 

• Farsta2014

Jag känner igen så mycket av det du skriver.

Vi har två tjejer med 23 månader emellan och storasyster var/är så elak. Hon uppförde sig för det mesta ?borta? bland andra, men när vi var ensamma, hemma eller ute, så var det katastrof. Vi prövade allt, det enda som hjälpte lite grann var s.k. positiv förstärkning. Man försöker att inte ge uppmärksamhet åt det dåliga (hur arg och ledsen man än är), man talar om gör inte si eller så men släpper det sen, ger inte uppmärksamhet åt det dåliga. Man förstärker allt det positiva, vad bra att du åt upp all din mat, vad roligt att du tycker om att rita så mycket, vad duktig du är som kan gå på toaletten allseles själv. Detta fungerade lite men min sambo trodde inte lika mycket på metoden så vet inte hur det hade blivit om båda följt metoden. Min sambo ville säga till på skarpen varje gång vilket jag uppfattade eskalerade det hela.

Nu är barnen 4 1/2 och 2 1/2 och det är mycket mycket mycket bättre men tjuvnypen och energin finns kvar. Kommer när man minst anar det. Ibland ser jag att den äldsta är trött och att hon borde sova för att vila upp sig men det är omöjligt att få henne att sova mitt på dagen.

Jag kan därför bara säga att jag känner igen mig i din situation men vet tyvärr inte vad som hjälper förutom tiden och att barnet blir äldre och förståndigare och att det därmed blir bättre.

• cosinus
    Lillamusen88 skrev 2018-08-12 08:28:10 följande:

Tack så otroligt mycket för alla svar! Har varit borta hos mina föräldrar ett par dagar för att få hjälp medan min man jobbat.

Jag förstår absolut idén om ökad tid på förskolan - dessa problem jag beskriver existerar i princip endast när jag är ensam hemma med båda barnen. Är vi båda två kan vi ju vara med ett barn var och på så sätt undvika många av dessa situationer. Jag håller helt med om att man måste må bra som förälder för att kunna göra ett bra jobb med att ta hand om sina barn. Då är det bättre med färre timmar tillsammans då jag faktiskt orkar försöka hantera det på ett bättre sätt. Jag kan tycärr inte erbjuda min stora son en stimulerande miljö utan att bli helt slut då jag redan är körd i botten. Små utflykter som att gå till en lekpark ca 200 meter hemifrån kan bli ett jätteproblem för oss pga att han trotsar/rymmer eller dylikt. Det som funkar för oss på lediga dagar är att vara inne och till slut blir stora killen till ett hysteriskt djur i bur.

Bärsele använder jag jättemycket och det funkar bra men han börjar bli så stor nu att han ryckets och sliter i allt! Kanske ska leta efter något att ha på ryggen det är ett bra tips. Vi tänker även installera en barngrind i köket så att lillebror har en fredad plats.

Som sagt så hanterar alla situationer olika och jag har alltid haft svårt att ta saker med ro, brottas ofta med katastroftankar och den här situationen har bara spätt på min oro. Jag älskar mina barn över allt annat och känner mig alltsom oftast som en misslyckad förälder som inte kan erbjuda mina barn det de förtjänar.

Kram till er alla

Jag tror nyckeln är att hitta sätt att kunna vara ute med barnen. Finns rätt få 3-åringar som inte går bananas om de inte får komma ut på en hel dag.

Med mitt fjärde barn fixade jag om i vagnen från mjuklift till sittvagn med fullt liggläge och filtar/plädar vid 3 v för att jag insåg att det skulle vara nödvändigt att kunna kasta filtarna under vagnen, ta bebisen i sjal och kunna spänna fast storebror i vagnen när denne inte alls var på humör för samarbete. Och ja, det hände rätt ofta. Min nummer 3 är den klart mest krävande och utmanade av mina barn. Jag gick oftast ut med bebis i vagn och kom hem med antingen storebror i vagnen eller i sele på ryggen.

Barn behöver inte lekparker men de behöver röra sig. Har ni nära till skogen gå där. Bor ni farligt till hade jag övervägt sele för att komma ut. Har en bekant som bodde så till att han satte foten direkt på trottoaren till en 3-filig väg. Hade jag bott så hade ingen av mina 3 yngsta kommit utanför dörren utan sele mellan 1,5 och 3,5 år. Iaf inte om man hade haft flera med ut samtidigt.

Förklara för storebror vad som gäller och funkar det inte får han åka vagn. Grejen är den att även om man tycker utevistelsen ibland bara är 1 timmes bråk och trots blir ändå den följande tiden inne lättare sen för att man gjort något annat.
  • Farsta2014
    Farsta2014 skrev 2018-08-12 09:06:04 följande:

Jag känner igen så mycket av det du skriver.

Vi har två tjejer med 23 månader emellan och storasyster var/är så elak. Hon uppförde sig för det mesta ?borta? bland andra, men när vi var ensamma, hemma eller ute, så var det katastrof. Vi prövade allt, det enda som hjälpte lite grann var s.k. positiv förstärkning. Man försöker att inte ge uppmärksamhet åt det dåliga (hur arg och ledsen man än är), man talar om gör inte si eller så men släpper det sen, ger inte uppmärksamhet åt det dåliga. Man förstärker allt det positiva, vad bra att du åt upp all din mat, vad roligt att du tycker om att rita så mycket, vad duktig du är som kan gå på toaletten allseles själv. Detta fungerade lite men min sambo trodde inte lika mycket på metoden så vet inte hur det hade blivit om båda följt metoden. Min sambo ville säga till på skarpen varje gång vilket jag uppfattade eskalerade det hela.

Nu är barnen 4 1/2 och 2 1/2 och det är mycket mycket mycket bättre men tjuvnypen och energin finns kvar. Kommer när man minst anar det. Ibland ser jag att den äldsta är trött och att hon borde sova för att vila upp sig men det är omöjligt att få henne att sova mitt på dagen.

Jag kan därför bara säga att jag känner igen mig i din situation men vet tyvärr inte vad som hjälper förutom tiden och att barnet blir äldre och förståndigare och att det därmed blir bättre.

Som sagt tiden går och saker och ting förändras. Nu är det vår 3-åring som driver oss galna här hemma. 5-åringen är en ÄNGEL. 3-åringen varken tjuvnyper eller slåss men hon är sååååå trotsig. Äter begränsat utbud av mat, gillar bara 2 t-shirtar och en jacka som är för kall för årstiden, vägrar mössa/vantar, skjutsar regelbundet ner tallrickar och leksaker på golvet, gråter väldigt mycket och försöker skrika till sig uppmärksamhet. Nu hoppas jag bara att hon mognar till sig lite innan 3:an kommer i februari!!
  • Anonym (Jmm)
    Lillamusen88 skrev 2018-08-09 21:14:18 följande:

När lillebror föddes började storebror direkt bli trotsig men detta har nu eskalerat snart bortom kontroll. Han lyssnar aldrig på vad jag säger trots att jag och sambon försöker vara väldigt tydlig med gränser. Han slår både oss mem framförallt stackars lillebror. Tjuvnypen kommer som en blixt från klar himmel och innebär allt mellan hårda nyp, trycka saker hårt i tex lillebrors mage, peta i ögonen osv. Kan ej lämna dem utan uppsikt för då gör han lillebror illa direkt.

Försöker att överösa storebror med positiv energi då han gör något bra och har testat alla möjliga sätt att tillrättavisa honom men det verkar inte spela någon roll. Ger storebror så mycket egentid med mig/sambo som det förmår oss men det tycks ej spela roll.

Jag går ständigt runt med en klump i magen då jag är ensam md båda barnen pga all oro och att jag spänner mig så. Jag känner mog utbränd och konstant trött, håller på att utveckla migrän enligt min läkare.

Stora killen är extremt aktiv och det är bokstavligt talat inte en lugn stund från att han stiger upp till sängdags. Han skriker, spottar, kastar grejer och ibland blir han liksom helt svart i blicken och attackerar sin lillebror. Jag är helt uppgiven och känner att jag på riktigt lever i en mardröm. Mitt liv är Inter roligt längre. Vi blir sällan bjudna till vänner längre pga att vår stora pojke lever rövare, springer hoppar klättrar och har sönder saker när vi är borta.

Min mamma tycker jag ska gå till en barnpsykolog. Är detta beteende normalt!?!? Någon med liknande erfarenheter? När jag har frågat förskolepersonalen om de ser tecken till någon bokstavskombination Hos honom har de avfärdat det direkt. Känner att jag snart går itu av detta.

Hittade denna gamla tråd och om TS mot förmodan är kvar - hur blev det senare? Vi har inte fullt så illa som nu men det är väldigt mkt trots och tjuvnyp här med och jag är dödstrött av att punktmarkera om dagarna.
  • Anonym (Gör det)
    Lillamusen88 skrev 2018-08-09 21:14:18 följande:

Gå till en psykolog 
  • Anonym (I)
    Anonym (Jmm) skrev 2024-09-03 20:53:25 följande:
    Hittade denna gamla tråd och om TS mot förmodan är kvar - hur blev det senare? Vi har inte fullt så illa som nu men det är väldigt mkt trots och tjuvnyp här med och jag är dödstrött av att punktmarkera om dagarna.

Jag har det mer som du, liknande men inte fullt så illa som ts. Mitt barn bråkar inte på förskolan, det är mer mot småsyskonet och mot mig. Kastar, slår, rivs, lyssnar inte när man säger stopp. Går inte att avleda längre.
    Fick tips om boken: barn som bråkar.
    har inte börjat läsa den än.

• Goneril
    Anonym (padda?) skrev 2018-08-11 06:32:25 följande:

Jag avundas inte er, och genom att läsa detta, ger ni mig frid, för att jag inte kunde få några barn. Vilken kamp. Blir helt matt av att läsa detta. Hoppas dock att ts. Inser vad bra det är att skydda sin bäbis. Att ha honom på ryggen i en sjal/sele är en utmärkt idé.

Håller med, jag blev både matt och kallsvettig. Tänk om 3-åringen kommer åt syskonets ögon i sin vilda framfart? Allvarliga skador med svåra konsekvenser, detta låter fruktansvärt                                                                                                                                                      Någon i tråden hade haft framgång med bestämdhet, plocka bort honom och säga väldigt högt och bestämt att så här FÅR man inte höra, man får ALDRIG skada någon annan, ej heller något djur! Från min barndom  längesen, minns jag att det var tillåtet att sätta barn i hagar. Där satt de med alla sina leksaker och tycks inte ha blivit skadade av det. Detta är säkert jätteförbjudet idag, men det funkade förr. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Goneril skrev 2024-09-04 16:00:26 följande:
    Håller med, jag blev både matt och kallsvettig. Tänk om 3-åringen kommer åt syskonets ögon i sin vilda framfart? Allvarliga skador med svåra konsekvenser, detta låter fruktansvärt                                                                                                                                                      Någon i tråden hade haft framgång med bestämdhet, plocka bort honom och säga väldigt högt och bestämt att så här FÅR man inte höra, man får ALDRIG skada någon annan, ej heller något djur! Från min barndom  längesen, minns jag att det var tillåtet att sätta barn i hagar. Där satt de med alla sina leksaker och tycks inte ha blivit skadade av det. Detta är säkert jätteförbjudet idag, men det funkade förr. 

Det är inte förbjudet . Vi hade en hage i vardagsrummet , var värdefullt för oss som hade tvillingar. 

Jag hade också en resesäng i hallen, där vi kunde ha ena barnet när vi gick ut med det ena till bilen och liknande. 

• Anonym (Trotsålder)

Har det så jag med. På dagis är min pojke fyra år ett ljus men hemma puttar och slår han sitt småsyskon om han inte får som han vill och skriker. Han har sagt några ggr att vi bara bryr oss om lillebror så det verkar vara uppmärksamhetsbehov och en fas i hans utveckling. Din pojke är tre år och säkert i trotsåldern 

• Anonym (I)
    Anonym (Trotsålder) skrev 2024-09-04 16:13:53 följande:

Har det så jag med. På dagis är min pojke fyra år ett ljus men hemma puttar och slår han sitt småsyskon om han inte får som han vill och skriker. Han har sagt några ggr att vi bara bryr oss om lillebror så det verkar vara uppmärksamhetsbehov och en fas i hans utveckling. Din pojke är tre år och säkert i trotsåldern 

Min fyraåring är likadan. Men slår även mig och lyssnar inte. Så frustrerande..
  • Filosofax

Efter tre barn med trotsperioder så tror jag det finns en poäng med att välja sina strider. Våld mot lillebror eller andra är inte acceptabelt men mycket annat behöver man inte bråka om. I ivern att ?sätta gränser? kan det bli en låsning då man bara bråkar om allting och det blir en massa negativa spiraler. Det går över! Barn har jobbiga perioder men plötsligt är det över. Ha lite humor, skratta tillsammans med barnet när det är tokigt och envist. Jag hade olika namn på ett av barnen när hon var på olika humör, det blev ett internt skämt och efteråt kunde vi prata om hur dumt det blev. Sedan tror jag att det är bra att visa sina känslor och bli arg ibland, inte ?glätta över?. Då förstår barnet. Läs inte så mycket teorier, känn efter. 

• Anonym (Jmm)
    Anonym (Trotsålder) skrev 2024-09-04 16:13:53 följande:

Hur är det för er nu? Här har det eskalerat och jag går snart itu, gråter minst en gång per dag av trötthet.
  • Anonym (I)
    Anonym (Jmm) skrev 2024-12-03 20:18:07 följande:
    Hur är det för er nu? Här har det eskalerat och jag går snart itu, gråter minst en gång per dag av trötthet.
    På mitt barns förskola sa de att många barn är trötta nu i slutet av terminen. Det är jul, mycket ska hinnas med, kanske stressar vi vuxna för att hinna allt, kanske är vardagen annorlunda med mycket inbokat på helger mm.
    vi har också haft 3 tuffare veckor med slag och sparkar nu. Han kan inte stoppa sin kropp säger han. 4,5 år.
Svar på tråden Klarar inte av vår 3-åring