• Tovemy

3,5månads bebis sover inte

Hej,

Finns det någon som har det som mig eller är jag helt ensam..

Min son blir snart 4 månader och han har i princip aldrig sovit mer än 3h åt gången men vanligast är att han sover 30min- 1 h dagtid och 1-2 timmar på nätterna.

Han vaknar alltså varje till varannan timme hela natten och snurrar/vrider sig, grymtar och gråter/skriker.

Jag har provat ALLT, alla droppar som finns, pysventil och han äter mjölkfri ersättning.

Bvc är värdelösa i detta fall och jag har varit på 2 olika barnkliniker och ingen kan ge mig svar.

Ingenting funkar utan de blir snarare värre och jag är 2 sekunder från att bli galen på riktigt för jag får ALDRIG sova. Han sover inte heller och aldrig så mycket som han egentligen behöver.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till men snart kollapsar jag.

Vad är felet och är det bara jag som har de såhär??

Tack på förhand

• Svar på tråden 3,5månads bebis sover inte
  • Jsv17
    Sdy1 skrev 2018-08-15 20:46:20 följande:

Så sant. Jag läste det i en intervju med de som utformat råden också, men de sa att det är lugnt när barnen börjar vända sig för då är de gamla nog att risken för psd minskat. Så står man där med en tremånaders...

Jag hade inte lagt bebisen på magen om han inte själv vände sig så dock.

Och det där med bebisar som sover hela nätter... ja de finns men nåt uppvak får man nog stå ut med. Drömmen just nu hade varit 4h ostört, hehe.

Min sover hela nätter sedan han var 4 mån, då menar jag 8h i sträck utan uppvak, nu sover han 10-11h... vi planerar för syskon men jag vågar knappt för tänker att det är omöjligt att få det så igen! Men han har alltid varit en nöjd bebis, kräkts mycket (så jag var ändå orolig för reflux) men det verkar inte störa honom. Tänker bara på de nätter nu när han fått tänder exempelvis, då är det ju en helt annan historia med uppvak, och ledsen, så tänker att det är klart man inte kan sova (sen hela nätter så tidigt är ju ovanligt ändå) om man har ont eller har det fysiskt obekvämt på något sätt, för ca 4-5h i sträck under nån tidpunkt på dagen borde han ju ha... Hoppas verkligen ni hittar något som hjälper honom, både för honom och för dig!
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Sdy1
    Tovemy skrev 2018-08-15 12:44:07 följande:

Ja precis, i sträck menar jag.

Det verkar som att något stör han, obekvämt eller smärta. Han snurrar som en propeller och sen skriker 1 gång i timmen hela nätterna. Närhet hjälper inte, mat hjälper ibland, tar jag upp han så skriker han mer.

På dagarna är han världens underbaraste och gladaste.

De blir liksom värre och värre nattetid.

Vad kan man prova mer liksom? Sovrutiner? Linda in han? Jag upplever att han liksom stör sig själv av allt snurrande. Han är supertrött men sover inte..

Detta kanske är normalt men det känns som att jag ör den enda som har de så när jag pratar med andra mammor med barn i samma ålder

Hur sover ni förresten? Spjälsäng? Samsovning?

De nätter jag fått flest ostörda timmar så har jag haft barnet i famnen. Funkade med magbekymmer, och har funkat när han är orolig. På dagarna får han sova på mig eller i sele.

Vid 6 mån har jag förstått det som att deras sömncykel förändras och blir längre.
  • Tovemy

Han sover i egen säng, vi samsov först men när han började snurra runt så mycket så kunde ingen sova men jag har provat att hålla om honom när vi sover men de hjälper inte.

Han vaknar mellan 4-8 gånger/natt iprincip och vrålar. Bra nätter så vaknar han 4 gånger men de är sällan, ofta är det typ 6-7 gånger. Han snurrar och sen vrålar.

Jag hatar att liksom inte få veta varför, visst jag de hade han fått vråla hur mycket han vill.

Men de kanske bara är så, det är bara det att ingen annan jag pratat med eller frågat har de likadant..

• cosinus

Testa höja huvudändan på hans säng. Reflux är ingen dålig gissning (finns även tyst reflux då de inte ens behöver kräkas). Har en 10-åring där det upptäcktes i år, har påverkat hans humör och tillväxt hela livet utan att vi förstått varför. Sov dock bra som bebis men då hade jag plockat bort mjölk ur kosten mest för säkerhetsskull då hans bror inte sov på 5-månader när jag åt mjölk och jag inte var beredd att chansa på det igen (för ja men blir helt knäpp utan sömn)

Om det inte gör någon skillnad alls med huvudändan prova köpa en burk helt mjölkfri ersättning om du inte redan har det. Den första varianten man får prova brukar vara mjölkprotein men i sönderspjälkad variant så att de flesta klarar den. Men alla gör inte det och det finns helt mjölkfria sorter också. 

Alfamino tror jag är en sådan som är helt mjölkfri. Är ju galet dyr på apoteket utan recept men har du fb så gå med i någon grupp för allergiker, brukar alltid vara någon som har en burk över och kan sälja för receptpris om läkarna på BVC inte vill skriva ut.

• Jemp

Tycker inte det låter helt onormalt men var är pappan/ev partner? Se till att hjälpas åt på nätterna!

• Micckki

Min son är 16 veckor och sömnen har varit lite fram och tillbaka. Haft mycket magbesvär och vi har kämpat som tokar med alla tips, droppar, massage och allt vad det heter.

Han får även mjölkfritt, endast ersättning.

Han bajsade inte själv så nu fick vi forlax junior och har kört på det i 3 dagar och nu bajsar han.

Upplever dock fortfarande uppvak på nätterna och då är det antingen magen, rivit sig själv i ansiktet, tappat napp eller sin snutte eller hunger.

Upplever dock att han sover ?bättre? med white noise och total mörkläggning. När han har extra svårt att komma till ro blir det famnen med snutte över huvudet.

Rutinen är pyjamas, nattblöja och mat i mörker. Lägger honom sedan vaken så han får snutta sig med sin snutte. Ibland behövs napp, ibland inte.

Jag lider också av den här jäkla sömnbristen men den ska gå över. Snart. Säger dem.

Så gör vi här hemma iaf. Kanske något av det vi gör som ni inte har testat än och som kanske skulle funka.

Lider verkligen med dig.

Lycka till!

• senalena

Det låter tyvärr normalt för en sådan liten bebis. Du får försöka sova de timmar han sover, även på dagtid, fr att orka.

Om du säger att något stör honom, vad sover han i? Har du provat att byta pyjamas? 
    Vårt barn blev lugnare av att vi bytte till en mjukare madrass, den första var för hård, så det kan vara ett tips. Ikea har rätt billiga madrasser som fungerar till de flesta sängar.

• Micckki

Glömde nämna att på dagen sover han absolut bäst i famnen och kan sova där hur länge som helst. Haft honom i famn som mest i 2 timmar. Han är väldigt lättväckt och har svårt att komma till ro. Bärsele/sjal funkar inte här.

Men mycket har också varit magen som vi upplever har blivit mycket lättare för honom nu och förra natten sov han i 8 timmar! Det behövde han verkligen. Kan det vara magen?

Upplevde också att sömnen blev ännu värre iom utvecklingsfasen som kom vid 3 månader - kan detta spela någon roll kanske?

Tycker det är synd att BVC inte tar er på allvar men det är väl så det brukar vara...vi bokade till barnläkare till slut och bytte BVC.

• Snuttis2

Är ledsen att säga det men jag tycker det låter som en fullt normal bebis! Kanske lite magbesvär absolut men det är ju också normalt o brukar lägga sig runt 4-5 månaden. Oro är vanligt kvälls o nattetid . Att vilja vara nära för trygghet likaså. Äta regelbundet alltså allt från varje till var tredje timma - yes! Tror att det blir enklare om du accepterar sömnbristen hittar rutiner runt den. Vår son vägrade alla andra än mig som mamma första 3-4 mån . Han åt var 1-3 timme o det fortsatte kanske till månad 7 eller nåt. Att bebisar sover hela nätterna är inte det vanliga även om det ibland kan låta så, sen är en hel natt i bebis tid ca 5 h inte våra 8 h som vuxna.

Jag sov med min unge på bröstet första månaden emot alla rek men det var det enda som fungerade. Bara att sätta sig upp o amma o sen halvsitta o somna om. När han blev större körde vi ligg amning istället.

Sov Han sen kl 9 på fm eller kl 11, kl 14 osv under dagen så sov jag också då. Sen fick pappan ta del av kvällen o jag sova ikapp någon timma!!

Det blir bättre !

• Tovemy

Okej så de ni säger är att de är helt normalt att han vaknar och vrålar på nätterna?

Vart pappan är och gör och inte gör hör inte hit.

Han får skrika hur mycket han vill så länge jag vet att inget är fel eller att han har ont.

De skulle gå över vid 3 månader och de gjorde de inte men vi får se vid 4 då.

Jag är ändå tacksam för alla tips, de hjälper och värmer!

Kanske kvällsoro? Hur kan man hjälpa han då då?

Jag är ung och oerfaren med barn men jag älskar min son över allt annat och vill bara göra allt i min malt för att han ska må bra.

• StoltFörskollärare

Hej!

Självklart är det olika från barn till barn hur mycket de sover i streck under natten. När min dotter var två månader började hon sova 8-10 timmar på natten och nästan inget på dagen, och hon verkade må riktigt bra av det. 
         Innan dess var jag uppe fem sex gånger på natten och vid fyra tillfällen behövdes mat (ger ersättning) för att ens orka somna om. 
         För att få henne att sova så långe så började vi med att ge henne mat 21,30 på kvällen, oavsett om hon ätit för en liten stund sedan. Direkt efter måltiden så gick vi (allt som oftast jag som är mamma) och la henne och förklarade att nu ska du få sova i din säng (som stod nedanför våran) och när du vaknar så finns vi i samma rum som dig. 

Efter mycket pyssel så funkade det och tiden mellan mat på natten minskade och försvann. Vi såg alltid till att ha det mysigt och lite mörkt i rummet under kvällsmatningen och behöll lugnet även om det kunde kännas påfrestande när det ibland tog lång tid innan hon somnade. Idag (5,5mån) sover hon ca 10 timmar och vill sedan ha mat och sover sedan två timmar till. 

• kakariki

Hej
    Min son hade liknande problem och i hans fall var det ryggen. vi gick till en kiropraktor med spädbarnskompetens och fick hjälp. Sen kan barn ha reflux och gå upp bra i vikt så kolla upp det.

• MTS

Har du provat att lägga honom på magen?

Vet att det kan verka läskigt men vår lilla tjej har alltid sovit bäst på magen.

När vi först skulle vänja henne till att sova själv la vi henne i vagnen och rullade henne hemma tills hon somnade, när hon sen vaknade på natten somnade hon om igen efter lite rullande. När vi sen märkte att hon somnade om snabbt och lättare la vi över henne i sängen.

Hon är nu 6 månader och sover i sin säng utan några problem, somnar själv och somnar om snabbt efter maten på natten.

• Tovemy

Jag har provat allt, förutom kiropraktor då.

Jag har provat ge han mer mat, sova tidigare, sova senare, sova med mig, sova i egen säng, släckt, tänt, osv.

Och ja jag har provat flera nätter och inte bytt taktik varje natt.

Han sover ca 1 h och sen börjar snurra, grymta och sen skrika. Det som hjälper ofta är att han får lite mat men han vaknar efter 1 timme igen och så där håller vi på hela nätterna.

Han har fått nexium (mot reflux) men de gör ingen skillnad.. :(

• StoltFörskollärare

Om jag förstår det rätt så verkar ni prövat hur mycket som helst, vilket kanske har gjort att ni är lite stressade över situationen.

Det bästa tipset jag kan ge är att ha samma rutin hela tiden. Kom på en rutin som är bra för både er och bebin och kör på den. Det kan bli mycket gråt till en början, men behåller ni lugnet så känner bebin av att det kommer gå bra.

• Tovemy

Han har ätit mjölkfritt i 2 månader.

Jo jag har provat en del men som sagt jag har inte bytt taktik varje kväll och de som gör mog så fundersam är att det blir liksom värre och värre.

På dagarna är han super nöjd, jätte glad och sover bra numera på dagtid. Är det för att de är ljust? Ska han sova mindre på dagen?

Jag försöker verkligen att inte stressa upp mig men jag blir en sån dålig mamma om jag inte får sova och jag vill veta att inget är fel, att han har ont.

Men jag ska prova med tydligare rutiner

• kakariki

Läs boken "somna utan gråt" där finns många bra tips på hur man göra för att ändra när barnet har fått en dålig sömnvana =)

Svar på tråden 3,5månads bebis sover inte