• KE76

Svår ekonomisk situation

Hej,

Jag känner att jag kommit i den onda cirkeln och vet inte riktigt hur jag kan börja ta mig ur detta. Tacksam om någon kunde ge mig tips. Jag är ensamstående mamma, inkomst utan skatt ca 25 000 i månaden, har fast anställning med regelbunden månadsinkomst, inga betalningsanmärkningar, inget skuldsaldo hos KFM, kreditscore UC 10,5 (har en del förfrågningar som försvinner i början på december). Har en gammal bil (värde ca 30.000 kr). Har 3 banklån och kreditkort, totalt 350.000 kr plus CSN 270.000 kr. Jag betalar ca 6000 i ränta varje månad, inkl CSN avbetalning. Den största delen av bankskulden (250.000 kr) uppkommit  samband att jag och mitt ex hade firma ihop och jag tog privat hela lånet på mitt namn. Efter att jag betalat alla räkningar så har jag o barnen ca 8000 kr i månaden kvar att leva för. Situationen blir mer o mer ohållbar. Ibland har jag tankar att släppa allt och då skulle jag kanske få löneutmätning. Efter löneutmätningen skulle jag då ha i alla fall 10000 kr varje månad kvar att leva för (1 vuxen och 2 barn, enligt riksnormen). Men jag försöker att kämpa så långt det går. Finns det något jag kan göra för att förbättra situationen.. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Svår ekonomisk situation
  • KE76
    choklad skrev 2018-08-24 14:59:54 följande:

Egentligen är det ganska enkel matematik, tänker jag. Du har 25 000 kr efter skatt (inkl barnbidrag etc). Du skulle få behålla ca 10 000 kr, samt ev. 2 000 kr för resor till arbetet (om det inte finns något billigare alternativ). Det är totalt 12 000 kr. Har du kostnad för hyra inkl. värme och vatten som är högre än 13 000 kr i månaden? Om inte så kommer du inte att få mer pengar över med löneutmätning än vad du har idag. 

Det är mer än 13000 kr i räkningar. Det är 6000 kr bara i ränta. Så jag ligger minus varje månad.
  • choklad
    KE76 skrev 2018-08-24 15:32:36 följande:
    Det är mer än 13000 kr i räkningar. Det är 6000 kr bara i ränta. Så jag ligger minus varje månad.
    Men du svarar inte på frågan. Det är inte efter räkningar som avses. Det är hyra+värme som man får behålla ett belopp för om man har hyresrätt. Har man bostadsrätt eller hus så görs det en individuell bedömning, men då får man behålla typ kostnad för räntor (inte amortering), sophämtning, värme, vatten, och avlopp. Så återigen, vad kostar ditt boende i månaden (inte hur mycket räkningar har du...)?
  • KE76
    choklad skrev 2018-08-24 15:38:25 följande:

Men du svarar inte på frågan. Det är inte efter räkningar som avses. Det är hyra+värme som man får behålla ett belopp för om man har hyresrätt. Har man bostadsrätt eller hus så görs det en individuell bedömning, men då får man behålla typ kostnad för räntor (inte amortering), sophämtning, värme, vatten, och avlopp. Så återigen, vad kostar ditt boende i månaden (inte hur mycket räkningar har

[quote=78993349][quote-nick]choklad skrev 2018-08-24 15:38:25 följande:[/quote-nick]

Men du svarar inte på frågan. Det är inte efter räkningar som avses. Det är hyra+värme som man får behålla ett belopp för om man har hyresrätt. Har man bostadsrätt eller hus så görs det en individuell bedömning, men då får man behålla typ kostnad för räntor (inte amortering), sophämtning, värme, vatten, och avlopp. Så återigen, vad kostar ditt boende i månaden (inte hur mycket räkningar har du...)?

Det spelar ingen roll i sammanhanget vad hyran kostar. Jag har gjort en provberäkning hos KFM och det är denna beräkningen jag förhåller mig till
  • choklad
    KE76 skrev 2018-08-24 15:43:43 följande:
    Det spelar ingen roll i sammanhanget vad hyran kostar. Jag har gjort en provberäkning hos KFM och det är denna beräkningen jag förhåller mig till
    Klart det spelar roll, det avgör ju hur stor utmätning de kan göra. Och dina skulder ligger inte hos kronofogden ännu. Jag gjorde det lite väl förenklat med 13 000 kr erkänner jag, det är ju nivån som innebär ingen utmätning. Men samtidigt så är det ju där du ligger nu, eftersom det bara kommer vara en liten del av dina skulder som hamnar hos kronofogden först. Så du måste ju betala en del på de andra med ditt förbehållsbelopp eftersom det annars kommer skena iväg med räntor och avgifter till sådana summor att du aldrig kan betala tillbaka. 6 000 kr kvar till mat, kläder och nöjen (om jag fattar det rätt) är absolut möjligt att leva på. Men är svårt att komma med råd om vad du ska göra när du inte preciserar dina kostnader per månad. 
  • KE76
    choklad skrev 2018-08-24 15:54:44 följande:

Klart det spelar roll, det avgör ju hur stor utmätning de kan göra. Och dina skulder ligger inte hos kronofogden ännu. Jag gjorde det lite väl förenklat med 13 000 kr erkänner jag, det är ju nivån som innebär ingen utmätning. Men samtidigt så är det ju där du ligger nu, eftersom det bara kommer vara en liten del av dina skulder som hamnar hos kronofogden först. Så du måste ju betala en del på de andra med ditt förbehållsbelopp eftersom det annars kommer skena iväg med räntor och avgifter till sådana summor att du aldrig kan betala tillbaka. 6 000 kr kvar till mat, kläder och nöjen (om jag fattar det rätt) är absolut möjligt att leva på. Men är svårt att komma med råd om vad du ska göra när du inte preciserar dina kostnader per månad. 

Jag har försökt att leva på 6000 kr i månaden men får tyvärr inte ihop det, även om jag handlar billigt o inte köper någonting för mig själv. Det är mina barn som drabbas av min dåliga ekonomi, och jag har svårt att hantera detta. Är inte ute efter tips hur man ska klara sig på 6000 i månaden utan hur man kan få hjälp av banker att lägga om lånet, det är mitt största problem just nu. Jag tackar ändå att du visat omtanke. Jag har fått många bra tips och idéer i denna tråden och det är jag tacksam för.
  • Jamesdio
    KE76 skrev 2018-08-24 16:15:26 följande:
    Jag har försökt att leva på 6000 kr i månaden men får tyvärr inte ihop det, även om jag handlar billigt o inte köper någonting för mig själv. Det är mina barn som drabbas av min dåliga ekonomi, och jag har svårt att hantera detta. Är inte ute efter tips hur man ska klara sig på 6000 i månaden utan hur man kan få hjälp av banker att lägga om lånet, det är mitt största problem just nu. Jag tackar ändå att du visat omtanke. Jag har fått många bra tips och idéer i denna tråden och det är jag tacksam för.
    Men då finns det ju bara ett sätt och det är att boka tid med din bank plus eventuellt flera andra banker och höra vad de säger. För du kommer inte att kunna få ett stort lån med lägre ränta bara genom att ansöka på nätet.

Du har missförstått preskription. Så länge dina skulder/krediter ligger i aktiv utmätning, eller om du får betalningsuppmaningar med jämna mellanrum, kommer de inte att preskriberas.

Effekten av att sluta betala dina lån och krediter kommer att bli först påminnelser inkl. avgift, sedan inkasso inkl. avgift sedan går de till kronofogden för indrivning. En i taget eller allihop avgör ju du genom att bestämma när och vilka du ska sluta betala. Om du inte betalar på kronofogdes anmodan kommer de att göra en tillgångsundersökning och efter det fastställa ditt förbehållsbelopp och vilket belopp de då kan utmäta från din lön. Som påpekats flera gånger kommer du att få behålla ca 10000 kr för ert uppehälle + hyra + el + barnomsorgskostnader + kostnader för sjukvård och läkemedel + resekostnader. Det tas ingen hänsyn till CSN-kostnader eller andra räkningar du eventuellt kan ha. Du får dessutom betalningsanmärkningar som kommer hindra dig att ta nya lån, köpa på avbetalning, ta nya mobilabbonnemang, byta bostad, hyra bil, få vissa typer av jobb mm.

Resekostnaderna räknas som det billigaste möjliga sättet för dig att ta dig till jobbet. Dvs kan du gå, cykla eller åka buss får du inte behålla några bilkostnader. Tycker dem att du har behov av bil får du behålla 18.50 kr/mil. 

Du säger att detta kommer att leda till att du får 4000 kr mer kvar än vad du har idag. Samtidigt kommer räntorna på dina skulder att öka alltmer och till skulderna läggs även avgifterna för indrivning. Stor risk att nettoskulderna ökar varje år trots att du har utmätning = enda utvägen blir att söka skuldsanering. Får du en sådan beviljad, ja då försvinner dina skulder (förutom CSN) och dina anmärkningar på 5 år. Kan även bli tre års betalplan om skäl finns.

Sök därför till en budget och skuldrådgivare som kan titta på dina siffror och hjälpa dig att räkna.

Själv har jag en budget på cirka 4500 kr till mat, kläder, nöjen och övrigt som ska räcka till två vuxna och ett barn. Och det fungerar om man planerar och drar ned på onödigheter. Har skuldsanering och skulle väl egentligen ha ca 10000 kr kvar jag med, men jag betalar ca 1300 kr på barn, bil och hemförsäkring, 400 på bilskatt, 300 TV-licens och Netflix, 1100 på internet och telefoni och 240 kr i fackavgift. Summa 3340. Har dessutom valt att lägga ca 3000 kr på en fritidsaktivitet, så dessa pengar skulle vi ju ha kunnat lagt till så vi fick ca 7500 att leva för.

Men steg 1, har du ringt till dina långivare och bett om längre återbetalningstid, lägre ränta eller en eller två betalnings/amorteringsfria månader per år?

Hur mycket amorterar du på dina skulder och hur mycket betalar du i ränta? Hur mycket betalar du till CSN? Gör en överskådlig sammanställning och börja räkna.
  • XEmmabus

Hej igen

Reglerna för skuldsanering har ändrats och numera kan man söka skuldsanering även om man inte hamnat hos KFM. Förr behövde man sluta betala sina räkningar, men så är det inte längre.

Det är betydligt lättare att få skuldsanering nu.

Du kan göra en ansökan på kronofogdens hemsida. Förutom att fylla i alla skulder du har skriver du även ner din historia hur de uppkom.

• viljaa
    Noname00 skrev 2018-08-20 19:20:31 följande:

Vad har du för abonnemang, tv,internet, sportify, tidningar eller annat?

Om jag vore du så skulle jag ansökan om ett ihopbakslån innan december trots alla för frågningar, förklara ärligt bara för banken varför du behöver lånet.

Gör inte detta. Banken kommer (troligtvis) inte bevilja om din kreditvärdighet är så pass låg. Avvakta tills förfrågningarna försvinner! Stå ut! <3
  • Noname00
    KE76 skrev 2018-08-24 12:28:55 följande:
    Tack för ett bra tips. Jag har tre lån 160.000 kr ränta 10%, 78.000 kr 4,5% ränta och 48.000 kr 13% ränta. Plus 40.000 kr på kredit. Försöker vänta ut tills jag får bättre kreditscore och provar ansöka om samlingslpn med lägre ränta och ev. längre återbetalningstid än 12 år. Men har redan förstått att det är nästan omöjligt. Är mycket tacksam för alla tips
    40 på kredit, vad  är räntan där?
    Satsa på att försöka få bort det minsta lånet med högst ränta först.
  • viljaa
    Noname00 skrev 2018-08-24 19:03:45 följande:

40 på kredit, vad  är räntan där?

Satsa på att försöka få bort det minsta lånet med högst ränta först.

Detta är ett superbra tips! Man blir dessutom sporrad av att se en av krediterna försvinna!
  • Noname00

Vad har du för övriga räkningar förutom dina lån och kerditer?
    Mobil, försäkringar, tidningar, tv, internet något?

• KE76
    Jamesdio skrev 2018-08-24 17:13:27 följande:
    Men då finns det ju bara ett sätt och det är att boka tid med din bank plus eventuellt flera andra banker och höra vad de säger. För du kommer inte att kunna få ett stort lån med lägre ränta bara genom att ansöka på nätet.

Du har missförstått preskription. Så länge dina skulder/krediter ligger i aktiv utmätning, eller om du får betalningsuppmaningar med jämna mellanrum, kommer de inte att preskriberas.

Effekten av att sluta betala dina lån och krediter kommer att bli först påminnelser inkl. avgift, sedan inkasso inkl. avgift sedan går de till kronofogden för indrivning. En i taget eller allihop avgör ju du genom att bestämma när och vilka du ska sluta betala. Om du inte betalar på kronofogdes anmodan kommer de att göra en tillgångsundersökning och efter det fastställa ditt förbehållsbelopp och vilket belopp de då kan utmäta från din lön. Som påpekats flera gånger kommer du att få behålla ca 10000 kr för ert uppehälle + hyra + el + barnomsorgskostnader + kostnader för sjukvård och läkemedel + resekostnader. Det tas ingen hänsyn till CSN-kostnader eller andra räkningar du eventuellt kan ha. Du får dessutom betalningsanmärkningar som kommer hindra dig att ta nya lån, köpa på avbetalning, ta nya mobilabbonnemang, byta bostad, hyra bil, få vissa typer av jobb mm.

Resekostnaderna räknas som det billigaste möjliga sättet för dig att ta dig till jobbet. Dvs kan du gå, cykla eller åka buss får du inte behålla några bilkostnader. Tycker dem att du har behov av bil får du behålla 18.50 kr/mil. 

Du säger att detta kommer att leda till att du får 4000 kr mer kvar än vad du har idag. Samtidigt kommer räntorna på dina skulder att öka alltmer och till skulderna läggs även avgifterna för indrivning. Stor risk att nettoskulderna ökar varje år trots att du har utmätning = enda utvägen blir att söka skuldsanering. Får du en sådan beviljad, ja då försvinner dina skulder (förutom CSN) och dina anmärkningar på 5 år. Kan även bli tre års betalplan om skäl finns.

Sök därför till en budget och skuldrådgivare som kan titta på dina siffror och hjälpa dig att räkna.

Själv har jag en budget på cirka 4500 kr till mat, kläder, nöjen och övrigt som ska räcka till två vuxna och ett barn. Och det fungerar om man planerar och drar ned på onödigheter. Har skuldsanering och skulle väl egentligen ha ca 10000 kr kvar jag med, men jag betalar ca 1300 kr på barn, bil och hemförsäkring, 400 på bilskatt, 300 TV-licens och Netflix, 1100 på internet och telefoni och 240 kr i fackavgift. Summa 3340. Har dessutom valt att lägga ca 3000 kr på en fritidsaktivitet, så dessa pengar skulle vi ju ha kunnat lagt till så vi fick ca 7500 att leva för.

Men steg 1, har du ringt till dina långivare och bett om längre återbetalningstid, lägre ränta eller en eller två betalnings/amorteringsfria månader per år?

Hur mycket amorterar du på dina skulder och hur mycket betalar du i ränta? Hur mycket betalar du till CSN? Gör en överskådlig sammanställning och börja räkna.
    Tackar dig så mycket för din kommentar och uppskattar att du har beskrivit allt som gäller löneutmätning och skuldsanering så utförligt. Jag har också närstående som fått löneutmätning så jag vet på ett ungefär sätt hur det fungerar. Nakdelen är att man inte kan ta nya krediter och lever på existensminimum. Men jag tycker samtidigt att löneutmätningnen kan vara en lösning, om det inte finns någon annan utväg. För att alternativet är att man fortsätter samla på sig dyra sms lån för att kunna lösa befintliga, och då hamnar man dit ändå förr eller senare (och då har man samlat på sig ännu mer skulder). Själv försöker jag kämpa så långt det går för att inte hamna dit. Ska gå till budget och skuldrådgivning om någon vecka och höra vad de säger. Vill veta om det har gått för långt för mig redan eller finns det något annat jag kan göra. De kanske kan tipsa mig hur jag kan förhandla med banker om räntan.. har redan provat själv men det gick tyvärr inte då banker har tuffa krav. I vilket fall som helst så söker man inte en lättare utväg genom löneutmätning utan det blir i så fall ett svårt beslut man måste fatta.

Jag önskar dig all lycka! Tacksam att du delar med mig din livssituation. JAg hoppas att det ordnar sig för er. Ska försöka tänka positivt.  Jag har inga dyra prenumerationer, inga tidningar, varken Netflix eller Spotify, billigaste tel abonnemang (99 kr), billigaste bas hemförsäkring, inga fritidsaktiviteter. Och handlar för det mesta bara på Netto, Lidl o Willys. Köpar bara det mest nödvändiga. Jag undrar verkligen hur ni klarar er på 4500 kr (inte för att jag ifrågasätter men jag har bara svårt att föreställa mig). Själv kan jag äta vad som helst men barnen måste ju ha varierad kost och vitaminer. Så jag har prioriterat bort alla andra saker men mat tycker jag är viktigt.
  • KE76
    Noname00 skrev 2018-08-25 12:54:02 följande:

Vad har du för övriga räkningar förutom dina lån och kerditer?
    Mobil, försäkringar, tidningar, tv, internet något?

Jag har billigaste basförsäkring, billigaste tel abonnemang (99 kr), inga tidningar, billigaste Comhem paket (internet + bas Tv), varken Spotify eller Netflix, så jag har tagit bort allt onödigt för länge sen
  • Jamesdio

När det gäller att klara sig på lite matpengar handlar det först och främst om planering, kunskap i matlagning, fantasi och tid. Plus att man får låta bli att vara kräsen. Lär dig tex att laga egen ärtsoppa (med eller utan fläsk). Ät med hembakt bröd. Billigt, mättande och nyttigt! En klick senap i också kan göra underverk. Om pengar finns kan man även göra några plättar med äppelmos/annan sylt till efterrätt. Funkar också bra i matlåda. Svårt att få barnen att äta ärtsoppa? Gör en enkel buljongsoppa med valfri grönsak i. Tex lök och morötter? Komplettera med några köttbullar/korvbitar och eller pasta. Eller gör en linssoppa i stället (tomatkross, röda linser, buljong, lök och vitlök efter smak).

Köp billiga köttdetaljer och gör grytor i stora satser, frys in. Komplettera och fyll ut med lök, morötter, potatis. Köp och tillaga hela kycklingar (flera i taget tex i ugnen för att spara tid), stycka och ta även vara på småbitarna och gör soppor och sallader. Se till att det blir ordentligt med vätska som bas till sås. Fyll på med grädde eller creme fraiche och smaka av och red vid behov. Frys in i enportioner eller familjeportioner.

Se till att det alltid finns potatis, lök, morötter, tomatkross, pasta, buljongtärningar, mjöl, gryner, olja, jäst, ägg, mjölk, ärtor och linser, ev. äppelmos eller annan sylt, kanske sirap och honung (köp mycket av dessa varor när det är billigt) hemma och komplettera med den köttdetalj och de färska frukter och grönsaker som just nu är billig. Baka bröd, bullar, sockerkakor, småkakor, äppelpajer mm och ät lagom mycket lagom ofta så håller man godissuget borta med. Planera matlagningen så att det alltid räcker innan pengarna tar slut.

• KE76
    Jamesdio skrev 2018-09-03 12:37:37 följande:

När det gäller att klara sig på lite matpengar handlar det först och främst om planering, kunskap i matlagning, fantasi och tid. Plus att man får låta bli att vara kräsen. Lär dig tex att laga egen ärtsoppa (med eller utan fläsk). Ät med hembakt bröd. Billigt, mättande och nyttigt! En klick senap i också kan göra underverk. Om pengar finns kan man även göra några plättar med äppelmos/annan sylt till efterrätt. Funkar också bra i matlåda. Svårt att få barnen att äta ärtsoppa? Gör en enkel buljongsoppa med valfri grönsak i. Tex lök och morötter? Komplettera med några köttbullar/korvbitar och eller pasta. Eller gör en linssoppa i stället (tomatkross, röda linser, buljong, lök och vitlök efter smak).

Köp billiga köttdetaljer och gör grytor i stora satser, frys in. Komplettera och fyll ut med lök, morötter, potatis. Köp och tillaga hela kycklingar (flera i taget tex i ugnen för att spara tid), stycka och ta även vara på småbitarna och gör soppor och sallader. Se till att det blir ordentligt med vätska som bas till sås. Fyll på med grädde eller creme fraiche och smaka av och red vid behov. Frys in i enportioner eller familjeportioner.

Se till att det alltid finns potatis, lök, morötter, tomatkross, pasta, buljongtärningar, mjöl, gryner, olja, jäst, ägg, mjölk, ärtor och linser, ev. äppelmos eller annan sylt, kanske sirap och honung (köp mycket av dessa varor när det är billigt) hemma och komplettera med den köttdetalj och de färska frukter och grönsaker som just nu är billig. Baka bröd, bullar, sockerkakor, småkakor, äppelpajer mm och ät lagom mycket lagom ofta så håller man godissuget borta med. Planera matlagningen så att det alltid räcker innan pengarna tar slut.

Tackar dig så mycket för alla tips o råd! <3
Svar på tråden Svår ekonomisk situation