KE76 skrev 2018-08-24 16:15:26 följande:
Jag har försökt att leva på 6000 kr i månaden men får tyvärr inte ihop det, även om jag handlar billigt o inte köper någonting för mig själv. Det är mina barn som drabbas av min dåliga ekonomi, och jag har svårt att hantera detta. Är inte ute efter tips hur man ska klara sig på 6000 i månaden utan hur man kan få hjälp av banker att lägga om lånet, det är mitt största problem just nu. Jag tackar ändå att du visat omtanke. Jag har fått många bra tips och idéer i denna tråden och det är jag tacksam för.
Men då finns det ju bara ett sätt och det är att boka tid med din bank plus eventuellt flera andra banker och höra vad de säger. För du kommer inte att kunna få ett stort lån med lägre ränta bara genom att ansöka på nätet.
Du har missförstått preskription. Så länge dina skulder/krediter ligger i aktiv utmätning, eller om du får betalningsuppmaningar med jämna mellanrum, kommer de inte att preskriberas.
Effekten av att sluta betala dina lån och krediter kommer att bli först påminnelser inkl. avgift, sedan inkasso inkl. avgift sedan går de till kronofogden för indrivning. En i taget eller allihop avgör ju du genom att bestämma när och vilka du ska sluta betala. Om du inte betalar på kronofogdes anmodan kommer de att göra en tillgångsundersökning och efter det fastställa ditt förbehållsbelopp och vilket belopp de då kan utmäta från din lön. Som påpekats flera gånger kommer du att få behålla ca 10000 kr för ert uppehälle + hyra + el + barnomsorgskostnader + kostnader för sjukvård och läkemedel + resekostnader. Det tas ingen hänsyn till CSN-kostnader eller andra räkningar du eventuellt kan ha. Du får dessutom betalningsanmärkningar som kommer hindra dig att ta nya lån, köpa på avbetalning, ta nya mobilabbonnemang, byta bostad, hyra bil, få vissa typer av jobb mm.
Resekostnaderna räknas som det billigaste möjliga sättet för dig att ta dig till jobbet. Dvs kan du gå, cykla eller åka buss får du inte behålla några bilkostnader. Tycker dem att du har behov av bil får du behålla 18.50 kr/mil.
Du säger att detta kommer att leda till att du får 4000 kr mer kvar än vad du har idag. Samtidigt kommer räntorna på dina skulder att öka alltmer och till skulderna läggs även avgifterna för indrivning. Stor risk att nettoskulderna ökar varje år trots att du har utmätning = enda utvägen blir att söka skuldsanering. Får du en sådan beviljad, ja då försvinner dina skulder (förutom CSN) och dina anmärkningar på 5 år. Kan även bli tre års betalplan om skäl finns.
Sök därför till en budget och skuldrådgivare som kan titta på dina siffror och hjälpa dig att räkna.
Själv har jag en budget på cirka 4500 kr till mat, kläder, nöjen och övrigt som ska räcka till två vuxna och ett barn. Och det fungerar om man planerar och drar ned på onödigheter. Har skuldsanering och skulle väl egentligen ha ca 10000 kr kvar jag med, men jag betalar ca 1300 kr på barn, bil och hemförsäkring, 400 på bilskatt, 300 TV-licens och Netflix, 1100 på internet och telefoni och 240 kr i fackavgift. Summa 3340. Har dessutom valt att lägga ca 3000 kr på en fritidsaktivitet, så dessa pengar skulle vi ju ha kunnat lagt till så vi fick ca 7500 att leva för.
Men steg 1, har du ringt till dina långivare och bett om längre återbetalningstid, lägre ränta eller en eller två betalnings/amorteringsfria månader per år?
Hur mycket amorterar du på dina skulder och hur mycket betalar du i ränta? Hur mycket betalar du till CSN? Gör en överskådlig sammanställning och börja räkna.